آیا خودروی پیکان هنوز ارزش خرید دارد؟

 

آیا خودروی پیکان هنوز ارزش خرید دارد؟

 

رپورتاژ خودروی پیکان یادآور روزهای قدیم و یک خودروی نوستالژی است که تمام مردم، آن را با کیفیت و مقاومت خوبش به یاد می‌‌آورند. اما با توجه به صنعت رو به افول خودروسازی ایران و عدم کیفیت مناسب برخی خودروهای تولید شده، آیا پیکان هنوز مناسب است؟ برای پاسخ به این سوال نیاز است که به طور کلی به بررسی این خودروی مقاوم بپردازیم تا بتوانیم پاسخی درست بدهیم.

نگاهی کلی به پیکان، از دیروز تا امروز

آیا خودروی پیکان هنوز ارزش خرید دارد؟

خودروی پیکان یکی از مدل‌های کمپانی روتس (Rootes) است که با نام (Arrow) وارد بازار شد و توجه همگان را به خود جلب کرد. این کارخانه از سال 1907 به تولید پیکان پرداخت و تا 72 سال بعد نیز به تولید موفق خود ادامه داد. مونتاژ خودروی پیکان در سال 1345 و پس از انعقاد قراردادی میان شرکت روتس و کارخانه ایران ناسیونال آغاز شد، به همین دلیل پیکان را می‌توان نخستین تولید ملی دانست. ایران ناسیونال تا سال 1357 به تولید پیکان ادامه داد، اما پس از انقلاب تولید این خودرو کاهش یافت و در اواخر دهه 60 نیز به مرز توقف تولید رسید. البته با تولید قطعات داخلی پیکان در کشور، کماکان تا سال 1384 ادامه پیدا کرد و پیکان وانت نیز تا سال 1393 توسط کارخانه ایران خودرو تولید شد.

مشخصات فنی پیکان

پیکان از سال 1345 تسوط ایران ناسیونال و با موتور 1.7 لیتری وارد ایران شد و به تیدیل به اولین خودروی ملی شد، با توجه به این مورد می‌توان گفت که اولین بیمه خودرویی که در ایران ثبت شد نیز متعلق به بیمه پیکان سواری بود. پس از انقلاب روند تولید این خودرو کاهش یافت، اما از سال 1371 تا 1384، خودروی پیکان توسط ایران خودرو و با تغییرات ظاهری ناچیز اما با موتور 1.6 لیتری روانه بازار شد. مشخصات فنی پیکان به صورت زیر است.

مشخصات فنی پیکان

نوع موتور

4 سیلندر

حجم موتور

1598 سی سی

حداکثر توان موتور

65 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه

حداکثر گشتاور

104 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه

تعداد سوپاپ

8

شتاب 0 تا 100

14.3 ثانیه

حداکثر سرعت

144 کیلومتر در ساعت

سیستم انتقال قدرت

4 سرعته دستی

وزن خالص

990 کیلوگرم

فاصله بین دو محور

2502 میلیمتر

مصرف سوخت شهری

9.1 لیتر

طول خودرو

4345 میلیمتر

عرض خودرو

1620 میلیمتر

ارتفاع خودرو

1419 میلیمتر

حجم باک

45 لیتر

 

بررسی مزایای پیکان

خودروی پیکان به دلیل قیمت پایینی که دارد مناسب افرادی است که می‌خواهند با بودجه کم صاحب ماشین شوند. در واقع قیمت پیکان و فراوانی قطعات آن با قیمت پایین از مزایایی است که ممکن است افراد مختلف را ترغیب به خرید این خودرو نماید.

بررسی معایب پیکان

همانطور که گفته شد پیکان یک خودروی باکیفیت است، اما فراموش نکنید که پس از گذشت 19 سال از آخرین تولید آن، نمی‌توان انتظار خرید یک ماشین با ظاهر و مسائل فنی عالی و بدون نقص را داشت. این خودرو علی‌رغم در دسترس و ارزان بودن قطعاتش، نیاز به تعمیرات و بررسی روزانه دارد. علاوه بر آن مصرف سوخت پیکان به دلیل قدیمی بودن تکنولوژی ساختش، بسیار بالاست. در واقع این معایبی است که لازم است هنگام خرید پیکان آن‌ها را در نظر داشته باشید تا با آگاهی کامل از مزایا و معایب پیکان انتخاب کنید.

معرفی انواع مدل پیکان

آیا خودروی پیکان هنوز ارزش خرید دارد؟

خودروی پیکان در طول سال‌های متمادی دست‌خوش تغییرات مختلفی بود که باعث تولید مدل‌های مختلفی از آن شد. در ادامه به معرفی انواع مدل‌های این خودرو می‌پردازیم.

پیکان کار

پیکان کار نوع مخصوصی از مدل‌های پیکان بود که در دهه 50 در کارخانه ایران ناسیونال تولید شد. موتور این مدل تخت بود و شتاب بالایی داشت، چراغ دنده عقب آن نیز از چراغ‌های ترمز، خطر و راهنما جدا بود. این مدل از پیکان به درخواست افرادی که محل کارشان منطقه صنعتی بود ساخته شد.

پیکان کارلوکس

پس از انقلاب مالکیت ایران ناسیونال از برادران خیامی گرفته شد و تحت مالکیت دولت با نام ایران خودرو درآمد، پس از طی مدتی این نوع جدید از خودروی پیکان وارد بازار شد.

پیکان دولوکس

یکی از پرطرفدارترین مدل‌های پیکان بود که با سپری شمشیری تولید شد. البته این خودرو برای افراد قد بلند چندان مناسب نبود و آن‌ها برای سوار شدن دچار مشکل می‌شدند.

پیکان دولوکوس فیس لیفت

در دهه 50 به درخواست برداران خیامی، توسط کرایسلر اروپا تغییراتی در پیکان ایجاد شد. کرایسلر در این فیس لیفت از پیکان، چراغ‌های عقب و جلو، جلو پنجره، غربیلک فرمان و صفحه کیلومتر را تغییر داد. لازم به ذکر است که این فیس لیفت اختصاصا برای بازار ایران انجام شد و این نوع از پیکان با نام پیکان چراغ بنزی شهرت یافت.

پیکان اتوماتیک

این نوع پیکان دقیقا با ظاهر پیکان دولوکس اما با قدرتی متفاوت وارد بازار شد. پیکان اتوماتیک با موتوری قوی به قدرت 73 اسب بخار و گیربکس اتوماتیک چهار دنده‌ای و شیشه برقی جلو توجه اکثر افراد را جلب کرد.

پیکان استیشن

پیکان استیشن که یکی از محصولات ایران خودرو است با ظاهری بزرگ و به منظور حمل بار تولید شد. این خودرو در گذشته یکی از محصولات پرفروش ایران خودرو بود زیرا یک وسیله نقلیه اقتصادی با کاربردهای فراوان محسوب می‌شد.

پیکان جوانان

یکی از جذاب‌ترین مدل‌های پیکان، نسخه جوانان است که همچنان طرفداران زیادی دارد. پیکان جوانان در اصل هیلمن هانتر GT بود، اما تولید آن به درخواست جوانانی که خواهان خودروهای اسپرت بودند اما توان خرید آن را نداشتند، انجام شد. پیکان جوانان قدرت تولید 94 اسب بخار را داشت که صفر تا صد آن تنها 13 ثانیه طول می‌کشید، در آن زمان این نکته بسیار حائز اهمیت بود.

پیکان پژویی

این نوع از پیکان در سال 1369 و با ادغام موتور پژو 504 با ظاهر پیکان در ایران خودرو تولید شد. این خودرو با داشتن موتور قدرتمند پژو و بدنه‌ی سبک پیکان به یک ترکیب جذاب و پرسرعت تبدیل شد.

قیمت پیکان چقدر است؟

قیمت پیکان با توجه به مدل و سال ساخت آن متفاوت است و از بازه‌ی 60 میلیون تا 90 میلیون تومان به فروش می‌رسد. در حال حضر نیز قیمت پیکان مدل 84 حدود 90 میلیون تومان معامله می‌شود. همین قیمت مناسب ممکن است بسیاری از خریداران را مجاب به خرید پیکان کند.

آیا خودروی پیکان ارزش خرید دارد؟

پیکان به عنوان یک خودروی نوستالژیک و به دلایل مقاومت بالایی که دارد همچنان در بازار موجود است و معامله می‌شود. اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که با وجود قیمت پایینش ارزش خرید دارد یا نه؟ در واقع ارزش خرید پیکان نیاز به بررسی موارد مختلفی دارد، در ابتدا باید گفت که در کنار قیمت پایینی که دارد باید به هزینه بالای نگهداری آن و تعویض قطعات و مصرف بیش از حد بنزین به دلیل قدیمی بودن خودرو نیز توجه کنید. البته این مسئله را فراموش نکنید که با این قیمت یک ماشین با حداقل بیست سال سن می‌خرید و ممکن است به دلیل تقاضای محدود خرید آن، در زمان نیاز موفق به فروشش نشوید. با توجه به این موارد باید جوانب مختلف را بسنجید و سپس اقدام به خرید خودرویی مثل پیکان داشته باشید.

برچسب : رپورتاژ , پیکان






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

شامرای
1

سلام سوال خیلی مهمی دارم لطفا جواب بدید، من راستش بین وانت پراید و وانت پیکان دو دل هستم ظاهر ماشین اصلا برام اهمیتی نداره چیزی که برام مهمه 1. تحمل بار و موتور بادوام به نسبت خودش قوی 2 کم خرج بودن ماشینه حقیقت حوصله ندارم ماشینی بخرم هرروز در تعمیرگاه باشم پراید که خیلی ضعیفه جا هم نداره برای بار موتورشم که سرعتیه ، قدرتی نیست بنظرم بدرد بار های متوسط و درون شهری که من میخوام نمیخوره و اینکه تصمیم گرفتم پیکان وانت بخرم با توجه به حرفای بالا بنظرتون اولا کدومو انتخاب کنم که خرج نداشته باشه و تحمل بارش بالا باشه (حداکثر یه تن)
18:15  1403/09/07
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مقرىx5 : ما هم ثبت نام ٥ دى ماه هستيم و متاسفانه دقيقا شرايط شما رو دارم يعنى هنوز تكميل وجه هم زرد هست
ساسان : ای کاش اون بنده خدایی که میخواست کاه واسه مدیر سایپا بیارِ.زحمتشو بکشه ویک گونی بیاره .چون به مدیری که نمی‌فهمه باید ناهار کاه داد که صبح گاو بیاد سرکار وظهر خر برگرده خونه با خورجین پر
ساسان : سلام دوستان عزیز...چه تجمع بشه چه نشه اونا کارخودشون رو انجام میدن..بخدا اگه حرکتی نکنیم.پیش فروشها رو حداقل یکسال طول میکشه که تحویل بدن ودر طول این مدت صدرصد گرون میشه...پس باید فشار آورد که دولت یه کاری بکنه و زودتر تحویل بگیریم...انبارها پُراز ماشینِ..فقط فشار
مهدی : من امروز فاکتور شدم شاهین cvt پرداختی اول اردیبهشت 403 تحویل هفته چهارم دی ماه 403 ارسال دعوتنامه 30بهمن 403 تکمیل وجه یکم اسفند 403 سخا دوم اسفند
محمد : بعد تجمع افزایش قیمت اومد بعد بدبیراه به سایپا ندین دارین بهانه فشار اوردن سایپا به صمت برای افزایش قیمت میدین وقتی ایران خودرو مدیر عاملش میگه یا تولید نمیکنیم یا گرون کنین سایما میگه باشه گرون نکنین ما هم تولید میبریم بالا؟یکم فکر کنیم فقط به فکر خودمون نباشین به فکر دیگران که تکنیل وجه نکردن باشیم،گرچه تجمع باعث فاکتور نمیشه باعث میشه کلا متوقف بشه
محمد : بعد تجمع افزایش قیمت اومد بعد بدبیراه به سایپا ندین دارین بهانه فشار اوردن سایپا به صمت برای افزایش قیمت میدین وقتی ایران خودرو مدیر عاملش میگه یا تولید نمیکنیم یا گرون کنین سایما میگه باشه گرون نکنین ما هم تولید میبریم بالا؟یکم فکر کنیم فقط به فکر خودمون نباشین به فکر دیگران که تکنیل وجه نکردن باشیم،گرچه تجمع باعث فاکتور نمیشه باعث میشه کلا متوقف بشه
محمد : بعد تجمع افزایش قیمت اومد بعد بدبیراه به سایپا ندین دارین بهانه فشار اوردن سایپا به صمت برای افزایش قیمت میدین وقتی ایران خودرو مدیر عاملش میگه یا تولید نمیکنیم یا گرون کنین سایما میگه باشه گرون نکنین ما هم تولید میبریم بالا؟یکم فکر کنیم فقط به فکر خودمون نباشین به فکر دیگران که تکنیل وجه نکردن باشیم،گرچه تجمع باعث فاکتور نمیشه باعث میشه کلا متوقف بشه
محمد : بی ادبی افتخار نداره
سینا : چرا نمیگید تجمع برای شاهین ۴۰۳ پس تکلیف ماها چیه که پیش فروشیم واقعا که متاسفم یه مشت خودخواه دور هم جنع شدن ما ادم نیستیم
تارا اتو ۳۰ بهمن : ایشاالله قسمت همه ..سودتاخیرمم از ۱۶ اردیبهشت ثابت مونده الانم همون مبلغ ۱۶ ام رو تو فاکتور زدن..یعنی این ۱ ماه رو هم نوش جان کردن.. تا آخر عمر ایران خودرو رو نه میرم سمتش نه میزارم از نزدیکان کسی ثبت نام کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : دنا مشکی اتومات یک تیر فاکتور شد
مراد بیگ : چشم نسترن جون
فوق العاده بهمن 6بهمن : پیش فروش اسفند و فوق العاده بهمن هنوز فاکتور نشده ماشین شما حداقل 45 روز دیگه فاکتور میشه
فوق العاده بهمن 6بهمن : احتمالا این هفته فاکتور میشی روزانه نگاه کن ببین اگر وضعیت خودرو برگشته به عقب بیا اینجا اعلام کن
فوق العاده بهمن 6بهمن : اینا حرف بی خود میزنن فوق العاده فاکتور نشده حرف توحید درسته ...فوق 6 بهمنم فاکتور هم نشدم
مهدی : سلام دوستان خواهش میکتم هرکی میتونه راهنمایی کنه من تکمیل وجه یازده اسفند هستم و ماشین بنام برادرمه بعد از این همه انتظار دیروز بهم گفت دوروز بعد از تکمیل وجه و تحویل سخا اعتبار سخا تموم شده الان باید چکار کنم چقدر دیگه باید منتظر بمونم
هومن پانا : تحویل 31 تیر ...تکمیل وجه 17 اردیبهشت...طرح مادران...پیش فروش
علی دنا بورسی : من اهوازم نمی ارزه برم تا کرج سر گارم هستم
مهدی : یازده اسفندم خبری از فاکتور نیست
سعید : برا ما نوشته خرداد