مصوبه عجیب مجلس به نفع خودروهای لوکس‌

مصوبه عجیب مجلس به نفع خودروهای لوکس‌

 

بر اساس بودجه 1404 حقوق ورودی خودروهای اقتصادی (با حجم موتور پایین) به شدت افزایش یافته، اما حقوق ورودی خودروهای لوکس (با حجم موتور بالای ۲۰۰۰ سی‌سی) نزدیک به ۳۵درصد کاهش یافته است.این مصوبه به نفع لوکس سواران و تشدید قیمتها باعث تضعیف طبقه متوسط است.

 

اخیراً مصوبات بودجه‌ای مجلس در خصوص واردات خودرو، شوک‌های پیاپی به فضای اقتصادی کشور وارد کرده است. موضوع واردات خودرو که از سال 1401  با هدف تنظیم بازار خودرو و حمایت از رقابت در بازار خودرو وانحصار شکنی  ارائه شده بودند، در عمل به ابزاری برای تغییر جهت نظام تعرفه‌گذاری به سمت منافع لوکس‌سواران تبدیل شده‌اند. 

ابتدای بحث، تعیین حقوق ورودی 100 درصدی برای خودروهای برقی و هیبریدی حاشیه‌ساز شد، این افزایش 2400 درصدی در رسانه ها واکنشهای منفی در پی داشته است، اما اکنون مشخص شده است که بخش دیگری از این مصوبه بودجه مجلس بدون تدبیر کافی، به نفع خودروهای لوکس و به ضرر خودروهای اقتصادی تمام شده است.

بازخوانی تعرفه‌های  واردات خودرو در سال 1403

بر اساس مصوبات بودجه ای مجلس، حقوق ورودی خودروهای سواری در سال 1403 به شرح زیر تعیین شده بود:

خودروهای برقی: 4 درصد

خودروهای هیبریدی: 15 درصد

خودروهای بنزینی تا 1000 سی‌سی: 20 درصد

خودروهای بنزینی 1001 تا 1500 سی‌سی: 55 درصد

خودروهای بنزینی 1501 تا 2000 سی‌سی: 95 درصد

خودروهای بنزینی 2001 تا 2500 سی‌سی: 135 درصد

با این حال، تعیین حقوق ورودی 100 درصدی برای همه خودروهای سواری وارداتی، جای ابهام دارد. این تصمیم در حالی گرفته شده است که حقوق ورودی خودروهای اقتصادی (با حجم موتور پایین) به شدت افزایش یافته، اما حقوق ورودی خودروهای لوکس (با حجم موتور بالای 2000 سی‌سی) نزدیک به 35 درصد کاهش یافته است.

تأثیرات منفی مصوبه شائبه دار بر تورم و تشدید انحصار

 

این مصوبه چندین تأثیر منفی بر فضای اقتصادی و اجتماعی کشور داشته است:

 بازار خودرو با کمبود عرضه و افزایش قیمت‌ها مواجه شده و این موضوع تاثیرات تورمی منفی در پی خواهد داشت.

تسهیل واردات خودروهای لوکس:

کاهش حقوق ورودی خودروهای لوکس، واردات این خودروها را تسهیل کرده است. این موضوع نه‌تنها به افزایش تقاضا برای خودروهای لوکس منجر شده، بلکه شکاف طبقاتی و مانور تجمل را در جامعه تشدید خواهد کرد.

در شرایطی که بسیاری از مردم توانایی خرید خودروهای اقتصادی را ندارند، واردات خودروهای لوکس به نفع قشر خاصی از جامعه تمام خواهد شد.

. افزایش فشار بر اقشار متوسط برخلاف هدف اولیه طرح واردات خودرو

افزایش قیمت خودروهای اقتصادی به دلیل کاهش واردات و افزایش حقوق ورودی، فشار بیشتری بر اقشار کم‌درآمد وارد کرده است.

این در حالی است که کاهش حقوق ورودی خودروهای لوکس، به نفع قشر مرفه جامعه عمل کرده است.

تضعیف اهداف زیست‌محیطی:

با افزایش حقوق ورودی خودروهای برقی و هیبریدی، انگیزه برای واردات این خودروها کاهش یافته است. این موضوع در تضاد با اهداف زیست‌محیطی کشور و سیاست‌های کاهش آلایندگی است.

از سوی دیگر این مصوبه چندین ابهام و سؤال بی‌پاسخ به همراه دارد:

هدف واقعی از کاهش حقوق ورودی خودروهای لوکس چیست؟ آیا این تصمیم با هدف حمایت قشر خاصی و تضعیف بیشتر طبقه متوسط گرفته شده است یا پای زد و بند با واردکنندگان خودروهای لوکس در میان است؟

چرا حقوق ورودی خودروهای اقتصادی به شدت افزایش یافته است؟ آیا این تصمیم با توجه به وضعیت معیشتی مردم و نیازهای بازار گرفته شده است؟

آیا این مصوبه با اهداف کلان اقتصادی از جمله کاهش تورم از طریق واردات و انحصار زدایی هم‌خوانی دارد؟ یا صرفاً به نفع قشر خاصی از جامعه عمل می‌کند؟

مصوبه اخیر مجلس در مورد حقوق ورودی خودروهای وارداتی، نه‌تنها به بهبود وضعیت بازار خودرو کمک نمیکند، بلکه به شوک‌های اقتصادی و افزایش شکاف طبقاتی دامن میزند. این تصمیم در حالی گرفته شده است که واردات خودروهای اقتصادی تضعیف شده و اقشارمتوسط کم‌درآمد به هیچ عنوان توانایی خرید خودروهای گران‌قیمت را  نخواهند داشت.

 

به نظر می‌رسد این مصوبه بدون توجه به واقعیت‌های اقتصادی و نیازهای جامعه، به نفع لوکس‌سواران و به ضرر عموم مردم طراحی شده است. برای اصلاح این روند، لازم است مجلس و دولت با تدبیر بیشتر و کارشناسی دقیق‌تر، سیاست‌های جدیدی را در راستای حمایت از تولید داخلی و تأمین منافع عمومی اصلاح کنند.

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , مصوبه عجیب مجلس , خودروهای لوکس , کاهش تعرفه واردات , حقوق ورودی خودروها , بودجه 1404 , خودروهای اقتصادی , شوک اقتصادی , تشدید شکاف طبقاتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین شهریور : چیکار کنم افزایش قیمت به نصف دیگه نخوره؟ من نصفشو دادم تحویل شهریور زده GL هستش چجوری باید نصف دیگشو بدم؟
محمد : سلام بنظرم امکان نداره افزایش به ما بخوره. چون هفته چهارم مرداد هستیم .نصف مبلغ رو واریز کرديم. چون سری پیش هم که افزایش خورد .به اونایی که نصفشو ریخته بودن افزایش نخورد .ایران خودرو هم .اعلام کرد به پیش فروش و فوری افزایش نمیخوره .ولی درکل بخاطر این ماشین مغزمان رفت بخدا
ناشناس : مهر 402 290 میلیون پیش فروش طرح عادی سامانه یکپارچه هنوز دعوتنامه تکمیل هفته چهارم اسفندماه 403 شرکت سایپا تا الان نفرستاده پس کی میخواد بفرسته تا ماهم مثل بقیه تکمیل وجه کنیم خرداد 404 داره تموم میشه هنوز صادر نشده پس کی ارسال میکنه دعوتنامه های هفته چهارم اسفندماه 403
علی طیاری ایکس 5 : سلام عزیزان کسانی که همه مدارک خودرو به دستشون رسیده میشه بگین ،که برگ سبز خودرو کی بهتون دادن؟چون من یه هفته هست کارت ماشین برام اومده ولی برگ سبز خودرو خبری نیست
داریوش : 17اردیبهشت تکمیل وجه gl و سخا رو‌انجام دادم هنوز فاکتور نشده
لاس و گاس : قیمت ماشین ها خیلی رفته بالا ارزون ندید به قیمت بفروشید
حمید : آقا خواهش می کنم مفت ندید ماشینها رو یک سال تو نوبت بودیم بازار خراب نکنید
سهند بهمن : افزایش قیمت به ما نمیخوره داداش
مصطفی : تکمیل وجه 18 اسفند بود ،18 خرداد فاکتور شد ،20 ام پلاک شد،21 ام چراغ تحویل داده شد روشن شده ،زنگ زدم نمایندگی گفت بعد تعطیلات میاد
ماهان : سلام دوستان بلاخره نمایندگی تماس گرفت و ماشین را تحویل داد اما یی مورد پیش اومد که حس میکنم ماشین هنگام گاز دادن با تاخیر حرکت می‌کنه ماشین برا3ثانیه گاز میخوره بعد حرکت می‌کنه خواستم ببینم کسانی که تحویل گرفتن به همین شکله و ذات گیربکس اتومات همین شکلیه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مریم : سلام سقف فلز فروش فوری خرداد کسی فاکتور شده؟ 11 خرداد بودم تحویل . خبری نیست
مجید : سلام سخا چه تاریخی رد کردی ؟
مهدی : رانا تا چندم فاکتور شد ؟
مهدی : 🔴مدیران ارشد وزارت صمت در روزنامه دولت: خودروساز حق قیمت گذاری ندارد قائم مقام وزارت صمت: 🔹وزارتخانه به دلایل اجتماعی و اقتصادی موافق اعلام اصلاح قیمتی نبود. حالا که یک خودروساز چنین اقدامی انجام داده، وزارت صمت هم از تمام اختیاراتش استفاده خواهد کرد و قطعا این ماجرا انجام نخواهد شد. منبع آگاه: 🔹بزودی قیمت های جدید از مبانی قانونی اعلام خواهد شد اما مبالغ بسیار کمتر از آنچه است که ایران خودرو به صورت سرخود اعلام کرده است. 🔹توجه به شرایط دستمزد کارگران، نرخ ارز، تأمین قطعه و سایر موارد در اعلام قیمت ها لحاظ شده اما باید شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و قدرت خرید مردم را نیز در نظر گرفت. 🔹روزنامه ایران
حسن موتور جدید تحویلی 26خرداد : صداقتن فاکتور شدید ،من هنوز فاکتور نشدم با سنسور هستید
زهراا : کسی فاکتور شد ؟
علی 1 تیر : سلام دوستان امروز هم گذشت شنبه هم تعطیله هفته بعدم خبری نمیشه ولی از دست ایران خودرو خسته شدیم من ک دیگه اعصاب ندارم شمارو نمیدونم انشالله سلامت باشین دوستان خخخخ
محمدمتین ساینادوگانه29اسفند : شرکت سایپا فک کنم هفته ای یه دونه ماشین فاکتورمیکنه.لامصب ها ماشین هایی رو که تکمیل وجه کردن چن ماه پیش؟تحویل مردم بدین..انگاری ماشینها رو گرو گذاشتین پیش خودتون
ساینا دوگانه 27 اسفند : تا20 ام فاکتور شده . ولی حدود 3 هفته اس رو همین تاریخه و فاکتور جدیدی نشده
3 تیر : ردیف قرارداتون چند بود؟