تنظیم‌گر از بازار خودرو خارج شد؟

تنظیم‌گر از بازار خودرو خارج شد؟

 

شورای رقابت در بیش از یک دهه گذشته به عنوان کلانتر قیمت خودرو شناخته شده و معمولا هم نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده، هیچ‌کدام از عملکرد آن رضایت نداشته‌اند و حالا به نظر می‌رسد این شورا در رویکرد تازه خود به دنبال سپردن قیمت خودرو به نظام عرضه و تقاضا در بازار آزاد (مشروط به رفع انحصار) است.

این شورا که از اوایل دهه ۹۰ مسوول قیمت گذاری خودرو شد، در بیشتر این سال‌ها نقش اصلی را در تعیین قیمت خودروهای داخلی داشته و روزگاری نیز به این اختیارات می‌بالید.

رفته رفته با وارد شدن انتقادهای فراوان به عملکرد شورای رقابت از سوی همه طرف‌های درگیر قیمت خودرو و حتی نهادهایی مانند مجلس شورای اسلامی و سازمان بازرسی کل کشور، شورا تصمیم گرفت به‌تدریج خود را از قیمت خودرو جدا کند.

اینکه چرا شورای رقابت وارد قیمت‌گذاری خودرو شد (یا به عبارت بهتر، این شورا را به قیمت‌گذاری خودرو وارد کردند) ریشه در انحصار بازار خودرو دارد. از دید شورای اقتصاد، خودرو جزو کالاهای انحصاری است، بنابراین قانون این اختیار را به شورای رقابت داده که به قیمت‌گذاری چنین کالایی ورود کند.

شورای رقابت نیز همواره بر این مساله که خودرو همچنان کالایی انحصاری است، پافشاری می‌کند و می‌گوید تا وقتی از لیست کالاهای انحصاری خارج نشود، این شورا اختیار دخالت در تعیین قیمت آن را دارد. این البته در حالی است که شورای رقابت از سال گذشته در مسیر جدایی از قیمت‌گذاری خودرو قرار گرفته و دنبال آن است تا در صورت فراهم شدن شرایط (به‌ویژه خروج بازار خودرو از انحصار) به طور کامل پای خود را از این بازار بیرون بکشد.

این مسیر، پاییز سال گذشته از ماجرای ابلاغ قیمت خودروهای ارتفا‌یافته کلید خورد. در آن مقطع، شورای رقابت قیمت هشت خودروی ارتقایافته را تعیین کرد، خودروهایی که محصولات چندان جدیدی به شمار نمی‌رفتند و تعیین قیمت آنها بیشتر بهانه‌ای بود برای بالا بردن قیمت کارخانه‌ای خودروها. در واقع شورای رقابت که حدودا شش ماه قبل‌تر از این ماجرا، مجوز افزایش قیمت میانگین ۴۹درصدی را صادر کرده بود، نمی‌خواست در آن مقطع بار دیگر رسما اصلاح قیمت انجام دهد، از همین رو حربه تعیین قیمت خودروهای ارتقایافته (که تفاوت چندانی با مدل‌های در حال تولید نداشتند و همان‌ها به علاوه برخی آپشن‌های اضافه محسوب می‌شدند) به کار گرفته شد.

با‌این‌حال وقتی کار به مرحله ابلاغ قیمت‌ها رسید، نه وزارت صمت و نه شورای رقابت، هیچ‌کدام آن را گردن نگرفتند، چون نمی‌خواستند نزد افکار عمومی بابت بالا رفتن قیمت کارخانه‌ای خودروها مغضوب شوند.این ماجرا به‌علاوه هجمه‌ها و انتقادهای زیادی که به عملکرد شورای رقابت در بازار خودرو وارد می‌شد، مسوولان شورا را بر آن داشت تا تغییر رویکرد دهند و به‌تدریج خود را از مخمصه خودرو رها کنند.

 

از همین رو، حدودا دو ماه بعد، شورای رقابت با ابلاغ دستورالعمل تنظیم قیمت خودروی سواری، اختیار قیمت‌گذاری خودرو را به وزارت صنعت، معدن و تجارت واگذار کرد. در واقع شورای رقابت به وزارت صمت این اختیار را داد که بر اساس مصوبه کلی و فرمول قیمت‌گذاری - هزینه واقعی تولید به علاوه سود - قیمت خودروهای داخلی را تعیین و ابلاغ کند.

اگر پای انحصار بازار خودرو و گیر قانونی این ماجرا نبود، شورای رقابت حتی همان نقش نظارتی خود را نیز اعمال نمی‌کرد و به طور کامل از قیمت‌گذاری خودرو خارج می‌شد. اما تداوم انحصار بازار خودرو (از دید شورای رقابت) سبب شد این نهاد برنامه‌ای تدریجی و گام‌به‌گام برای خروج از بازار خودرو بچیند.

امتناع این شورا از ابلاغ قیمت خودروهای ارتقایافته را می‌توان به نوعی گام نخست شورای رقابت برای خروج از بازار خودرو به حساب آورد و گام دوم نیز واگذاری اختیار قیمت‌گذاری به وزارت صمت بود.

این شورا البته گام سوم را به‌نوعی برداشته، به نحوی که مستقیم و غیرمستقیم بر اصلاح قیمت خودرو تاکید می‌کند. شورای رقابت می‌گوید وزارت صمت می‌تواند قیمت خودروهای داخلی را بر اساس فرمول هزینه واقعی تولید به علاوه سود، تعیین و ابلاغ کند. این موضوع از آن جهت به عنوان گام سوم خروج شورای رقابت از قیمت‌گذاری محسوب می‌شود که در صورت اجرایی شدن فرمول موردنظر، خودروسازان ضمن خروج از زیاندهی، می‌توانند به واسطه افزایش تولید و کیفیت (در نتیجه رشد نقدینگی) خود را آماده رقابت با مونتاژکاران و وارداتی‌ها کنند. بنابراین می‌توان این گام را مقدمه خروج خودرو از انحصار نیز دانست. شورای رقابت در این مدت با وارد نشدن به قیمت خودروهای وارداتی، مشغولیت قیمتی جدیدی برای خود ایجاد نکرد و این نیز نشانه‌ای دیگر از تمایل شورا برای خروج از بازار خودرو است.

انحصار چه می‌شود؟

انتهای مسیری که شورای رقابت برای قیمت خودرو تعریف کرده، سپردن قیمت به نظام عرضه و تقاضا در بازار آزاد است، اتفاقی که رخ دادن آن مستلزم حذف برچسب انحصار از پیشانی بازار خودرو است.

بنابراین تا بازار خودرو رسما از انحصار خارج نشود، شورای رقابت همچنان در بازار خودرو حضور خواهد داشت (مگر اینکه نهادهای بالادستی مانند شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا رای به کنار گذاشتن شورا از قیمت‌گذاری دهند، اتفاقی که قبلا نیز رخ داده است).حالا اما این پرسش ایجاد می‌شود که بازار خودرو تحت چه شرایطی از انحصار خارج خواهد شد؟ آیا بازار خودرو اکنون در حال خروج از انحصار است؟

به اعتقاد کارشناسان، خروج خودرو از لیست کالاهای انحصاری زمانی رخ می‌دهد که رقابت به اندازه لازم و کافی در بازار وجود داشته باشد و دیگر عرضه‌کنندگان مرعوب دو خودروساز بزرگ و وابسته به دولت نباشند. بنابراین راهکار اصلی ایجاد چنین فضایی، افزایش عرضه‌کنندگان است که در قالب میدان دادن به بخش خصوصی (در عرصه مونتاژ و واردات) قابل‌اجراست.

طی یکی دو سال گذشته سهم مونتاژکاران در بازار خودروی کشور افزایش قابل‌توجهی نسبت به قبل داشته؛ ضمن آنکه واردات نیز پس از ممنوعیتی پنج‌ساله، آزاد شده است. بنابراین از قلمرو ایران‌خودرو و سایپا کاسته شده و آنها به‌تدریج در حال حس کردن نفس رقبا (حداقل در بخش مونتاژ) پشت‌سر خود هستند. با‌این‌حال، به دلیل اعمال سیاست قیمت‌گذاری دستوری، محصولات ایران‌خودرو و سایپا همچنان قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به رقبای مونتاژی و وارداتی دارند و با توجه به قدرت خرید پایین بیشتر مشتریان، نبض بازار را همچنان آنها کنترل می‌کنند. از طرفی، سیاستگذار با ابزار تعرفه، واردات خودرو را کنترل می‌کند و ضمن اینکه اجازه ورود خودرو در تعداد زیاد را نمی‌دهد، قیمت تمام‌شده را به واسطه تعرفه‌گذاری بالا می‌برد و با این کار، عملا مانع شکل‌گیری رقابت با خودروهای داخلی می‌شود.

با این حساب، اگر قرار بر خروج بازار خودرو از انحصار است، باید شرایطی فراهم شود که خودروهای غیرداخلی (منظور از داخلی محصولات ایران‌خودرو و سایپاست) با کمترین هزینه ممکن در بازار عرضه شوند تا این‌گونه رقابتی نزدیک بین عرضه کنندگان خودرو شکل گیرد. در چنین فضایی طبعا چیزی به نام قیمت‌گذاری دستوری دیگر معنی نمی‌دهد، زیرا همه عرضه‌کنندگان باید بتوانند با حداکثر توان و حداقل محدودیت، وارد جنگ قیمتی و کیفی در بازار خودرو شوند.

 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , تنظیم گر , تنظیم گر قیمت , کلانتر قیمت , بازار خودرو , قیمت خودرو , شورای رقابت , نقش شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس نوک مدادی : سلام، 27 مهر تکمیل وجه کردم و موعد تحویل هفته چهارم آبان هست. خیلی هم به ماشین احتیاج دارم و ماشین زیر پام رو فروختم. الانم توی این هوا خیلی اذیت میشیم بدون ماشین. اگه اینطور که دوستان میگن باشه تحویل آبانی ها رفت واسه بهمن ماه که!!!
رضا x5اسفند۲۰ : سلام‌ایکس ۵ ثبتنام ۲۰ اسفند تحويل ۱۲۰ روزه تازه امروز کارتش اومد از تحويل خبری نیست....کرمان موتور بی شرف
بیژن2 : سلام حالا خداکنه واسه شماها زود فاکتور کنن ولی واسه من فاکتور نکنن چون هم جاندارم نگهش دارم هم نمیتونم سوارش بشم یکی از از اقوام امده خانه ما میگم اگر فاکتور شد یک مدت بیارم پارکینگ شما میگه نه بعد بهم توهین کرده میگه پیر خرف تو ماشین میخوای چکار برو فکر قبر باش خیلی ناراحت شدم از دستش
بیژن : سلام خیلی سالاری. این پیام را میخونم و میخندم همه میگن چته؟ پیام را واسشون میخونم آنقدر میخندن
مهران : دوستان برای من امروز پیامک امده که ماشین شما با شماره شاسی فلان اماده تحویل است میخوان زودتر از موعد ۹۰ روزه تحویل بدن توی ۱۵ روز خودشان میدانند چه گندی زدند میخوان زودتر تحویلش بدن قضیه رو تمام کنن خواهشا اگه میدونید راهنمایی کنید چکار کنم ؟
J7 ۱۵ تیر سفید : واسه منم شاسی نشده تحویل سیستمی ۶ ابان بوده
نادر : دوستان دوشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۰ صبح جلوی شورای رقابت خواهش میکنم تشریف بیارید و اطلاع رسانی کنید دوستانی که شهرستان هستند برای ۱۹۰ میلیون وقت بزارن تشریف بیارن به نتيجه خواهیم رسید دست دست نکنیم .منتظر حضور حداکثر ی دوستان هستیم
خسروی : سلام دوستان X5 ثبت نام 90 روزه 24 اردیبهشت بودم،بعداز 20 بار مراجعه حضوری و 100 بار زنگ و دعوا و ... خلاصه دیروز تحویل گرفتم.ایشالا قسمت همه. ولی اگر دنبالش نباشید تا 2 ماه دیگه هم ماشین نمیدن،من با دعوا و فحش گرفتم.
نادر : دوستان دوشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۰ صبح جلوی شورای رقابت خواهش میکنم تشریف بیارید برای ۱۹۰ میلیون افزایش قیمت ۲ ساعت وقت بزارید به نتیجه می‌رسیم. منتظر حضور حداکثری دوستان هستیم .یا علی
j7 مشهد اردیبهشت : بلاخره الان پیامک اومد که شنبه برم تحویل بگیرم ثبت نام ۲۲ اردیبهشت رنگ خاکستری مشهد نمایندگی عاکف ۱۸ شهریور فاکتور شده بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن بنزینی تحویل بهمن : دعوتنامه های تکمیل وجه سورن های بنزینی تا 30 دی اومده.بهمن ماهیا احتمالا نیمه اول آذر میاد.
مصطفی : سلام. دوستان دوگانه تحویل آبان کسی فاکتور شده؟
207 سقف فلز : ممنونم ایشالا به زودی زود برا شماهم فاکتور میشه من از چند نفر از دوستام هم شنیدم سقف فلزا زودتر از موعد داره فاکتور میشه کلا بعد از فاکتور ده روز طول میکشه
زاگرب : دنا 5 دنده یا 6 دنده؟
محمد : سلام بله نود روزه هستم
احمد : من خوش‌خیالی. ولی حالا که تو دام مدیران خودرو افتاده ایم شما اگر راه دیگری سراغ دارید اعلام فرمایید.
زهرا : سلام دوستانی که اطلاع دارند سمند سورن کدوم استان کیفیتش کمی بهتره و کدوم بدتر
علی : چه بانکی لیزینگ بود ؟؟
محسن : سلام آقا محمد شما 90 روزه بودید؟
سورن پلاس : سلام، تبدیل به چه خودرویی واست اومده بود؟