از قافله تکنولوژی ساخت خودرو جا مانده‌ایم

از قافله تکنولوژی ساخت خودرو جا مانده‌ایم

نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن ایران گفت: نداشتن سیاست‌های جامع خودروسازی در کشور باعث شده از قافله تکنولوژی و دانش تولید خودرو مطابق با نیاز مشتری در بازار داخل عقب مانده و سهم بازار داخل را از دست بدهیم.
منوچهر توسطی در منطقه مرکزی، پیرامون انحصاری بودن یا رقابتی بودن صنعت خودرو در کشور اظهار کرد: در اینکه تولید خودرو در کشور انحصاری است شکی نیست. عمده تولید ما در انحصار دو شرکت خودروساز بزرگ کشور است که مورد حمایت دولتند و با وجود اینکه در طراحی و تولید، کیفیت و انجام تعهدات نسبت به مشتری آن طور که باید و شاید به خوبی عمل نکرده‌اند، اما هیچگاه دولت سیاست خاصی را در جهت حمایت از مصرف‌کننده اعمال نکرده است.
وی افزود: در کنار این دو شرکت خودروساز تاکنون هیچ شرکت خودروساز خصوصی ارزشمندی شکل نگرفته است و اگر هم ایجاد یا تأسیس شدند همواره با مشکلاتی مواجه بوده‌اند به طوری که کاملا تعطیل و به مرور زمان تحلیل رفته‌اند.
توسطی با اشاره به پایین بودن کیفیت خودروهای این شرکت‌ها و عدم وجود استانداردهای لازم که مورد اعتراض راهنمایی و رانندگی و سازمان استاندارد است، ادامه داد: دولت در جهت مواجهه با این شرکت‌ها سیاست خوبی اعمال نکرده است و در عین حال که در کنار این دو شرکت هم شرکت‌های خصوصی تولیدکننده خودرو به وجود آمده‌اند، اما رشد نکردند.
رئیس انجمن قطعه‌سازان استان مرکزی در ادامه با اشاره به شکل‌گیری این دو شرکت خودروساز پیش از پیروزی انقلاب اسلامی یادآور شد: این صنایع به ویژه ایران‌خودرو (ایران‌ناسیونال سابق)، قبل از انقلاب به صورت خصوصی ایجاد شده بوده و روند کاری نسبتا مطلوبی داشته است، اما بعد از انقلاب علیرغم اینکه این شرکت دارای سابقه بود نتوانست جایگاه خود را در صنعت خودروسازی دنیا باز کند و سهم خود را از بازارهای جهانی بگیرد.
توسطی با بیان اینکه نقض غرضی که اخیرا اتفاق افتاده، انحصاری بودن را زیر سؤال نمی‌برد، گفت: بحث عدم مدیریت در اداره این شرکت‌ها یا مشکلاتی که ناشی از مسائل اقتصادی است باعث شده که در بازار داخل هم سهم خود را از دست بدهند.
نایب‌رئیس خانه صنعت و معدن ایران ضمن تأکید بر افزایش چشمگیر واردات خودرو در سال 1392 نسبت به سال‌های گذشته و با اشاره به روند نزولی تولید خودرو در سال 1389 و روند افزایشی واردات خودرو از آن پس عنوان کرد: با وجود انحصاری بودن تولید خودرو و حمایت جدی از این دو شرکت خودروساز اما نداشتن سیاست‌های جامع خودروسازی در کشور باعث شده از قافله تکنولوژی، دانش و تولید خودرو مطابق با نیاز مشتری در بازار داخل عقب مانده و سهم بازار داخل را از دست بدهیم.
رئیس انجمن قطعه‌سازان استان مرکزی با بیان این که در امر صادرات نیز در مقایسه با شرکت‌های خودروساز دیگر نتوانسته‌ایم موفقیتی بدست آوریم ادامه داد: در این راستا نه تنها شرکت‌های خودروساز زیان کرده‌اند بلکه مصرف‌کننده داخل نیز از خرید تولیدات داخل به دلیل عدم کیفیت و استاندارد لازم رویگردان شده است.
وی اظهار کرد: تولیدکنندگان قطعات خودرو نیز با مشکلات جدی مواجه شده و در مجموع یک رکود در بازار خودرو و قطعات خودرو به وجود آمده است.
توسطی با بیان اینکه شاهد رکود و بی‌رونقی در کل صنعت هستیم، افزود: به طور ویژه در صنعت خودرو علاوه بر اینکه مشکلات جامع صنعت باید حل شود بابد کیفیت این صنعت نیز بالا رفته و مردم با قیمت کمتری این محصول را خریداری کنند.
او با بیان اینکه خودروهای داخلی ما هنوز همانند مدل دهه 60 طراحی و ساخته می‌شوند، گفت: هنوز بسیاری از خودروهای ساخت داخل فاقد ترمزهای ضدقفل، کیسه ایمنی هوا و زیبایی هستند. همچنین کیفیت پایین در قطعات مصرفی از جمله مواردی است که در صنعت خودروسازی ما رکود ایجاد می‌کند.
نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران ایجاد تنوع در خودروها، به روز کردن دانش و تکنولوژی، برقراری ارتباط با دنیا جهت گرفتن ایده‌های جدید در طراحی خودرو، ایجاد فضای رقابتی برای تولید خودرو در کشور و ایجاد بازار رقابتی را از الزامات عمده جهت رونق این صنعت در کشور دانست و افزود: علاوه بر اینکه باید شرایط رقابت عادلانه برای خودروسازها ایجاد شود در عین حال می‌بایست یک بازار رقابتی هم ایجاد شود تا بین خودروسازان این واهمه وجود داشته باشد که اگر صنعت خود را به روز نکنند و حقوق مصرف‌کننده را رعایت نکنند قطعا بازار را از دست می‌دهند نه اینکه بی‌جهت از آنها حمایت شود.
وی در ادامه با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو به واسطه بالارفتن هزینه‌های تولید یا نهاده‌های تولید در صنعت خودروسازی کشور نبوده است، گفت: با افزایش نرخ ارز، خودروسازان داخلی نیز متناسب با آن قیمت خودروها را افزایش دادند. این در حالی است که در بازار داخل درآمد مصرف‌کننده داخلی و خریدار ایرانی به تناسب افزایش نرخ ارز بالا نرفته بود و قیمت‌ها برای مصرف‌کننده داخلی بی رویه افزایش پیدا کرد.
نایب رئیس خانه صنعت و معدن ایران تصریح کرد: چون عناصر مؤثر در قیمت تمام شده خودرو در کشور به شکل جدی بالا نرفته، در صورتی که نرخ ارز کاهش و ارزش واحد پول ملی افزایش پیدا کند شاید برگشت قیمت‌های خودرو و کاهش در این صنعت را شاهد باشیم که این امر مشروط به اصلاح سیاست‌های اقتصادی و تحول نظام اقتصادی است.
وی خاطرنشان ساخت: به تبع کاهش نرخ ارز بسیاری از عوامل مؤثر بر قیمت تمام‌شده خودرو هم کاهش پیدا خواهد کرد و قیمت خودرو تعدیل می‌شود.

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قافله , تکنولوژی , ساخت , نیاز , مشتری , دولت , سیاست






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

3 نظر

مجتبی
4

قبل از انقلاب بهترین ماشین تویوتا همون کرونا و کاریناهای 56 و 57 بودن که 8 سال بعد پیکان ما اومدن فاصله کیفیت و طراحی رو نگاه کنید الان تویوتا لکسوس ال اف ا تولید میکنه ما هنوز پیکان وانت با کیفیت به مراتب پایینتر از پیکانای قدیم تولید میکنیم ماشالله به ابن همه دستاورد
06:59  1393/03/06
پاسخ دادن
farid
4

تو عمرم اولین آدمی که درصنعت خودرو حرف حق رو گفت این بود که شنیدم....بازم ممنون که کسایی پیدا میشن که به مردم هم اهمیت میدن نه خودروسازان مفت خور و مافیا و کله قنده
01:11  1393/03/06
پاسخ دادن
محمد
6

خیلی زود متوجه نشدین؟ بابا تو دیگه کی هستی
20:52  1393/03/05
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : سلام به بزرگواران راهنمایی کنید الان تاریخ چند فاکتور شد تاراv4 رنگ مشکی هستم تاریخ تحویل زده 1403/06/10 الان چند فاکتور شدن
J4 سفید اردیبهشت : ثبت نام J4 سفید ۱۷ اردیبهشت تحویل ۶۰ روزه، ۲۶ شهریور فاکتور شده و الان در مرحله صدور پلاک هست.
علیرضا : سلام کسی می‌دونه تارا V1پلاس رنگ سفید تا چه موعودی فاکتور شده ؟
تارا v4lx : طبیعیه رنگهای نقره ای حدود یک هفته تا ۱۰ روز از بقیه رنگها عقب تره
وحید : چرت و پرت نگو مگه مدیر عامل سایپایی اینجور صحبت میکنی محکم
تارا v4lx : بستگی به رنگش داره ولی روالش اینه که نیمه اول بهمن تحویل میگیرین
تارا v4lx : تیتانیوم بین ۳۰ تا ۷۰ روز تاخیر داره
تارا v4lx : مشکلی نداره معمولا یه هفته ای زمان میبره تا ارسال مدارکی که نمایندگی ارسال کرده تایید بشه بعدش پیام میاد براتون
J7 : منظور از تایید چک و مدارک همون سبز شدن قرارداده یا مثل تحویل سیستمی باید از نمایندگی بپرسیم؟
علیرضا : سلام من اردیبهشت ماه ثبت نام داشتم قسمت تکمیل وجه گیر کرده تی 8از نمایندگی اراک بابا اینا خداوکیلی یه مشت کلاهبردارن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
X22 : اونایی که میان چرت و پرت میگن یا ماشین ثبت نام نکردن یا مبانی تاخیر رو نمیدونن پسرداییم تو لندن میگه اونجا هم صفر بخری شاید تاخیر بخوره و تو قرارداد میارن
احمد ایکس 55 : با سلام ماشین من x55 pro پنجشنبه 29 شهریور فاکتور شد الان در انتظار صدور بیمه و پلاک هست. موعد تحویلم 14 مرداد بود صبر داشته باشید انشاالله ماشین شماهم فاکتور میشه و میاد
ساینا 85گانه. اهواز : سلام ساینا تک یا دوگانه بودین
حسین : این ایراخودرو هم کاراش خیلی فیلم هستش. پنج شنبه و جمعه طبق فرموده عزیزان دنا اتومات فاکتور کرد. امروز دیگ تعطیلش کرد. خسته شدن از این همه فاکتور طی دو روز... حالا رفت تا کی خدا عالمه دوباره شروع کنننن. دستتون درد نکنه از این همه برنامه ریزی قشنگتون. احسنت.
،،..مهدی : دقیقا منم ماشینم دنا پلاس 6 سرعته هستش که 24 اسفند اولین واریزی بوده که 11/5/1403 هم تکمیل وجه کردم ولی فاکتور نشده موعد تحویل خودرو هم 31/5/1403 بوده به نظرتون کی فاکتور میشه
بهنام مشهد : دنا اتوماتیک آبشنال 29مرداد فاکتور نشد🥺🥺🥺🥺 رنگ مشکی متالیک فرپش فوری 90روز اصلا راه افتاد فاکتور ها دنا اتوماتیک آبشنال
اقتصاد دان : با شروع نیمه دوم سال بعد از این قیمت خودروها هفته به هفته و ماه به ماه و حتی روز به روز افزایش قیمت خواهند داشت نیمه دوم سال با تورم و افزایش قیمت خواهیم بود و تا عید ادامه دار است
سعید اولویت تابستان403 تحویل آبان : سلام آقا آرمین، شما پیش فروش دنا آپشنال هستید؟
حمید : ممنون مجید آقای گل 😘❤️
مجید از تهران : امیر جان شامل نمیشه