در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

در بازار خودروی ایران، چینی ها جایگزین فرانسوی ها شدند؟

 

حضور فرانسوی ها در بازار خودرو ایران با خروج از خودروسازی کشورمان و توقف خطوط تولید محصولات قدیمی، کمرنگ تر از همیشه است.

این در شرایطی است که سهم چینی ها از دهه 90 در بازار خودرو ایران رشد قابل توجهی داشته است، حال این سوال مطرح  است که آیا چینی ها قرار است پشت فرمان خودروسازی ایران بنشینند؟

نگاه تاریخی به حاکمان بازار خودروی ایران، گویای این واقعیت است که قبل از انقلاب، آمریکایی ها و انگلیسی ها (به واسطه تولید پیکان) حاکمان بازار خودرو بوده اند، اما پس از انقلاب فرانسوی ها جای آنها را گرفته اند.

تا همین یک دهه پیش، قبل از آنکه پژو به دلیل تحریم های هسته ای علیه ایران و همچنین فروش بخشی از سهامش به جنرال موتورز آمریکا، ایران را ترک کند، این خودروساز فرانسوی حاکم این بازار بود. 

البته رنو نیز سعی کرد با پروژه پلت فرم مشترک ال90، خود را به پژو برساند تا جمع فرانسوی ها در ایران تکمیل شود. هرچند رنو در این مسیر چندان موفق نبود.

تا اوایل دهه 90 شمسی، پژو سهم اعظم را در سبد تولید ایران خودرو داشت.

در دهه 80 ، حضور پژو و کلا خودروسازان فرانسوی در ایران به حدی اوج گرفت که گاهی حتی این شائبه به وجود می آمد که آنها اجازه حضور برندهای دیگر را بازار کشور نمی دهند. 

ستاره اقبال فرانسوی ها –به طور خاص پژو- پس از اعمال تحریم های بین المللی در بازار خودروی ایران از اوایل دهه 90 و خودخواسته رو به افول رفت. 

همزمان با غروب خودروسازان فرانسوی در بازار خودرو ایران، این چینی ها بودند که به تدریج در این بازار حضور یافتند.

طی حدودا 10 سال گذشته، سهم خودروهای چینی در بازار ایران رشد قابل توجهی کرده، بطوری که طبق آمارهای رسمی افزایش سهم تيراژی شرکت های بخش خصوصی از حدود 5 درصد در سال 1398 به حدود 22 درصد در سال 1402 رسیده است.

اما آیا واقعا قرار است چین جای فرانسه را در بازار خودروی ایران بگیرد؟ پاسخ به این سوال منفی است چرا که چینی ها برخلاف فرانسوی ها قصدی برای سرمایه گذاری و یا انتقال فناوری در ایران ندارند.

چینی ها معمولا میلی به داخلی سازی قطعات در ایران نشان نداده و نمی دهند و این موضوع به نوبه خود سبب پایداری وابستگی قابل توجه خودروسازی ایران به قطعات چینی چه در بخش خصوصی و چه در خودروسازی دولتی است.

در مجموع با وجود آنکه نقش چینی ها در خودروسازی ایران پررنگ تر از قبل است، اما شواهد و قرائن نشان می دهد حداقل فعلا قرار نیست آنها شنل پادشاهی بازار خودرو کشور را تن کنند 

البته این موضوع را نیز نباید فراموش کرد که سیاست گذاری خودرویی کشور نیز اجازه حاکمیت چینی ها بر بازار را نمی دهد. یک فقره از این سیاست، شروع تولید با داخلی سازی بالاست، حال آنکه چینی ها در بخش خصوصی زیر بار آن نرفتند و شیوه مونتاژ را پیش گرفتند و در خودروسازی دولتی نیز چنین چیزی را نمی پذیرند.

منبع

دنیای اقتصاد

 

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , بازار ایران , خودرو چینی , خودرو فرانسوی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علیرضا ۱ : به نظرتون کی پیام میدن میریم ماشین رو از کارخانه تحویل بگیریم
دی ماه : مثل چی دروغ میگند ازاول ماه دارند ۲۵.۲۶ام رو فاکتور میکنند هنوزماکه ۲۶ام فاکتورنشدند خدا کمکمون باشه طاقت بیاریم بااین فشار ها سکته نکنیم
Mostafa : احتمالا پلاک فعال دارای جریمه داری
مقدم : من که 18 اسفند تکمیل وجه کردم فاکتور نشدم. احتمال زیاد همون آخر هفته
مقدم : مثل پارسال که تکیمل وجه ها افزایش نخوردن امسال هم همین طوره تکمیل وجه شامل افزایش قیمت نمیشه
x5 محمد : به قول دوستان فنی که بهتره ا5 اپشن هم که خیلی بیشتر داره ماشین هم که جدید تره از ایکس فایو هست کیت بدنه داره و اسپرتم که هست پس با توجه به این ها قطعا باید قیمتش خیلی بیشتر از اایکس فایو باشه توی ایران ی اپشن میزارن رو ماشین قیمت ماشین خداتومن زیاد میشه حالا ا5 با این همه اپشن چرا قیمتش از لو اپشن ترین ماشین هاهم کمتره؟؟ گول ظاهر اسپرت و جون پسندش رو نخورید با دقت بشتری تحقیق کنید
بردیا پلاس : نه شامل ما نمیشه...منم 15اردیبهشت تکمیل وجه کردم
Jac j4 سفید : رنگ سفید تاخیر داره . رنگای دیگه بله تحویل هم گرفتن . من ۱۱ بهمن هستم و هنوز حتی فاکتورم نشده
شاهین G : هر ما که 6ماهه ازمون پول گرفتم تحویل دادان اون موقع مال شما هم تحویل میدن اینا فقط میگیرن دیگه تحویل مهم نیست
Jac j4 سفید : سلام بنده یک جک جی۴ سفید در تاریخ ۱۱ بهمن ثبت نام کردم که تا الان فاکتور نشده . پیشنهاد میکنم اگر ثبت نام کردید حداقل ۶ ماه صبر پیشه کنید . تازه این جی۴ هست . باقی محصولات دیگه بدتر هستن ودیرتر میدن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین : شرکت ویران خودرو هم امروز دعوای زرگری راه انداخته با شورای رفاقت برای اعلام قیمتهای جدید.شرکت سایپاهم که ظهری خبرش روخوندم ایناهم منتظر افزایش قیمت واعلام قیمتهای جدیدن.همشون دستشون تو یه کاسه هست بخاطره همین دعوتنامه هاروصادرنمیکنن بی وژدانا.خداازشون نگذره.طرف با قیمت قبل نمیتونست تکمیل وجه کنه الان بااون افزایش هنگفتی که این بی انصافها مدنظرشونه مشتری بیچاره چطورمیخادتکمیل وجه کنه
افشاگرتوحید : مواظب باش توحید دلال حوالت ندزده
تیگو 7 پرو : از کجا بدونیم مجوز خروج میخوره ؟
دنا اپشنال 18خرداد : با عرض سلام عزیزان ماشین بنده دناداپشنال تحویل 18 خرداد نمی دونم چرا هنوز فاکتور نشده همه چی هم واریز شده ،کسی هست مثل بنده باشه ممنونم
جی تی ثبت نام اسفند : جی تی من یازده اسفند ثبت نامم تکمیل شد سوم خرداد پرداخت دیون انجام شد الان منتظر صدور فاکتور هستم تحویل سیستمی هم زده 5مرداد
مسعود : هر بی سوادی هم قرارداد رو بخونه متوجه میشه تو هر بندش راه در رو برای تقلب گذاشتین
فاطمه29بهمن : سلام آقای توحید من 13خردادپلاک آنلاین شدم ولی هنوز پلاک فیزیکی نشدم چقد طول میکشه پیام تحویل حضوری بیاد موقع تکمیل وجه تحویل حضوری فعال کردم
6دنده : هنوز مشخص نیس
فروردین 207 فرسوده : دوستانی که طرح فرسوده تحویل 31 فروردین بودن همگی فاکتور شدید؟برا من فاکتور نشده نکنه مشکلی داره لطفا جواب بدید ممنون
207 مادران : منم تیر، فلز ،سفید فعلا باید تا پایان خرداد صبر کنیم