استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

استانداردهای خودرویی به 122 مورد افزایش یافت

 

یک مقام در سازمان ملی استاندارد از افزایش استانداردهای 85گانه به 122 مورد خبر داده است. در شرایطی انوشه رحمانی معاون نظارت بر اجرای استاندارد از افزایش استانداردهای اجباری خودرو گفته که خردادماه سال جاری فرزانه انصاری رئیس این سازمان از افزایش استانداردها به ۱۲۰ مورد خبر داده بود.

 

پافشاری سازمان ملی استاندارد بر تولید خودروهای داخلی با استاندارد و فناوری روز دنیا در حالی صورت می‌گیرد که اجرای کامل استانداردهای ۸۵گانه نیز محل تردید است. ریشه عدم اجرای این استانداردها را باید در موانعی همچون محدویت‌های بین‌المللی و حضور دولت در سیاستگذاری خودرو جست‌و‌جو کرد به‌طوری‌که اجرای این استانداردها را دچار تاخیر یا تعلیق کرده است.

 در سال‌های اخیر خودروسازی ایران زیر تیغ تحریم و دیگر موانع داخلی اقدام به تولید محصولاتی کرده‌ که «کیفیت» به حلقه گمشده آنها بدل شده است. بارها مشاهده شده که مشتریان نسبت به کیفیت خودروهای تولیدی گلایه کرده‌‌اند؛ چراکه بعد از مدت زمان کوتاهی، خودروی آنها سر از تعمیرگاه درآورده یا با مشکل تامین قطعه مواجه شده است. این نارضایتی از کیفیت محصولات در شرایطی است که چهار سالی می‌شود از انتشار آمار کیفی خودروها خبری نیست. حالا با اعلام خبر فوق، این پرسش کلیدی مطرح می‌شود که سازمان ملی استاندارد با چه منطقی درصدد برآمده تا تعداد استانداردهای خودرو از ۸۵ مورد به ۱۲۲ مورد افزایش دهد؛ بدون آنکه گزارشی از کیفیت یا میزان تحقق استانداردهای موجود در دسترس عموم باشد؟ البته معاون نظارت بر اجرای استاندارد در سخنان خود از تشکیل کارگروه ارتقای کیفیت خودرو هم خبر داده که قرار است با حضور متخصصان و نمایندگان دستگاه‌های مربوطه بر این ماجرا نظارت داشته باشند که در مورد کارساز بودن آن تردید بسیاری وجود دارد.

در این میان گروهی نیز به سابقه سازمان ملی استاندارد اشاره می‌کنند که گاه در مواجهه با فشارهای نهادی از اجرای تمام و کمال بخشی از استانداردها عقب‌نشینی کرده است و در نتیجه اجرای این استانداردها به حالت تعلیق درآمده یا کلا متوقف شده است. برای نمونه می‌توان از تعلیق اجرای استاندارد ترمز اضطراری، الزام به ترمز ضدقفل یا حذف چراغ روشنایی روز از الزامات تولید اشاره کرد که نشان از این دارد که سازمان ملی استاندارد از گفته‌های خود پا پس کشیده است.

البته در برخی موارد فیلترهای سازمان ملی استاندارد هم موجب شده تا تعدادی از تولیدات خودروسازان ایرانی از چرخه تولید خارج شوند. برای مثال، خودروهایی مثل پراید، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵، جی ال ایکس، اس ال ایکس و سمند به دلیل رعایت نکردن استانداردهای ۸۵ گانه تولیدشان متوقف شده است. با این وجود، همین حالا هم خیابان‌های ایران مملوء از خودروهایی است که استانداردهای مدنظر سازمان را پاس نکرده‌اند و به دلیل نداشتن ایمنی لازم، منجر به حوادث تلخ و جبران‌ناپذیری می‌شوند. بنابراین، خواسته همیشگی کارشناسان از سازمان ملی استاندارد این بوده که پیش از اقدام به افزایش استانداردها در قالب اعداد و ارقام، گزارشی شفاف از وضعیت اجرای استانداردهای فعلی ارائه کند، در غیر اینصورت تصمیم‌سازی در این بخش بدون هیچ‌گونه پشتوانه فنی و اعتبار اجرایی خواهد بود و تنها روی کاغذ باقی می‌ماند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , استاندارد , خودرویی , 122 مورد , افزایش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امیر : سلام میشه راهنمایی کنید واریز اولیه من ۱۲ مهر ۴۰۲ بوده دعوتنامه قرار بوده اخر اسفند ۴۰۳ بیاد ولی هنوز نیومده با این وضعیت کی دعوتنامه های مارو میفرستن؟
سهند مرداد : سلام دوستای عزیز میدونید این شماره برای کجاست 02184950000
X5 اقساطی تیر لرستان : ماشین منم تحویلش 10 آبان بود و پانزده روز بعدش یعنی 25 آبان پیام اومد که شاسی شده بعد حدود پانزده روز پلاک شد و بعد یک هفته ارسال مدارک و الان دو هفته از ارسال مدارک رسیده و همش میگن در حال حمل هست امروز تماس گرفتم گفتن تا آخر هفته میدن امیدوارم این یکی از حرفاشون راست باشه
سهند : با پول ما کار می‌کنند انبارشون پر سهند آزاد میفروشن
nima j4 : مبارک باشه بلاخره از استرس در اومدی
سهند s : چن ماهه گیرکرده تو مرداد ازیه ورم دارن ثبت نام میکنن
شاهین سی وی تی : هوالحق… ما 23 اسفند تکمیل وجه کردیم، امروز 29ام تحویل گرفتیم.انشالله آزادی همه
999 : شیما صداقت جان عزیزم کور شوی انشالله با دو دختر هایت ما داریم شاهین ها مونو میگیریم همه دارن سوار میشن تو پیاده ای شیمی شیمی
احسان : سلام داداش من هنوز تحویل نگرفتم اما اکثر ماشین های ایران خودرو از برند بارز استفاده میکنند.
J7/2 : سلام تقریبا بین ۲۰ تا ۲۵ روز بعد از تکمیل وجه پیامک شاسی میاد بین ۱۵ تا ۲۰ روز بعد شاسی هم بیمه و پلاک میشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مسعود : سلام به همه کارشناسان که قیمت اکستندو پیش بینی کرده بودن سلام 🤣🤣والله گفتید بالله گفتید
محمد : اگه اشکی عزیز این اتفاق بیافته مطمین میشم که واقعا فرد بااطلاع از شرکت سایپا هستی
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : کاش برای من هم همین روزا دعوتنامه میومدچون اونموقع طلا قیمتش 10500 بود و 20 گرم طلای من شد 210 تومن .بقیشو یه وام 50 تومنی گرفتم ولی اگه الان میومد همون 20 گرم طلا برای تکمیل وجه کافی بود چون گرمی 13800 شده و اون وام 50 تومنی دیگه دست نخورده بود حالا من نمیدونم چرا این دوستان برای دعوتنامه اونقد عجله میکنن.
کوییکrs : سلام، دوست عزیزی که کوییک آراس تحویل مرداد ماه بوده و تحویل گرفتی میشه بگی چندم تکمیل وجه کردی
207اتو سقف فلز30دی : این دوسه روز بیشتر دنا فاکتور کردن،حالا خداکنه ازمارو همون 30 دی بدن زودتر نخاستیم
ماندگارGxl : اشکی! شماکه میگی درجریانی کوییک Gxl چرا خیلی کم فاکتور میکنن الان دوهفته است از 18 تا22 مرداد دارن فاکتور میکنن اگه اینجوری باشه کسانی که مهرماه تکمیل وجه کردن میره واسه سال بعد اطلاعی خبری داره بگو
کوییک GXR-L : سلام دوستان کسی gxrl فاکتور شده ,از پارس خودرو بی درو پیکر؟؟؟ اخرین فاکتور مال کی هست؟؟ کسی خبر داره؟؟
مهر : چطور میشه 21 مرداد و 3 شهریور؟
تحویل مهر : تکمیل وجه من پنج شهریور هست.بنظرت کی فاکتور میشیم مااا
درود : دوستان چندوقت پیش یه وانت آریسان دیدم بنده خدا بار سنگینم نداشت شیشه بر بود چندتا شیسه سکوریت عقب وانت بود . خداشاهده سر پیچ چرخ عقب در اومده بود واسادم پیشش طرف زنگزد مکانیک گفت اینا 90درصد بعد از چندسال کار کله پولوس میبره و کاسه چرخ کامل درمیاد . طرف میگفت پدرما درآورده 10سال کار بود ماشین . گفتم ببین چقدر بدبخت شدیم حالا اگه سرعت داشت هم خودش بکاه میرفت هم یکی دیگه . چرا هیچکی جوابگو نیست با این ارابه های مرگ