سقوط قیمت خودروی وارداتی از اوج

سقوط قیمت خودروی وارداتی از اوج

 

منحنی قیمتی در بازار خودروهای وارداتی جدید، نیمسال 1403 را با افت قابل‌توجهی پشت سر گذاشت، اتفاقی که به نظر می‌رسد علاوه بر ریشه داشتن در کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، با تخلیه هیجان ابتدایی و افزایش عرضه نیز در ارتباط است.

واردات خودرو به کشور پس از یک دوره ممنوعیت پنج‌ساله، در اردیبهشت ۱۴۰۱ آزاد شد و نیمه دوم همان سال نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور رسید. هرچند روند واردات در سال ۱۴۰۱بسیار کند بود و خودروی چندانی وارد نشد، اما سیاستگذار در اسفند ۱۴۰۱ در تصمیمی هیجانی، اقدام به پیش‌فروش خودروهای وارداتی کرد.

 

پس از طی مراحل مختلف ثبت‌نام و پالایش متقاضیان، در نهایت ۳۳هزار نفر به عنوان متقاضی نهایی خودروهای وارداتی انتخاب شدند.

این در حالی بود که آن زمان حتی به اندازه همین ۳۳هزار نفر نیز خودرو وارد کشور نشده بود.  به‌هر‌حال پس از مشخص شدن متقاضیان نهایی، کم‌کم از قیمت خودروهای وارداتی در بازار نیز رونمایی شد.

 همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فاصله بسیار زیادی بین قیمت نمایندگی و بازار آزاد خودروهای وارداتی شکل گرفت که بیش از هر‌چیزی ریشه در عطش بازار برای محصولات خارجی داشت. در واقع به دلیل ممنوعیت پنج‌ساله واردات، بازار به‌نوعی با فقر خودروی خارجی مواجه بود و خارجی‌های تازه‌وارد به‌اصطلاح حکم طلا را داشتند و طبیعی بود که قیمت‌های بسیار بالایی از سوی دارندگان حواله آنها پیشنهاد می‌شد.

در فروردین امسال همزمان با اتفاقاتی که در منطقه رخ داد، به‌خصوص تنش بین ایران و اسرائیل، انتظارات تورمی و قیمت ارز صعودی شد و بازار خودرو نیز روندی افزایشی را به خود گرفت. در این بین، خودروهای وارداتی رشد قیمتی بیش از پیش را به خود دیدند.

در ادامه اما با فروکش کردن انتظارات و ارز، منحنی قیمت خودروهای وارداتی افت کرد و این روند نزولی تا پایان نیمسال نیز ادامه یافت.

طبق محاسبات دنیای اقتصاد، میانگین قیمت خودروهای وارداتی جدید، در انتهای نیمسال نسبت به ابتدای سال افت ۳۰درصدی را تجربه کرده است.

برای انجام این محاسبات، قیمت ابتدای سال و انتهای نیمسال 10خودروی وارداتی جدید (خودروهایی که پس از لغو ممنوعیت پنج‌ساله واردات، به کشور آمدند) ملاک قرار گرفته است. این افت 30درصدی جدا از اینکه با کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز در ارتباط است، از ناحیه تخلیه هیجان اولیه در بازار وارداتی‌ها و بهبود سرعت واردات در نیمه ابتدایی امسال نیز سرچشمه

می‌گیرد.  به‌‌هر‌حال تشنگی بازار خودرو پس از پنج سال ممنوعیت، آنقدر بود که سبب شود خودروهای وارداتی در موج نخست، با قیمتی بسیار بالا در بازار آزاد عرضه شوند.

 

قیمت خودروهای وارداتی

 این هیجان به حدی بود که حتی خودروهای چینی قیمت بسیار بالایی در بازار آزاد داشتند، اما رفته‌رفته با ورود خودروهای بیشتر و رشد تنوع، چینی‌ها به‌اصطلاح از سکه افتادند.

واردات خودرو به کشور تا همین انتهای سال گذشته نیز سرعت چندانی نداشت، به نحوی که در کل سال 1402 کمتر از 12هزار دستگاه خودرو وارد شد. در نیمه نخست امسال اما تقریبا دو برابر آنچه در کل پارسال وارد شد، خودروی خارجی به کشور آمد. هرچه واردات بالا رفت، عرضه خودروهای خارجی نیز بیشتر شد و در نتیجه، قیمت رفته‌رفته از اوج فاصله گرفت و کمتر و کمتر شد.

این وسط البته اتفاقاتی مانند ابلاغ آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده نیز در فروکش کردن هیجان قیمتی بی‌تاثیر نبود، هرچند این آیین‌نامه فعلا بایگانی شده و خبری از ورود دست‌دوم‌های خارجی نیست.

بدون شک اگر واردات کارکرده‌ها اجرایی می‌شد و دست‌دوم‌ها می‌آمدند، با توجه به افزایش عرضه، منحنی قیمت در بازار خودروهای وارداتی جدید افتی بیش از اینها را به خود می‌دید.

این اتفاق اگر در نیمه دوم امسال نیز رخ بدهد، ریزش قیمت در بازار - نه فقط وارداتی‌ها، داخلی‌ها و مونتاژی - را نیز به دنبال خواهد داشت.

البته بازار خودروهای وارداتی، بدون کارکرده‌ها نیز مستعد کاهش قیمت بیشتر در نیمه دوم سال است، مشروط به آنکه اولا سرعت واردات بالاتر رود و ثانیا با جهش انتظارات تورمی و قیمت ارز مواجه نشویم.

طبق اعلام رئیس کل بانک مرکزی، یک‌میلیارد دلار ارز به واردات خودرو در سال جاری اختصاص پیدا کرده است.

اگر این وعده عملی شود، می‌توان در نیمه دوم سال حداقل 50هزار دستگاه خودرو وارد کشور کرد، این میزان بالغ بر دو برابر آنچه در نیمسال وارد شده و بیش از چهار برابر واردات سال گذشته است.

در صورت عملی شدن این سناریو، ریزش قیمت بیشتری در بازار خودروهای وارداتی رخ می‌دهد؛ هرچند البته دیگر بخش‌های بازار، یعنی داخلی و مونتاژی، نیز تحت‌تاثیر این اتفاق قرار خواهند گرفت.

اصلا هدف اولیه سیاستگذار خودرویی این بود که با واردات خودروهای نو، محصولات مونتاژی را وارد رقابت کند و با ورود کارکرده‌ها، خودروهای داخلی را در جریان رقابت بیندازد تا از این راه، بازار تنظیم شده و قیمت پایین بیاید.

به‌هر‌حال اگر در نیمه دوم سال با شوک انتظارات و قیمت ارز مواجه نشویم و سرعت واردات نیز بالاتر رود، نزول هرچه بیشتر قیمت خودروهای وارداتی رخ خواهد داد.

 

فراز‌ و‌ نشیب قیمتی وارداتی‌ها

مرور اوضاع بازار خودروهای وارداتی (جدید) در شش ماه نخست امسال، حکایت از افت قیمت تا 1.5میلیارد تومان دارد. به عنوان مثال، تویوتا کرولا توربو 1200 سی‌سی که در اوایل سال چهار‌میلیارد و 200میلیون تومان قیمت داشت، در انتهای نیمسال تبدیل به خودرویی دو‌میلیارد و 750میلیون تومانی شده است.

یا مثلا سوزوکی سیاز که در اوایل سال سه‌میلیارد و 150میلیون تومان قیمت داشت، قیمت آن در انتهای نیمسال به زیر 1.9میلیارد تومان رسید.

خودروهای چینی نیز افت قیمت قابل‌توجهی داشته‌اند. به عنوان مثال، جتا از خودرویی سه‌میلیارد ‌تومانی تبدیل به خودرویی 2.1میلیارد‌ تومانی شده است. یا مثلا دانگ فنگ شاین مکس که در ابتدای سال سه‌میلیارد تومان قیمت داشته، در انتهای نیمسال با قیمت یک‌میلیارد و 700میلیون تومان در بازار آزاد عرضه شده است.

 

منبع

ایران جیب

 

برچسب : خودرو , سقوط قیمت , نزول , کاهش قیمت , قیمت , خودرو وارداتی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس نوک مدادی : سلام، 27 مهر تکمیل وجه کردم و موعد تحویل هفته چهارم آبان هست. خیلی هم به ماشین احتیاج دارم و ماشین زیر پام رو فروختم. الانم توی این هوا خیلی اذیت میشیم بدون ماشین. اگه اینطور که دوستان میگن باشه تحویل آبانی ها رفت واسه بهمن ماه که!!!
رضا x5اسفند۲۰ : سلام‌ایکس ۵ ثبتنام ۲۰ اسفند تحويل ۱۲۰ روزه تازه امروز کارتش اومد از تحويل خبری نیست....کرمان موتور بی شرف
بیژن2 : سلام حالا خداکنه واسه شماها زود فاکتور کنن ولی واسه من فاکتور نکنن چون هم جاندارم نگهش دارم هم نمیتونم سوارش بشم یکی از از اقوام امده خانه ما میگم اگر فاکتور شد یک مدت بیارم پارکینگ شما میگه نه بعد بهم توهین کرده میگه پیر خرف تو ماشین میخوای چکار برو فکر قبر باش خیلی ناراحت شدم از دستش
بیژن : سلام خیلی سالاری. این پیام را میخونم و میخندم همه میگن چته؟ پیام را واسشون میخونم آنقدر میخندن
مهران : دوستان برای من امروز پیامک امده که ماشین شما با شماره شاسی فلان اماده تحویل است میخوان زودتر از موعد ۹۰ روزه تحویل بدن توی ۱۵ روز خودشان میدانند چه گندی زدند میخوان زودتر تحویلش بدن قضیه رو تمام کنن خواهشا اگه میدونید راهنمایی کنید چکار کنم ؟
J7 ۱۵ تیر سفید : واسه منم شاسی نشده تحویل سیستمی ۶ ابان بوده
نادر : دوستان دوشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۰ صبح جلوی شورای رقابت خواهش میکنم تشریف بیارید و اطلاع رسانی کنید دوستانی که شهرستان هستند برای ۱۹۰ میلیون وقت بزارن تشریف بیارن به نتيجه خواهیم رسید دست دست نکنیم .منتظر حضور حداکثر ی دوستان هستیم
خسروی : سلام دوستان X5 ثبت نام 90 روزه 24 اردیبهشت بودم،بعداز 20 بار مراجعه حضوری و 100 بار زنگ و دعوا و ... خلاصه دیروز تحویل گرفتم.ایشالا قسمت همه. ولی اگر دنبالش نباشید تا 2 ماه دیگه هم ماشین نمیدن،من با دعوا و فحش گرفتم.
نادر : دوستان دوشنبه ۲۸ آبان ساعت ۱۰ صبح جلوی شورای رقابت خواهش میکنم تشریف بیارید برای ۱۹۰ میلیون افزایش قیمت ۲ ساعت وقت بزارید به نتیجه می‌رسیم. منتظر حضور حداکثری دوستان هستیم .یا علی
j7 مشهد اردیبهشت : بلاخره الان پیامک اومد که شنبه برم تحویل بگیرم ثبت نام ۲۲ اردیبهشت رنگ خاکستری مشهد نمایندگی عاکف ۱۸ شهریور فاکتور شده بود.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن بنزینی تحویل بهمن : دعوتنامه های تکمیل وجه سورن های بنزینی تا 30 دی اومده.بهمن ماهیا احتمالا نیمه اول آذر میاد.
مصطفی : سلام. دوستان دوگانه تحویل آبان کسی فاکتور شده؟
207 سقف فلز : ممنونم ایشالا به زودی زود برا شماهم فاکتور میشه من از چند نفر از دوستام هم شنیدم سقف فلزا زودتر از موعد داره فاکتور میشه کلا بعد از فاکتور ده روز طول میکشه
زاگرب : دنا 5 دنده یا 6 دنده؟
محمد : سلام بله نود روزه هستم
احمد : من خوش‌خیالی. ولی حالا که تو دام مدیران خودرو افتاده ایم شما اگر راه دیگری سراغ دارید اعلام فرمایید.
زهرا : سلام دوستانی که اطلاع دارند سمند سورن کدوم استان کیفیتش کمی بهتره و کدوم بدتر
علی : چه بانکی لیزینگ بود ؟؟
محسن : سلام آقا محمد شما 90 روزه بودید؟
سورن پلاس : سلام، تبدیل به چه خودرویی واست اومده بود؟