پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

پشت پرده تغییر لوگوی ایران خودرو

 

در یک تحول بی‌سابقه در صنعت خودروسازی ایران، مدیریت ایران‌خودرو پس از جلسات طولانی و پرحاشیه، رسماً به بخش خصوصی واگذار شد. این واگذاری که با انتخاب اعضای جدید هیئت‌مدیره همراه بود، نقطه عطفی در تاریخ این شرکت محسوب می‌شود؛ این درحالیست که لوگو این خودروسازی پس از ٢٠ سال، دستخوش تغییر قرار گرفت و بدین ترتیب تحول برند در پسا خصوصی‌سازی رخ داد.

 

به گزارش ایسنا، پس از مدت‌ها بحث و گمانه‌زنی، سرانجام در تاریخ ۱۷ بهمن ۱۴۰۳، مجمع عمومی فوق‌العاده ایران‌خودرو با حضور ۵۱.۷۹ درصد از سهامداران برگزار شد.

در این جلسه که بیش از ۹ ساعت به طول انجامید و با حواشی و اعتراضاتی همراه بود، اعضای جدید هیئت‌مدیره انتخاب شدند. شرکت‌های خدمات گستر صبا انرژی، سرمایه گنجینه ایرانیان، بهینه‌سازان بهمن، اعتبار آفرین و مدیریت سرمایه‌گذاری ملی ایران به عنوان اعضای جدید معرفی شدند که با حضور سه عضو از بخش خصوصی، مدیریت این خودروساز بزرگ به بخش خصوصی منتقل شد.   

این واگذاری اما واکنش‌های متعددی را به دنبال داشت. کنسرسیوم سهامداران بخش خصوصی در بیانیه‌ای اعلام کرد که با اعتماد نظام و دولت، مدیریت ایران‌خودرو را بر عهده گرفته و برنامه‌هایی برای ارتقای کیفیت محصولات، احیای زیرساخت‌های تولیدی و مالی و افزایش رضایت مشتریان در دستور کار دارند. آن‌ها همچنین وعده دادند که طی دو هفته پس از شروع به کار تیم جدید، گزارش کاملی از وضعیت مالی و بدهی‌های شرکت ارائه دهند.  

با این حال، برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس نگرانی‌هایی درباره این واگذاری ابراز کرده‌اند.

پیش از برگزاری مجمع ایران‌خودرو، حسینعلی حاجی دلیگانی- نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی- نیز در جلسه‌ای در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۴۰۳، نسبت به این واگذاری هشدار داد و آن را “فساد بزرگ” توصیف کرد.

وی معتقد بود که شرکت مورد نظر اهلیت لازم را ندارد و دارای پرونده‌های قضایی متعددی است و در صورت انجام این واگذاری، مسئولان مربوطه باید پاسخگو باشند.  

واگذاری سهام ایران‌خودرو به بخش خصوصی با مخالفت‌ها و نگرانی‌های جدی از سوی نمایندگان مجلس و کارشناسان مواجه شده است. 

احمد بیگدلی- نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی- ضمن تاکید براینکه خصوصی‌سازی ایران‌خودرو باید بدون رانت و به شرکتی بدون حاشیه واگذار شود، معتقد بود که واگذاری به شرکتی که خود دارای تخلفات و پرونده‌های باز است، نمی‌تواند مشکلات حوزه خودرو را رفع کند و ممکن است دردسرهای بیشتری ایجاد کند.  

علی خضریان، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، نیز ضمن اشاره به تعارض منافع در این واگذاری، خاطرنشان کرده بود که حضور قطعه‌سازان در هیئت‌مدیره خودروسازان می‌تواند منجر به افزایش قیمت قطعات و کاهش تولید خودرو شود. در بسیاری از کشورها، برای سهامداری قطعه‌سازان در خودروسازان محدودیت‌هایی وجود دارد تا از بروز انحصار جلوگیری شود.   

 

از سوی دیگر، برخی کارشناسان، از این واگذاری نوعی ''خصولتی‌سازی'' یاد می‌کرده و اعلام می‌کردند که در ایران، مفهوم ''بخش خصوصی'' اغلب با تعریف کلاسیک جهانی تفاوت دارد و بسیاری از شرکت‌های به‌ظاهر خصوصی وابستگی‌هایی به نهادهای حکومتی دارند. وی هشدار داد که این نوع واگذاری‌ها ممکن است به افزایش فساد و ناکارآمدی منجر شود.  

این مخالفت‌ها و نگرانی‌ها نشان‌دهنده حساسیت بالای موضوع واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و لزوم دقت و شفافیت در این فرآیند بود؛ اما در نهایت تصمیم بر واگذاری برجای خود باقی ماند و بزرگترین واگذاری‌ صنعت خودرو کشور اتفاق افتاد. 

در مجموع، واگذاری مدیریت ایران‌خودرو به بخش خصوصی، تحولی بزرگ در صنعت خودروسازی ایران محسوب می‌شود. با این حال، موفقیت این تغییر بستگی به اجرای صحیح خصوصی‌سازی، شفافیت در مدیریت و پاسخگویی به نگرانی‌های موجود دارد. زمان نشان خواهد داد که آیا این واگذاری می‌تواند به بهبود کیفیت و کارایی در بزرگ‌ترین خودروساز کشور منجر شود یا خیر؟

 

تغییر نشان برند ایران‌خودرو پس از خصوصی‌سازی

پس از واگذاری ایران‌خودرو به بخش خصوصی و آغاز فعالیت هیأت مدیره جدید بر کرسی‌های گروه صنعتی ایران‌خودرو، نشان برندیگ این گروه خودروسازی پس از ١٠ سال تغییر کرد. 

با توقف تولید پیکان در سال ۱۳۸۴ و معرفی خودروی سمند به عنوان اولین خودروی ملی کشور، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا یک بازطراحی اساسی در لوگوی خود انجام دهد؛ این بار، طراحی لوگو به مرتضی ممیز، یکی از برجسته‌ترین طراحان گرافیک ایران و پدر گرافیک مدرن ایران، سپرده شد؛ او نیز  طرحی را ارائه داد که به جای ارابه و اسب کامل، تنها سر یک اسب را به تصویر می‌کشید. این طرح که نماد سرعت، قدرت و پویایی بود، به سرعت مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان لوگوی رسمی ایران خودرو انتخاب شد.

در پسا خصوصی‌سازی گروه صنعتی ایران‌خودرو، پس از ٢٠ سال، با روی کار آمدن بخش خصوصی در مدیریت این شرکت، نشان تجاری ایران خودرو تغییر کرده و باز طراحی شده است. 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , ایران‌خودرو , واگذاری به بخش خصوصی , تغییر لوگوی ایران‌خودرو , مجمع عمومی فوق‌العاده , اعضای جدید هیئت‌مدیره , برندینگ پسا خصوصی‌سازی , کنسرسیوم سهامداران خصوصی , حواشی واگذاری






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سینا : چشم. ولی باور کنید اصلا از سفید شیری خوشم نمیاد.
ناشناس : دوستان هر چه سریعتر تکمیل وجهه کنید به نظرم بهتره الان تو گوگل سرچ کردم شرکت سایپا زده بود بررسی اصلاح قیمت‌ها اگه یادتون باشه پارسال هم زمانی که گرون کردند میگفتند اصلاح قیمت هر چه زودتر بهتر
شاهین مرداد ۴۰۴ : سلام به همگی بچه ها من شما پذیرش رو از کجا باید پیدا کنم بزنم لطفا راهنمایی کنید ممنونم
شاهین 403 : سلام خیلی روی رنگ حساس نشید همه سفید هست دیگه حالا بسته به محل تولید رنگ سفیدش فرق میکنه این رو میدونم که مثلا سایپا کاشان سفیدش رو سفید شیری میزنه
سینا : سلام دوستان؛ رنگ خودروهاتون رو سفید چی زده تو فاکتور؟
امیر : ما هم داریم از این گروه می‌ریم. امروز مال من هم پلاک‌ شد. انشالله همه دوستان در اسرع وقت از این گروه بروند و این گروه به زودی نه تعطیل بشه.
محسن : سلام برای بنده هم امروز پلاک شد خداروشکر ببینیم کی بار گیری میشه و تحویل قطعی
امیر : ما هم داریم از این گروه می‌ریم. امروز مال من هم پلاک‌ شد. انشالله همه دوستان در اسرع وقت از این گروه بروند و این گروه به زودی نه تعطیل بشه.
امیر : ماشین من هم پلاک‌ شد. بحمدااله نوشته شماره‌گذاری آنلاین
مقدم : ۱۷ اسفندی به جز آقا کوروش داریم که فاکتور شده باشه ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حامد : 31 خرداد هنوز فاکتور نشدم
مرداد پانا : بخدا ظلمه کجا دولت رئیسی که جرئت نداشته باشن حرف از افزایش بزنن زرشکیان ریدی تو مدیریت
دوگانه 22اسفند : سلام کسی اطلاعی از روند فاکتور دوگانه ها نداره؟
ساینا 4 اسفند : الان یادم افتاد سخا رو 6 اسفند تحویل دادم شاید به خاطر همین باشه
207 پیش فروش تحویل مرداد : دوستان یع سایت زده بود قیمت تقریبی 207 پانا کارخونه 960 ملیون 40درصد افزایش 🤦♂️ خدایا
207 پانا فروش فوق العاده 12/12 : سلام دوستان در میز خدمت مشتری آماده برای تحویل داره میچرخه وبلاک جدید تخصیص یافته دیروز 3/17چند روز دیگه باید انتظار بکشم تحویلی 14 خرداد بودم
فرزاد : ثبت نام کدوم ماه بود
ساینا پیش فروش : منم مردادم امیدوارم دعوتنامه بیاد خسته شدیم. بخدا 15 بهمن پول ریختیم مثل شما ولی پذیرش 24 هستش فکر کنم پذیرش شما هم 24 بهمن باشه.
شریف 4 اسفند پیش فروش : اقا توحید مثل اون دوست عزیزی ک تکمیل وجه 4 اسفنده زنگ زده به نمایندگی گفتن بنا به دلایلی شمارو تو اولیت 6 اسفند گزاشتیم،امکان داره مال منم همچین شده باشه؟؟اصن چنین چیزی ممکنه؟؟؟ ✅✅✅✅
عسل همدان : سلام ردیف قرارداد مگه شرطه واسه فاکتور شدن