اُوراِستیرینگ (Oversteering)

از نقطه نظر فنی، اُوراِستیرینگ (Oversteering) بدین معنی است که چرخ های عقب ماشین، در زاویه لغزشی بیش از زاویه لغزش چرخ های جلو عمل کنند. در این وضعیت، فشار قابل ملاحظه ای به چرخ های عقب وارد می شود. در عمل باید گفت، زمانی که اُوراِستیرینگ سر پیچ صورت می گیرد، عقب ماشین به طرف مخالف پیچ جاده، لیز می خورد. جالب است بدانید که کنترل خودرو در این حالت، دریفت حیرت انگیزی را به ارمغان می آورد. به طور عکس، ناتوانی در کنترل خودرو نیز منجر به وقوع حوادث ناگواری از جمله چرخش و چپ شدن خودرو خواهد شد.

اُوراِستیرینگ (Oversteering) (ویدئو)

همان طور که در شماره (1) روی تصویر بالا مشاهده می کنید، در این قسمت چرخ های عقب هنوز روی زمین قرار دارد. راننده برای جلوگیری از چرخش ماشین، فرمان را در خلاف جهتی می چرخاند که چرخ های عقب در حال لغزش هستند که به این عمل، چرخش در جهت لغزش یا اُوراِستیرینگ مخالف می گویند. هم چنین این عمل باعث می شود تا جلوی ماشین در جهت عرضی نیز حرکت کند. مستقیم کردن جهت چرخ های جلو، سرعت حرکت عرضی آن ها را نسبت به چرخ های عقب کاهش می دهد و در نتیجه باعث می شود تا عقب خودرو سریع تر بچرخد.چرخاندن بیش از حد فرمان سبب وقوع عکس این پدیده می شود. این موضوع در اُوراِستیرینگ، یک فاکتور محدودکننده به شمار می رود، زیرا هر ماشینی مکانیسم فرمان پذیری خاص خودش را دارد. در شماره (2) روی شکل فوق، چرخ های عقب در حال غلتیدن هستند و کم ترین میزان کشش افقی و طولی را نسبت به چرخ های در حال چرخش دارند. از آن جاکه چرخ های عقب در حال چرخش هستند، کم ترین میزان چسبندگی را نسبت به زمین دارند و ازاین رو عقب ماشین به خارج از مسیر گردش، رانده می شود. البته وقتی که چرخ های عقب در حال لغزیدن هستند، هنوز چسبندگی به سطح زمین پابرجاست و از همه مهم تر این که هنوز نیروی فشاری رو به جلو وجود دارد. بنابراین عقب ماشین با زوایه ای متناسب با جهت حرکت خواهد لغزید. در این مورد، تنها دغدغه راننده این است که چرخ های جلوی ماشین در راستای چرخ های عقب قرار گیرد. از آن جا که کشش چرخ های عقب به طور معکوس با سرعت چرخشی آن ها رابطه دارد، اگر راننده تخت گاز کند، با بالا رفتن میزان کشش، دود لاستیک ها به هوا بلند می شود. در فیلم(دانلود) زیر که توسط مجموعه 1Car ترجمه و به زبان فارسی زیرنویس شده است، مکانیسم عملکرد اُوراِستیرینگ به خوبی نمایش داده شده است.

/uploads/Oversteering.flv

حالا گذشته از همه این حرف ها، آیا تا به حال هیچ یک از شما اُوراِستیرینگ را تجربه کرده اید؟


منابع

caranddriver

برچسب : اُوردرایو , میل‎لنگ , گیربکس , موتور






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

11 نظر

رضا
1

داداش من تو خرم آباد لرستان یه صحنه هایی دیدم که چطور با پراید و پژو واز این ماشینا دریفت میکشن.باورم نمیشه هنوز تو شوکم به یکیشون که حرفه ایشون بود ماشین خودمو دادم(موستانگ جی تی اس ۵۰۰) تازه اون موقع فهمیدم دریفت کشیدن واقعی چیه. یه جایی دارن به اسم بام شهر باور کنید عین نید فور اسپید کربنه همشون با دریفت بالاو پایین میرن حرف نداره ارزش داره یبار مسافرت بری اونجا فقط واسه تماشایه هنرمندیشون.
00:47  1393/08/22
پاسخ دادن
کاربر: Mr.WorldWide
0

سلام
.
ممنون
.
یبار امتحان کن اسکای بوی.....میشه ها.......
11:14  1392/11/27
پاسخ دادن
کاربر: rezatech
2

من چندین بار اینو تجربه کرده بودم .ولی اسمشو نمی دومستم. بسیار متشکرم
18:38  1392/02/27
پاسخ دادن
وحید
1

تو بازی هاتپر سوییت اوراسترینگ را با گالاردو خیلی تجربه کردم، حتی تو بازی هم خیلی حال می ده مخصوصا با BMW MPower
10:56  1392/01/10
پاسخ دادن
گویبان
2

بچه ها مگه شما ماشین دیف عقب دارید؟ من با پیکان رو یخ دریفت کشیدم خیلی حال داد:دی
03:11  1391/11/19
پاسخ دادن
شایان
2

فیلم چه ربطی به مکانیسم عملکرد اُوراِستیرینگ داشت ؟
17:26  1391/11/18
پاسخ دادن
میلاد
2

مرسی.خسته نباشید.
16:32  1391/11/18
پاسخ دادن
هادی
5

خیلی عالی ولی راست میگه مگه میشه با خودروهای داخلی این کارو کرد. البته من با 405 و پرشیا با استفاده از ترمز دسته روی پیچ ها اینکارو کردم ولی تا حالا اُوراِستیرینگ نکردم.
13:37  1391/11/18
پاسخ دادن
سلیمان حشمتی
1

Sky.boy عزیز ، ما که کردیم شد . . . . . . شما هم یک بار امتحان کن میشه ایشالا . . .
13:35  1391/11/18
پاسخ دادن
هومن
1

دستتون درد نکنه ! برای آموزش دریفت به خودم مراجعه کنید
12:27  1391/11/18
پاسخ دادن
sky.boy
11

1car عزیز.اول این که ممنون از مطلب خیلی جالبی که گذاشتین.دوم این که مگه با این ماشینای داخلی میشه از این کارا کرد.
11:39  1391/11/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
خانعلی آچیلان : بچه های زابل هر کی تو گروه هست اعلام کنه ، فردا ساعت 12 اتوبوس گرفتم بریم خونه ی وحید
وحید : محسن خیلی داری حرفهای بد می زنیا، برو تو اتاقت در رو ببند به کارهای بدت فکر کن، بی تربیت
بستان j4 : از زمان بارگیری تا تحویل چند روز زمان میبره؟
شاهین جی واریز 29.9.1403 : دزد که شاخ و دم نداره حالا یکی از در و دیوار بالا میاره یکی هم این شکلی قشنگ بدون اینکه از دیواری بالا بره پول مردم رو بالا می‌کشه هیچ کسی هم نیست که بیاد حق مردم رو ازشون بگیره چون دستشون تو یک کاسه هست همین کارها رو کردن که الان مملکتمون به این وضعیت کشیده شده
وحید : عظیم زاده خرام زاده من خودم این پیج رو راه انداختم
مبین 30 اسفند : دقیقاً منم شرایط شما را دارم.نمیدانم التماس هم بکنیم نمیدم.
محمد : خانعلی آچیلان کجایی؟ دقیقا کجای زابل هستی؟
علی ری را : سلام آقای عظیم زاده ببخشید بزرگوار شما ساکن کدام شهر هستید
عظیم زاده : خانعلی جان ، اسم فامیل شما آچیلان به چه معناست بزرگوار
محسن اسفند ماه : همراهان گرامی همانگونه که قبلا عرض کردم ماهیت ما مان من برای همه روشن شده، از همگان خواستار صعه صدر برای آیندگان هستم با تشکر خانعلی آچیلان
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
علی : سلام زنگ زدم میگن که طبق تاریخ فرم سخا بوده تحویل ها واقعا درسته ؟اخه من چند روز بعد واریز سخت آماده شد
سورن دوگانه : سلام دوستان کسی اطلاع داره ببینم میتونم سورن دوگانه رو به تک سوز تبدیل کنم؟ لطفا اگه کسی راهی بلده اطلاع بده
امیر : سلام من میخوام پیکان‌ پژویی بخرم به نظر شما مصرف ش زیاد نیست
مهرسام : واسه من رنگ سفیدتحویلم 9خردادبود
محمد : شما سقف فلزی فاکتور شدی
در انتظار اطلس : شما هم قرچکید؟
مقدم : دوستان کسی میدونه هزینه تعویض پلاک سورن دوگانه چقده؟
207 فوری خرداد : منم تیتانیوم تحویل 4 خردادم هنوز فاکتور نشدم
اپشنال خرداد404پیش فروش : اپشنال بودید؟
ماندانا : سلام شما چه رنگی هستید. من تحویل 10خرداد پانا رینگ فولاد رنگ تیتانیونم هنوز فاکتورنشدم؟