سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System)

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

سیستم سوخت رسانی خودرو، دقیقاً مشابه سیستم گوارش و دستگاه تنفسی بدن انسان است. این سیستم یکی از مهم ترین بخش های خودرو به شمار می رود و نقش آن تأمین انرژی لازم برای حرکت خودروست. اگرچه سیستم سوخت رسانی کاربراتور (Fuel Carburetor System) منسوخ شده است و جای خود را به سیستم سوخت رسانی انژکتور (Fuel Injection System) داده است، اما در این مقاله قصد داریم به چگونگی عملکرد آن بپردازیم.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

1Carکاربراتور مهم ترین قطعه در سیستم سوخت رسانی به شمار می رود. وظیفه اصلی کاربراتور، تهیه مخلوط هوا و سوخت با نسبت مشخص در شرایط مختلف و ایجاد مکش روی مجرای خروج سوخت است. این کار توسط ونتوری که روی بدنه کاربراتور قرار دارد، انجام می شود. پس از این که صفحه گاز باز شد، مکش هوا توسط سیلندر، انجام و به کاربراتور منتقل می شود. به علت کاهش مقطع عبور، سرعت هوا در هنگام عبور از ونتوری، افزایش و در مقابل فشار محفظه کاهش می یابد. مکش ایجاد شده به طور قابل ملاحظه بیش تر از سایر مقاطع است. ازاین رو، اگر مجرای سوخت، به این قسمت متصل شود، سوخت، مکیده می شود و پس از مخلوط شدن با هوا به داخل سیلندر انتقال می یابد. محفظه گاز، ساسات، بدنه، قسمت راه انداز، پمپ شتاب دهنده، و ونتوری از جمله اجزای تشکیل دهنده یک کاربراتور است. ونتوری در بدنه اصلی قرار دارد. صفحه گاز در محفظه گاز و صفحه ساسات در محفظه ساسات است. قسمت راه انداز و پمپ شتاب دهنده نیز در کاربراتورهای پیشرفته، به منظور جبران برخی کاستی های کاربراتورهای اولیه، طراحی شده اند. کاربراتورها انواع مختلفی دارند که در ادامه به شرح مختصری از آن ها پرداخته شده است.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا از بالا به پایین

در این نوع ، نیروی جاذبه به جریان یافتن مخلوط سوخت و هوا به داخل موتور، کمک می کند و در نتیجه تغذیه موتور بهتر انجام می شود. به علاوه، دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات نیز بهتر است. به همین دلیل، بسیاری از خودروهای قدیمی از این نوع استفاده می کردند. این نوع کاربراتورها می توانند یک مرحله ای یا دو مرحله ای باشند. کاربراتور مدل های قدیمی خودروهای نیسان، پراید، و پژو از این نوع بوده است.
سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا از پایین به بالا

این نوع کاربراتور، بیش تر در گذشته به کار می رفته است؛ زیرا در این نوع از ورود سوخت به صورت مایع به موتور جلوگیری می شود. در حال حاضر، با توجه به این که در این  نوع دسترسی به کاربراتور از نقطه نظر انجام خدمات سرویس و تعمیرات، راحت نیست و نیز روشن شدن موتور در هوای سرد با مشکلات عدیده ای همراه است، کاربری زیادی ندارد. کاربراتور خودروهای قدیمی دهه 1960 معمولاً از این نوع بوده اند.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

 

کاربراتور با جریان هوا به صورت افقی

مزیت اصلی این نوع، فضای کمی است که در زیر درپوش موتور اشغال می کند. ونتوری این نوع، ثابت یا متغیر است. کاربراتور خودرو پیکان از نوع کاربراتور با جریان هوا به صورت افقی می باشد و ونتوری آن متغیر است.

سیستم سوخت‌‏رسانی کاربراتور

در خاتمه 1Car با ارائه این مقاله که از سری مقالات فنی سایت به شمار می رود، قصد دارد کمکی هر چند ناچیز در افزایش سطح دانش فنی علاقمندان دنیای خودرو کرده باشد. در هر حال، بی صبرانه منتظر دریافت نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما هستیم.


منابع

Wikipedia     Cdxetex

برچسب : کاربراتور , انژکتور , سوخت‎رسانی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

19 نظر

جاسم
4

عالیه عالی ...
شما هم عالی هستید ...
مرسی
07:36  1396/07/22
گزارش
پاسخ دادن
ارسلان
1

کاربرات بده کهنست
12:28  1396/07/07
گزارش
پاسخ دادن
N
3

thank you
20:12  1395/12/08
گزارش
پاسخ دادن
مهدی حیدری استان البرز
2

کاربراتور اصلان خوب نیس اذیت میکنه من راضی نیسم ولی انژکتور واقعا عالیه
17:51  1395/11/02
گزارش
پاسخ دادن
صابر
2

تشکر خیلی مفید بود
20:32  1394/08/07
گزارش
پاسخ دادن
حسن
2

ممنون, مطالبتون خیییییلی برام جالب بود
12:23  1394/07/20
گزارش
پاسخ دادن
مرتضی
20

سلام میخوام کاربراتور ماشینمو[پیکان]بردارم کاربراتور کدوم ماشینو بزارم جواب میده?
03:32  1394/06/28
گزارش
پاسخ دادن
احسان
4

سلام
دوستان من میخاستم بدونم کاربراتورتویوتاکاریناازچه نوعیه؟
واینکه نحوه صحیح اتصال شیلنگ های وکیوم ودیافراگمهاش به چه شکله؟
12:20  1393/09/17
گزارش
پاسخ دادن
سروش
1

اقا خیلی زحمت کشیدید ممنونم خیلی خوب بود
11:56  1393/06/07
گزارش
پاسخ دادن
cepac@chmail.ir
2

سلام بفرمائید این هوا که در ترکیب با بنزین قراره قدرت موتور را تامین کنه اگر اکسیژن خالص باشه یا هوای معمولی با ترکیبات مختلف چه فرقی در گشتاوری خودرو دارد
و اگر تاثیر 100 درصدی داره چرا دستگاهی برای تهیه اکسیژن در خودرو ها نمیسازند
07:58  1393/04/04
گزارش
پاسخ دادن
امیرحسین
6

سیستم سوخت رسانی کاربرات هنوزهم سالاره ومن خیلی بیشتر از انژکتورقبولش دارم
عاشق کاربرات چهاردهنه روچستر هستم وقدرتی که این نوع کاربراتور به موتورمیده وصف ناشدنیه
ازین نوع کاربرات درخودروهای آمریکایی دهه 60و70و80میلادی استفاده میشده.خودروهایی نظیر بیوک اسکای لارک انواع شورلت هاوانواع پونتیاک هاو...
21:28  1392/10/26
گزارش
پاسخ دادن
حسين
2

خيلي خوب فقط مقالش كوتاه
17:58  1392/09/16
گزارش
پاسخ دادن
نیما
0

عالی و کامل.
15:59  1392/06/11
گزارش
پاسخ دادن
wolfnight
3

سلام ....
سایت خوبی دارید .
بزرگترین هنر یه منبع علمی اموزشی اینه که سخت ترین موضوعات علمی رو به ساده ترین شکل اموزش بده . سبک مقاله نویسی تون جالبه متن همراه عکس و فیلم که خیلی زحمت می طلبه .
واقعا دستتون درد نکنه .

برای بعضیا این دسته از مقاله می تونه باعث بشه خیلی از مفاهیم پایه که خوب درک نشده تفهیم بشه .
البته من رشته تحصیلیم کامپیوتره ولی بعضی وقتها مقاله های رشته مکانیک و شیمی و الکترونیک و موبایل رو می خونم .همینجوری برام جالبه .....
02:40  1391/12/27
گزارش
پاسخ دادن
dfdf
2

very nice
17:47  1391/12/19
گزارش
پاسخ دادن
m
2

فوق العاده مثل همیشه
23:02  1391/12/16
گزارش
پاسخ دادن
M A N
3

کاربراتور کلا منقرض شد یا برخی خودروها تا الان کاربراتوری ساخته میشوند؟
20:31  1393/02/04

گزارش
کاربر: Goyban Bahar
7

فکر نمیکردم کاربرانور اینقد دردسر داشته باشه!
ولی خب کلا منسوخ شد رفت دیگه!
09:52  1391/12/14
گزارش
پاسخ دادن
جیدم
2

کاربراتورعالیه.بچه ای ازش سردرمیاره.ولی انژکتوربایدبکسل کنی تادم مکانیکی
23:16  1394/09/21

گزارش
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
دستی تیتانیوم آذر : درود . مبارک باشه و خیرشو ببینین به امید خدا چندم تکمیل وجه کردین
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
x5 سفید : جهت اطلاع دوستان ثبت نام ۲۵ فروردین دو مرحله ایی تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۲۸ مهر و امروز فکر میکنم بیمه شده رفته برای صدور پلاک
x5 سفید : من‌هم‌دقیقا شرایط شمارو دارم و ماشین ظاهرا بیمه شده رفته برای صدور پلاک
جواد : چجور وارد اینجا شدی ک این مشخصاتو اورد؟
شاهین : چه جالب نازنین سفید رنگ خیلی عالی بود حال نازی رو گرفتی جان برار
f x5 : سلام دوست عزیز وقتتون بخیر کامنت شما رو خوندم در خصوص خسارت خوب چرا از زمان شاسی تازه خسارت رو حساب کردند اگر مطابق قرارداد هم بخواهیم در نظر بگیریم تو قرارداد نوشته از زمان تکمیل وجه ظرف ۳۰ روز کاری باید خودرو رو تحویل بدن خب بعد از ۳۰ روز کاری وقتی خودرو تحویل ندادند بعد از پایان ۳۰ روز باید خسارت حساب بشه الان برای بنده ۲۰ روز از آن ۳۰ روز کاری هم گذشته هنوز شماره شاسی نشده یعنی ۲۰ روز اینجا باید خسارت به من بدن اگه قرار باشه الان شاسی کنند و من زمان شاسی تحویل بگیرم خب اینا زیر یک ماه ممکنه تحویل بدن و خسارت قابل توجهی دست من رو نمی‌گیره اگر شما اطلاعات بیشتری دارین ممنون میشم ارائه بدید که دوستانم استفاده کنن
شاهین پلاس۱ : داداش برو بپرس ببین چند نفر جلوتن چرا فاکتور نشدی
شاهین : اگه کسی فاکتور شده این دو روزه لطفا بگه ببینیم ادامه داره یا نه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
207 اتو سقف فلز تحویل 30 دی : سلام منم تبدیل بودم واسه من فردای تحویل مدارک تیک مدارک خورد و روز بعدشم فاکتور شد
ماهان : سلام دوستان بعد از اینکه فاکتور بشه حداکثر چقدر طول میکشه ماشین به دستمون برسه؟؟
پیمان 151 شهریور : سلام دوستان به نظر شما چرا پراید وانت 414 میلیونی تو قیمت کارخانه هنوز هست والی همین بدون کفی تو قیمت کارخانه زده توقف تولید جریان چیه دوستان ممنونم ❤️
207 پانا فولادی : منم وضعیتم دقیقا مثل شماست اردبیهشت ثبت نام کردم شهریور اسقاط تا الان بی دعوتنامه واقعا ویران خودرو هست اون خراب شده
من : سلام وقتون بخیر کسی هست که تحویل حضوری گرفته باشد یاپیامک زده باشن براش اومده باشد لطفا اگه بزرگواری هست تاریخ پلاک رو بگویید تشکر منم سوم پلاک شدم خبری نیست تحویل حضوری زدم
نگین : میشه لطفا جواب بدین خیلی فکرم رو مشغول کرده اخه اولین ماشینم هست خیلی نگرانم به خدا ازناراحتی حتی ناهار نخوردم
اهورا : دوست عزیز کاملا درکتون میکنم من به مرحله ای رسیدم از بس کاری ازم بر نمیاد دیگه میزنم زیر گریه. خدا ریشه این سایپا خشک کنه. از بس خدا هم صدا زدم و کاری نکرد خسته شدم.
فرسوده اذر : دوست عزیز من هم طرح فرسوده اذر ماه هستمباز کامستر چک کنید ببینیددعوتنامه نیامد من حواله گرفتم اگر به نام خودتون زنگ بزید به شرکت خراب شده بببینید کی میفرستند
کوییک آر اس : جهت اطلاع دوستان: خودم کوییک آر اس ثبت نام 24 دی 403 تکمیل وجه 23 تیر و سها بیست و چهارم هنوز فاکتور نشده و همچنین دوستم کوییک اسم ثبت نامش ردیبهشت فکر می کنم بود تکمیل وجه 27 تیر پلاک 5 روز بعدش چراغ تحویل امروز روشن شد و همچنین یکی دیگه از دوستانم کوییک GX-L با ترمز ESC و SBR پذیرش 19 دی 403 و تکمیل وجه 21 خرداد کوییک حدودا دو هفته است فاکتور شده اما پلاک هنوز نه.
نگین : یک اقای نوشته بودن از نمایندگی رشت تحویل گرفته بود ماشین تصادف داشت منم روز دوشنبه از همون نمایندگی کوئیک اس تحویل گرفتم صندوق عقب ماشینم خوب بسته نمی شود انگار درز صندوقش بازه یعنی یک طرف خیلی بزرگه یک طرف خیلی کوچیک ؟؟؟ باید چی کار کنم ؟؟ از داخل نگاه کردن بعدش پیش صندوق طاقچه عقبش به اندازه دو بند انگشت ریختگی رنگ داره ؟؟ به نظرتون مشکل داره