خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

برف بر خیابان‌های شلوغ می‌بارد. پوشش سفیدی از برف پیکر یک فورد موستانگ را پوشانده است، خودرویی که نماد عشق آمریکایی‌ها به خودروهای بزرگ و پرقدرت است. اینجا نیویورک، مونترال یا توکیو نیست، بلکه تبریز، شهری در شمال غرب ایران است، کشوری که ورود خودروهای آمریکایی به آن هنوز ممنوع است. قبل از انقلاب سال 1979، ایران بازاری شکوفا برای خودروهای آمریکایی بود، اما در پی قطع روابط و وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران و همچنین وضع ممنوعیت واردات آنها از طرف دولت ایران، فروش این خودروها در این کشور متوقف شد. از آن روز تا به حال صدها دستگاه از خودروهای لوکس اروپایی و آمریکایی در تبریز دیده شده‌اند که از طریق یک منطقه آزاد تجاری (ارس) در نزدیکی مرز ایران با ارمنستان و آذربایجان و از طریق یک کشور سوم وارد شده‌اند و فروشندگان، مالکان و مشتاقان خودرو در ایران بارها تصاویر و فیلم‌های بسیاری از آنها را در اینترنت منتشر کرده‌اند.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

وجود این خودروها نشان‌دهنده آن است که تحریم‌ها کمتر توانسته‌اند جریان ورود خودروهای لوکس به ایران را متوقف کنند. بنا بر آخرین آمارها از سال 2012 به این سو بیش از هزار و 500 خودرو در این منطقه معامله شده‌اند که نیمی از آنها ساخت برندهای آمریکایی چون جی-ام‌سی، شورولت، کادیلاک، دوج و فورد بوده‌اند. بعضی افراد درگیر با بازار خودرو در این منطقه می‌گویند گاه خودروهای خارجی از طریق امارات‌متحده عربی و سپس نقاطی چون بندرعباس و بندر لنگه وارد ایران می‌شوند و بعد مسافتی بیش از هزار و 200‌ كيلومتر را طی می‌کنند و برای معامله به ارس آورده می‌شوند. فروشنده دیگری در ارس می‌گوید برخی خودروها هم از کردستان عراق و تاجیکستان وارد ایران می‌شوند. نشانه‌های واضحی وجود دارد که اگر دولت ایران با غرب به توافقی پایدار بر سر برنامه هسته‌ای‌اش دست یابد، ایران به بازاری پررونق برای خودروهای آمریکایی تبدیل خواهد شد؛ چرا که این خودروها سال‌ها در ایران ممنوع بوده‌اند و امروز مشتاقان بسیاری دارند.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

تا چند سال پیش از انقلاب جنرال موتورز با یک خودروساز ایرانی برای مونتاژ خودرو همکاری می‌کرد. امروز از آمریکایی‌ها خبری نیست، اما ظرف چند سال اخیر ایرانی‌ها شرکایی از فرانسه، کره جنوبی، ژاپن و اخیرا چین یافته‌اند. 6 روز پس از توافق اولیه ایران با گروه 1+5 بر سر برنامه هسته‌ای، کنفرانسی در حوزه صنعت خودرو در تهران برگزار شد که نمایندگان بسیاری از خودروسازان متعدد دنیا در آن حضور داشتند. اگرچه هیچ نشانی از حضور آمریکایی‌ها در این نشست نبود، اما تحلیلگران در ایران و خارج از آن می‌گویند آمریکایی‌ها بیش از خودروسازان هر کشوری در دنیا در انتظار تغییر شرایط و قوانین مربوط به تحریم‌ها نشسته‌اند. جنرال موتورز اعلام کرد در این کنفرانس حضور نداشته و اخیرا هم گزارش‌های پراکنده در مورد ملاقات مدیرانش با مقامات ایرانی در مورد از سرگیری همکاری‌ها با صنعت یا بازار خودروی ایران را تکذیب کرد. بزرگ‌ترین خودروساز آمریکا می‌گوید به تحریم‌ها متعهد مانده، به نمایندگی‌هایش دستور داده هیچ معامله‌ای با طرف‌های ایرانی صورت ندهند و از معامله خودروهایش در منطقه آزاد تجاری ارس بی‌خبر است.

خودروسازان خارجی در انتظار رفع تحریم ها

فورد هم به طریقی مشابه اعلام کرده از وجود طرف سوم در خرید و فروش خودروهایش به ایرانی‌ها خبر ندارد و تحریم‌ها را زیر پا نمی‌گذارد. با این حال منبعی نزدیک به این ماجرا مدعی است فورد در حال شناسایی امکان بالقوه شراکت در ایران است تا بلافاصله پس از رفع احتمالی تحریم‌ها و «به وقتش» وارد عمل شود. منبعی نزدیک به بازار خودرو ایران که نخواسته نامش فاش شود به رویترز گفت: «ایران بازاری بزرگ است و همه در یک قدمی آن در انتظار رفع تحریم‌ها نشسته‌اند. به محض وقوع چنین اتفاقی همه وارد خواهند شد.» با وجود منابع طبیعی غنی و جمعیتی بالغ بر 75 میلیون نفر، هیچ کمبودی در تقاضا وجود نخواهد داشت. در سال 2011 و با وجود تحریم‌هایی که صنعت خودروی ایران را زمین‌گیر کرد، خودروسازان این کشور يك میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید کردند. چنین رقمی در خاورمیانه چندان عادی نیست. تعرفه خودروهای وارداتی در ایران بسیار بالا و معمولا بیش از 2 برابر قیمت خودروست. ایران این تصمیم را برای حمایت از تولید داخلی‌اش گرفته، با این حال خودروسازان خارجی که قطعات را به ایران صادر و در آنجا مونتاژ می‌کنند مشمول تعرفه‌های به مراتب کمتری هستند. به همین دلیل است که رنو و پژو-سیتروئن در سال‌های اخیر در ایران بسیار فعال بوده و بیش از نیم میلیون خودرو (حدود یک سوم کل تولید در ایران) تولید کرده‌اند. اگرچه در پی شدت گرفتن تحریم‌ها مجبور به تعلیق کلیه فعالیت‌هایشان در ایران شدند. هنوز مشخص نیست که توافق نهایی بین ایران و غرب چگونه و چه زمانی محقق خواهد شد، اما تحلیلگران می‌گویند در صورت آب شدن یخ روابط، ایران بازاری بالقوه پرسود با سرعت رشد بالا خواهد بود که ظرفیت فروش در آن دست‌کم 2 میلیون دستگاه در سال خواهد بود. محمد یکی از فروشندگان خودرو در ارس است که امیدوار است محدودیت‌ها از سوی ایران و غرب هرچه زودتر رفع شوند: «اگر چنین شود، نه فقط تقاضا، بلکه کسب و کار هم اوج خواهد گرفت.»

برچسب : خودروساز خارجی , تحریم , خودروساز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

6 نظر

ec
0

in ax avalie mustang tu mantagheie sefre marzie tu azarbaijane shargi shahre jolfast didamesh
21:59  1392/10/26
گزارش
پاسخ دادن
حمید
7

من نمیدونم ما نخوایم از تولید داخل که شامل یه مشت خودرویی میشه که مال 30 40 سال پیشه و ایمنی و راحتی نداره حمایت کنیم کی رو باید ببینیم؟؟؟؟!!!! ما میخوایم 12 میلیون تومن پول بدیم کمری سوار شیم نه 18 میلیون بدیم و پراید سوار شیم.
20:52  1392/10/25
گزارش
پاسخ دادن
فرشید
7

تا وقتی سرمایه دارها و خودروسازها زور دارن و قانون عوض میکنن و تغییر میدن وضعیت تغییری نمیکنه
17:34  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
مصطفی
2

دمت گرم.قانون اینجا اینه:پول بده,قانون بخر پولدارترشو
17:14  1392/11/09

گزارش
میلاد س
18

نمیدونم به خاطر کدوم گناه نکرده تو این کشود متولد شدم...؟
13:44  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
reza
18

ای کاش میشد روزی رو دید که تعرفه خودرو های وارداتی به این سنگینی وجود نداشت و ایران میشد بهشت خودرو ساز های خارجی !
اینهمه سرمایه دار و حتی مردم عادی توان خرید ماشین های خارجی مخصوصا از برندهای معتبر رو دارن ولی با اینهمه مشکلات این توان از بین رفته .
برای خود من هیچی خودرو آمریکایی نمیشه.

ولی مثل روز برام روشنه هیچ وقت همچین اتفاقی نمی افته . حرف میلیاردها سود که به جیب بعضی ها میره در میونه!
سالهاست که این قصه ادامه داره و قرار نیست تغییری بکنه .

شاید بشه یه کورسوی امیدی داشت که در آینده بجای همکاری با خودرو ساز های متوسطی مثل پژو حداقل با برند معتبرتری همکاری کنن.
البته اینم احتمالش خیلی کمه.
12:47  1392/10/19
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 7 نظر
نازنین۱ 5 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خردادماه : بله ۴ بار اومده
رز زرد : سلام برای شما چندبار پیامک تبدیل اومده؟ آیا ۲۰ مرداد پیامک جی ال اومد؟
همون ناشناسهستم : 290 میلیون مهر 402 واریز اولیه بعداز 2 سال 7 ماه 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی البته تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم کد پستی ادرس که توی سخا بود همون ادرس کد پستی برای صدور بیمه توی املاک و اسکان ثبت کردم توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص ولی از فاکتور پلاک تحویل خبری نیست
نازنین واقعی : سلام برای من اومده بیا کوعیک ببر ۱۵۸ تومن
اکبر : من اشتباه کردم حواله خریدم اول سال فروشنده یادش رفته پیامک g بده شرکت زنگ زدم گفت احتمالا پریده تا اینکه چند وقت بعد پیام پلاس اومد مجبور شدم 435میلیون واریز کردم از وقتی حواله خریدم تا الان سه بار افزایش قیمت خورده خدا سایپا لعنت کنه نمایندگی گفته اگر خوش شانس باشی تا اردیبهشت سال بعد شاید تحویل بدن نمیدونم چکار کنم جلوی زن و بچم آبروم رفته با گند سایپا
مجتبی : سلام من تحویل دی ماه بودم برام پیام تبدیل به کوییک اومد با قیمت 138 تومن امروز تکمیل وجه کردم با این روندی که ماشین میدن احتمالا اسفند ماه تازه پیام تبدیل به gl میخواست بیاد وتحویل ماشین میفته سال بعد دیگه نخواستم شاهین
فروش فوق العاده : خب از اولش بگو کی ثبتنام کردی کی تکمیل وجه کردی موعد تحویل کی بود ؟؟؟
ناشناس : کسی مثل من هست که 9 مهر 404 دعوتنامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال 12 مهر 404 تکمیل وجه کرده باشه هنوز فاکتور نشده باشه همون ادرس کد پستی همونی که سخا است توی املاک و اسکان ثبت شده هنوز از فاکتور تحویل خبری نیست
افشین : دوستان لطفاً اطلاع رسانی کنید دعوت نامه مرداد یا شهریغیا مهر یا آبان اومده؟ ممنون میشم اگه اطلاع بدید
ناشناس : شاهین سی وی تی موعده تحویل دعوتنامه هفته چهارم اسفند ماه 403 توی هفته چهارم اسفنده ماه 403 دعوتنامه تکمیل وجه نیومد تا 9 مهر 404 پیامک دعوتنامه هفته چهارم اسفنده ماه 403 اومد دعوت نامه تکمیل وجه شاهین سی وی تی تبدیل به شاهین جی ال کردن 12 مهر 404 تکمیل وجه کردم سخا و املاک و اسکان ثبت کردم الان توی وضعیت خودرو زده اماده تخصیص اما از فاکتور تحویل خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی. : 20روز روزتر از موعد میاد دعوت نامه
صفر : منم یک هفته است توی مرحله تحویل به نمایندگی گیر کرده پیش فروش 30 اذر
پیش فروش : من 19 تیر تکمیل وجه کردم فعلا خبری از فاکتور نیست . خدا براشون نسازه .
اتومات سقف فلز 30 دیماه : سلام من 12 هم تکمیل وجه کردم و تبدیل زدم، تحویلی 30 دیماهه ،ممکنه فردا پس فردا فاکتور شه؟
من : اقا مجید چرخش به خوشی بچرخه
مالباخته سایپا : روند فاکتور تک و تبدیلی انگار دوباره کند شد. انگار پرونده دوگانه اسفند بسته شد. امروز 27 اسفند فاکتور کردن. پیش فروش تک هم تا 10 تیر ،مشخصه این ماه تیر حجم زیادی داره . تبدیل تا سوم شهریور رسیده. امروز فروش فوق العاده خرداد و فرسوده مرداد هم فاکتور داشتن . سایپا بر میزنه بر اینکه صدا کسی در نیاد از هر کدوم چن تا نظم خاصی در کار نیس. فقط تک و تبدیل به ترتیب تاریخ تکمیل فاکتور میشه.اگه شماره سند پرداخت دومتون رو از شماره سند کسی که به طورمثال 10 تیر تکمیل و فاکتور شده کم کنی حدودا مشخص میشه چن نفر جلوت هستن
دنیز : چندم برج 3 واریز کردی 21 خرداد بودی .؟؟؟؟ واریزی دومت چندم بود؟؟؟؟
محمدرضا : آقا الکی ناراحت نباشید همه پلاک میشن ما دوتا تکسوز نوشته بودیم یکی دیروز پلاک شد یکی امروز
30 آذر : پیش فروش تحویل 30 آذر کسی هست؟یا اینکه تحویل 30 آذر نداریم ؟
رمضانی : دوگانه سوز؟سوم فاکتور شده یا تک