چراغ های راهنمایی هوشمند

 چراغ های راهنمایی هوشمند

نکته جذاب در مورد چراغ های راهنمایی این است که از وجود شما در پشت خط آگاه هستند و لحظه ای که توقف می‌کنید، تغییر رنگ می‌دهند! می ‌خواهیم به این سوال جواب دهیم که چراغ های راهنمایی چگونه قادر به تشخیص حضور شما هستند؟ بعضی از چراغ ها فاقد هر نوع سیستم تشخیصی هستند. به عنوان مثال، در شهر های بزرگ، چراغهای راهنمایی امکان دارد از یک سیستم ساده بر پایه تایمر استفاده کنند، مهم نیست چه زمانی از روز است و یا ترافیک سنگینی در جریان می‌باشد. حتی در حاشیه شهر و در جاده های خارج شهر و روستایی نیز استفاده از تشخیص دهنده ها معمول است. این چراغ ها ممکن است رسیدن یک ماشین به چهار راه را هنگامی که تعداد زیادی ماشین دیگر در همان چهار راه پشت سر هم توقف کرده (برای کنترل زمان تغییر چراغ) و یا هنگامی که ماشینی وارد خط گردش شده است (برای فعال کردن فلش های راهنما) را تشخیص دهند. چندین نوع مختلف از تکنولوژی برای تشخیص حضور ماشین ها از لیزر گرفته تا شلنگ های پرشده از هوا وجود دارد. اما بهترین و معمولترین تکنیک، حلقه القایی است. حلقه القایی سیستم ساده ای است، یک مارپیچ سیمی یا همان سیم پیچ که در سطح جاده نصب و جاگذاری شده است. برای نصب حلقه، ابتدا عملیات آسفالت کاری انجام می‌شود و سپس توسط یک اره شیاری در آسفالت ایجاد می‌کنند. سیم در داخل شیار جای می‌گیرد و توسط یک ترکیب لاستیکی عایق می‌شوند.

 چراغ های راهنمایی هوشمند

اغلب این حلقه های مستطیلی شکل را می‌توان در پیاده رو ها دید. اساس کار حلقه های القایی، تشخیص در تغییر میزان القاء مغناطیسی است. برای درک این فرآیند، بیایید در ابتدا ببینیم که القاء مغناطیسی چیست. آنچه در این شکل می‌بینید یک باتری، سیم پیچی پیرامون یک قطعه آهن (رنگ زرد)، و یک سوییچ است. سیم پیچ در نقش القا کننده جریان مغناطیسی است. اگر در مورد اینکه الکترو معناطیس چگونه کار می‌کند، مطالعه داشته اید حتما می‌دانید که القاکننده یا اینداکتور یک آهن ربای مغناطیسی است. اگر القا کننده را از مدار خارج کنید، در این صورت یک چراغ قوه معمولی خواهید داشت. با بستن سوییچ لامپ روشن میشود. با اضافه شدن القا کننده به مدار همانطور که نشان داده شده است، رفتار و عملکرد مدار کاملا عوض می شود. لامپ چراغ تبدیل به یک مقاومت یا عایق می‌شود (حرارت ایجاد شده توسط این مقاومت باعث درخشندگی رشته لامپ می‌شود). سیم موجود در سیم پیچ مقاومت کمتری دارد (چون فقط یک سیم است)، بنابراین آنچه هنگام  باز کردن سوییچ انتظار دارید، روشن شدن لامپ با نوری بسیار کم سو است. بیشترین میزان جریان الکتریکی باید از طریق مسیر با مقاومت کمتر در داخل حلقه جاری شود. چه اتفاقی خواهد افتاد اگر شما سوییچ را ببندید؟ لامپ بسیار روشن می‌شود وسپس کم سو تر می‌شود. وقتی که سوییچ را باز می‌کنید، لامپ بسیار نورانی می‌شود و بعد سریعا خاموش می‌شود. دلیل این رفتار غیر متعارف و عجیب، القاکننده یا اینداکتور است.

 چراغ های راهنمایی هوشمند

هنگامی که جریان در ابتدا در سیم پیچ جاری می‌شود، سیم پیچ می خواهد یک میدان مغناطیسی تشکیل دهد. زمانی  که میدان در حال شکل گیری است، سیم پیچ مانع جریان می‌شود. همین که میدان تشکیل شد، جریان به صورت عادی می‌تواند در طول سیم جاری شود. زمانی که سوییچ باز شده باشد، میدان مغناطیسی اطراف سیم پیچ حرکت جریان الکتریکی را در سیم تا زمانی که اثر میدان از بین برود حفظ می‌کند. ظرفیت یک القا کننده توسط دو عامل کنترل می‌شود:

تعداد سیم پیچ ها

موادی که سیم پیچ به دور آن پیچیده شده است (هسته)

 چراغ های راهنمایی هوشمند  چراغ های راهنمایی هوشمند

استفاده از آهن به عنوان هسته القاکننده به جای هوا یا هر هسته غیر مغناطیسی دیگری، قدرت القاء مغناطیسی بیشتری به آن می‌دهد. دستگاه هایی برای اندازه گیری میزان قدرت القایی سیم پیچ وجود دارند، و واحد استاندارد اندازه گیری "هنری" است. حال فرض کنیم شما سیم پیچی به قطر 2 متر، که شامل 5 یا 6 حلقه سیم است دراختیار دارید. شیارهایی در جاده ایجاد می‌کنید و سیم پیچ را در داخل شیارها قرار می‌دهید. یک القا سنج به سیم پیچ وصل می‌کنید تا میزان القای سیم پیچ را اندازه گیری کنید. حالا خودرویی را روی سیم پیچ پارک می‌کنید و میزان القا را مجددا اندازه می‌گیرید. میزان اندازه گیری شده بسیار بیشتر از قبل خواهد بود چون یک شی فولادی بزرگ در میدان مغناطیسی حلقه قرار گرفته است.

 چراغ های راهنمایی هوشمند

در اینجا ماشین پارک شده بر روی سیم پیچ نقش هسته القا کننده را بازی می‌کند، و حضورش باعث تغییر میزان القای مغناطیسی سیم پیچ خواهد شد. سنسور چراغ راهنمایی از حلقه القایی دقیقا به همین روش استفاده می‌کند. چراغ دائما در حال اندازه گیری میزان القای مغناطیسی حلقه موجود در جاده است، و زمانی که میزان القای مغناطیسی افزایش می‌یابد، چراغ می‌فهمد که یک ماشین در حال انتظار است!


منبع

Edmunds

برچسب : چراغ راهنمایی , هوشمند , خودرو , عبور و مرور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

احمد
0

باسلام شیشه سمت رانند خودبخود بدون اینکه لمس کلید کنی بالا میرود تا فیشها وصل میکنم لطفا راهنمای کنید
18:35  1398/11/29
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایمان_18 اسفند : سلام دوستان مبارکتون باشه من تکمیل 18 اسفند هستم فعلا خبری نیست ممنون از اطلاع رسانیتون دوستان این خبر که میگن 250 میلیون قیمت کارخانه شاهین پلاس قراره گرون بشه رو شنیدید شما من از چنتا کارشناس و بنگاه دار شنیدم در صورت تصویب مطمئنا قیمت بازارش بیشتر میشه دوستانی که قصد فروش خودروشون رو دارن حواسشون باشه بعد این همه انتظار گرفتن ماشین عجله ای در فروش نداشته باشن ومفت بدن بره. البته هرکی اختیار مال خودش رو داره فقط منباب اطلاع رسانی باتشکر
ایمان_18 اسفند : سلام دوستان مبارکتون باشه من تکمیل 18 اسفند هستم فعلا خبری نیست ممنون از اطلاع رسانیتون دوستان این خبر که میگن 250 میلیون قیمت کارخانه شاهین پلاس قراره گرون بشه رو شنیدید شما من از چنتا کارشناس و بنگاه دار شنیدم در صورت تصویب مطمئنا قیمت بازارش بیشتر میشه دوستانی که قصد فروش خودروشون رو دارن حواسشون باشه بعد این همه انتظار گرفتن ماشین عجله ای در فروش نداشته باشن ومفت بدن بره. البته هرکی اختیار مال خودش رو داره فقط منباب اطلاع رسانی باتشکر
معید : روز بخیر، دوست عزیز کارت سوخت رو بعد از دریافت مدارک اقدام کردید؟ و اینکه از چه طریقی؟
J7 رضا : سلام شما برید پلیس +۱۰ باید اونجا احراز هویت بشید حتی عکس از شما هم گرفته و توی سامانه بارگزاری میشه و بعد کارت سوخت میتونید درخواست بدید من چون قبلا این کار انجام دادم راحت کارت سوخت سفارش دادم و دیروز هم اومد .
فرشاد : سلام برا منم همه مداركا اومده ،ولي خود ماشين نيومده،ثبت نامي 5 اذر هستم
Bac : سلام دوستان در سامانه سوخت جهت ثبت نام کارت سوخت که اقدام میکنم مرتب پیام میده که اطلاعات پایه شما در سامانه سوخت وجود ندارد الان یک هفته است که این مشکل رو دارم کسی از دوستان هست که این مشکل را داشته باشه و الان حل شده باشه ممنون میشم راهنمایی فرمایید
مهدی شاهین پلاس اسفندی : سلام اسفند تموم شه میره برای تکمیل وجه های اردیبهشت
آراد : دوست عزیز،اگه بخوای حساب کنی هیچ ماشین ایرانی جالب نیست،همشون عیب دارن،نه فقط تارا بعضی ها تعصب بی جا رو یه ماشین خاص دارن و بقیه رو تخریب میکنن اتفاقا تارا جز یکی از خوبهاست.
معید : سلام دوستان جک جی ۴ ، ۶ اسفند اینترنتی ثبت نام کردم. اردیبهشت حدود ۱۷ تومن چک بابت مازاد هزینه ها پرداختم. ۲خرداد فااکتور شد، ۵ خرداد بیمه شد، ۱۱ خرداد هم پلاک شد، به نظرتون کی تحویل میدن
مونا : همگی برین گوگل سرچ کنید سازمان حمایت مصرف کننده و از سایپا شکایت کنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حسین : داداش نگفتن کی صادر میشه؟؟؟
امین fx شیراز : عزیز کدوم نمایندگی هستین؟ منم 24 فروردین تاریخ سیستمی و 5 ام مجوز خورده ولی تا دیروز گفتن هنوز بارگیری نشده
ساینا29بهمن : سلام داداش توحید خوش اومدی .ی سوال من دیروز پلاک آنلاین شدم کی پیام تحویل حضوری میاد از کاشان..شماره شماره از پارکینگ تحویل حضوری کاشان داری بدین ممنون
چراغ تحویل : دوستان دیروز چراغ تحویل روشن شد یعنی ماشین بارگیری شده و در حال ارسال به مقصد هست یا فقط تحویل پیمانکار حمل داده شده و معلوم نیست کی بارگیری و حرکت کنه؟؟؟
واشری : من گوه خوردم
عارف : سلام از من پذیرشش اومد ثبت نام برج ده
fx-1403 : دوستان ماشین بنده رو گفتند در حال حمل هست به سمت شیراز تحویل سیستمی 27 فروردین بوده و 5 خرداد هم مجوز خروج خورده ، سوالی که داشتم این بود به نظرتون بعد از تحویل ببرم تشخیص رنگ یا شایعست این چیزایی که میگن حتما ببرین ممکنه رنگ داشته باشه و این چیزا؟
تحویلی 2 تیرماه : تیرماهی ها فاکتور شدن؟
فوقالعاده 28 بهمن ساینا s : من فوق العاده 28 بهمنم. چطوری 11 ام تموم شده؟
دنا 6دنده اردیبهشت رضا : سلام داداش من دعوتنامه 30بهمن اونده ،1اسفند تکمیل وجه کردم ،کل مبه التفاوت سال جدیدم برج 1حدود 9تومن دادم ،تاریخ ارسال پروندمم 6اسفند خورده رنگ سفید 6دنده فاکتور نشدم چه مشکلی عزیزم ؟؟؟اگه وارد اردیبهشت بشه اولین فاکتوری رنگ سفید منم ،حالا ممکنه مشکی اینا فاکتور شده باشه والسلام دوستانی که تحویل تیر و خرداد هستن از ماه بعد چک کنید چون فقط اعصابتون این مدت خراب میشه از چک کردن زیاد