با لغو تحریم صنعت خودرو و امید به بازگشت دوباره خودروسازان جهانی به ایران، برخی مشتریان بنا بر واقعیتهای کنونی کشور مبنی بر تنشزدایی از سیاست خارجی کشور، امید زیادی به حضور خودروسازانی همچون فیات یا حتی جنرال موتورز به ایران پیدا کردهاند این در حالی است که فعالیتهای کنونی خودروسازی کشورحکایت دیگری دارد. ظاهرا با اوجگیری کمبود نقدینگی و عدم حمایتهای دولتی در شرکتهای خودروساز و به دنبال آن افت چشمگیر تولید خودرو در کشور، برخی از شرکتها اقدام به عقد قرارداد با شرکتهای چینی بهمنظور تامین خودرو بازار کشور کردند.حال با وجود لغو تحریمها و امید به حضور بزرگان خودروسازی جهان در صنعت خودرو کشور، این قراردادها به مرحله اجرا رسیده و برخی از شرکتها اقدام به ورود خودروهای مذکور کردهاند. اینکه برخی از خودروسازان ما، به سراغ خودروسازان چینی رفتهاند تا مانع از توقف تولید در این شرکتها شوند، انتقادی متوجه آنها نیست اما در شرایطی که گشایشی در حضور خودروسازان معتبر در کشور بهوجود آمده، ادامه همکاری با چینیها بايد با فکر و تدبیر دوباره همراه باشد.در این زمینه یک کارشناس خودرو با اشاره به اینکه همکاری با شرکتهایی که از اعتبار لازم برخوردار نیستند شاید خیلی به نفع صنعت خودرو کشور نباشد به خبرنگار ما یادآوری میکند که بازار ایران نباید محل آزمون و خطای محصولات خودروسازان چینی قرار بگیرد؛ چرا که چینیها هماکنون در بازارهای اروپا و آمریکا نیز جایگاه خود را از دست دادهاند.این نکته نباید مورد غفلت قرار بگیرد که اخبار این روزهای کشور منجربه آن شده که ایرانیها دیگر حتی به امثال پژو و رنو نیز قانع نباشند و رویای جنرال موتورز و تویوتا و فولکس واگن را در سر بپرورانند حال آنکه خودروسازان نیز باید در ادامه فعالیتهایشان به این خواسته عمومی پاسخ قانع کنندهای بدهند.