اعلام جزییات روند شکایت مشتریان از خودروسازان

اعلام جزییات روند شکایت مشتریان از خودروسازان

 

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد افزایش شکایت‌های مردم از خودروسازان بابت عدم تحویل به‌موقع خودرو، گفت: میزان شکایات نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل افزایش نداشته است؛ اما عمده شکایات واصله از ابتدای سال جاری مربوط به عدم ایفای تعهدات شرکت‌ها مبنی بر تأخیر در تحویل خودرو، عدم پرداخت خسارت تأخیر، است.

 

احمد شانیان، معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این سوال که «در صورت تاخیر در تحویل خودرو ازسوی خودروساز داخلی یا واردکننده خودرو، مردم می‌توانند چه کنند و چه مسیری را پیش رو دارند؟» گفت: براساس مفاد مندرج در دستورالعمل نحوه رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان خودرو و اصلاحیه‌های بعدی آن که به ادارات کل صمت 31 استان ابلاغ شده است، در صورت تأخیر شرکت عرضه‌کننده در تحویل خودرو به مشتریان در مرحله اول مصرف‌کننده بایستی موضوع را از طریق واحد ارتباط با مشتریان شرکت، پیگیری کند.

مشتریان خودرو درخواست کتبی به اداره صنعت بدهند 

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادامه داد: مشتری شرکت خودروساز یا واردکننده خودرو در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب از واحد ارتباط با مشتریان شرکت، موضوع را از طریق ارائه درخواست کتبی به اداره صنعت، معدن و تجارت استان محل اقامت خود و یا این سازمان پیگیری کند که در این خصوص، مراتب اعتراض و اختلاف مربوطه ابتدا از سوی این معاونت به شرکت‌های تولیدی و وارداتی، منعکس خواهد شد.

شانیان در مورد ادامه این روند، گفت: مشتریان شرکت‌های خودروسازی یا واردکننده خودرو در صورت عدم وصول پاسخ قانع‌کننده و عدم حل اختلاف، وفق دستورالعمل‌های صادره برای طرح شکایت به دفاتر محاکم قضایی راهنمایی می‌شوند. 

پیگیری خسارت تاخیر در تحویل خودرو تنها از طریق قوه قضاییه امکان‌پذیر است

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: شاکی اختیار دارد در همان ابتدای امر نیز موضوع شکایت خود را از طریق قوه قضایی پیگیری کند. 

 

شانیان در ادامه گفت: عدم پرداخت خسارت تأخیر در تحویل از سوی شرکت عرضه کننده خودرو براساس رأی وحدت رویه دیوان عدالت اداری قابل پیگیری از طریق مرجع تعزیری نبوده و بایستی از طریق محاکم قضایی پیگیری شود.

زنجیره بررسی رسیدگی به شکایات خودرویی چگونه است؟

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پاسخ به این سوال که «نحوه شکایت از خودروسازان چگونه است؟»، گفت: زنجیره بررسی و رسیدگی به شکایات خودرویی به این شکل است که ابتدا شاکی، شکایت خود را در واحد امور مشتریان شرکت‌های مربوطه ثبت و کد رهگیری دریافت می‌کند. 

وی ادامه داد: در صورت عدم پاسخگویی شرکت نسبت به طرح دعوی به عنوان اعتراض و در جهت حل اختلاف، موضوع را در یکی از ادارات کل صنعت، معدن و تجارت استان‌ها ارائه می‌کند.

عمده شکایات از خودروسازان عدم پرداخت خسارت تاخیر است 

معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایه‌ای سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در مورد اینکه «آیا شکایت‌ها امسال نسبت به سال گذشته به دلیل بدقولی خودروسازان و واردکنندگان خودرو افزایش داشته است؟» گفت: میزان شکایات نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبل افزایش نداشته است؛ اما عمده شکایات واصله از ابتدای سال جاری مربوط به عدم ایفای تعهدات شرکت‌ها مبنی بر تأخیر در تحویل خودرو، عدم پرداخت خسارت تأخیر، است.

شانیان در مورد افزایش قیمت خودرو نیز گفت: براساس مفاد مندرج در دستورالعمل تنظیم بازار خودروی سواری مصوب شورای رقابت، این سازمان صرفاً دستگاه محاسب بوده و متولی ابلاغ قیمت خودرو، وزارت صمت است. لذا مراتب می‌بایست از آن مرجع پیگیری شود.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شکایت مشتریان از خودروسازان , شکایت از خودروسازان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 46 نظر
محسن ا 10 نظر
Jalil fathi 6 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهروز : حمید آقا من صحبت از جی ال میکنم احتمالا اون شهریوری ها که شما میگی جی باشن
سجاد تارا v4 : سلام دوستان کسی اتطلاع داره چرا خودرو تارا دو هفته طول میکشه بعد ارسال برسه به نمایندگی شرکت میگه با قطار میفرستن اگه اطلاعاتی دارین جواب بدین
یاسین : سلام دوستانی که برای j7 دو مرحله ای اردیبهشت ، براشون پیامک شاسی اومده ، لطفا بگید چندم تکمیل وجه کرده بودید و چه تاریخی پیامک اومده…ممنون
پلاس : دوستان سلام وقت بخیر ،بعد از اردیبهشت که فاتور بشه تکمیل وجه قبل از ۱۵ مرداد هم هستش ؟ یعنی خرداد و تیر کسی تکمیل وجه کرده؟؟؟
J7 ثبت نام خرداد : ن والا واس ما که چیزی نیومده بقیه چطور؟؟؟
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام وقت بخیر دوستانی که T9 نوشتن اعلام حضور کنن ببنیم چندسال دیگه به ماشین میرسیم!!! اون دوست عزیزی که گفت ثبت نام مرداد هستم شاشی شدم دقیقا چه طرحی بوده؟!
علیرضاT9 اقساطی سفید : سلام یاور جان کرمان موتور اولین فروش T9 که گذاشت برای سال ۱۴۰۴ پیش فروش آذر ماه بود که هنوز دعوت نامه نداده ۱/۲۰۰ گرفت پیش پرداخت ۱۰ روز بعدش فروش اقساطی قیمت قطعی گذاشت با پیش پرداخت ۱/۳۰۰ و ۱/۵۰۰ که من ۱/۵۰۰ رو زدم شما کی ثبت نام کردی که شاسی شدی؟؟
اردیبهشت2 : سلام دوستان آخه کجا دنیا اپراتور اینجوری جواب میده فقط آدم می پیچونن من 20 آبان پلاک شدم مگر برای پلاک نباید بیمه باشه چرا زمان مشخصی نداره ،توی همه مراحل خون جگیر کردن مردمو، سال تمام شد تحویل ماشین داستان شده خسته شدیم ....
J7 : سلام دوستان برا ثبت نام دو مرحله ای خرداد j7 برای کسی دعوتنامه اومده یا ن
تاراv4 پیش فروش تحویل ۳۰آبان : دوستان برای درخواست کارت سوخت انلاین من اون قسمتی که سریال سند وشماره پلاک رو میخاد رو وارد میکنم میگه همچین شماره سندی موجود نیست.کسی میتونه راهنماییم کنه ممنون میشم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیسان دوگانه آبی : سلام دوستان نیسان سوار کسی هست نیسان صفر بگیره بعد چند روز بوق دنده عقبش خود بخود قطع شده باشه؟
روستایی : سلام من توی روستا زندگی میکنم دستم کلی پینه بسته تا پول پیش پرداخت رو جمع کردم تا بچه هام خوشحال کنم ولی متاسفانه دلم به درد امده جلوی بچه هام سرافکنده شدم باور نمیکنن که مشکل از سمت نمایندگی فکر میکنن کم کاری از من بوده هر روز می پرسن باباماشین نیومده ،خبری نیست به خدا شرم بر شما خداوند صدای من رو بشنوه وشما رو از نزدیکترین عزیزان شما را آزار بده تا درد ما کارگرها را بفهمید شما را به خدا واگذار میکنم مخلص مردم ایران زمین بچه روستایی بیش نیستم
مهران : دوستان عزیز سورن دوگانه اگر کسی فاکتور شد یا اینکه طرح تبدیل به منبع بزرگ یا چیز دیگه بود لطفا اینجا اعلام کنید تا به همه اطلاع رسانی بشه ممنون از همراهی شما
ساینا : من زدم کمتراز24ساعت بعد فاکتور شدم
بهزاد : منم شکایت کردم، از چند جای مختلف هم شکایت خودمو ثبت کردم، یکم به خودتون بیاید ، بسه این همه حقارت، این وضعیت در شأن منه ایرانی نیست که 4 ماهه تکمیل وجه کردم و باید بدوم دنبال ماشینی که یکساله تمام و کمال پولشو پرداخت کردم
دودوش : خیالت راحت نمیدن
آرش : من فروختم 206 صندوقدار خریدم مدل 99 واقعا راضیم پارس موتور جدید اصلا خوب نیست صد رحمت به موتور قبلی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : سلام دوستان من فروش فوق العاده مهر پارسال بودم ماشین رو قبل عید دادن حدود 25 ملیون طلبکارم از سایپا امروز زنگ زدم هر چی از دهنم در میومد بهشون گفتم میخواستم ببینم شکایت حقوقی میشه کرد واسه حق و حقوقمون؟ کسی سر در میاره؟
تبدیل به تک : تبدیل تک و تکمیلی 16 شهریور فاکتورنشدم
یاسمن : تو رو خدا جدی تاثیر داره که گزینه sbr را فعال کنم برای ساینا دوگانه تا فاکتور شود خواهشا جواب بدید