نمایندگیهای دو شرکت خودروسازی هیوندای و کیا در پی شکایت مطرح شده از سوی مالکان آمریکایی خودروهای این دو برند کرهای مبنی بر اعلام اطلاعات غلط در رابطه با آمار مصرف سوخت مدلهای تولیدی، رسماً از توافقی برای پرداخت مجموع 395 میلیون دلار غرامت به خریداران خبر دادند.
بر اساس این توافق کمپانیهای هیوندای و کیا به ترتیب به پرداخت جریمه به 600,000 و 300,000 مالک مدلهای سال 2011 تا 2013 موظف شدهاند. در نوامبر سال 2012 این دو خودروساز آسیایی رسماً به اعلام اشتباه اطلاعات مصرف سوخت (حداقل به اندازه یک لیتر) اعتراف کردند. البته این اعتراف در پی بررسی سازمانهای مرتبط در رابطه با مصرف سوخت این مدلها و مشخص شدن وجود تناقض در اعلام مشخصات خودروها به مشتریان صورت گرفته است.
سهم هیوندای و کیا از این جریمه سنگین به ترتیب 210 و 185 میلیون دلار میباشد. البته با کم شدن مبالغی که پیش از این به خریداران بازگردانده شده، این دو شرکت همچنان در مجموع باید 320 ملیون دلار باقیمانده را به مشتریان خود پرداخت کنند. اگر این اتفاق را فریب دادن خریداران از سوی مسئولان این دو شرکت قلمداد نکنیم و به دید یک اشتباه ناخواسته به آن نگاه کنیم، پذیرفتن اشتباه از سوی این دو خودروساز مطرح آسیایی قابل ستایش هم خواهد بود. البته این سوال مطرح میشود که آیا تمام خودروسازهای دنیا نیز اشتباهات خود را میپذیرند یا مانند برخی از آنها که مدعی کیفیت هستند، به کل همه چیز را انکار میکنند و به سادگی از کنار ضررهای مالی و جانی وارده به مردم چشم پوشی میکنند!
با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در صفحه توییتر 1Car، مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.