سیستم سوخت  رسانی انژکتور (Fuel Injection System)

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

پیش از بررسی سیستم سوخت  رسانی انژکتور (Fuel Injection System)، باید دید که چه مشکلاتی باعث شد تا سیستم انژکتور، جایگزین سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System) شود. یکی از بزرگترین معایب سیستم کاربراتور وابستگی آن به محیط بود. به طوری که در مناطق با آب و هوای متفاوت این سامانه ممکن است از حالت تنظیم خارج شده و به خوبی کار نکند. در واقع باید گفت که کاربراتور پس از تنظیم تا زمانی که در آب و هوای مشخصی قرار دارد به خوبی کار خود را انجام می دهد. اما با تغییر شرایط آب و هوایی به دلیل به هم خوردن تنظیمات اولیه کاربراتور با مشکل روبرو می شود. در انواع کاربراتورها سیستم پاشش سوخت به صورت قطره ای با قطرات نسبتاً درشت است و این موضوع باعث می شود تا احتراق سوخت در داخل سیلندرها به خوبی انجام نشود، از طرف دیگر به علت عدم احتراق درست و کامل، موتور نمی تواند به اندازه کافی قدرت تولید کند، ازاین رو میزان بسیار زیادی از انرژی حرارتی سوخت تلف می شود. وجود چنین حالتی در سیستم موتور باعث ایجاد کوبش و کاهش عمر قطعات آن می شود. به علاوه خواهید دید که میزان آلایندگی خودرو نیز در پی این مشکل افزایش پیدا می یابد. براساس نتایج محققان صنعت خودرو آلایندگی ماشین های مجهز به سیستم سوخت رسانی کاربراتور به مراتب بیش تر از آلایندگی خودروهای مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتور است. یکی دیگر از مشکلات بزرگ کاربراتور مصرف سوخت بالای آن است. در این سامانه به علت عدم پاشش یکنواخت و نیز درشت بودن قطر قطرات بنزین، احتراق به طور کامل انجام نمی شود ازاین رو بنزین بیهوده می سوزد و مصرف سوخت بالا می رود. تا اینجا مشکلات و معایب سیستم سوخت رسانی کاربراتور به اختصار بررسی شد. در ادامه به بررسی سیستم سوخت رسانی انژکتور و چگونگی عملکرد آن می پردازیم.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

1car همان طورکه در شکل بالا مشاهده می نمایید این قطعه سوپاپ نام دارد که مهم ترین جزء سیستم سوخت رسانی انژکتور به شمار می رود. در حقیقت سیستم سوخت رسانی انژکتور، چیزی جز یک سوپاپ که به صورت الکترونیکی کنترل می شود نیست. این سوپاپ می تواند چند بار در ثانیه باز و بسته شود و به کمک پمپ سوخت، بنزین را با فشار به محفظه احتراق برساند. بدین صورت که هنگام تزریق سوخت یک آهنربای الکتریکی، میله ای را حرکت می دهد و سوپاپ انژکتور باز می شود. با این عمل سوخت با فشار از نازل سوپاپ به شکل قطرات بسیار ریز به داخل سیلندرها پاشیده می شود. نازل طوری طراحی شده است که سوخت را به طور کامل پودر می کند و تا جایی که ممکن باشد آن را به ذرات بسیار ریزی  درمی آورد. این روش باعث می شود تا احتراق سوخت به طور کامل انجام شود و آلایندگی خودرو نیز کاهش یابد.

 

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

حجم سوختی که به موتور می رسد به زمان باز بودن سوپاپ انژکتور بستگی دارد. به زمان باز بودن سوپاپ انژکتور، پهنای تپش می گویند که توسط ECU کنترل می شود. سوپاپ انژکتورها معمولاً به لوله های ورودی متصل هستند به طوری که سوخت را به طور مستقیم به سوپاپ ورودی تزریق می کنند، به لوله ای که سوخت را با فشار به سوپاپ انژکتورها می رساند ریل سوخت می گویند.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

سوخت از طریق ریل سوخت جریان می یابد و بین تمام انژکتورها توزیع می شود، انژکتورها در ریل سوخت قرار گرفته اند و در انتهای آن نیز رگولاتور فشار قرار دارد. ابعاد ریل سوخت رسانی جهت جلوگیری از نوسانات فشار در حین عملکرد انژکتورها می تواند در اندازه های مختلف انتخاب شود. با امکان تغییر ابعاد ریل سوخت از تغییر مقدار سوخت در حال تزریق از طریق انژکتورها و نیز سرعت موتور جلوگیری می کند. بسته به نوع طراحی موتور ریل از جنس های مختلفی نظیر فولاد، آلومینیوم، و پلاستیک ساخته شود. در برخی مدل ها سوپاپ تست نیز جهت هواگیری و سرویس در نظر گرفته شده است.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

فشار پاشش سوخت دقیقاً با توجه به مدت زمان پاشش سوخت مشخص می شود. ازاین رو، اختلاف بین فشار سوخت در ریل و فشار سوخت در مانیفولد ورودی باید ثابت باشد. به همین دلیل باید وسیله ای را در ریل قرار داد که بتواند نسبت به تغییرات فشار حساس باشد. این وسیله رگولاتور نام دارد که در انتهای ریل قرار داده شده است تا از به وجود آمدن نوسان در جریان سوخت جلوگیری کند. گفتنی است رگولاتور، فشار بنزین برگشتی به باک را جهت ثابت نگه داشتن افت فشار در انژکتورها تنظیم می کند.

سیستم سوخت‏‎رسانی انژکتور

1car

اولین و مهم ترین برتری سیستم انژکتور نسبت به سیستم کاربراتور، کاهش مصرف سوخت آن است. دومین مزیت این سیستم، افزایش عمر موتور به دلیل افزایش عمر قطعات مکانیکی آن بوده و اساس عملکرد همه اجزاء سیستم انژکتور، برقی و الکترونیکی است و کم تر در آن از اجزاء مکانیکی استفاده می شود. سومین مزیت، کاهش ارتفاع موتور و افزایش فضا به دلیل حذف کاربراتور است. در این حالت ارتفاع کاپوت نیز کمتر شده است و در نتیجه دست طراحان را در طراحی خودرو باز گذاشته است. چهارمین مزیت که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است بالا رفتن قدرت شتاب گیری خودروست، زیرا در این سیستم سوخت به صورت اتمیزه در پشت سوپاپ آماده می شود. بنابراین از خودسوزی و احتراق پیش از موعد جلوگیری می شود و موتور به خوبی کار می کند. این روش قابلیت استارت بهتری در هوای سرد دارد، زیرا تزریق سوخت با توجه به درجه حرارت موتور صورت می گیرد، ازاین رو رانندگان هرگز نگران روزهای سرد سال نخواهند بود. میزان خام سوزی سوخت در این سیستم بسیار پایین است زیرا میزان سوخت با توجه به شرایط موتور اندازه گیری و تزریق می شود، در حقیقت سوخت به درستی تزریق می شود و بهینه می سوزد و در نتیجه موتور نیز بهتر کار می کند. با داشتن این مزایا نسبت به سیستم های کاربراتور، سیستم های انژکتور به سرعت رشد کردند و امروزه بسیاری از خودروها مجهز به این سامانه هستند. اساسی ترین تفاوت انژکتور با کاربراتور مکانیسم سوخت رسانی آن و ارتباط منطقی با سایر اجزاء و وجود حس گرهایی جهت ارسال اطلاعات به سیستم ECU می باشد.

1Car امیدوار است نظر شما به این مقاله جلب شده باشد، هم چنین بسیار خوشحال می شویم پیشنهادات شما را در مورد تنوع مقالات جویا شویم.


منابع

wikipedia     autorepair

برچسب : کاربراتور , انژکتور , سوخت‎رسانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

29 نظر

مهدی
1

بسیار عالی بود
01:57  1395/12/30
پاسخ دادن
منتظر
0

با سلام خوب بودولی نگفتیداگه ماشین عیب کردچگونه انژکتور رامیشه بازتمیز کرد
00:22  1394/03/01
پاسخ دادن
مهدی
2

خیلی خوب بود . مرسی
20:49  1394/02/26
پاسخ دادن
مهسیما
2

خیلی خوب بود
10:33  1394/02/07
پاسخ دادن
Hossein
1

ممنون
18:20  1393/04/09
پاسخ دادن
باقر قليزاده
1

خوبه ولي كوتاهه
13:59  1393/02/30
پاسخ دادن
ایوب مجرد
1

ممنون از اطلاعاتتون
اگه امکان داره در مورد معایب سیستم های سوخت در خودرو هم مطالبی اراءه بدین
ممنون
11:56  1393/02/11
پاسخ دادن
مهدی جعفری ندوشن
6

برا صنعت خودرو که روز به روز در حال پیشرفته ما واقعا ضعیف هستیمباید بهتر از اینها باشیم
09:39  1392/11/06
پاسخ دادن
یونس
2

عالی بود
08:24  1392/10/30
پاسخ دادن
علیرضاقابلی
1

مطالب خوب است امااگربتوانیدازطریق سیستم سوخت رسانی مستقیم بااستفاده ازتوربوشاروسوبرشارزباطراحی برروی موتورهیبریدی به بیشترین توان باحجم کم می توان دست پیداکرد
10:38  1392/10/25
پاسخ دادن
رامین
1

مر30
01:26  1392/10/24
پاسخ دادن
حسن
5

ذكات علم نشر آن است
ممنون از اينكه ساده و قابل درك براي همه اقشار ميباشد در پناه حق موفق باشيد
14:00  1392/10/21
پاسخ دادن
سارا
3

مرسی
22:01  1392/12/19

ضیایی
1

کارتون خیلی خوبه دمتون گرم من یکیشو باز کردم حالا بستم حالا چراغ انژکتور بالا نمیاد در صورت امکان راهنمایی فرمایید
20:59  1392/10/14
پاسخ دادن
بهنام
1

عااااالی بود
خسته نباشید
00:00  1392/08/05
پاسخ دادن
علی
1

مچکرم عالی بود و مفید و سرشار از اطلاعات جدید ممنون
22:01  1392/07/13
پاسخ دادن
بهرام نوری زاده
0

اموزنده بود مرسی
21:08  1392/04/30
پاسخ دادن
alireza
0

salam vagheaan aliii bod .dastet dard nakone ye khaheshi dashtam age mishe ye matlab dar morede gaze (LPG)bezari mamnon misham age b mail befresti ke sharmande mikoni
glxali1@gmail.com
01:06  1392/01/12
پاسخ دادن
فرهود
0

سپاس و درود از مطلب مفیدتان.......عالی بود.......مرسی
21:40  1391/12/30
پاسخ دادن
Nightwolf
2

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها که خیلی اعصابم خورده مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:35  1391/12/27
پاسخ دادن
حسین چراغعلی
1

سلام.
درصورت امکان در مورد موتور om501la که بر روی کامیون های بنز actros نصب میشود اطلاعات فنی قرار دهید.با تشکر
12:30  1391/12/22
پاسخ دادن
فرزاد
2

پیشنهاد می دم قسمت ارسال نظر را حذف کنید اخه چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است عالی هستید سایت به این خوبی من جایی سراغ ندارم
16:59  1391/12/05
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
4

آقا دمتون گرم ، ترکیبی از قلم عالی و عکس های فوق العاده واقعا خسته نباشید .
14:40  1391/11/28
پاسخ دادن
آدریان
4

با مطالب شما اطلاعاتموم خیلی خوب شده ممنون خسته نباشید .
05:31  1391/11/28
پاسخ دادن
سعید
4

کاربردی بود.
23:45  1391/11/27
پاسخ دادن
مهدی
7

خیلی جالب بود.ممنون
18:51  1391/11/27
پاسخ دادن
فرهاد
8

عالی بود
12:08  1391/11/27
پاسخ دادن
جواد
17

با سلام و عرض خسته نباشید خدمت بچه های 1کار واقعا مطالبی که میگذارید متنوع هستند و سطح علمی خوبی دارند ممنون.
10:27  1391/11/27
پاسخ دادن
هادی
14

واقعا عالی بود فکر کنم بین تمام مقالاتی که تا الان پست شده بهترینش هست. الان فهمیدم که اسپری های انژکتور شور چطور کار میکنند یعنی به دلیل نزدیکی سوپاپ هوا به انژکتور از طریق ورودی هوا اسپری شده و باعث پاک کردن جرم های انژکتور میشه. این استنباط من از اسپری انژکتور شور بود حالا نمیدونم ...
00:13  1391/11/27
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ماهان : مبارک باشه شاهین پلاس بود منم 15اسفند تکمیل وجه کردم اما فعلا خبری نیست
محم : یکی‌ دو نفرن که با دروغاشون باعث شدن دیگه این گروه کاربرد نداشته باشه معلوم نیست کی‌ راست میگه کی دروغ!!!
شاهین cvt تحویل هفته چهارم دی : منم ۶ اسفند تکمیل وجه کردم cvt پس چرا cvt فاکتور نمیکنند؟
Mostafa : سلام وقت بخیر.از a5 همچنان خبری نیست
محسن اسفند ماه : برادر akbar فردا فاکتور شدم، خواهش می کنم، بازم کمکی بود در خدمتم
محسن سی و یک اسفند ماه بعد از تعطیلات : خانعلی قهرمان تشکر تشکر
وحید : متاسفانه همین الان متوجه شدم اتوبوس حامل خانعلی آچیلیان و اقوام خیلی نزدیکشون که برای انتقام از من عازم تهران بودن پنچر شده، و اتوبوس به مبدا برگشته، باز خدارو شکر دست انتقام خانعلی برای چند وقت از سر من کوتاه شد. خدارو شکر
بهزاد : تو سایتا خیلی گشتم تقریبا حواله های شاهین رو کسی نمیفروشه. منم۲ دی ۲۹۱ واریز کردم. نمیدونم حواله رو بفروشم برم نقدی بخرم الان. یا نگه دارمش درش بیارم همین جی رو. ‌‌.
تارا 30اسفند : سلام وقت بخیر دوستان تارا دستی تحویل 30اسفند بودم دوروز پیش فاکتور وپلاک شده وامروز آماده بارگیری زده کی به نمایندگی می‌ره ممنون میشم جواب بدید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : چرخش بچرخه، مبارکتون باشه
x22 بندر : سلام دی ماه تکمیل وجه کردم 1403/11/7 شاسی خورده و هنوز فاکتور نشده و تحویلی 11 خردادم.
اطلس azar : از آن مدیریت محترم تقاضا دارم در صورتی که این جانب را صاحب حق دانستیددستورات لازم در خصوص انتظارات شاکی را صادر فرمایید. همچنین در صورت اینکه شکایت اینجانب ارتباط موضوعی با آن دستگاه نداشته و یا خارج از ماموریت آن سازمان محترم است، این شکایت به صورت سیستمی به دستگاه مرتبط ارجاع گردد.همچنین ازسازمان محترم بازرسی کل کشور تقاضا می کنم دراستای تکلیف تبصره 1 ماده 25 قانون ارتقاء سلامت نظام اداری و مقابله با فساد بر نحوه رسیدگی و پاسخگویی به شکایت اینجانب نظارت نماید. در ادامه توضیحات تکمیلی به شرح ذیل اعلام می گردد: ( ..... ) اینجانب ضمن تایید صحت کلیه مندرجات فوق، جهت هرگونه همکاری و ارائه اطلاعات بیشتر به مسئولین دستگاه اجرایی و سازمان بازرسی آمادگی خود را اعلام می نمایم. شماره تماس اینجانب می باشد. با تشکر
اطلس مشکی 8مهر : جناب راعی حادثه اسکله بندر رجایی مربوط به دیروز است و شما امروز به فاصله 3 ساعت و طی دو پیام، نظرات و وعده های متفاوت و متناقضی دادید. بنده و همسرم کارمندیم و اذر 402 اولین پرداخت و 8مهر403 دومین پرداخت را داشتیم و ماشبن فروختیم و الان 7ماه است که وسیله نداریم. هر بار یک وعده و وعیدی دادید برایم سوال است چرا امروز برای سومین بار در سال جاری فروش گذاشتید. لطفا به شعور مردم و هموطنتون توهین نکنید و با زندگی هموطنتون بازی نکنید. یا سایپا وظیفه خودش بداند و روشنگری کند و یا با موج منفی حاصل از تجمع و خبررسانی و نارضایتی مردم کنار بیاید.
اطلس azar : شرکت سایپا با ارسال دیرهنگام دعوت نامه در اسفندماه1403 باعث شد علاوه بر افزایش قیمت که شامل من شد و من در اسفندماه تکمیل وجه کردم و قرار شد یک ماهه خودرو تحویل داده شود ولی با گذشت بیش از یک ماه نه تنها خودرو و تحویل ندادند طی تماس با سامانه 96550 شرکت سایپا اپراتور شرکت تاریخی جهت تحویل اعلام نکردند.با توجه به این که این موضوع باعث ضرر مالی اینجانب و سلب آرامش من و خانواده ام شده است لذا درخواست رسیدگی به این موضوع و احقاق حق و حقوق اینجانب را دارم. با سپاس .
اطلس azar : مدیریت محترم رسیدگی و پاسخگویی به شکایت موضوع: شکایت اینجانب ... به کد ملی ... سلام علیکم احتراماً ضمن عرض خدا قوت، با عنایت به ماده 27 قانون مدیریت خدمات کشوری مبنی بر اینکه در صورت بروز هر گونه تخلف، مسئولین دستگاه های اجرایی مسئولیت پاسخگویی به شکایات مردم را به عهده داشته و با استفاده از ظرفیت تعیین شده در ماده 90 قانون مدیریت خدمات کشوری حق شکایت ارباب رجوعان به مراجع قانونی محفوظ است به استحضار می رساند، اینجانب به دلیل ( عدم اجرای قانون و یا تکالیف قانونی در فرایند ) در ارتباط با دریافت خدمت ( خدمات شرکت سایپا ) در تاریخ ( آذرماه 1403 ) و در محل ( استان تهران، شهرستان تهران ) شکایت دارم. برای اثبات ادعای فوق، می توان از طریق ( بررسی مستندات ) به شرح ( اینجانب در اسفندماه 1402 برای خوردی اطلس شرکت سایپا با تحویل آذرماه 1403 ثبت نام کردم.
محمدرضا | Mohammad Reza : سلام دوستان؛ امروز صبح تماس گرفتن گفتن ماشینت آمادس بیا ببر. رفتم ماشینو از نمایندگی آدابی قم گرفتم کارواش کرده بودن. اولش توضیح دادند درباره ماشین و خودشون پیش چشمام چک کردن و محض احتیاط بعدش یک ساعت از رو چک لیست چک میکردم چیزیش کم نباشه و جک و آچار چرخ و زاپاس و آنتن و مثلث خطر و بکسل بند همراهش بود و امضا کردم. ((⭕️ کوییک GXRL رینگ آلومینیومی رنگ سفید-مشکی - ⭕️ ثبت نام و سخا 21 آبان - ⭕️ پذیرش 22 آبان شماره **120268- ⭕️ تاریخ فاکتور و "عدم دریافت شاسی از وزارت سمت" 27 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ نمایش شماره شاسی در سایپا یدک 31 فروردین 1404 - ⭕️ تاریخ پلاک آنلاین (پلاک جدید) 3 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ چراغ تحویل 4 اردیبهشت 1404 - ⭕️ تاریخ تماس از نمایندگی جهت دریافت 7 اردیبهشت 1404.)) گفتن سند و بیمه نامه یک ماه دیگه از نمایندگی بگیر. کارت و برگ سبز هم میاد دم در خونه. کارت سوخت هم از سایت میشه ثبت نام کرد هم از پلیس 10+. یاعلی...🌹
اطلس azar : https://136.bazresi.ir/dargah/dashboard2/apps درود دوستان این سامانه شکایت ثبت کنید
اردشیر : سلام تحویل 30 خرداد فاکتور شدی
گرفتار رانا : پرداختی جدید فعال شده؟ میگن بابت کمربند یک میلیون هشتصد تومن دیگه باید پرداخت بشه کسی چک کرده؟