کار ساده ای به نظر میرسد، قفل کردن سیستم انتقال نیرو و جلوگیری از چرخش آن؛ اما در واقع الزامات پیچیده ای برای این مکانیزم لازم است:
* شما باید قادر به آزادکردن مکانیزم باشید، وقتی که خودرو در یک سربالایی است (وزن خودرو بر روی مکانیزم فشار میآورد)،
*موقعی که در گیر است، باید چیزی از در رفتن اهرم جلوگیری کند،
* شما باید بتوانید مکانیزم را در گیر کنید، حتی وقتی که اهرم با دنده هم راستا نمیشود.
مکانیزم پارک
سری عکس های زیر چگونگی عملکرد مکانیزم ترمز دستی خودرو را شرح میدهند. شکل 1 قسمت خروجی سیستم انتقال را نشان میدهد. مکانیزم ترمز دستی با دنده های روی قسمت خروجی گیربکس درگیر شده و ماشین را ثابت نگه میدارد. این بخشی از قسمت انتقال نیرو است که متصل به شفت متحرک است. اگر این قسمت نچرخد، ماشین نیز حرکت نخواهد کرد.
|
شکل 1 |
شکل 2 مکانیزم پارک را نشان میدهد که از یک محفظه که دنده ها در آن جا گرفته اند، بیرون زده است. توجه کنید که قسمت مخروطی شکل آن بیرون زده است. این به شما در آزاد کردن ترمز دستی زمانی که در یک سربالایی پارک کرده اید، کمک میکند. نیروی ایجاد شده حاصل از وزن خودرو به خارج شدن مکانیزم پارک از محلش به خاطر زاویه قسمت مخروطی کمک میکند.
|
شکل 2 |
شکل 3 میله ای را نشان میدهد که مکانیزم پارک را فعال میکند، این میله به کابلی وصل است که با دسته دنده خودروی شما فعال میشود.
|
شکل 3 |
شکل 4 مکانیزم پارک را از بالا به شما نشان میدهد. موقعی که شما اهرم دنده را در موقعیت پارک قرار میدهید، میله فنر را به سمت بوش مخروطی شکل هل میدهد. اگر مکانیزم پارک در جای خودش قرار گرفته باشد، بنابراین میتواند با یکی از دندانه های دنده خروجی در گیر شود. بوش مخروطی مکانیزم را به سمت پایین فشار خواهد داد. اگر مکانیزم در یکی از نقاط بالایی شفت خروجی قرار بگیرد، فنر بر روی بوش مخروطی فشار خواهد آورد؛ اما اهرم در جای خود قفل نخواهد شد، تا اینکه ماشین کمی حرکت کند تا دندانه در محل مناسب جا بگیرد. به همین دلیل است که گاهی بعد از اینکه شما ماشین را در حالت پارک قرار دادید و پدال ترمز را رها میکنید ماشین چند سانتیمتری حرکت میکند. چون مجبور است کمی حرکت کند تا به دندانه ای برسد که مکانیزم در جای درست خود قرار بگیرد. به محضی که ماشین به صورت ایمن پارک شد، بوش اهرم را نگه میدارد بنابراین ماشین دیگر نمی تواند از حالت پارک خارج شود اگر در یک سربالایی باشد.
|
شکل 4 |