رده بندی کیفی خودروها تغییر کرد

رده‌بندی کیفی خودروها تغییر کرد

گزارش کیفی خودروهای داخلی در بهمن‌ماه در حالی اعلام شد که سوزوکی گرندویتارا برای اولین بار در صدر جدول کیفی قرار گرفت، شاسی‌بلندی که در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شود.
در این گزارش که به بهمن‌ماه مربوط می‌شود، 19 خودرو داخلی مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند و معیارهای ارزیابی نیز کماکان همان قبلی‌ها هستند؛ یعنی «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «نفوذ آب»، «صداهای غیرعادی»، «رنگ»، «بدنه»، «تزئینات داخلی و خارجی» و «تجهیزات الکتریکی». 
آن طور که در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (تهیه‌کننده گزارش کیفی خودروهای داخلی) آمده، در بخش عيوب فني و عملكردي، پرایدهای X131 و X132 بيشترين نمرات منفي را كسب کرده اند، هرچند در کل میانگین نمره منفی خودروها در این بخش، 3/22 درصد نسبت به گزارش قبلی رشد کرده است. 
بيشترين تاثير در ايجاد اين روند مثبت را باید به پژو 405 و MVM110 مربوط بدانیم. در بخش تزئينات و مونتاژ نیز MVM110 و پراید X131 پارس‌خودرو بيشترين نمرات منفي را به دست آورده‌اند و این در شرایطی است که میانگین نمره منفی خودروها در بخش تزئینات و مونتاژ، 5/2 درصد نسبت به گزارش ماه قبل کاهش یافته است. 
بيشترين تاثیر را در این روند، MVM530 و تندر-90 پارس‌خودرو داشته‌اند؛ اما در بخش بدنه نیز MVM110 و پراید X131 پارس‌خودرو بيشترين نمرات منفي را كسب کرده‌اند و در مجموع نیز نسبت سطح کیفی بدنه خودروهای داخلی 8/2 درصد نسبت به گزارش قبلی ارتقا پیدا کرده است. 
بيشترين تاثير در ایجاد اين روند صعودي به پژو 405 خراسان و سمند مربوط می‌شود. همچنین در بخش رنگ نیز میانگین سطح کیفی خودروها نسبت به گزارش قبلی 9/8 درصد افت کرد که این موضوع بیشتر با افزايش نمره منفی خودروهای MVM530 و تندر-90 پارس‌خودرو در ارتباط است. لیفان X60 و لیفان 620 هم بيشترين نمرات منفي را در بخش رنگ كسب کرده‌اند. 
اما آن طور که شرکت بازرسی اعلام کرده، تعداد ايرادات مهم و اساسي خودروهای داخلی در مقایسه با گزارش قبلی 3/14 درصد افزايش يافته كه دلیل اصلی آن، افزايش تعداد این ایرادات در پراید X131 است. در نهايت نیز ميانگين کیفی خودروهاي تولید داخل، بهبودی 5 درصدي را تجربه کرده که پژو 405 و پژو پارس خراسان بیشترین تاثیر را در این روند مثبت داشته‌اند. به عبارت بهتر، کاهش نمرات منفی این دو محصول سبب شده میانگین نمرات منفی خودروها در مقایسه با گزارش قبلی کم شود. 
در ارزیابی بهمن‌ماه، اما خودروهایی مانند مزدا3، پژو 206 و نیسان تیانا غایب هستند و در این بین، عجیب‌تر از همه، تداوم غیبت 206 است، خودرویی که با وجود تولید در ایران خودرو، ماه هاست جایی در جدول رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی ندارد. 
 بعضی کارشناسان، غیبت دنباله دار 206 را به‌دلیل کیفیت این خودرو می‌دانند. 
همچنین غیبت نیسان تیانا و مزدا3 نیز به احتمال زیاد با افت تولید آنها در بهمن‌ماه در ارتباط است و این در شرایطی است که این دو محصول هر گاه در آمارهای کیفی حضور داشته باشند، جزو صدرنشین‌ها هستند. 
یک شاسی‌بلند در صدر 
اما سراغ جزئیات جدول رده‌بندی کیفی خودروها در بهمن‌ماه برویم، جدولی که حالا یک شاسی‌بلند مونتاژی را در صدر خود می‌بیند. سوزوکی گرندویتارا که در ایران خودرو خراسان مونتاژ می‌شود، توانسته با کسب 7/16 نمره منفی لقب باکیفیت‌ترین خودرو تولید داخل را نصیب خود کند و جای نیسان تیانای غایب را بگیرد. ویتارا که تنها در دو معیار بدنه و رنگ نمره منفی به دست آورده، اولین بار است صدرنشینی جدول کیفی خودروهای داخلی را تجربه می‌کند. 
پس از ویتارا به چهار میهمان رنویی در رده‌های دوم تا پنجم برمی‌خوریم، میهمانانی که بهترین شان مگان است. این خودرو در چهار معیار بدنه، رنگ، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. پارس‌تندر هم که پشت سر مگان قرار گرفته، در معیارهای تزئینات و بدنه و رنگ نمره منفی به دست آورده و بیشترین آن به بدنه مربوط می‌شود. 
پارس‌تندر در سه معیار رنگ و پس از این خودرو، به دو تندر-90 دیگر در رده‌های چهارم و پنجم جدول می‌رسیم که البته هر دو توانسته‌اند مشترکا امتیاز 21 را کسب کنند. هر دو تندر-90 در چهار معیار تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، رنگ و صداهای غیرعادی، نمره منفی دارند و اتفاقا هر دو آنها بیشترین نمره منفی خود را در بخش رنگ به دست آورده‌اند. 
این دو خودرو با وجود آنکه از یک منبع تغذیه می‌شوند و هر دوشان تحت نظارت رنو به تولید می‌رسند، اما در معیارهای مختلف نمرات متفاوتی کسب می‌کنند و این موضوع در گزارش کیفی بهمن‌ماه هم به چشم می‌آید. به عنوان مثال، تندر ایران خودرو بدنه بهتری نسبت به همتای پارس‌خودرویی‌اش دارد و تندر پارس‌خودرو هم صداهای غیرعادی کمتری را به خود می‌بیند. 
از تندرها که بگذریم، در رده‌های ششم و هفتم با دو خودرو چینی جک و لیفان 60 X برمی‌خوریم که اولی فقط در سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی ندارد و دومی نیز به جز سیستم تعلیق و نفوذ آب، در سایر معیارها حائز امتیاز منفی شده است. 
هر دو خودرو بیشترین نمرات منفی را در معیار رنگ به دست آورده‌اند. جدول کیفی بهمن‌ماه، البته چهار چینی دیگر را نیز به خود می‌بیند که در این بین، لیفان 620 در رده دوازدهم قرار دارد، ام‌وی‌ام مدل 530 در رده سیزدهم است و مدل‌های X33 و 110 هم رده‌های پانزدهم و نوزدهم را در اختیار دارند. 
طبق گزارش کیفی بهمن‌ماه، لیفان مدل 620 به جز سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب در باقی معیارها نمره منفی دارد که بیشترین آنها مشترکا به بدنه و رنگ مربوط می‌شود. MVM مدل 530 نیز فقط در نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و بیشترین امتیاز منفی که این خودرو به دست آورده، به بدنه آن مربوط است. 
MVM مدل 33 X نیز به جز سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی، در سایر معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین امتیاز منفی آن به تزئینات داخلی و خارجی‌اش مربوط می‌شود؛ اما مدل 110 خودرو MVM نیز به جز سیستم تعلیق و ترمز در باقی معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. MVM مدل 110 کم‌کیفیت‌ترین تزئینات داخلی و خارجی و بدنه را بین 19 خودرو تحت ارزیابی بهمن‌ماه به خود اختصاص داده است. 
اما به میانه‌های جدول برویم، جایی که پژو پارس، پژو 405‌ و سمند رده‌های هشتم تا یازدهم را به خود اختصاص داده‌اند. 
در این بین، پژو پارس تولید خراسان توانسته بهترین کیفیت را به دست بیاورد و در خانه هشتم جدول بنشیند. پارس در بخش ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد و بیشترین امتیاز منفی‌اش نیز در بخش تزئینات داخلی و خارجی به دست آمده است. 
 اما سمند نیز که رده نهم جدول کیفی بهمن‌ماه را به خود اختصاص داده، در تمام معیارها نمره منفی به خود می‌بیند و بیشترین آن نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. 
سمند بالاتر از پژو 405 تولید تهران ایستاده، خودرویی که تنها در نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. بیشترین امتیاز منفی پژو 405 تهران نیز به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. 
پژو 405 تولید خراسان نیز پشت سر همتای تهرانی‌اش ایستاده، در ترمز، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و بیشترین امتیاز منفی‌اش نیز به تزئینات داخلی و خارجی ارتباط دارد. 
اما سری هم به تیبا و پراید بزنیم، خودروهایی که در سایپا و پارس‌خودرو به تولید می‌رسند. تیبا که چهاردهمین عضو جدول به حساب می‌آید، توانسته کیفیت بهتری در مقایسه با انواع مدل‌های پراید و همچنین ام‌وی‌ام 110 و X33 کسب کند. طبق گزارش اعلامی، تیبا در تمامی معیارها نمره منفی به دست آورده و بیشترین امتیاز منفی‌اش نیز به بخش بدنه مربوط می‌شود. 
از تیبا بگذریم و به سراغ پرایدها برویم که رده‌های شانزدهم تا هجدهم جدول رده‌بندی کیفی را به خود اختصاص داده‌اند. در این بین، پراید 131 تولید سایپا که در رده شانزدهم جدول جای گرفته، در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده است. این خودرو بیشترین نمره منفی خود را در معیار تزئینات داخلی و خارجی به خود می‌بیند. 
پراید 131 سایپا همچنین صاحب بیشترین نمره منفی در معیارهای سیستم موتور و تجهیزات الکتریکی در بین تمام خودروهای ارزیابی شده بهمن‌ماه است. پراید 131 تولید پارس‌خودرو نیز که در رده هفدهم و پشت سر همتای سایپایی‌اش در جدول جا خوش کرده، در تمام معیارها نمره منفی به دست آورده است. این خودرو کم‌کیفیت‌ترین سیستم تعلیق را بین 19 خودرو تحت ارزیابی دارا است و همچنین بیشترین صداهای غیرعادی نیز در آن می‌پیچد. 
بیشترین امتیاز منفی پراید 131 تولید پارس‌خودرو به تزئینات داخلی و خارجی مربوط می‌شود. 
دیگر پرایدی که در بهمن‌ماه تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته، پراید مدل 132 پارس‌خودرو نام دارد که در تمامی معیارها حائز نمره منفی شده است. این محصول بیشترین امتیاز منفی‌اش را در تزئینات داخلی و خارجی به خود می‌بیند و همچنین بیشترین آب نیز بین 19 خودرو تحت ارزیابی، در آن نفوذ می‌کند. 
رده‌بندی کیفی خودروها تغییر کرد

منبع

دنیای اقتصاد

برچسب : خودرو , رده بندی , کیفی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام و درود ، مصوبه شامل حال ما و شما نمیشود . از مبلغ کل پولی که موقع ثبت نام دادید رو کم کنید بهمراه سود مشارکت و تخفیف اگر در قرارداد بهتون دادن و قید شده در قرارداد . تمام مؤید باشید
جی۷تیرماه تحویل دی : دوستان کسی میدونه الان که دعوتنامه جی 7 میاد چند دیگه باید پرداخت کنیم؟ایا مصوبه ۴۷۳ قانون شورای رقابت اعمال میشه؟ما که اول کار ۸۰۰تومن پرداخت کردیم پول نصف ماشین رو دادیم.الان هم باید نصف قیمت روز رو دوباره پرداخت کنیم یا اینکه ۸۰۰تومن از مبلغ کل کم میشه مابقی رو باید پرداخت کنیم؟
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
J7 دو مرحله ای اردیبهشت : سلام و احترام ، ثبت نام دو مرحله ای اردیبهشت ماه ( تحویل سیستمی ۳۰ آبان ) ، با یکماه تاخیر امروز ماشین رو تحویل گرفتم .
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : شما کدوم شهر هستین ؟؟؟؟؟ منم 16 آذر ارسال مدارک زده و همش میگن در حال حمل هست اینا دارن به شعور ما توهین میکنن مدام میگن هفته آینده !!!!!!!!!!
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس چی شد : اقای مهندس سایپا شما که میگید ما کسری قطعه داریم صبر کنید قطعه فراهم بشه ما صبر کردیم الانم ماشین فاکتور شده پس چرا بعد از فاکتور ماشین تحویل نمیدین الان یکماه ماشین فاکتور شده ولی خبری نیست برا من سوال شده چرا کروز شرکت قطعه ساز به ایرانخودرو قطعه میده ولی به سایپا دسته خر هم نمیده
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم
علیرضا پانا تحویل بهمن فرسوده : سلام به همه دوستان ببخشید میشه منو راهنمایی کنید ثبت نام دوره هشتم فرسوده پانا رینگ واریزی اول 27 مهر تحویل خودرو 21 ابان ولی درگاه دوم باز نشده یعنی دعوتنامه نیومده ولی میبینم تا اسفند برای بعضیا اومده و اینکه برگه اسقاط رو بردم نمایندگی میگه پیش خودتو باشه تا درگاه باز بشه ایا برای همه به همین صورته که اول دعوتنامه بیاد بعد برگه اسقاط بگیرن و اینکه ماشین من پراید 81 بوده چندتا گواهی بهش تعلق میگیره ممنون میشم یکی راهنمایی کنه
مازیار کو؟ : بچه ها کسی مازیارو ندیده ؟ ازبس زدید تو پر بچه رفت دیگه محوشد تو افق . نفهمیدیم همه طلاها را فروخته یا بخشی شا! ! شاسی پلمپ 84 خدایی خوب نترکونده شاسیا بعد 20واندی سال. نگرانش شدم ... مازی طلا کجایی؟
کوییک GXRL : من نمیدونم کمبود کدوم قطعه ؟ که سری R فاکتور نمیشه ، ما همه از سایت سایپا گرفتیم به ما چه که خط تولید دست پارس خودرو ، سایپا باید جوابگو باشه ، مملکت بی صاحاب
سمیرا : سلام من چندین برنامه فرستادم لطفا همگی انتشار بدید شاید با زیاد شدن عضو فرجی بشه
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
اکستند : اکستند امروز 1400 اگهی کردن با چشمام دیدم بقران
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.