پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

 

در یک تحول بی‌سابقه در صنعت خودروسازی ایران، مدیریت ایران‌خودرو پس از جلسات طولانی و پرحاشیه، رسماً به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری که با انتخاب اعضای جدید هیئت‌مدیره همراه بود، نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب می‌شود؛ این درحالیست که لوگو این خودروسازی پس از ٢٠ سال، دستخوش تغییر قرار گرفت و بدین ترتیب تحول برند در پسا خصوصی‌سازی رخ داد.

 

به گزارش ایسنا، پس از مدت‌ها بحث و گمانه‌زنی، سرانجام در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، مجمع عمومی فوق‌العاده ایران‌خودرو با حضور ۵۱.۷۹ درصد از سهامداران برگزار شد.

در این جلسه که بیش از ۹ ساعت به طول انجامید و با حواشی و اعتراضاتی همراه بود، اعضای جدید هیئت‌مدیره انتخاب شدند. شرکت‌های خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه‌سازان بهمن، اعتبار آفرین و مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان اعضای جدید معرفی شدند که با حضور سه عضو از بخش خصوصی، مدیریت این خودروساز بزرگ به بخش خصوصی منتقل شد.   

این واگذاری اما واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت. کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با اعتماد نظام و دولت، مدیریت ایران‌خودرو را بر عهده گرفته و برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت محصولات، احیای زیرساخت‌های تولیدی و مالی و افزایش رضایت مشتریان در دستور کار دارند. آن‌ها همچنین وعده دادند که طی دو هفته پس از شروع به کار تیم جدید، گزارش کاملی از وضعیت مالی و بدهی‌های شرکت ارائه دهند.  

با این حال، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نگرانی‌هایی درباره این واگذاری ابراز کرده‌اند.

پیش از برگزاری مجمع ایران‌خودرو، حسینعلی حاجی دلیگانی- نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی- نیز در جلسه‌ای در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳، نسبت به این واگذاری هشدار داد و آن را “فساد بزرگ” توصیف کرد.

وی معتقد بود که شرکت مورد نظر اهلیت لازم را ندارد و دارای پرونده‌های قضایی متعددی است و در صورت انجام این واگذاری، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.  

واگذاری سهام ایران‌خودرو به بخش خصوصی با مخالفت‌ها و نگرانی‌های جدی از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان مواجه شده است. 

احمد بیگدلی- نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی- ضمن تاکید براینکه خصوصی‌سازی ایران‌خودرو باید بدون رانت و به شرکتی بدون حاشیه واگذار شود، معتقد بود که واگذاری به شرکتی که خود دارای تخلفات و پرونده‌های باز است، نمی‌تواند مشکلات حوزه خودرو را رفع کند و ممکن است دردسرهای بیشتری ایجاد کند.  

علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن اشاره به تعارض منافع در این واگذاری، خاطرنشان کرده بود که حضور قطعه‌سازان در هیئت‌مدیره خودروسازان می‌تواند منجر به افزایش قیمت قطعات و کاهش تولید خودرو شود. در بسیاری از کشورها، برای سهامداری قطعه‌سازان در خودروسازان محدودیت‌هایی وجود دارد تا از بروز انحصار جلوگیری شود.   

 

از سوی دیگر، برخی کارشناسان، از این واگذاری نوعی ''خصولتی‌سازی'' یاد می‌کرده و اعلام می‌کردند که در ایران، مفهوم ''بخش خصوصی'' اغلب با تعریف کلاسیک جهانی تفاوت دارد و بسیاری از شرکت‌های به‌ظاهر خصوصی وابستگی‌هایی به نهادهای حکومتی دارند. وی هشدار داد که این نوع واگذاری‌ها ممکن است به افزایش فساد و ناکارآمدی منجر شود.  

این مخالفت‌ها و نگرانی‌ها نشان‌دهنده حساسیت بالای موضوع واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و لزوم دقت و شفافیت در این فرآیند بود؛ اما در نهایت تصمیم بر واگذاری برجای خود باقی ماند و بزرگترین واگذاری‌ صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد. 

در مجموع، واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. با این حال، موفقیت این تغییر بستگی به اجرای صحیح خصوصی‌سازی، شفافیت در مدیریت و پاسخگویی به نگرانی‌های موجود دارد. زمان نشان خواهد داد که آیا این واگذاری می‌تواند به بهبود کیفیت و کارایی در بزرگ‌ترین خودروساز کشور منجر شود یا خیر؟

 

تغییر نشان برند ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی

پس از واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و آغاز فعالیت هیأت مدیره جدید بر کرسی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو، نشان برندیگ این گروه خودروسازی پس از ١٠ سال تغییر کرد. 

با توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ و معرفی خودروی سمند به عنوان اولین خودروی ملی کشور، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا یک بازطراحی اساسی در لوگوی خود انجام دهد؛ این بار، طراحی لوگو به مرتضی ممیز، یکی از برجسته‌ترین طراحان گرافیک ایران و پدر گرافیک مدرن ایران، سپرده شد؛ او نیز  طرحی را ارائه داد که به جای ارابه و اسب کامل، تنها سر یک اسب را به تصویر می‌کشید. این طرح که نماد سرعت، قدرت و پویایی بود، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان لوگوی رسمی ایران خودرو انتخاب شد.

در پسا خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران‌خودرو، پس از ٢٠ سال، با روی کار آمدن بخش خصوصی در مدیریت این شرکت، نشان تجاری ایران خودرو تغییر کرده و باز طراحی شده است. 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران‌خودرو , واگذاری به بخش خصوصی , تغییر لوگوی ایران‌خودرو , مجمع عمومی فوق‌العاده , اعضای جدید هیئت‌مدیره , برندینگ پسا خصوصی‌سازی , کنسرسیوم سهامداران خصوصی , حواشی واگذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 68 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی : جناب تحویل کی هست برای شما ؟ به شما صلح نامه دادن؟ یا قرارداد هم دادن؟(قراردادی که تحویل خودرو درج شده باشه و…)
ایکس ۵ آبان : منم 18 پلاک شدم ولی هنوز هیچ خبری از تحویل نیست
تارا تیتانیومv4 : سلام من فاکتور شدم ۳۰ ام
علی : منم مثل شما ، ۱۳ اردیبهشت تاریخ ارسال مدارک خودره
A5 شهریور : متاسفانه خیر؛تصمیم گرفته ام از طریق قوه قضائیه شکایت کنم.
مرتضی j4 : سلام . میگن کارخانه کاشان کرمان موتور هفته پیش آتیش گرفته.
شهرام : سلام....اگر سایپا هم نخوادافزایش قیمت داشته باشه دوستان همیشه در صحنه انقدنفوس بد میزنن که نشون از آمادگی ملت برای افزایش قیمته ....خواهشاً آنقدر صحبت افزایش قیمت نزنید مگر چه خبره هنوز شش ماه نیست که که حدود چهل درصد افزایش قیمت داشتن
محمد-:::::::: : احتمالش زیاده که افزایش بدن چون همیشه قبل افزایش قیمت شایعه میشه بعد به واقیعت تبدیل میشه
مهدی.شاهین پلاس موعد تیرماه : سلام کسی خبر داره دوباره میخوان گرون کنن یا فقط دارن جو میدن ببینن چی میشه
حامد : ینی چی سی بهمن هنوز فاکتور نشدی؟؟؟؟ الان دارن دهه سوم اسفند رو فاکتور میکنن،بهمن تموم شده،رنگ ماشینتون چیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی دی : پاسخ به اطلس دوران جنگ ؛ دقیقا درست میفرمایید من که رفتم نمایندگی گفت مبلغ 502 میلیون قیمت کل اطلس هست که برای شما 50 میلیون سود تورمی محاسبه شده و با پرداختی 252 میلیون باید انجام بدی و اینجور که من فهمیدم سود مشارکت رو حذف کردن بیشرفا ، بله قرارداد هم دارم ولی چاره ای جز تکمیل وجه نداشتم حرفم به جایی نرسید متأسفانه ، مبلغ اولیه هم اسفند 402 ، 198 میلیون بوده
ممد فلز مشکی اریبهشت : سلام چرا از منو فاکتور نمیکنننن مشکی ابنوس تحویل 21 اریبهشت ینی تغییر رنگ بزنم 🤔 سودتاخیر شده 6100
فلز : سلام علی سلام علی ار کجا میدونی فاکتور میره روی فلز خرداد. خواهشا بگو
فروش فوق العاده تحویل مرداد بورسی : سلام دوستان من مشکی انتخاب کرده بودم این سیاست تغیر رنگ برام اومد عوض کردم به سفید فک کردم این سیاسته فقط برا مشکیا فعال شده که تغیر رنگ بدن فاکتور بشه الان اینجا نگاه میکنم این سیاست تغیر رنگ برا سفیدا فعال شده کسی میدونه جریان چیه من برا زودتر فاکتور شدن تغیر دادم لطفا راهنمای کنید
اطلس دوران جنگ : سلام.دوست عزیز شما 5 ماه تأخیر داشته برای تحویل خودرو چرا 252واریزکردی مگه سود مشارکت و تخیر به شما ندادن مگه میشه پول کامل پرداخت کرد بعدش بری دنبال داستان تخیر و سود مشارکت قرارداد داری شما
تینا : سلام آقا توحید. من طرح مادران تحویل تیر هستم. استرس دارم افزایش بخوره 225 دی ماه پرداخت کردم. دعوتنامه اگر خرداد بیاد افزایش به من میخوره؟ راهنمایی کن. ممنون
اسدی : با سلام ، من ساکن اصفهانم . از فاکتور تا روشن شدن چراغ تحویل خودرو کمتر از یک هفته طول کشید . شنبه فاکتور شدم الان چک کردم چراغ تحویل روشن شده
سورنن : خیلی با حالی اورین زین پس هر سوالی داشتم فقط از خودت میپرسم معلوماتت بالاست کلا
سورنن : ولی خودمونیم خیلی نمکی خوش به حال اطرافیانت
تبریزی : کمک داره سایپا بچه هاتون و دنیا میاره اسفندی ها خوشحال باشید ساینا کوچولو داره میاد این مدت سایپا درد زیادی کشیده ماهم خیلی ناراحت ساینا بودیم که زودی بیاد