بازار خودرو در آستانه شوکی بزرگ قرار دارد

بازار خودرو در آستانه شوکی بزرگ قرار دارد

 

بازار خودرو ایران سال هاست با بی‌ثباتی و نوسانات گاه‌ وبی‌گاه ناشی از تصمیمات اشتباه مواجه است اما این وضعیت از ابتدای امسال و به دنبال تحولات اخیر و جنگ ایران و رژیم صهیونیستی، با بحران عمیق تر سیاسی و اقتصادی روبرو شده؛ شرایطی که به همراه بدهی‌های کلان خودروسازان، بحران نقدینگی زنجیره تامین، کمبود ارز و کاهش شدید قدرت خرید مردم، جریان عرضه خودرو را فلج و بازار را به وضعیت قرمز رسانده است.

 

به گزارش ایران جیب از پرشین خودرو، بازار خودرو کشور در سال جاری به خصوص از ابتدای تابستان وضعیت رکود و انجماد معاملاتی را تجربه می‌کند، جریانی که نشان می دهد که شرایط اخیر کشور و جنگ ۱۲ روزه تاثیر مستقیمی بر تصمیم‌گیری‌های اقتصادی مردم گذاشته که سبب سردی بی‌سابقه‌ای در بازار خودرو شده است.

موتور بازار خودرو در دومین ماه تابستان گرم می شود؟

این وضعیت در بازار خودرو ایران با ترکیبی از مشکلات ساختاری، بحران‌های مالی و سیاست‌های ناکارآمد، بازار فعلی را به نقطه‌ای از بحران رسیده که نه مصرف‌کنندگان توان و انگیزه خرید خودرو دارند و نه خودروسازان توانایی و امکان ادامه تولید و هر روز صنعت خودرو را به لبه پرتگاه نزدیک تر می کند.

در نگاه نخست، این سکون در معاملات و نبود خریدار از توقف کامل فعالیت بازار خبر می‌دهد؛ رکودی که صرفا ناشی از التهاب روانی متاثر از تهدیدات جنگ نیست؛ بلکه ریشه در مجموعه‌ای از ناهماهنگی‌ها و اتخاذ سیاست‌های نادرست و ناکارآمد دارد که طی ماه‌های گذشته منجر به‌توقف کامل فعالیت‌ها در بازار شده است .

وضعیتی که تا به امروز نه فروکش نسبی تنش‌ها  و کاهش محدود بهای ارز تغییری در معاملات بازار خودرو داده و نه نه ابلاغ آئین‌نامه واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ و اعلام رسمی افزایش قیمت محصولات خودروسازان توانسته بازار را از لاک بی‌اعتمادی بیرون بکشند.  

به بیان دقیق تر وضعیت کنونی بازار خودرو ایران، نتیجه سال‌ها سیاست‌گذاری ناکارآمد، انحصار در صنعت خودرو و عدم توجه به نیازهای واقعی مصرف‌کنندگان است. تداوم شرایطی که می‌تواند به توقف کامل برخی خطوط تولید، ورشکستگی قطعه‌سازان و افزایش بیکاری در این صنعت منجر شود.

شرایطی که با تداوم ناکامی در تنظیم بازار از طریق واردات و کاهش قدرت خرید مردم، می رود  صنعت و بازار خودرو را با چالش‌هایی بی‌سابقه مواجه کند که به بهبود کوتاه‌مدت این شرایط امید چندانی نیست .

علت رکود عمیق تقاضا در بازار خودرو

گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد بدهی خودروسازان بزرگ داخلی به زنجیره تامین و زیان انباشته‌ای هنگفت آنها به هزاران میلیارد تومان رسیده است و این وضعیت می تواند تولید و عرضه خودروسازان را به شدت دچار چالش کند. از سویی شکست سیاست واردات به رقم وعده‌های مکرر برای تنظیم بازار خودرو از طریق واردات، موجب شده که این خودروها با قیمت‌هایی نجومی و اغلب بیش از دو تا سه برابر قیمت جهانی در بازار داخل عرضه شوند در کنار این مسائل کمبود ارز و تشدید تحریم‌ها مشکلات را دوچندان کرده و مانع از تأمین قطعات برای خودروهای مونتاژی و همچنین واردات خودروهای کامل شده است. این ناکامی، نه‌تنها بازار را تنظیم نکرده، بلکه به افزایش نارضایتی مصرف‌کنندگان دامن زده است.

 

در میان این مشکلات، قدرت خرید مردم نیز به دلیل تورم بالا، کاهش ارزش پول ملی، و مشکلات اقتصادی به شدت افت کرده به طوری که خودروهای داخلی که زمانی گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه برای اقشار متوسط بودند، هم اکنون در بازار آزاد قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند و این افزایش قیمت، تقاضا را به شدت کاهش داده و بازار خودرو را به رکودی عمیق فرو برده است.

در واقع امروز کاهش قدرت خرید مردم نه‌تنها بازار خودروهای نو، بلکه بازار خودروهای دست‌دوم و حتی خدمات پس از فروش را نیز تحت تأثیر قرار داده است؛ رکودب که به زنجیره تأمین و صنایع وابسته آسیب رسانده و به تدریج اثرات منفی گسترده‌ای بر اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

فرصت را از دست ندهید!

با این حال فعالان و کارشناسان بازار معتقدند که به رغم مشکلات موجود و رکود و کاهش شدید تقاضا، وضعیت کنونی بازار خودرو می‌تواند بستری برای دسترسی بخش وسیع‌تری از جامعه به‌خودرو باشد. در واقع این وقفه، به‌نوعی فرصت تجدید ساختار بازار را فراهم می‌آورد؛ زیرا زمانی که قیمت‌ها براساس ارزش واقعی خودرو و نه بر مبنای هیجان بازار تنظیم شود و  حباب قیمتی ناشی از فعالیت دلالان فروکش کند، خریداران بالقوه می‌توانند بدون فشار روانی و هیجانی انتخاب دقیق تری داشته باشند.

اما نکته مهم تر و پایانی برای دستیابی به یک بازار متعادل و پررونق انجام اصلاحات ساختاری و جلوگیری از سیاست های ناکارآمد از جمله حذف قیمت‌گذاری دستوری، آزادسازی واردات با تعرفه‌های منطقی و حمایت و همراهی با بخش خصوصی واقعی است.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بازار , بازار خودرو , بی ثباتی بازار , نوسان , وضعیت بازار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یاسین : فقط باید شکایت کنید تا به حق و حقوقتون برسید
شاهین جی : همچنان باید زنگ بزنیم با شماره های مختلف حتی اطرافیانم بگیم تماس بگیرن
طهورا : سلام ما هم متاسفانه سال ۴۰۲ ثبت نام کردیم شاهین g و شدیم زمستان 403 اولش که کلی پیام میومد که بیا تبدیل کن و...... بعدش گرون کردن و دعوت نامه ش آذر ۴۰۳ اومد ، ما هم نصف ش رو زدیم به حساب اما بعدش که همه ش حرف گرون شدن بود تبدیلش کردیم به شاهین gl و ۲۱ خرداد امسال تکمیل وجه ش کردیم !!! گفتن gl ها رو خیلی زود تحویل میدن اما هنوز که هیچ خبری نیست حالم بهم میخوره دیگه سایپا کاش هر چه زودتر از شرشون خلاص شویم واقعا توبه کار شدیم از ماشین نوشتن اینقدر که با اعصاب مون بازی کردن و هر سازی که خواستن زدن .... بدیش اینه که همش آدم رو بلاتکلیف نگه میدارن....
لوسی : خدایااخرقسمت میشه ماسوارشاهین بشیم...ازبس نگاه به ماشین هامردم کردیم دق کردیم...
رامین : سلام افزایش قیمت تأیید بشه دعوتنامه هارو میفرستن
علی محمد : دوستان میدونیدازبس۱۶۲زنگ زدیم اخرکاردرست کردن.......ازهفته اینده تحویل شاهین شروع میشه
ریرا : به سلامتی ، شما پیش خرید عادی بودی یا جایگزین خودرو فرسوده؟
امیر : سلام چرا دنا رینگ فولادی فاکتور نمیشه؟ من ۳۱ تیر قراربود تحویل بدن که ندادن
اسماعیل : آخرش فروش فوری نیومد که نیومد این باطل شد رفت خدا گناه ما چی بود خدا واقعا تو میبنی یعنی اینا نباید جواب بدن انقد راحت با آینده یی خانواده بازی میکنن انقد راحت یعنی هیچ چیزی نیست که اینا تقاص پس بدن ما که سوختیم تمام شد رفت زمان ثبت نام هم ن قریشی شاهین بود ۴۲۵تومن گفتم خب حداکثر ۱۰۰بیاد روش حداقلش ماین میدن این همه موندیم آخرش انقد صبر کردیم پیش فروش اومد اونم با ۶بعد که هیچکس از فرداش خبر نداره تازه نزدیک ب ۱۶۰کشیده بودن روش یعنی خدا تو میکنی واقعا کار اینا رو ای خدا پیش کی بریم جز تو که آگاه و دانای تمام برنامه ریزی مون بهم زد همه چیو بهم زد مگه آدم چقد میخواد زندگی کنه انقد حرص بخوره مدیرعامل یا هرکسی که تصمیم گیرنده این کار بودی باید تقاص پس بدی دنیا دار مکافاته ما که دیگه ب همون پراید مون دلخوش کردیمو تمام فقط قابل توجه اون عزیزانی تازه میخوان از این شرکت ماشینی بگیرن خودتون واسه داشتن صبر ایوب و عمر نوح آماده کنین خدانگهدار دار
حمید X5 : سلام اسفندماه ثبت نام کردم مابه التفاوت قیمت خودرو را هم درموعد اعلامی پرداخت کردم قراربوده طبق قرارداد۹۰روزکاری خودرو تحویل داده بشه هنوز هیچ خبری نیست به دفترنمایندگی مراجعه کردیم می فرماین نیمه دوم مرداد تحویل میشه امیدواریم این اتفاق بعدازاین همه تاخیربیافته ما که پشیمان هستیم ازاین ثبت نامی که درکرمان موتور انجام دادیم چون به تعهداتشون به موقع عمل نکردن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمودی 6 تیر اهواز : سلام دوست عزیز ، شما چه روزی تبدیل زدی؟شماره قراردادت چند بوده؟ من هنوز فاکتور نشدم، 19 تیر تبدیل زدم
میلاد : سلام داداش چه طرحی بودی ممنون میشم جواب بدی
محمد : مال من 28 تیر کی فاکتور میشه سقف شیشه
امیر : دنا 6 دنده 31 مرداد شما رینگ فولادی هستید یا آلومینیومی؟
سامان : موعد تحویل12مرداد اینجور که مشخصه من باید خیلی منتظربمونم
مهدی : واریزی 04/01/04 و تحویلی 04/04/04 هست که به اشتباهی به جای تحویلی در متن واریزی نوشته بودم
ارتا : سلام کسی نیسان دوگانه تحویل گرفته یانه من برج3 ثبت نام کردم خبری ازش نیست
فوق العاده بهمن 6بهمن : اولین روز من هستم که 5 بهمن واریز کردم پذیرش 6 بهمن هستم هنوز فاکتور نشده فوق العاده
کوییک gxl تیر : کوییک gxl و s تولید سایپا هستش دوستان نه پارس خودرو این هزار بار.... پارس خودرو فقط دو رنگ میزنه در حال حاضر
کوییک gxl تیر : دوست گلم منم برج 11 پول ریختم و پیش فروش ثبت نام کردم و فروش فوری ننوشته بودم که انتظار تحویل فوری هم داشته باشم. هممون میدونستیم و ثبت نام کردیم. من که تحویل تیر بودم تازه الان باید واس من دعوتنامه میومد که زودتر اومده. من از سایپا دفاع نمیکنم ولی بعضی از دوستان انتظار داشتن دو هفته ای به از واریز اول پیش فروش تحویل بگیرن.