شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

شرکت ایران‌ خودرو با مدیریت جدید شروع به کار کرد

 

یک روز پس از تغییر هیأت مدیره ایران‌خودرو که با حواشی زیادی در روز برگزاری مجمع این شرکت همراه شده بود، سازمان بورس نیز اعلام کرد، آنچه در مجمع اتفاق افتاده مطابق مقررات بوده است. روز گذشته هم علیمردان عظیمی مدیرعامل ایران‌خودرو، با تحولات رخ داده، از سمت خود کنار رفت.

 

 با گشایش درهای مدیریت ایران‌خودرو، کنسرسیوم سهامداران جدید متشکل از شرکت‌های خدمات‌گستر صبا انرژی، سرمایه‌گذاران گنجینه ایرانیان، بهینه‌ساز بهمن، اعتبار‌آفرین و سرمایه‌گذاری ملی ایران وارد میدان شده و سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره ایران‌خودرو را به خود اختصاص داد. عادل پیرمحمدی، از مدیران باسابقه صنعت خودروسازی نیز به عنوان مدیرعامل جدید این شرکت انتخاب شد.

ماجرای استقرار هیأت ‌مدیره جدید، خود به داستانی پرحاشیه تبدیل شد. مدیرعامل ایران‌خودرو پس از مقاومت هفت ساعته مدیران این شرکت در برگزاری «مجمع عمومی فوق‌العاده» روز چهارشنبه که با قطع برق، قطع میکروفن و انتشار خبر لغو جلسه همراه بود، به سازمان بورس شکایت کرد. در نامه عظیمی به سازمان بورس آمده است:«نمایندگان گروه کروز بدون توجه به نامه معاون دادستانی و بدون احراز مالکیت سهامداران، مجمع را به طور غیرقانونی و بدون حضور نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و مدیرعامل و رئیس هیأت مدیره ایران‌خودرو برگزار کرده و اعضای هیأت مدیره جدید را انتخاب کردند.»

سپس در یک اتفاق غیرمنتظره، روز پنجشنبه درِ ساختمان مدیریت این شرکت قفل شد تا از ورود اعضای جدید هیأت مدیره به محل کارشان جلوگیری شود. این اقدام باعث سردرگمی و اعتراض اعضای هیأت مدیره جدید شد، به طوری که آنها از عظیمی به اتهام تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت شکایت کردند، اما با گذشت 24 ساعت از این حواشی جدید، حالا سازمان بورس مصوبه‌های مجمع ایران‌خودرو را تأیید کرده است. روز گذشته نیز عظیمی، مدیرعامل ایران‌خودرو بعد از حواشی پیش آمده، در نهایت با نوشتن یک نامه مفصل از ایران‌خودرو کناره‌گیری کرد.  ورود بخش خصوصی به ایران‌خودرو با وجود مشکلات عمیق مالی و عملیاتی، اتفاق جسورانه‌ای محسوب می‌شود. این شرکت در ۹ ماه ابتدایی سال‌ جاری ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان زیان ثبت کرده و مجموع زیان انباشته آن تا پایان پاییز به ۱۲۷.۷ هزار میلیارد تومان رسیده بود. همچنین ایران‌خودرو با بدهی‌های کلان به قطعه‌سازان، کسری شدید قطعات و تأخیر در تحویل خودروها روبه‌رو است.

 

خصوصی‌سازی واقعی با حضور بخش خصوصی

بخش خصوصی با در اختیار داشتن سه کرسی از پنج کرسی هیأت‌مدیره، قدرت تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی عملیاتی برای خروج این شرکت از بحران را به ‌دست آورده است. بر این اساس مجمع فوق‌العاده ایران‌خودرو نه ‌تنها سرنوشت این شرکت بلکه مسیر آینده صنعت خودروسازی کشور را تغییر داد. با مدیریت جدید، انتظار می‌رود برنامه‌هایی برای کاهش زیان انباشته، بهبود فرآیندهای تولید، افزایش کیفیت و کاهش تأخیر در تحویل خودروها اجرایی شود.

تغییر فرمان اداره ایران‌خودرو، پایان یک عصر و آغاز فصلی نو در صنعت خودروی ایران است. با رعایت اصول مدیریتی و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی، این صنعت می‌تواند در بازه زمانی کوتاه به جایگاهی شایسته و درخور مردم ایران برسد.

ابراهیم دوست‌زاده، عضو هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودروی کشور، در رابطه با خصوصی‌سازی ایران‌خودرو به خبرنگار ایران اظهار کرد:«خصوصی‌سازی این صنعت در شرایط کنونی با وجود زیان انباشته و بدهی‌های سنگین، گامی جسورانه و البته چالش‌برانگیز است. ایران‌خودرو در حال حاضر با زیان انباشته‌ای بالغ بر ۲۳۰ هزار میلیارد تومان، بدهی ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی و بدهی معوقه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومانی روبه‌رو است. این اعداد به خوبی نشان می‌دهد وضعیت صنعت خودروسازی در زمان تصدی‌گری دولت مطلوب نبوده است و ادامه این روند می‌توانست شرایط را وخیم‌تر کند.»

وی ادامه داد:«این مشکلات، نتیجه سیستم اداری ناکارآمد و بوروکراسی‌های حاکم بر مدیریت دولتی است، نه عملکرد افراد خاص. اما برای نجات این صنعت، واگذاری آن به بخش خصوصی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. البته بخش خصوصی هم نمی‌تواند معجزه کند و ورود به این حوزه با این حجم از مشکلات، همت و جرأت بالایی می‌طلبد.»

شروط واگذاری به بخش خصوصی

 

دوست‌زاده به شروط اساسی برای موفقیت خصوصی‌سازی اشاره کرد و گفت:«ما در انجمن صنایع همگن چهار شرط مهم را برای واگذاری خودروسازان تعیین کرده‌ایم که رعایت آنها الزامی است.

این شروط عبارتند از یک، اهلیت: بخش خصوصی باید از جنس این صنعت باشد و تجربه تولید خودرو یا قطعات خودرو را داشته باشد. نمی‌توان صنعت را به دست افرادی سپرد که آشنایی کافی با این حوزه ندارند. دوم، رفع تعارض منافع: خودروسازی نباید از رانت اطلاعاتی به نفع قطعه‌سازی خود استفاده کند. منافع قطعه‌سازی و خودروسازی باید تفکیک شود تا تضاد منافع ایجاد نشود. سوم، رفع انحصار: سهم قطعه‌سازانی که پیش از این قطعات خودرو را تأمین می‌کردند باید تثبیت شود و بخش خصوصی نباید به بهانه‌هایی، تأمین‌کنندگان دیگر را کنار بزند و خود انحصاری عمل کند و در نهایت چهارم، تعهدات متقابل دولت و بخش خصوصی: دولت به‌ عنوان ناظر باید نظارت خود را تقویت کند و سیاست‌گذاری‌های کلان مانند تولید خودروهای الکتریکی، هیبریدی و تنوع در محصولات را هدف گذاری کند. همچنین باید مشخص شود در دو سال آینده این صنعت به کجا خواهد رسید.»

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , وان کار , شرکت ایران خودرو , مدیریت جدید ایران خودرو , بخش خصوصی , مدیریت بخش خصوصی ایران خودرو , شروع کار مدیریت جدید ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 77 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات دی ماه : دوستان اینا دیگه مسخرشو درآوردن نه اعصاب برامون مونده نه پول ته جیبمون یکم غیرت به خرج بدین 17هم همه بیاین در سایپا رو گل بگیریم من خودم لرستانم هزار مشکل هم دارم ولی میام حداقل 15نفر از دوستامم میارم شما هم همت کنین بیایین حقتونو بگیرین 🙏
شاهینcvt_mojtaba : من دوبار زنگ زدم شاهینcvtیکی میگه اول اسفند فاکتور شد. یکی دیگه میگه ۸ دی فاکتور شد. اخر نفهمیدیم کی فاکتور شده حداقل راست بگن
ریحانه : با سلام یعنی امروز خودروهای X5 بارگیری شده؟
شاهین اتومات دی ماه : من الان زنگ زدم شاهین cvtدی ماه گفتن شصت روز دیگه باید صبر کنی
شاهین : چیزی زدی محمد چه چرت پرتای میگی
علیرضا x5 شهریور : سلام اداره تحویل گفت، من از تهران بگیر تا بم،روزی 4 بار فقط شکایات تماس میگیرم، این هفته سه خودرو بر فرستادن برا نمایندگی ما که دیروز آخریش بود،از جملهa5,J7,J4,تحویل دادند، فقط خواهش میکنم همه دوستان بصورت مکرر پیگیر باشند،بعلت اینکه خودروهای ما که پلاک شده مونده ته انبار، و تولیدی های جدید گذاشتند جلو،متأسفانه ما همچنان عقب میمونیم برای بارگیری، من دارم پیگیری میکنم،ولی تعدادمون بیشتر باشه بهتره،سریع تر نتیجه میگیریم،اگر کسی هم براش مقدوره حضوری بره دفتر مرکزی، ممنونم انشاالله که همه بزودی خودروهایشان رو تحویل بگیرند،هر کس تحویل گرفت لطفا اینجا اطلاع بده
mamali : سایپا درغگوی شیاد ! دروغ میگن داره فاکتور میشه همین الان تماس گرفتم میگه آخرین فاکتور 1/11/1403 مشکل قطعه در سیستم ترمز دارن بر پدرشون لعنت . باید دوباره تجمع کنیم تا این بیشرفای دزد حساب کار دستشون بیاد
طاها : داداش سودتاخیرچقدردادن
J4 سفید اقساطی : J4 سفید ثبت نام 1 بهمن اقساطی الان پیامک شاسی اومد
مجید x5 : امیدوارم راوی سنی نباشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
شادمهر : دوستان سود تاخیر و گویا داخل فاکتور فروشی که بعد خود نمایندگی بعد تحویل خودرو میده بهتون داخلش نوشته چقدر هست سایپا کارش فقط دزدیده چه از سود چه از هرچیزی دیگه
حسام صفارزاده : سود تاخیر رو از تکمیل وجه تا فاکتور شدن حساب میکنن و اگر هم شرکت اوضاعش داغون باشه و بخواد خیلی دزدی هم بکنه بجای تاریخ تکمیل وجه، تاریخ سخا رو بهانه میکنه. در مجموع سود تاخیری که برای شما ریختن تقریبا درسته بزرگوار.
قاسم. دوگانه سی اسفند75 لیتری : سلام منتظر،تبریک تبریک. خدا رو شکر. انشالا به دل خوش. انشالا ماشین رضا هم بیاد،بنده خدا خیلی اذیت شد
ساینا دوگانه : سلام دوستان بنظرتون تبدیل بزنیم یانه؟؟؟
سعید : توی سایت گوشه سمت راست بالا گزینه منو هست روش کلیک کنین باز که شد گزینه ورود رو بزنین
امیر : سلام داداش 172م
مصطفی : سلام چک کن فاکتور شده
فاطمه29بهمن : سلام کسی میدونه یعنی چی-در انتظار اصالت توسط پلیس راهنمایی رانندگی..این یعنی چی دوستان کسی میدونه راهنمایی کنه
حسام صفارزاده : کاربر ساینا تحویل بهمن اصفهان... در مورد سود تاخیر گفتی. تاریخ سخا و تاریخ فاکتور شدنت رو هم بگو حساب کنیم ببینیم صحت و سقم سود تاخیر شما به عنوان نمونه چقدر میشه. چون پیروش صحبت ضد و نقیض بسیار زیاده. حداقل اینجا داستان رو برای کسایی که حضور دارن شفاف کالبد شکافی کنیم و ببینیم بلاخره خیلی کم میریزن یا نه حول و حوش رو رعایت میکنن.
امیر انوری : سلام، دوستان قیمت سورن دوگانه با سورن ef7 تکسوز چقدر تفاوت قیمتی تو بازار آزاد دارند؟