شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

 

یک روز پس از تغییر هیأت مدیره ایران‌خودرو که با حواشی زیادی در روز برگزاری مجمع این شرکت همراه شده بود، سازمان بورس نیز اعلام کرد، آنچه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است. روز گذشته هم علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران‌خودرو، با تحولات رخ داده، از سمت خود کنار رفت.

 

 با گشایش درهای مدیریت ایران‌خودرو، کنسرسیوم سهامداران جدید متشکل از شرکت‌های خدمات‌گستر صبا انرژی، سرمایه‌گذاران گنجینه ایرانیان، بهینه‌ساز بهمن، اعتبار‌آفرین و سرمایه‌گذاری ملی ایران وارد میدان شده و سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را به خود اختصاص داد. عادل پیرمحمدی، از مدیران باسابقه صنعت خودروسازی نیز به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد.

ماجرای استقرار هیأت ‌مدیره جدید، خود به داستانی پرحاشیه تبدیل شد. مدیرعامل ایران‌خودرو پس از مقاومت هفت ساعته مدیران این شرکت در برگزاری «مجمع عمومی فوق‌العاده» روز چهارشنبه که با قطع برق، قطع میکروفن و انتشار خبر لغو جلسه همراه بود، به سازمان بورس شکایت کرد. در نامه عظیمی به سازمان بورس آمده است:«نمایندگان گروه کروز بدون توجه به نامه معاون دادستانی و بدون احراز مالکیت سهامداران، مجمع را به طور غیرقانونی و بدون حضور نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو برگزار کرده و اعضای هیأت مدیره جدید را انتخاب کردند.»

سپس در یک اتفاق غیرمنتظره، روز پنجشنبه درِ ساختمان مدیریت این شرکت قفل شد تا از ورود اعضای جدید هیأت مدیره به محل کارشان جلوگیری شود. این اقدام باعث سردرگمی و اعتراض اعضای هیأت مدیره جدید شد، به طوری که آنها از عظیمی به اتهام تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت شکایت کردند، اما با گذشت 24 ساعت از این حواشی جدید، حالا سازمان بورس مصوبه‌های مجمع ایران‌خودرو را تأیید کرده است. روز گذشته نیز عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو بعد از حواشی پیش آمده، در نهایت با نوشتن یک نامه مفصل از ایران‌خودرو کناره‌گیری کرد.  ورود بخش خصوصی به ایران‌خودرو با وجود مشکلات عمیق مالی و عملیاتی، اتفاق جسورانه‌ای محسوب می‌شود. این شرکت در ۹ ماه ابتدایی سال‌ جاری ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده و مجموع زیان انباشته آن تا پایان پاییز به ۱۲۷.۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود. همچنین ایران‌خودرو با بدهی‌های کلان به قطعه‌سازان، کسری شدید قطعات و تأخیر در تحویل خودروها روبه‌رو است.

 

خصوصی‌سازی واقعی با حضور بخش خصوصی

بخش خصوصی با در اختیار داشتن سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره، قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی عملیاتی برای خروج این شرکت از بحران را به ‌دست آورده است. بر این اساس مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو نه ‌تنها سرنوشت این شرکت بلکه مسیر آینده صنعت خودروسازی کشور را تغییر داد. با مدیریت جدید، انتظار می‌رود برنامه‌هایی برای کاهش زیان انباشته، بهبود فرآیندهای تولید، افزایش کیفیت و کاهش تأخیر در تحویل خودروها اجرایی شود.

تغییر فرمان اداره ایران‌خودرو، پایان یک عصر و آغاز فصلی نو در صنعت خودروی ایران است. با رعایت اصول مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، این صنعت می‌تواند در بازه زمانی کوتاه به جایگاهی شایسته و درخور مردم ایران برسد.

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، در رابطه با خصوصی‌سازی ایران‌خودرو به خبرنگار ایران اظهار کرد:«خصوصی‌سازی این صنعت در شرایط کنونی با وجود زیان انباشته و بدهی‌های سنگین، گامی جسورانه و البته چالش‌برانگیز است. ایران‌خودرو در حال حاضر با زیان انباشته‌ای بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان، بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی معوقه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد وضعیت صنعت خودروسازی در زمان تصدی‌گری دولت مطلوب نبوده است و ادامه این روند می‌توانست شرایط را وخیم‌تر کند.»

وی ادامه داد:«این مشکلات، نتیجه سیستم اداری ناکارآمد و بوروکراسی‌های حاکم بر مدیریت دولتی است، نه عملکرد افراد خاص. اما برای نجات این صنعت، واگذاری آن به بخش خصوصی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. البته بخش خصوصی هم نمی‌تواند معجزه کند و ورود به این حوزه با این حجم از مشکلات، همت و جرأت بالایی می‌طلبد.»

شروط واگذاری به بخش خصوصی

 

دوست‌زاده به شروط اساسی برای موفقیت خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت:«ما در انجمن صنایع همگن چهار شرط مهم را برای واگذاری خودروسازان تعیین کرده‌ایم که رعایت آنها الزامی است.

این شروط عبارتند از یک، اهلیت: بخش خصوصی باید از جنس این صنعت باشد و تجربه تولید خودرو یا قطعات خودرو را داشته باشد. نمی‌توان صنعت را به دست افرادی سپرد که آشنایی کافی با این حوزه ندارند. دوم، رفع تعارض منافع: خودروسازی نباید از رانت اطلاعاتی به نفع قطعه‌سازی خود استفاده کند. منافع قطعه‌سازی و خودروسازی باید تفکیک شود تا تضاد منافع ایجاد نشود. سوم، رفع انحصار: سهم قطعه‌سازانی که پیش از این قطعات خودرو را تأمین می‌کردند باید تثبیت شود و بخش خصوصی نباید به بهانه‌هایی، تأمین‌کنندگان دیگر را کنار بزند و خود انحصاری عمل کند و در نهایت چهارم، تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی: دولت به‌ عنوان ناظر باید نظارت خود را تقویت کند و سیاست‌گذاری‌های کلان مانند تولید خودروهای الکتریکی، هیبریدی و تنوع در محصولات را هدف گذاری کند. همچنین باید مشخص شود در دو سال آینده این صنعت به کجا خواهد رسید.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شرکت ایران خودرو , مدیریت جدید ایران خودرو , بخش خصوصی , مدیریت بخش خصوصی ایران خودرو , شروع کار مدیریت جدید ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
یوسف پور : سلام برای شما چند ماه سود تاخیر خودرو شد و چقدر براتون محاسبه کردند؟
دی ماه : سلام والا من ۲۶ام میگه ۳هزارنفر تکمیل وجه کردند ۲۶ام باید صبرکنید خداازشون نگذره ۲۶ام کسی فاکتور شد بیاد بگه لطفا
مجید سهند : سلام از اونایی که 25 فروردین به بعد تکمیل وجه کردن کسی فاکتر شده ؟
سعید.18اذر.g : دوستان خواهش میکنم همگی توسایت سازمان بازرسی کل کشور ثبت شکایت کنین.اگرم اینترنتی براتون مقدورنیست با۱۳۶ تماس بگیرید.
ایران خودرو : اتفاقا ایران خودرو خیلی هم خوبه من نهایت ۲۰ روز تاخیر خورد اونم هفته پیش نگ زدند گفتند بیا حواله سود تاخیر را بگیر
شهریور سفید a5 : ما شهریوریم خبری نیست
سعید.18اذر.g : امروزم زنگ زدم میگن که تحویل از۱۱ اذر جلوتر نرفته..واقعا بایدچیکارکنیم همه بهمون گفتن که سایپا فوق العاده بدقوله ماگوش نکردیم و تکمیل وجه کردیم.ابرومون تو خانواده و فامیل رفت.خداازشون نگذره.شایدم واقعاورشکست شده منتهاصداشو درنمیارن کسی چه میدونه.
مسعود j4 : سلام به همه عزیزان بنده از اردیبهشت پارسال که ثبت نام کردم تا الان که 6 ماهه ماشینمو تحویل گرفتم، مهمان این سایتم. ذکر چند نکته را برای شما هموطنان عزیزم لازم می دانم 1. خرید از کرمان موتور فقط برای مصرف کننده خوبه و به درد سرمایه گذاری نمی خوره. من چون ماشین برای استفاده خودم بوده با توجه به اقساطی بودن خرید در کل راضی هستم. 2. با توجه به کیفیت بالای محصولات کرمان موتور نسبت به سایر رقبا، اگر بلافاصله سود بعد از تحویل برای دریافت سود تاخیر شکایت کنید و سود تاخیر را دریافت کنید ارزش صبر کردن برای تحویل را دارد 3. وضعیت تحویل مدیران خودرو، بهمن موتور و... به مراتب بدتر از کرمان موتور هست. سایپا و ایران خودرو که کلا تعطیلند 4. کرمان موتور فقط و فقط و فقط برای کنترل قیمت بازار خودروها را دیر تحویل می دهد (حدود 7 ماه) برای هر نفر در نظر بگیرید. 5. با تحویل خودروی باکیفیت(نسبت به رقبای هم سطح) و دریافت سود تاخیر کامتان شیرین می شود. ارزان ترین خودروی کرمان موتور خیلی خیلی باکیفیت تر از بهترین خودروهای داخلی است. 6. معمولا در صورت تاخیر، چک اول به تعویق می افتد که اینم خوبه
شهاب ایکس5 ابان : سلام دوستان زنگ زدم کرمان موتور میگم مگه قرار نبود تا اخر اردیبهشت همه اونایی که موعود تحویلشون رسیده شاسی کنید پس چیشد؟ میگه هنوز دو روز مونده، میگم خوب اگه این دو روز هم نشد چی؟ میگه اونوقت میگیم تا اخر خرداد بعدشم هرهرهر میخنده دوستان حالا حالاها سرکاریم
محمد : خدا لعنت کنه سایپا حرومی که باعث شدن به شبکه عنترنشنال(صگیونیستی) و پی پی سی کسی امید داشته باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد 19مهر : خب مثل اینکه سر درازا داریم با این سایپا حالا حالا باید بجنگیم با اینا باید دوباره برم اونجا اینطوری نمیشه من اصلا نمیتونم دیگه اینطوری انتظار بکشم واقعا دوباره میخوام برم یا چهارشنبه یا شنبه هفته ی بعد با تجمع بچه ها میرم
علوی : من 18 بهمن تکمیل وجه کردم. 29 اسفند سخا رو تکمیل کردم هنوز فاکتور نشدم گه اشتباهی کردم
پیش فروش سورن تحویل 31خرداد : دوستان کیفیت ماشینهایی ساخت سایت فارس چطوره ؟
سورن موتورجدید12خرداد : بله دوروزپیش فاکتورشدم
حمید : تحویل خرداد
عباس : سلام یعنی ازمون بابت افزایش قیمت پول میگیره ما تکمیل وجه کردیم؟؟؟؟؟؟
Xu7p : یعنی 12 خرداد کسی فاکتور شده
اریزو6 : دوستان خبر خوب در راه پرداخت نکید پیچ iranintltv پست کرده اعتراضات داره جواب میده برید حمایت کنید
سورن جدید : 17 خرداد کسی فاکتور شده
اطلس 16 مهر : من هم چک کردم فاکتور نشدم. از سایپا هم زنگ زدن و گفتن با تغیر رنگت موافقت نشده