مقایسه خودروهای تندر 90 و پژو 206

مقايسه خودروهاي "تندر 90" و "پژو 206"

 206 صندوقدار و تندر90 ، در ابتدای ورود به بازار چندان مورد استقبال قرار نگرفته بودند ولی با مرور زمان به علت کیفیت فنی خوب و قابل قبول، در حال حاضر در زمره پرفروش‌ترین خودروهای این رنج هستند و مانند دیگر خودروهای بازار، قیمتی فراتر از حد تصور پیدا کرده‌اند. 
پژو 206 صندوقدار اوایل سال 1385 بود که به صورت محدودی راهی بازار شد چرا که بیشتر تولیدات این خودرو راهی کشورهای دیگر می‌شد . خودرویی که برای اولین بار در ایران تولید شد و از ایران راهی دیگر کشورهای سفارش دهنده نیز شد.
 پژو 206SD یا همان پژو 206های صندوقدار که در اوایل ورود به بازار زیاد مورد توجه مردم قرار نگرفت راهی طولانی را پیش روی خود می‌دید راهی که ممکن بود این خودرو را با شکست مواجه کند، چرا که 206 در اوایل ورود خود به بازار ایران به صورت هاچ بک عرضه می‌شد و دیدن ظاهر این خودرو با یک صندوق کمی غیرعادی بود به همین دلیل در اوایل ورود به بازار چهره این خودرو نمی توانست در دل مردم جا پیدا کند و در نتیجه بی مهری های زیادی نسبت به این خودرو شد.
تندر90 به علت طراحی ظاهری مکعب شکلی که دارد ، چندان خودروی دل‌چسبی نیست ، بلند بودن سقف برای یک خودروی سدان موجب شده که با اتومبیل ناهماهنگی مواجه شویم ( البته این سقف بلند نکات مثبتی هم دارد ) . 
طراحی عقب این خودرو به علت بلند بودن صندوق و استفاده از چراغ مستطیل شکل به صورت افقی نمای جالبی به وجود نیاورده است اما طراحی جلوی آن به مراتب بهتر از نمای عقب آن است.اما در آنسوی میدان 206SD قرار دارد که شاید مهمترین چالشی که این خودرو در طراحی ظاهری با آن روبروست، مربوط به نمای جانبی این خودروست. صندوق بار اضافه شده به آن و تغییر ندادن ابعاد در عقب ، باعث شده که این خودرو در طراحی جانبی چندان هماهنگ و دلچسب نباشد.
نمای جلوی این خودرو هر چند کمی قدیمی شده اما هنوز دارای طرحی قابل قبول ، زیبا و دلچسب است، نمای عقب به علت اینکه از خودروهای پژو 607 و 206cc به عاریت گرفته شده، فرمی قابل قبول به خودرو بخشیده است ضمن اینکه این خودرو نسبت به تندر90 از فرم آیرودینامیک‌تر و اسپرت‌تری برخوردار است . 
در مجموع با وجود اینکه 206SD در نمای جانبی دارای مشکلاتی است اما در کنار تندر90 خودش را زیباتر نشان می‌دهد .با ورود به کابین تندر90 با طراحی مواجه هستیم که مانند طراحی خارجی چندان دلچسب نیست ، طراحی دریچه‌های هوا ، پوشش روی درب‌ها چندان جالب نیستند .صندلی‌ها نیز از طراحی مطلوبی برخوردار نیستند و حالتی نیمکت‌وار دارد و کیفیت مواد به کار رفته روی پوشش درب‌ها چندان جالب نیست.اما فضای کابین بسیار خوب و پذیرفتنی است ، همانطور که اشاره کردیم بلند بودن سقف نکات مثبتی نیز به وجود آورده است . در قسمت عقب فضای پا وارتفاع سقف بسیار خوب است به گونه‌ای که سه نفر به راحتی می‌توانند در فضای عقب این اتومبیل بنشینند و راحت باشند .یکی دیگر از نکات خوب تندر90 فضای خوب صندوق عقب است که به جرات می‌توان گفت که از بسیاری از خودروهای بزرگتر از خود نیز بزرگتر است! به علت بالا بودن شاسی تندر90 دید جلو و اطراف آن خوب و رضایت‌بخش است ولی دید عقب چندان جالب نیست. 
داشبورد 206 نسبت به سایر خودروهای این رنج قیمت از طراحی خوب و زیبایی برخوردار است و هماهنگی پوشش روی درب‌ها با روکش صندلی‌ها ، طرحی زیبا و دلنشین به وجود آورده است . ارگونومی در این خودرو به خوبی رعایت شده و صندلی‌ها اگرچه زیاد راحت نیستند اما در برابر تندر90 از طراحی مطلوب‌تری برخوردار است ضمن اینکه این صندلی‌ها ارگونومیک بوده و به خوبی بدن سرنشینان را در بر می‌گیرند . دید جلو و اطراف خوب است ولی دید عقب چندان قابل قبول نیست هر چند از تندر90 بهتر است.فضای 206 در قسمت جلو خوب و راضی کننده است اما فضای عقب تنگ است و این تنگ بودن فضای عقب در برابر تندر90 خودش را بیشتر نشان می‌دهد که یکی از نقاط ضعف 206 به شمار می‌رود .فضای صندوق عقب 206SD خوب و راضی کننده است اما در برابر تندر90 کوچکتر است ولی به علتی که صندلی‌های عقب 206 قابلیت خواباندن دارند می‌توان اجسام طویل‌تری با آن جابه جا کرد.در مجموع 206 از کابین زیباتر ودل نشین تری برخوردار است ولی تندر90 به شما فضای بیشتری می‌دهد. 

مقایسه تجهیزات رفاهی و ایمنی دو خودرو 

هر دوی این خودروها از تجهیزات رفاهی و ایمنی قابل قبولی در رنج قیمتشان برخوردار هستند.شیشه‌های برقی در هر چهار درب ، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن ، کامپیوتر سفری ، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل ، مه‌شکن جلو و عقب ، تنظیم ارتفاع و گودی کمر صندلی راننده ، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، فرمان هیدرولیک ، دو کیسه هوا ، سیستم صوتی با 4 بلندگو ، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراه EBD ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب کاسه‌ای از مهمترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در تندر90 به شمار می‌روند .
از مهم ترین تجهیزات رفاهی و ایمنی در 206 نیز می‌توان به شیشه‌های برقی در هر چهار درب، آینه‌های برقی به همراه گرم‌کن ، تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل ، مه‌شکن جلو و عقب، سیستم تهویه اتوماتیک ، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، قفل مرکزی همراه با ریموت کنترل وسیستم ضد سرقت ایموبلایزر ، فرمان هیدرولیک به همراه تنظیم ارتفاع ، سیستم همراهی تا درب منزل Follow me، دو کیسه هوا ، سیستم صوتی با 4 بلندگو و 2 توئیتر به همراه کنترل‌های پشت فرمان، سیستم تنظیم سرعت برف پاکن با سرعت خودرو ، سیستم ترمز ضد قفل ABS به همراهEBD و سیستم ترمز اضطراری EBA ترمز جلو دیسکی و ترمز عقب دیسکی ، اشاره کرد .هردوی این اتومبیل‌ها دارای ایمنی مناسبی هستند. تندر90 دارای 3 ستاره ایمنی از موسسه Euroncap و 206 دارای 4 ستاره ایمنی از موسسه Euroncap است. 

تجربه رانندگی 

هر دو خودرو دارای موتور 1600 سی‌سی هستند و با توجه به توان تولیدی نزدیک به هم (206، 110 اسب‌بخار و تندر90، 105 اسب‌بخار) طبق اعلام کمپانی‌های سازنده 206SD در 11.4 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند و تندر90 در 10.2 ثانیه سرعت خود را به 100 کیلومتر بر ساعت می رساند.هر دو اتومبیل به راحتی روشن می‌شوند و عملکرد نرمی دارند صفحه‌ کیلومتر شمار در تندر90 شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست بوده و در وسط آن نمایشگری وجود دارد که میزان سوخت و دمای موتور را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهد. این نمایشگر علاوه بر این‌ها ساعت و مصرف سوخت لحظه‌ای را نیز نمایش می‌دهد.صفحه کیلومتر شمار در 206 شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست است و میزان مصرف سوخت و دمای آن را به صورت آنالوگ به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این نمایشگری در قسمت بالای کیلومتر شمار وجود دارد که علاوه بر مسافت طی شده مقدار سطح روغن موتور و میزان کیلومتر باقی مانده تا سرویس دوره‌ای بعدی را به نمایش می‌گذارد. البته در 206 نمایشگر دیگری در وسط داشبورد قرار دارد که علاوه بر ساعت اطلاعات مربوط به دما، تاریخ و باز بودن درب‌ها را نشان می‌دهد که این مورد در تندر90 منتفی است. 
صفحه کیلومتر شمار در 206 شامل دور شمار موتور در سمت چپ و کیلومتر شمار در سمت راست است و میزان مصرف سوخت و دمای آن را به صورت آنالوگ به نمایش می‌گذارد. علاوه بر این نمایشگری در قسمت بالای کیلومتر شمار وجود دارد که علاوه بر مسافت طی شده مقدار سطح روغن موتور و میزان کیلومتر باقی مانده تا سرویس دوره‌ای بعدی را به نمایش می‌گذارد. البته در 206 نمایشگر دیگری در وسط داشبورد قرار دارد که علاوه بر ساعت اطلاعات مربوط به دما، تاریخ و باز بودن درب‌ها را نشان می‌دهد که این مورد در تندر90 منتفی است.البته به نظر می‌رسد که رقم 10.2 ثانیه‌ای که کمپانی برای تندر90 اعلام کرده کمی به دور از واقعیت باشد چون 206 با شتاب 11.4 در عمل با آن تفاوت فاحشی ندارد. سیستم تعلیق تقویت شده 206SD باعث شده است که این خودرو نسبت به گونه‌ هاچبک از عملکرد نرمی برخوردار باشد و تکان‌های سطح مسیر حرکت را کمتر به راننده و سرنشینان منتقل ‌کند که این مساله در مورد تندر90 نیز صدق می‌کند.206 صندوقدار عملکرد نرم‌تر و کیفیت سواری بهتری از تندر90 دارد . هر دو خودرو تا سرعت 110 کیلومتر بسیار خوب هستند اما از این میزان که بالاتر می‌رویم تندر90 به علت نقطه ثقل بالا و بدنه‌ی فاقد آیرودینامیک دچار کمی بی تعادلی می‌شود و مانور دادن با این خودرو در سرعت‌های بالای 110 واقعا به دور از انتظار است اما 206SD حتی اگر در عمل نیز نتواند در چنین سرعتی مانور دهد اما حداقل احساسی که به راننده منتقل می‌کند همانند تندر90 ناخوشایند نیست. 
206SD به علت اضافه شدن میله‌های تعادل در قسمت عقب سیستم تعلیق موجب شده که هندلینگ خوبی داشته باشد و مسلم است که به علت نقطه ثقل پایین تر، هندلینگ بهتری از تندر90 ارائه دهد و در عمل نیز هندلینگ بهتری از تندر90 دارد . هر دو اتومبیل در هنگام رانندگی راحت هستند و دنده‌ها یکی پس از دیگری به راحتی تعویض می‌شوند . 206 خوشدست‌تر بوده و راننده تسلط بهتری بر آن دارد و به علت حالت قرارگیری راننده در پشت فرمان حس بهتری از لذت رانندگی را به راننده منتقل می کند. هر دو خودرو دارای ترمزهای خوب و قابل اعتمادی هستند البته به علت این که ترمزهای عقب 206 دیسکی هستند پر قدرت‌تر احساس می‌شود ولی ترمزهای تندر90 نیز خوب و قابل اعتماد هستند.در هرحال هنگام خرید خودرو شرایطی نظیر مصرف سوخت کم، استهلاک پایین قطعات و هزینه های تعمیر و نگهداری پایین باید ملاک باشد.تندر90 یک خودروی ارزان قیمت در تمام اروپا به حساب می آید. خودرویی که شاید کسی فکرش را هم نمی کرد که بتواند با این قیمت در بازار ایران حضور پیدا کرده و با چنین اقبالی روبه رو شود. 
مصرف سوخت ترکیبی تندر90 در 100 کیلومتر نیز 6.9 لیتر است که نشان دهنده کم مصرف بودن این خودرو است. در سوی دیگر پژو 206 صندوقدار تولید داخل که 1096 کیلوگرم وزن دارد پرمصرف تر از تندر 90 است.با نگاهی به پیشرانه دو خودرو، متوجه می شویم که هر دو خودرو از موتوری هم حجم بهره می برند که در این میان قدرت موتور 206 حدود پنج اسب بخار بیشتر است اما این موضوع نشان از چابک تر بودن 206SD ندارد چرا که تندر90 از شتاب بهتری نسبت به این خودرو بهره می برد که می توان عملکرد بهتر گیربکس تندر90 را نیز مزید بر علت دانست.اما نکته ای که در مورد این دو خودرو وجود دارد این است که هر دو به عنوان خودروهای کم مصرف راهی بازار می‌شوند اما در این میان مصرف سوخت تندر90 در عمل بهتر از 206SD است چرا که 206SD در شهر چیزی در حدود 11 لیتر در100 کیلومتر بنزین می‌سوزاند این در حالی است که تندر 90 همین مسافت را در شهر با نه ( 9لیتر در 100 کیلومتر طبق اطلاعات کارخانه ایران خودرو ) لیتر بنزین طی می‌کند. 

استهلاک 

مهمترین مساله برای خرید خودرو می‌تواند استهلاک پایین یک خودرو باشد به گونه ای که آن را در زمره خودروهای اقتصادی قرار دهد.این دو خودرو نیز به عنوان خودروهای اقتصادی راهی بازار می‌شوند اما در این زمینه 206SD حرف زیادی برای گفتن ندارد چرا که کیفیت قطعات آن روز به روز کمتر شده و هر روز بر ایرادات آن افزوده می‌شود، این در حالیست که تندر90 همچنان کیفیت بالای خود را حفظ کرده و خریداران خود را راضی نگه داشته است خودروهایی همچون 206SD و تندر90 به دلیل ساخت پیچیده به طور کلی کم استهلاک نیستند و انتظار یک خودروی ژاپنی را نمی‌توان از آنها داشت اما باز هم در این میان می توان بر روی تندر90 حساب بیشتری باز کرد. 

وضعیت قطعات در بازار 

زمانی بود که قطعات تندر90 در بازار یافت نمی شد به گونه ای که حتی فیلتر روغن آن نیز نایاب بود اما در حال حاضر داستان به گونه دیگری است در بازار لوازم یدکی نه تنها لوازم تندر فراوان شده بلکه قیمت آن هم همانند خودروهایی چون پژو 405 است که نمی توان آن را گران تلقی کرد لوازم بدنه تندر90 را می توان فراوان تر از پژو 206SD دانست چرا که برخی از قطعات بدنه 206SD در بازار کمیاب هستند. نکته دیگر نیز موجود بودن نمونه های ترک، اسپانیا و رومانیایی این قطعات است که با قیمتی مناسب به دست خریداران می رسد.در نهایت هر دو خودرو دارای نقاط ضعف و قوت هستند و اگر بخواهیم جمع‌بندی انجام دهیم باید بگوییم اگر خانواده‌ پر جمعیتی هستید، تندر90 به علت فضای عالی در این رنج قیمت می‌تواند بهترین انتخاب شما باشد واگر خانواده‌ با جمعیت کمتر هستید و یا برای جوان‌ترها 206 می‌تواند انتخاب بهتری به شمار برود. 

منبع

باشگاه خبرنگاران

برچسب : خودرو , پژو 206 , تندر 90 , مقایسه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

8 نظر

کاربر: m&z
3

الان که چند سال از این مطلب میگذره کاربران خودشون میتونن مقایسه کنند. مشکل کمبود قطعات تندر حل شده و تعداد نمایندگی ها زیاد و بازار خرید و فروش آن هم عالی. دیگه هیچ جایی برای رقیب بی کیفیت خودش باقی نگذاشته و بازار خودروهای زیر 50 میلیون رو به خوبی و با شایستگی به دست گرفته. تندر ماشینیه که اول همه در مقابلش مقاومت میکردند و هنوزم کسانی که سوار نشدن ازش متنفر هستند ولی هرکی خریده از کیفیت خوب و بی آزاری این ماشین راضی بوده و به بقیه هم توصیه خرید میکنه. و اینگونه شد که الان هرکسی دنبال یه ماشین بی دردسر ارزون میگرده تنها یه انتخاب داره، تندر خان و خانوادش.
14:46  1395/05/20
پاسخ دادن
یه نفر
1

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوستان
من 4ساله که النود دارم تاحالا تعمیر گاه نرفتم شتاب خوبی داره و درسرعت های بالا مشکلی نداره(البته اگه پیچ خاصی وجود نداشته باشه) و از نظر فنی هم ماشین خوبیه منکه دارم هم راضیم و هم به دیگران توصیش میکنم .
باتشکر از سایت خوبتون.
22:10  1394/06/20
پاسخ دادن
کاربر: m&z
8

با خرید تندر 90 فقط یک بار خرج میکنید و جز سرویس های دوره ای کوچکترین مشکل فنی نخواهید دید.
ولی 206 پر از ایرادات ریز و درشت و در کل ماشین پر دردسری است. کیفیت ساخت مدلهای مختلفش هم با هم فرق دارد.
13:51  1392/12/14
پاسخ دادن
علی
1

دلیل اقبال بیش از حد مردم به خودرو ال 90 ، فقدان تنوع مدل در این کلاس و نداشتن گزینه دیگر برای خرید می باشد وگرنه که همچین استقبالی از آن نمی شد
13:02  1392/12/14
پاسخ دادن
على
0

عالى بود من علاقه ى خاصى به مقاىسه خودروها دارم نمىدونم سمند ef7 بهتره از نظر سرعت نهاىى و کشش ىا 405tu5 ىا معمولى
00:55  1392/12/14
پاسخ دادن
پویا
0

405معمولی ازنظرقدرت.سرعت نهایی وکشش عالیه
12:21  1392/12/14

کاربر: Merdad
0

کلا من علاقه خاصی به محصولات شرکت رنو دارم.
15:24  1392/12/13
پاسخ دادن
مجید
3

لطفا برسی رانا و تندر یا ۲۰۶sd را بزارید ...
11:10  1392/12/13
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد