ریزش یا واقعی شدن قیمت خودروها؟

ریزش یا واقعی شدن قیمت خودروها؟

 

در روزهای اخیر، بازار خودروهای وارداتی شاهد کاهش محسوس قیمت‌ بوده است، اما کارشناسان بر این باورند که این تغییرات به معنای ریزش قیمت‌ها نیست. مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با «ایران» تأکید می‌کند کاهش قیمت‌های اخیر به‌هیچ‌وجه به معنای ریزش قیمت‌ها نیست. در واقع، قیمت‌ها در حال نزدیک شدن به رقم واقعی خود هستند، اما هنوز فاصله زیادی با واقعی شدن قیمت‌ها وجود دارد. دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها این است که تقاضا برای خرید خودرو کاهش یافته و بسیاری از خودروها برای خریداران به‌صرفه نیستند. ضمن اینکه برخی از این خودروها کیفیت لازم را برای جذب مشتری ندارند.

 

تأخیر در عرضه خودروها به بازار

یکی از مشکلات اساسی بازار خودروهای وارداتی به‌ویژه در ماه‌های اخیر، تأخیر در عرضه خودروها به بازار است. دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به دپو شدن 20 هزار خودرو در گمرک و متوقف شدن عرضه آنها می‌گوید:« این وضعیت نه ‌تنها به ضرر مصرف‌کنندگان تمام می‌شود، بلکه خود شرکت‌های واردکننده هم با زیان‌های جدی روبه‌رو هستند. شرکت‌های واردکننده در شرایط سختی قرار دارند. این خودروها با دریافت وام وارد شده‌اند، اما شرکت‌ها نه قادر به توزیع به موقع آنها هستند و نه می‌توانند آنها را در بازار به فروش برسانند. دلیل اصلی این تأخیرها هنوز هم به عدم تعیین قیمت‌ها برمی‌گردد. از ابتدای سال، سامانه فروش خودروهای وارداتی فعال نشده و تعیین قیمت‌ها به کمیته خودرو واگذار شده، اما هنوز جلسه‌ای در این خصوص برگزار نشده است.»

بوروکراسی پیچیده واردات خودرو

از دیگر چالش‌هایی که بازار وارداتی‌ها با آن روبه‌رو است، بوروکراسی پیچیده واردات و دخیل بودن چندین سازمان در این باره است که باعث شده روند واردات کند و مختل شود. دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به طولانی شدن فرآیند واردات و افزایش هزینه‌ها برای وارد کردن خودروها، می‌گوید: «در حالیکه در ابتدا شورای رقابت اعلام کرده بود خودروهای مانده در گمرک نیاز به قیمت‌گذاری ندارند، اما ستاد تنظیم بازار همچنان مانع از عرضه آنها می‌شود. ماندن این خودروها در گمرک هم به ضرر مصرف کنندگان است و هم باعث ورشکستگی شرکت‌های وارد کننده می‌شود.»

رکود تورمی حاکم بر بازار خودرو

بازار خودرو ایران تحت تأثیر رکود تورمی و کاهش قدرت خرید مردم قرار دارد. افزایش قیمت ارز، دستمزدها و هزینه‌های تولید، باعث شده تا قیمت خودروها به شکل چشمگیری افزایش یابد در حالی که توان مالی خریداران کاهش یافته است. علیرضا پورحسینی، کارشناس بازار خودرو، درباره شرایط کنونی می‌گوید: « متأسفانه بازار خودرو درحال حاضر تحت تأثیر رکود تورمی است که در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. این موضوع دلایل مختلفی دارد؛ از افزایش قیمت ارز گرفته تا افزایش دستمزدها و هزینه تولید که همه این‌ها تأثیرگذار بوده‌اند. مثلاً خودرویی مانند ال‌۹۰ که در گذشته حدود ۲۰ میلیون تومان بود، حالا قیمت کارکرده‌اش به ۷۰۰ میلیون تومان رسیده است، در حالی که قدرت خرید مردم پایین آمده است.»

پورحسینی  وضعیت فعلی  و تأثیر آن بر بازار را هم مطرح می‌کند و می‌گوید: «از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعلی باعث شده مردم نگران آینده باشند و تمایل به خرید خودرو نداشته باشند. سرمایه‌ها به جای بازار خودرو، به سمت طلا و ارز می‌رود. این موضوع فقط مختص خودرو نیست و بازارهای دیگر را هم تحت تأثیر قرار داده است.»

کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر بر بازار

 

او درباره کاهش قیمت خودروهای وارداتی و تأثیر آن بر بازار خودرو، می‌گوید: «ریزش قیمتی‌ که در حال حاضر در بازار خودروهای وارداتی دیده می‌شود، تأثیر چندانی روی خودروهای داخلی ندارد ولی بازار خودروهای چینی و مونتاژی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به طور مثال خودروهای تیگو ۷ و تیگو ۸ بیشتر در این شرایط از لحاظ قیمتی متأثر می‌شوند. اما خودروهای ارزان‌قیمت داخلی مثل کوییک، ۲۰۷ و دنا چون قیمت پایین‌تری دارند، کمتر تأثیر می‌پذیرند. خودروهای وارداتی معمولاً از حدود ۳ میلیارد تومان شروع می‌شوند و خریداران آنها با کسانی که خودروهای کوچک داخلی ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومانی را می‌خرند، متفاوت هستند. پس تأثیر واردات بیشتر روی خودروهای مونتاژی است که قیمت‌های نجومی ۲ تا ۴ میلیارد تومانی دارند.»

ریزش شدید در بازار خودروهای وارداتی

این کارشناس بازار خودرو با اشاره به افزایش واردات خودرو می‌گوید: «افزایش واردات باعث ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو می‌شود. همچنین مشتریان گزینه‌های بیشتری دارند و محدود به چند مدل نیستند. این تنوع به مشتری کمک می‌کند راحت‌تر انتخاب کند. این اتفاق باعث شده تا حباب قیمت خودروهای وارداتی شکسته شود. خودروهایی مثل تویوتا کمری که قبلاً قیمت‌های نجومی داشتند الان ریزش شدید قیمت را تجربه می‌کنند. این اتفاق به خاطر نبود خودروهای خارجی، بسته بودن واردات خودرو و تشنه بودن بازار خودرو اتفاق افتاده بود اما با جریان یافتن دوباره واردات خودرو شاهد شکسته شدن قیمت‌ها هستیم.»

پورحسینی درباره کاهش نقش دلالان در بازار خودرو می‌گوید: «روز به روز قیمت خودرو به نرخ‌های واقعی نزدیک‌تر می‌شود. بعضی خودروها حتی ۴ تا ۵ درصد زیر قیمت عرضه، معامله می‌شوند. کاهش حباب قیمت‌ها و محدودیت‌های ثبت نام باعث شده دلالی در بازار خودرو کمتر شود. هنوز هم محدودیت‌هایی مثل خرید و فروش با کارت ملی و نداشتن پلاک فعال برای خودرو وجود دارد، اما واردات خودرو و شکسته شدن حباب قیمت خودرو باعث شده تا خودرو به مرور از کالای سرمایه‌ای شدن فاصله بگیرد.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ریزش قیمت , قیمت خودرو , قیمت واقعی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
هادی : ثبت نام x5 بهمن اقساطی امروز شاسی شد
شاهین پلاس : موعد تحویل اسفند 403 اردیبهشت دعوتنامه اومد تکمیل وجه کردیم بهد از سه ماه هنوز خبری نیست
شاهین پلاس : موعد تحویل اسفند 1403اردیبهشت 404برامون دعوتنامه اومد تکمیل وجه کردیم بهد از سه ماه هنوز خبری نیست
J7 بهمن : بنده بهمن ثبت نام کردم تحویل ۲۱ خرداد هنوز شاسی نشده
عرفان جی 7 : 29 بهمن پرداخت داشتم تازه امروز پیامک شاسی اومد با اینکه 27 خرداد موعد تحویلم بود
عرفان جی 7 : سلام خدمت دوستان عزیز . من داخل بخشنامه 23 بهمن تا 30 بهمن ثبت نام داشتم که از طریق خرید حواله بود و تکمیل وجهم 29 بهمن بود . قرار به تحویل خودرو 27 خرداد بود که امروز 8 مرداد تازه پیامک شاسی با هزار تا پیگیری اومد . امیدوارم همگی حس خوبو تجربه کنید.من که خیلی زجر کشیدم
A5شهریور مشکی : سلام من شهریور 1403 ثبت نام کردم الان ده روز از ماشین حین بارگیری خبری نیست و احتمالا ماشین گم شده مگه میشه ماشین با شماره پلاک و..... بعد از بارگیری خود کارخانه و امورمشتریان و اداره تحویل ندونه کجاست؟؟ توروخدا ثبت نام نکنید اینا دزد و کلاهبردارن
حمزه شاهین جی : منم زنگ زدم همینو گفت من نمیدانم ولی میدانم دارن ب ریش مها میخندن ولی میدانم تخم پدر خودشون نیستن دیروز 18 دقیقه روی خط بودم کارشناس 42برداشت وقطع کرد فیلم گرفتم بندازم فضای مجازی ببینن ملت
حسینی : دروغ میگن من خودم ۱۲اذر تکمیل وجه ۱۳ اذر پذیرش هیچ خبری نیست
5252 : من ۱۱ اذر واریز کردم ۱۲ آذر پذیرش و ۱۳ اذر سخا هنوز فاکتور نشده مث گمال دارن دروغ میگن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییگ آر اس : واقعا خدا لعنت کنه
کوییگ آر اس : من خودم تحویل تیر هستم مهلت پرداخت 11 خرداد یا 26 ام بود
سورن پلاس 13تیر : اینا بهانه است وقتی موتور معمولی رو نشنیده چجور میخواد تیوفایو بزنه ،،همش واسه وقت خریدنه.به این چرندیات گوش ندید و زنگ بزنید و بد و بیراه بهشون بگین،،من امروز زنگ زدم دفتر تهران هر چی از دهنم در اومد بهشون گفتم
روژان : بله هستیم 31خرداد فولادی سفیدم
کوییک RS سلام : دروغ دروغ دروغ،تیر ماها تا 6 خرداد مهلت داشتن که هنوز کامل فاکتور نشدن،بعدشم مرداد ماه باید فاکتور بشه انوقت میرسه به شهریور
کوییک s سوم خرداد : ولله به لله همش دروغ اعلام میکنن خدا لعنت کنه نفوذی سایپا مرگ بر مسولین دزد نامرد بیچارمون کردن
سبحان : امروز ماشین من بارگیری شده فردا تحویل میگیریم
علی : امروز فاکتور نداشتیم ؟
سورن پلاس 13تیر : امروز کسی فاکتور شد دوستان؟؟؟؟
دوگانه تیر : سلام دوستانی که ساینا دوگانه تیر بودند...طرح تبدیل ساینا تک رو انتخاب کردند در خرداد ماه... آیا خبری دارید کی فاکتور میشیم؟؟؟؟؟