سال 2014 سال فورد موستانگ است، چون پنجاهمین سالگرد تأسیس شرکت است و قرار است همه از سراسر ایالات متحده دور هم جمع بشوند. این یکی از بهترین گردهمایی های موستانگ است که با شعار "موستانگ برای همیشه: 50 سال افسانه" برگزار خواهد شد. این جشنواره در موزه اتومبیل Petersen در لوسآنجلس افتتاح خواهد شد و تا آخر اکتبر ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه، جشن کاپوت های ورقلنبیده (ما 22 تا از آن ها شمردیم) و لوله های اگزوز است (ما 77 تا از آن ها را دیدیم که 32 تا از آن ها فقط روی یک ماشین سوار شده بود!)، از هر نسل هم حداقل یک نماینده در آن جا حضور دارد ... از جمله Mustang II معروف.
یکی دیگر از اجزاء هوشمندانه این نمایشگاه، دیواری پر از نوارهای رنگی است که رنگ خودروهای موستانگ را به تفکیک سال نشان میدهد. بعضی رنگ ها هم وجود دارند – مثل سبز آواکادو و صورتی – که به سختی میتوان آن ها را روی یک خودرو امروزی مجسم کرد. تنها مدلی از موستانگ که هنگام بازدید ما هنوز به نمایشگاه نرسیده بود، درست همان مدلی بود که همگی ما منتظر دیدنش بودیم یعنی مدل کاملاً جدید 2015. وقتی جشنواره افتتاح بشود این مدل هم در کنار همقطارانش خواهد بود، اما برای مدت زمانی کوتاه، چون مجبور است عازم یک نمایشگاه دیگر بشود. بقیه موستانگ ها تا آخر تابستان مهمان نمایشگاه خواهند بود. در اینجا چند مدل محبوب را بررسی خواهیم کرد.
فورد موستانگ کروک مدل 1965
رونالد ریگان، رئیسجمهور سابق ایالات متحده، هنگام تبلیغ برای انتخابات فرمانداری ایالت کالیفرنیا در سال 1966، سوار بر این موستانگ کروک شد و دور کالیفرنیا را چرخید.
صاحب آن هم معاون مدیر تبلیغاتش بود. پس از پایان کمپین تبلیغاتی، این خودرو بیش از 2500 کیلومتر راه رفته بود. به نظر میرسد سوار شدن بر این اتومبیل در پیروزی رونالد ریگان بی تأثیر نبوده است.
فورد موستانگ II کوپه مدل 1974
هیچ خودرویی به اندازه خودرو موستانگ II، که در رنگ های متنوعی عرضه شد، تحقیر نشده ولی فروش خوبی داشت. از همه مهمتر، وقتی خودروهای ریز و درشت دیگر داشتند از دور خارج میشدند، همین مدل بود که برند موستانگ را زنده نگه داشت.
درست چند روز قبل از افتتاح نمایشگاه یک دستگاه از این خودرو، که 128000 کیلومتر کار کرده بود، به قیمت 2800 دلار فروخته شد. این خودرو مجهز به یک موتور چهار سیلندر 2.3 لیتری و یک گیربکس چهار سرعته دستی است. در سالنی آکنده از هیجان، این خودرو را به خاطر حضورش تحسین خواهید کرد و به نظر میرسد ستاره تعجب برانگیز این نمایشگاه باشد.
فورد موستانگ "چهار موتوره" Mach IV Dragster مدل 1969
کمپانی فورد در سال 1969 مدل Mach I را با موتور هشت سیلندر Windsor 351 به بازار عرضه کرد. پس از آن هم مدل Gary Weckesser با سه موتور اضافی را روانه بازار کرد تا با تولید 3000 اسببخار نیرو، تنها ماشین مسابقهای این برند باشد. هر چهار موتور با یک کلاچ کنترل میشوند و نیروی خروجی حیرتآورشان را به هر چهار چرخ منتقل میکنند.
بدنه باریک و فایبرگلاسی که برای خودروهای امروزی قدری مضحک به نظر میرسد، روی یک شاسی از جنس کروم – مولیبدن سوار میشود. این موستانگ چهار موتوره در نمایشگاه هایی که اوایل دهه هفتاد میلادی برگزار میشد، محبوب بود ولی ملکه ماشین ها نبود. این خودرو یک چهارم مایل را ظرف هفت ثانیه طی میکرد و حداکثر سرعت آن 288 کیلومتر بر ساعت بود.
شلبی GT350 Barn Find مدل 1965
این GT350 در اوایل دهه 1970 میلادی در پارکینگی جا خوش کرد و چهل سال همان جا ماند، البته بعدها دلشان به حالش سوخت و آن را به صحنه آوردند.
این خودرو هنوز رنگ سفید فابریکش را دارد. رنگ و روی نوارهای آبیاش هم کمی رفته است. این خودرو مجهز به یک موتور 8 سیلندر 4.7 لیتری و یک گیربکس چهار سرعته است.
فورد موستانگ GT کروک مدل 2011
این خودرو به صورت سفارشی توسط Galpin Auto Sport ساخته و در سال 2010 در نمایشگاه خودرو لاسوگاس رونمایی شد. افراد حاضر در نمایشگاه از دیدن آن تعجب کردند و معتقد بودند سقف آن شبیه بنز است.
بعد از آن بود که شرکت Galpin تصمیم گرفت در مدل سال 2012 تغییراتی انجام بدهد. تغییراتی که انجام شد گسترده و هزینهبر بود ولی بازار فروشش ابداً تعریفی نداشت. این خودرو پرتقالی رنگ مجهز به سیستم تعلیق مسابقهای فورد و اگزوز MagnaFlow است و با موتور هشت سیلندر 5 لیتریاش، 412 اسببخار نیرو تولید میکند.
در پایان شما را به تماشای تصاویری از دیگر مدل های حاضر در این نمایشگاه دعوت میکنیم.