پیش‌بینی کاهش قیمت با واردات خودرو

پیش‌بینی کاهش قیمت با واردات خودرو

 

بازار خودرو پس از تجاوز ناجوانمردانه اسرائیل به خاک ایران شرایط خاصی را تجربه کرد. با اینکه شاهد نوسانات ارزی بودیم این بازار رکود را حفظ کرد اما نکته جالب ماجرا کاهش قیمت‌ها بود. با اینکه دلالان سعی کردند قیمت برخی خودروها را با افزایش نجومی اعلام کنند اما بازار تکان نخورد. از سوی دیگر، اعلام تصویب آیین‌نامه واردات خودرو و تعرفه حقوق گمرکی توسط دولت، خبر مثبتی به شمار می‌آمد که در صورت به مرحله اجرا رسیدن آن، تأثیر درازمدت بر این بازار خواهد گذاشت. در این گزارش با دو کارشناس حوزه خودرو درباره اقتصاد خودرو و تأثیر شرایط جنگ بر بازار گفت‌و‌گو کرده‌ایم.

 

عماد جعفری، کارشناس بازار خودرو با تأکید بر عدم قطعیت‌های موجود در مورد وضعیت جنگ، به نکات مهمی اشاره کرد که می‌تواند بر آینده بازار خودرو تأثیر بگذارد. جعفری گفت: «با توجه به اینکه وضعیت جنگ هنوز مشخص نیست و احتمال نقض آتش‌بس توسط اسرائیل وجود دارد، نمی‌توان به‌راحتی درباره آینده بازار خودرو صحبت کرد. برخی از شرکت‌ها در تعطیلات کاری اخیر سعی کردند تا خودروها را سریع‌تر به مشتریان تحویل دهند. در حال حاضر، شرکت‌ها باید تمرکز خود را روی معوقات بگذارند و خودروهایی را که هنوز تحویل داده نشده‌اند به مشتریان برسانند. این امر بویژه در شرایطی که پارکینگ‌ها پر شده، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.»

رکود در بازار خودرو

جعفری همچنین به رکود شدید بازار خودرو اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر، بازار خودرو بشدت در رکود است و به نظر نمی‌رسد که این رکود بزودی شکسته شود. در زمان تجاوز نظامی اسرائیل با اینکه شاهد نوسانات ارزی بودیم تغییری در قیمت خودروها مشاهده نشد. سرمایه گذارهایی که برای دلالی این ماشین‌ها را خریده بودند در زمان جنگ این خودروها را هر روز با قیمت بالا آگهی می‌کردند اما بازار تحت تأثیر رکود بود و خریداری وجود نداشت.»

این فعال بازار خودرو به نکته‌ جالبی اشاره کرد: «برخی شرکت‌های خودروسازی، مانند کرمان موتور، قصد دارند خودروهای خود را تحویل دهند، اما خریداران حاضر به دریافت آنها نیستند. بسیاری از این افراد به عنوان سرمایه‌گذار وارد بازار شده‌اند و ترجیح می‌دهند خودروها را در پارکینگ خودروسازها نگه دارند تا آنها را تحویل بگیرند و مسئولیت سلامت خودرو به عهده خودشان باشد.»

او در ادامه از کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌ها به علت تعطیلات تابستانی و ناآرامی‌های اخیر خبر داد و گفت: «در این روزها، ظرفیت تولید شرکت‌ها به دلیل تعطیلات تابستانی کاهش یافت و آنها با یک‌سوم نیرو فعالیت خود را ادامه دادند. به اعتقاد من بهترین راهکاری که برای رونق گرفتن نسبی بازار وجود دارد تسهیل روند ترخیص و تحویل خودروها از سمت نهادهای مرتبط است. حتی می‌توان از پرداخت مالیات‌ها و عوارض گمرکی صرف‌نظر کرد تا خودروها سریع‌تر به نمایندگی‌ها و مشتریان تحویل شوند.»

چشم‌انداز بازار خودرو

 

جعفری ابلاغ آیین‌نامه جدید واردات خودرو از سوی دولت را اقدام بسیار مثبتی برای رونق بازار دانست و تأکید کرد: «اگرچه این آیین‌نامه در شرایط درگیری‌ها منتشر شد و تأثیر قابل توجهی نداشت اما در هر صورت نتیجه خود را به مرور در بازار خواهد گذاشت. اگر واردات به‌صورت مداوم و با رویکرد صحیح انجام شود، می‌توانیم شاهد کاهش قیمت خودروها در آینده نزدیک باشیم. به عنوان مثال، خودروهای لوکسی مانند لندکروز و لکسوس دیگر نیازی نیست با قیمت‌های نجومی به فروش برسند.»

این کارشناس بازار خودرو بر این نکته تأکید کرد که اگر واردات خودرو به‌صورت مستمر ادامه یابد، بازار خودرو به سمت رقابت و بهبود کیفیت حرکت خواهد کرد و دلالان قادر نخواهند بود از این بازار سودهای هنگفتی کسب کنند. به گفته او، تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که با افزایش تعداد واردات، دلال‌ها از بازار خارج می‌شوند و مصرف‌کنندگان واقعی از این فضا بهره‌مند خواهند شد.

نگاهی به آینده

علی خسروانی، فعال و کارشناس بازار خودرو با تأکید بر شرایط فعلی، به تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در بازار خودرو پرداخت و گفت: «همان‌طور که پیش از این پیش‌بینی کرده بودیم، بازار خودرو در حال حاضر شرایط مناسبی برای سوددهی و سرمایه‌گذاری ندارد. اعلام کرده بودیم در صورتی که وضعیت به سمت صلح یا جنگ پیش برود، در هر دو حالت شاهد کاهش قیمت خودرو و کاهش تقاضا خواهیم بود. بنابراین خودرو نمی‌تواند کالای مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.»

او با اشاره به تأثیرات جنگ بر بازار، تأکید کرد: «در روزهای اخیر که کشور درگیر جنگ بود، تقاضا برای خرید خودرو بشدت کاهش یافت. حتی زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا کرد، ما باز هم شاهد کاهش قیمت خودروها بودیم؛ زیرا خریداری وجود نداشت.»

خسروانی به تصویب آیین‌نامه واردات خودرو اشاره کرد و گفت: «این آیین‌نامه، به نوعی بمب خبری و بهترین اتفاق در زمینه واردات خودرو به شمار می‌رود، که سال‌ها منتظر آن بودیم. با این حال، اثرات مثبت آن در میانه بحران جنگ کاهش یافته است. حدود پنج سال است که انتظار چنین خبری را داشتیم، اما متأسفانه تأثیر روانی جنگ بر بازار غالب شد و نتوانستیم به‌طور کامل از مزایای این آیین‌نامه بهره‌مند شویم.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , بازار خودرو پس از تجاوز اسرائیل , رکود بازار خودرو تیر ۱۴۰۴ , تأثیر جنگ بر قیمت خودرو , نوسانات ارزی و بازار خودرو , آیین‌نامه واردات خودرو ۱۴۰۴ , تحلیل عماد جعفری خودرو , تحلیل علی خسروانی خودرو , عدم تحویل خودرو توسط خریداران , کاهش ظرفیت تولید خودروسازان , رکود معاملات خودرو , کاهش قیمت خودرو در جنگ , دلالی خودرو در بحران , تأثیر آتش‌بس بر بازار خودرو , واردات خودرو و کاهش قیمت , چشم‌انداز بازار خودرو ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین مهر402 : کاش یک حسین فهمیده دیگه پیدا بشه این بار بره سایپا.خدا ازتون نگذره خدا ....کجایی چند وقتی هست نیستی...چرا این همه ظلم رو میبینی و جواب نمیدی
علی : سلام خدمت دوستان.رو 7 تا 8 ماه حساب کنید.من برج پنج bac x3 تحویل گرفتم.ثبت نامی آذر ماه 1403
شاهین G : سلام برا کسی دعوتنامه مرداد اومده جدید
تارا وی 4 : سلام دوستان تارا اتومات وی 4 مرحله ششم فروش فوری یکماهه چند فاکتور کرده شرکت؟
ماني cs55 : سلام بله متاسفانه هرچي تماس ميگيريم بي فايدس، سازمان بازرسي هم شكايت كردم بي فايده بوده، دوست داشتين از طريق سايت شكايت ثبت كنيد ، شايد تعداد بالاتر بره نتيجه بده . واقعا نفرات قبلي كه تا ٢٠٠ ميليون جريمه گرفتند شانس آوردند ، بديش اينه چك رو چون صادر كردند اين ٦ ماهه كه هنوز وصول نشده بهش جريمه اي نميخوره دوستان ديگه اگه راهي ميدونند اعلام كنند ممنون
۱ اردیبهشت : به امید روزی ک شهریور همه فاکتور شن همه خستن و ناامید خدا خودش کارمونو درست کنه
وحید : چیو اذیت کنن؟ هنوز قیمت جدید ری را اعلام نشده، چطوری می خوان گرون کنن، چهار تا جای قرارداد نوشته به قیمت زمان تحویل ، زمان تحویلم که گرون نشده بود، اصلا بخوان گرون کنن برامون مگه می صرفه، ششصد و خرده ای میلیون مون چند ماهه بدون سود خوابیده
X3 : میشه همه کسانی که پلاک شدن بفرمایند که چند روزه پلاک اومده و اگه پیگیری کردن چه زمانی بهشون ارائه شده برای تحویل؟ من تا اونجا که خبر دارم مشکل گمرک حل شده ، آیا خبر من درسته یا شما خبر جدیدتری دارید؟
سهند دی : منم ۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز فاکتور نشده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید دنا پلاس 5 دنده مشکی : منم 15 مرداد هستم ولی هنوز فاکتور نشدم
غلامعلی : سلام صبح بخیر
سهیلا 13799 : سلام وقت بخیر من متاسفانه کمتر از یک ماه پیش ماشین ساینا اس مدل 403 خودمو به دلیل ترک تو پالونیش فروختم به این امید که تو پیش فروش به قیمت کارخانه ساینا صفر بگیرم و مبلغ 235 میلیون در پیش فروش با موعد تحویل هفته چهارم آذر ماه 1404 واریز کردم حالا با توجه به زمزه افزایش قیمت آیا تمام افزایش شامل حال من میشه یا نه؟ اگه بخوام انصراف بدم برم از بیرون صفر بخرم آیا پولمو یک ماهه میدن؟
سهیلا : سلام دوستان وقت بخیر من متاسفانه کمتر از یک ماه پیش پیش فروش با موعد تحویل هفته چهارم آذر ماه 404 ثبت نام کردم که مبلغ 235 میلیون پرداخت کردم و ساینا 403 خودم رو بدلیل ترک توی شاسی ماشین فروختم حالا با توجه به زمزه های افزایش قیمت اگه واقعا اتفاق بیفته همش برای من اعمال میشه یا فقط 50٪ افزایش رو من باید بدم؟ دوم اینکه اگه انصراف بدم برم یه ماشین بگیرم پولمو یه ماهه میدن؟
جمشیدی : سلام دوستان سایت مازندران زود ماشین تحویل میدن یا دیر هرکسی اطلاع داره لطفا راهنمایی کنه ممنون میشم
سعید : الههههههی به امید فاکتور شدن تیر ماهی ها
علی : بله درسته اسنادو پست میاره دم در خونتون
صالح : این بنده خدا فاکتور شده جریمه تاخیر دیگه بهش نمیدن
404 : سلام دوستان من میخواهم جلوی نمایشگاه مشهد خود کشی کنم تا از شر سایپا بی همه چیز راحت بشم شما هم برام یه مراسم عزای توپ بگیرین من امیدم به شما هاست
پانا اتومات : سلام بله انشالله این خودرو با پیگیری های که از نمایندگی و خود ایرانخودرو دارم زودتر از موعد میدن چون خطش خلوت وسبکتر است و تعداد کمتر