خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

برف بر خیابان‌های شلوغ می‌بارد. پوشش سفیدی از برف پیکر یک فورد موستانگ را پوشانده است، خودرویی که نماد عشق آمریکایی‌ها به خودروهای بزرگ و پرقدرت است. اینجا نیویورک، مونترال یا توکیو نیست، بلکه تبریز، شهری در شمال غرب ایران است، کشوری که ورود خودروهای آمریکایی به آن هنوز ممنوع است. قبل از انقلاب سال 1979، ایران بازاری شکوفا برای خودروهای آمریکایی بود، اما در پی قطع روابط و وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران و همچنین وضع ممنوعیت واردات آنها از طرف دولت ایران، فروش این خودروها در این کشور متوقف شد. از آن روز تا به حال صدها دستگاه از خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی در تبریز دیده شده‌اند که از طریق یک منطقه آزاد تجاری (ارس) در نزدیکی مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان و از طریق یک کشور سوم وارد شده‌اند و فروشندگان، مالکان و مشتاقان خودرو در ایران بارها تصاویر و فیلم‌های بسیاری از آنها را در اینترنت منتشر کرده‌اند.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

وجود این خودروها نشان‌دهنده آن است که تحریم‌ها کمتر توانسته‌اند جریان ورود خودروهای لوکس به ایران را متوقف کنند. بنا بر آخرین آمارها از سال 2012 به این سو بیش از هزار و 500 خودرو در این منطقه معامله شده‌اند که نیمی از آنها ساخت برندهای آمریکایی چون جی-ام‌سی، شورولت، کادیلاک، دوج و فورد بوده‌اند. بعضی افراد درگیر با بازار خودرو در این منطقه می‌گویند گاه خودروهای خارجی از طریق امارات‌متحده عربی و سپس نقاطی چون بندرعباس و بندر لنگه وارد ایران می‌شوند و بعد مسافتی بیش از هزار و 200‌ كيلومتر را طی می‌کنند و برای معامله به ارس آورده می‌شوند. فروشنده دیگری در ارس می‌گوید برخی خودروها هم از کردستان عراق و تاجیکستان وارد ایران می‌شوند. نشانه‌های واضحی وجود دارد که اگر دولت ایران با غرب به توافقی پایدار بر سر برنامه هسته‌ای‌اش دست یابد، ایران به بازاری پررونق برای خودروهای آمریکایی تبدیل خواهد شد؛ چرا که این خودروها سال‌ها در ایران ممنوع بوده‌اند و امروز مشتاقان بسیاری دارند.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

تا چند سال پیش از انقلاب جنرال موتورز با یک خودروساز ایرانی برای مونتاژ خودرو همکاری می‌کرد. امروز از آمریکایی‌ها خبری نیست، اما ظرف چند سال اخیر ایرانی‌ها شرکایی از فرانسه، کره جنوبی، ژاپن و اخیرا چین یافته‌اند. 6 روز پس از توافق اولیه ایران با گروه 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای، کنفرانسی در حوزه صنعت خودرو در تهران برگزار شد که نمایندگان بسیاری از خودروسازان متعدد دنیا در آن حضور داشتند. اگرچه هیچ نشانی از حضور آمریکایی‌ها در این نشست نبود، اما تحلیلگران در ایران و خارج از آن می‌گویند آمریکایی‌ها بیش از خودروسازان هر کشوری در دنیا در انتظار تغییر شرایط و قوانین مربوط به تحریم‌ها نشسته‌اند. جنرال موتورز اعلام کرد در این کنفرانس حضور نداشته و اخیرا هم گزارش‌های پراکنده در مورد ملاقات مدیرانش با مقامات ایرانی در مورد از سرگیری همکاری‌ها با صنعت یا بازار خودروی ایران را تکذیب کرد. بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا می‌گوید به تحریم‌ها متعهد مانده، به نمایندگی‌هایش دستور داده هیچ معامله‌ای با طرف‌های ایرانی صورت ندهند و از معامله خودروهایش در منطقه آزاد تجاری ارس بی‌خبر است.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

فورد هم به طریقی مشابه اعلام کرده از وجود طرف سوم در خرید و فروش خودروهایش به ایرانی‌ها خبر ندارد و تحریم‌ها را زیر پا نمی‌گذارد. با این حال منبعی نزدیک به این ماجرا مدعی است فورد در حال شناسایی امکان بالقوه شراکت در ایران است تا بلافاصله پس از رفع احتمالی تحریم‌ها و «به وقتش» وارد عمل شود. منبعی نزدیک به بازار خودرو ایران که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت: «ایران بازاری بزرگ است و همه در یک قدمی آن در انتظار رفع تحریم‌ها نشسته‌اند. به محض وقوع چنین اتفاقی همه وارد خواهند شد.» با وجود منابع طبیعی غنی و جمعیتی بالغ بر 75 میلیون نفر، هیچ کمبودی در تقاضا وجود نخواهد داشت. در سال 2011 و با وجود تحریم‌هایی که صنعت خودروی ایران را زمین‌گیر کرد، خودروسازان این کشور يك میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید کردند. چنین رقمی در خاورمیانه چندان عادی نیست. تعرفه خودروهای وارداتی در ایران بسیار بالا و معمولا بیش از 2 برابر قیمت خودروست. ایران این تصمیم را برای حمایت از تولید داخلی‌اش گرفته، با این حال خودروسازان خارجی که قطعات را به ایران صادر و در آنجا مونتاژ می‌کنند مشمول تعرفه‌های به مراتب کمتری هستند. به همین دلیل است که رنو و پژو-سیتروئن در سال‌های اخیر در ایران بسیار فعال بوده و بیش از نیم میلیون خودرو (حدود یک سوم کل تولید در ایران) تولید کرده‌اند. اگرچه در پی شدت گرفتن تحریم‌ها مجبور به تعلیق کلیه فعالیت‌هایشان در ایران شدند. هنوز مشخص نیست که توافق نهایی بین ایران و غرب چگونه و چه زمانی محقق خواهد شد، اما تحلیلگران می‌گویند در صورت آب شدن یخ روابط، ایران بازاری بالقوه پرسود با سرعت رشد بالا خواهد بود که ظرفیت فروش در آن دست‌کم 2 میلیون دستگاه در سال خواهد بود. محمد یکی از فروشندگان خودرو در ارس است که امیدوار است محدودیت‌ها از سوی ایران و غرب هرچه زودتر رفع شوند: «اگر چنین شود، نه فقط تقاضا، بلکه کسب و کار هم اوج خواهد گرفت.»

برچسب : خودروساز خارجی , تحریم , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ec
0

in ax avalie mustang tu mantagheie sefre marzie tu azarbaijane shargi shahre jolfast didamesh
21:59  1392/10/26
گزارش
پاسخ دادن
حمید
7

من نمیدونم ما نخوایم از تولید داخل که شامل یه مشت خودرویی میشه که مال 30 40 سال پیشه و ایمنی و راحتی نداره حمایت کنیم کی رو باید ببینیم؟؟؟؟!!!! ما میخوایم 12 میلیون تومن پول بدیم کمری سوار شیم نه 18 میلیون بدیم و پراید سوار شیم.
20:52  1392/10/25
گزارش
پاسخ دادن
فرشید
7

تا وقتی سرمایه دارها و خودروسازها زور دارن و قانون عوض میکنن و تغییر میدن وضعیت تغییری نمیکنه
17:34  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
مصطفی
2

دمت گرم.قانون اینجا اینه:پول بده,قانون بخر پولدارترشو
17:14  1392/11/09

گزارش
میلاد س
18

نمیدونم به خاطر کدوم گناه نکرده تو این کشود متولد شدم...؟
13:44  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
reza
18

ای کاش میشد روزی رو دید که تعرفه خودرو های وارداتی به این سنگینی وجود نداشت و ایران میشد بهشت خودرو ساز های خارجی !
اینهمه سرمایه دار و حتی مردم عادی توان خرید ماشین های خارجی مخصوصا از برندهای معتبر رو دارن ولی با اینهمه مشکلات این توان از بین رفته .
برای خود من هیچی خودرو آمریکایی نمیشه.

ولی مثل روز برام روشنه هیچ وقت همچین اتفاقی نمی افته . حرف میلیاردها سود که به جیب بعضی ها میره در میونه!
سالهاست که این قصه ادامه داره و قرار نیست تغییری بکنه .

شاید بشه یه کورسوی امیدی داشت که در آینده بجای همکاری با خودرو ساز های متوسطی مثل پژو حداقل با برند معتبرتری همکاری کنن.
البته اینم احتمالش خیلی کمه.
12:47  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد : یه مقدار دیگه طاقت بیاری مال ما هم میاد فقط عجله نکن لطفا
X5 : سلام دوستان.یه راهنمایی بدید.به نظرتون برا تحویل باید کارشناس رنگ ببرم با خودم؟
نازنین : سلام دوستان مال من اومد مال شما چی هنوز نیومده؟؟؟؟پیام تکمیل وجه رومیگم
شاهین پلاس۱ : وقتی یه شرکت زیر نظر دولت باشه انقدر بی صاحب باشه اوضاع بهتر از این نمیشه چی شون درسته این درست باشه توقع ما هم زیاد اگر این مردم نبودن شماها از گشنگی میمردین شرف ندارید که انقدر این مردم و اذیت میکنید خدا نگزره ازتون
سیاوش x5 : سلام عزیزان ثبت‌نام ۲۸ اسفند تحویل سیستمی۲۸تیر فاکتور ۲۰ مهر ارسال مدارک ۳ ابان شهر بندرعباس زنگ زدن امروز بریم تحویل بگیریم جهت اطلاع
آرش : بدبختی کوییکم معلوم نی کی بدن🤨
آرش : منم جی ال بودم ۲۸۲پارسال واریز کردم موعدم آذر بود که تبدیل به کوییک زدم ۱۵۰ هم واریز کردم حالا خدا داند کی بدن
مهدی : سلام از من به شما نصیحت من الان ۲ ماه هست که ماشین زیر پام هست تلکی منتظر جی نباشین فقط جی ال میدن اونم به زور
مهدی پلاس 14اردیبهشت : درود برشما دوستان عزیز.اپراتورهای سایپا هیچ خبری ندارن که چه موقع ماشین فاکتور میشه این که میگن شما اسفندماه فاکتور میشوید دروغه قبلاً یکی از دوستان گفتن اپراتور بهم گفته تو که 14اردیبهشت هستی حدوداً 70روزدیگه فاکتور میشوید من همون لحظه حساب کردم چون خودم هم 14اردیبهشت بودم تقریباً شد اواخر مهرماه اما هیچ خبری نشد لطفاً دلخوش به گفته اپراتور سایپا نباشید
خردادماه : بله ۴ بار اومده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
قنبر نیسان : داداشای عزیز اگه اکستند پلاک شده شماره پذیرش اعلام کنید حداقل بدونیم چی به چیه حداقل اینجا راستشو بگین اینجا فقط یه نفر گفته دیروز غروب اکستند دوگانه پلاک شده
30مهر : من فاکتور نشدم شما شدی؟
دنا 6 دنده : سلام یه هفته نهایتا10روز
پانا 30 مهر : دوستان 30 مهر کسی فاکتور شده پانا رینگ پلاس.اونایی که شدن سبز بزنن
احسان : طرح فرسوده ساینا دوگانه اخرین تحویلی مال تکمیل وجه برج چند کسی میدونه کسانی تازه تحویل گرفتن اطلاعات به ماهم بدید چقدر تاخییر دیگه
سعید اتو فلز 30 دی : بله،من 5 ابان تکمیل کردم،9 تبدیل زدم،12 فاکتور شد و 13 پلاک.
نیسان دوگانه اکستند : نیسان ابی یا اکستند؟
کوییک اس شهریور : الان اونایی فاکتور شدن جلوی شماره گذاری چی نوشته براشون؟من یه هفته فاکتور شدم نوشته در انتظار بازدید افسر
محمدحسین : اگه ب خواد اینجوری پیش بره 31شهریورو آخر آذرماهم نمیدن
محمدحسین : داداش110فایده نداره من ازهمه خواهش میکنم به 136هم زنگ بزنن شکایت ثبت کنن فقط 2دقیقه وقط میگیره