در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

 

حضور فرانسوی ها در بازار خودرو ایران با خروج از خودروسازی کشورمان و توقف خطوط تولید محصولات قدیمی، کمرنگ تر از همیشه است.

این در شرایطی است که سهم چینی ها از دهه 90 در بازار خودرو ایران رشد قابل توجهی داشته است، حال این سوال مطرح  است که آیا چینی ها قرار است پشت فرمان خودروسازی ایران بنشینند؟

نگاه تاریخی به حاکمان بازار خودروی ایران، گویای این واقعیت است که قبل از انقلاب، آمریکایی ها و انگلیسی ها (به واسطه تولید پیکان) حاکمان بازار خودرو بوده اند، اما پس از انقلاب فرانسوی ها جای آنها را گرفته اند.

تا همین یک دهه پیش، قبل از آنکه پژو به دلیل تحریم های هسته ای علیه ایران و همچنین فروش بخشی از سهامش به جنرال موتورز آمریکا، ایران را ترک کند، این خودروساز فرانسوی حاکم این بازار بود. 

البته رنو نیز سعی کرد با پروژه پلت فرم مشترک ال90، خود را به پژو برساند تا جمع فرانسوی ها در ایران تکمیل شود. هرچند رنو در این مسیر چندان موفق نبود.

تا اوایل دهه 90 شمسی، پژو سهم اعظم را در سبد تولید ایران خودرو داشت.

در دهه 80 ، حضور پژو و کلا خودروسازان فرانسوی در ایران به حدی اوج گرفت که گاهی حتی این شائبه به وجود می آمد که آنها اجازه حضور برندهای دیگر را بازار کشور نمی دهند. 

ستاره اقبال فرانسوی ها –به طور خاص پژو- پس از اعمال تحریم های بین المللی در بازار خودروی ایران از اوایل دهه 90 و خودخواسته رو به افول رفت. 

همزمان با غروب خودروسازان فرانسوی در بازار خودرو ایران، این چینی ها بودند که به تدریج در این بازار حضور یافتند.

طی حدودا 10 سال گذشته، سهم خودروهای چینی در بازار ایران رشد قابل توجهی کرده، بطوری که طبق آمارهای رسمی افزایش سهم تيراژی شرکت های بخش خصوصی از حدود 5 درصد در سال 1398 به حدود 22 درصد در سال 1402 رسیده است.

اما آیا واقعا قرار است چین جای فرانسه را در بازار خودروی ایران بگیرد؟ پاسخ به این سوال منفی است چرا که چینی ها برخلاف فرانسوی ها قصدی برای سرمایه گذاری و یا انتقال فناوری در ایران ندارند.

چینی ها معمولا میلی به داخلی سازی قطعات در ایران نشان نداده و نمی دهند و این موضوع به نوبه خود سبب پایداری وابستگی قابل توجه خودروسازی ایران به قطعات چینی چه در بخش خصوصی و چه در خودروسازی دولتی است.

در مجموع با وجود آنکه نقش چینی ها در خودروسازی ایران پررنگ تر از قبل است، اما شواهد و قرائن نشان می دهد حداقل فعلا قرار نیست آنها شنل پادشاهی بازار خودرو کشور را تن کنند 

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که سیاست گذاری خودرویی کشور نیز اجازه حاکمیت چینی ها بر بازار را نمی دهد. یک فقره از این سیاست، شروع تولید با داخلی سازی بالاست، حال آنکه چینی ها در بخش خصوصی زیر بار آن نرفتند و شیوه مونتاژ را پیش گرفتند و در خودروسازی دولتی نیز چنین چیزی را نمی پذیرند.

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , بازار ایران , خودرو چینی , خودرو فرانسوی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
امید جک جی ۴ : من بیستم اسفند ثبت نام کردم هنوز هیچ کاری انجام نشده به نظر میرسه تا برج ۶ یا ۷ باید صبر کنیم
T9 بهمن : T9 مشکی قسطی تهران ثبت نام ۲۳ بهمن فاکتور ۱ تیر زنگ تحویل ۲ مرداد یکشنبه ۵ مرداد تحویل
محسن : منم اسفند x5ثبت نام کردم قرار تحویلش اول تیربودکه ندادن. شما میگی نیمه دوم مرداد اگه بدن که خوبه. نظرارو که میخوندم ناامیدشدم. امید ندارم تا اذر ماهم بدن
عرفان ۱ اردیبهشت : ۲۷ و ۲۸ اسفند کسیو داریم؟
لیلا : درود دوستان خواهش میکنم کمکم کنید راهنمایی کنید بدادم برسید ماشینم برلیانس 330دنده دستی مدل 96 چند روز پیش آتیش گرفته اما موتور سالم هست،نقص فنی زدن علت رو من هیچکسی رو ندارم و متاسفانه بلد نیستم چکار باید کرد خواهشمندم کمکم کنید بیمه بدنه نداش ولی ثالث رو داره
قلی نیا : سلام درجواب خانم نازی ۱۲۰۵۶۵۴۵ نخیر همش دروغه
لیلا : لطفاً یکی منو راهنمایی کنه تورو بخداوتد قسم ماشین من ۵روز پیش آتیش گرفته و بیمه بدنه نداره،برلیانس 330دنده دستی مدل 96 هس و نقص فنی زدن با توجه به اینکه من هیچکسی رو ندارم و متاسفانه بلد نیستم چکار کنم منو کمک کنید تا بتونم از این گرفتاری نجات پیدا کنم
T8 : خواهشمندم T8ها هم نظر بدن ببینیم چقدر تاخیر داشتن کسی هست که سر موقع T8تحویل گرفته باشه یا نه اینا هم تاخیر دارن
X5 اسفند : دقیقا حکایت ما
دانیال ۱۴ آذر لعنت بهتون : دوستان ۱۴ آذر تکمیل وجع کردیم آنقدر دروغ گفتن ۸ماه ک میگن اوایل برج اواخر برج لعنت ب خاندان تان آنقدر زنگ زدیم شرکت سایپا ک خسته شدم ب خدای بالاسری باید ول نکن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
وحید : به زینب من قبلا تحویل گرفتم، تیک اسناد مهم نیست، سند سبز و کارت ماشین با پست میاد جلو منزلتون، سند کارخونه و بیمه نامه رم نمایندگی زنگ می زند می ری میگیری، الان هر وقت تیک تحویل به نمایندگی خورد باید بری نمایندگی تحویل بگیری
کوییک اس : واریزی 3 خرداد سخا 7 فاکتور نشدم
فرسوده31فروردین : سلام دوستان من تحویل 31 فروردین ام ولی هنوز فاکتور نشدم یک دفعه اسمس اسقاط برام اومد ولی هنور فاکتور نشدم کسی میدونه علتش جی ممنون میشم راهنمای کنید
دنا6دنده فولادی 31مرداد : رفیق مکانیکی جای دیگس اینجا همه چشم انتظار ماشینشونن هنوز کسی نگرفته که بدونه دور موتورش چجوریه یه دیاگ بزنی بد نی ثواب داره
اطلس یا بنز : میشه سایت اعلام کنید ما هم ببینیم دعوتنامه اسفند که خودم یکی از اینا هستم ببینم
دنا6دنده فولادی 31مرداد : طرح تبدیل اومد زدم روش یه دایره داشت بقلش اون سبز شد حالا تبدیل شده یا نه رو مطمئن نیستم امید وارم که تبدیل شده باشه پرداخت دومم 450500بود دوستانی که تبدیل زدن همینجوری بوده یا پیامکی چیزی میاد بعد تبدیل؟
اطلس یا بنز : چطور میگین اسفند امده برای ما که اسفند هستیم هیچ دعوتنامه ای نیامد.لطفا به دروغ ها توجه نکنید تشکر اطلس بنز سوار
زینب اپشنال 4 مرداد فروش فوری سفید : به 5 دنده فوری تحویل مرداد: خیلی ممنونم… دقیقا همینطوره دلم ترکیددد😂😂
زینب اپشنال 4 مرداد فروش فوری سفید : به وحید: سلام من رشت هستم فعلا حمل نخورده فقط اماده جهت تحویل تیک خورده صدور اسناد هم تیک نخورده
دنا6دنده فولادی 31مرداد : برای من هم همین مبلغ تکمیل وجه کردم فقط یکبار تبدیل اومد من زدم روش دیگه نمی دونم تبدیل شد یا نه فقط خدا کنه همینجوری که گفتی باشه چون فولادی رو دیر فاکتور میکنن والا زیاد مهم نیست رینگش