بررسی ناترازی خودرو در ایران

بررسی ناترازی خودرو در ایران

 

 درحالیکه برای سال 1402، وزارت صمت وعده داده بود که حداقل یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو تولید شود، اما آمارهای تجمیعی تا پایان سال ۱۴۰۲ چنین نشان می‌دهد که مجموع خودروهای تولیدی کشور حتی به یک میلیون و ۴۰۰ هزار دستگاه هم نرسیده است. در سال ۱۴۰۲ بیش از یک میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشورمان به تولید رسیده که از این تعداد، حدود ۳۰۶ هزار دستگاه، فقط در شرکت‌های خودروسازی خصوصی تولید شده است.

با این حال اسفندماه سال گذشته، مهرداد خسروی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، اعلام کرد در سال جاری حدود یک میلیون و ۳۴۰ هزار دستگاه خودرو در کشور تولید شده است. همچنین از این میزان حدود یک میلیون و ۱۳۲ هزار دستگاه خودروی سواری تولید شده که در مقایسه با یک میلیون و ۷۱ هزار دستگاه تولید مدت مشابه پارسال، رشد ۶ درصدی را نشان می‌دهد. وی افزود در مدت یاد شده ۱۶۶ هزار دستگاه خودروی وانت در کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال از ۳۲ درصد رشد برخوردار بوده است. تولید بیش از ۴۰ هزار دستگاه انواع خودروی تجاری (ون-مینی بوس-اتوبوس-کامیونت-کامیون و کشنده) و رشد حدود ۲ درصد تولید در این حوزه، از دیگر آمار قابل ذکر است. علاوه بر این، امسال حدود ۳۰۷ هزار دستگاه خودرو در بخش خصوصی تولید شد که در مقایسه با تولید ۱۹۴ هزار دستگاه مدت مشابه پارسال، حدود ۵۸ درصد رشد تولید را نشان می‌دهد.

گزارش ۸ ماهه شاخص تولید

طبق آخرین گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس تولید و فروش خودرو و قطعات آن در هشت ماه سال گذشه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب کاهش یک و ۱۱.۲ درصدی را نشان می دهد، این در حالی است که دولت سیزدهم تاکید بر افزایش تولید و عرضه در جهت ثبات بخشی به بازار دارد. طبق گزارش منتشر شده توسط مرکز پژوهش های مجلس، تولید خودرو و قطعات در آبان ماه امسال نسبت به مهر ماه امسال،رشد ۵.۳ درصدی داشته، اما نسبت به آبان ماه سال ۱۴۰۱ کاهش ۲۸.۳ درصدی را تجربه کرده است. همچنین در هشت ماه سال گذشته تولید خودرو و قطعات کاهش یک درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ داشته است.

از سوی دیگر، کیفیت همین تولیدات نیز زیر سوال است. کیفیت خودروهای ساخت داخل به‌گونه‌ای است که تعداد عیوب فنی خودرو در سه ماه اول استفاده توسط مشتری (به ازای هر خودرو ۳ ایراد فنی)، بیش از سه برابر میانگین جهانی است؛ این امر پایین بودن کیفیت اولیه خودرو را نشان می‌دهد. همچنین میزان رضایت مشتریان از کیفیت دوام (نظرسنجی ۱۸ ماهه) نسبت به کیفیت اولیه هر محصول به‌طور متوسط ۹/۵ درصد کاهش داشته است، که حد مطلوب این عدد زیر ۵% است.

دلایل کمبود خودرو در ایران

کمبود خودرو در ایران ریشه در عوامل متعددی دارد که برخی از آن ها سال ها است پابرجا هستند. تحریم‌ها: تحریم‌های اقتصادی ایالات متحده علیه ایران، دسترسی به فناوری، قطعات و مواد اولیه را برای صنعت خودروسازی به شدت دشوار کرده است. سوءمدیریت: سوءمدیریت در سطوح مختلف، از جمله سیاستگذاری‌های غلط، فساد و ناکارآمدی، چالش‌های بزرگی را برای این صنعت ایجاد کرده است. مشکلات نقدینگی: خودروسازان ایرانی با کمبود نقدینگی مواجه هستند که مانع از سرمایه‌گذاری در نوسازی خطوط تولید، خرید ماشین‌آلات و مواد اولیه و پرداخت به موقع به قطعه‌سازان می‌شود.

همچنین در بخش تولید نیز مشکلات زیادی وجود دارد. کمبود قطعه: به دلیل تحریم‌ها و مشکلات نقدینگی، خودروسازان با کمبود قطعات یدکی و مواد اولیه مواجه هستند. فناوری قدیمی: خطوط تولید خودروسازان ایرانی عمدتاً قدیمی و فرسوده هستند و به همین دلیل، تولید با راندمان پایین و ضایعات بالا انجام می‌شود. تمرکز بر تولید خودروهای ارزان‌قیمت: تمرکز سیاستگذاران بر تولید خودروهای ارزان‌قیمت به جای توسعه تنوع محصول، منجر به غفلت از نوآوری و تولید خودروهای باکیفیت شده است.

قیمت‌گذاری دستوری: قیمت‌گذاری دستوری خودرو توسط دولت، منجر به ایجاد رانت و فساد در بازار شده و انگیزه سرمایه‌گذاری در این صنعت را کاهش داده است. احتکار و عرضه قطره‌چکانی: برخی معتقدند که خودروسازان و واسطه‌ها برای افزایش قیمت‌ها، خودروها را احتکار می‌کنند و به صورت قطره‌چکانی به بازار عرضه می‌کنند. 

راهکارهای افزایش تولید چیست؟

رفع تحریم‌ها: لغو تحریم‌ها یا برجام می‌تواند به دسترسی آسان‌تر به فناوری، قطعات و مواد اولیه برای صنعت خودروسازی ایران کمک کند. اصلاحات مدیریتی: اصلاحات ساختاری در سطوح مختلف مدیریتی، از جمله مبارزه با فساد، افزایش شفافیت و تمرکز بر کارایی، می‌تواند به بهبود عملکرد این صنعت کمک کند.

 تأمین نقدینگی: اعطای تسهیلات بانکی به خودروسازان و قطعه‌سازان و همچنین جذب سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند به حل مشکل کمبود نقدینگی در این صنعت کمک کند. به‌روزرسانی فناوری: سرمایه‌گذاری در نوسازی خطوط تولید و خرید ماشین‌آلات و تجهیزات مدرن می‌تواند به افزایش راندمان تولید و کاهش ضایعات کمک کند. توسعه تنوع محصول: حمایت از تولیدکنندگان برای توسعه تنوع محصول و تولید خودروهای باکیفیت و مطابق با استانداردهای روز دنیا می‌تواند به افزایش رضایت مشتریان و رونق بازار کمک کند. آزادسازی قیمت‌گذاری: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو با وجود چالش‌های کوتاه‌مدت، می‌تواند در بلندمدت به شفافیت بازار، افزایش رقابت و سرمایه‌گذاری در این صنعت کمک کند. مبارزه با احتکار و عرضه قطره‌چکانی: نظارت دقیق بر فعالیت خودروسازان و واسطه‌ها و برخورد با متخلفان می‌تواند به عرضه منظم و عادلانه خودرو در بازار کمک کند. لازم به ذکر است که حل مشکل کمبود خودرو در ایران نیازمند اقدامات جامع و بلندمدتی است که به رفع ریشه‌ای مشکلات در سطوح مختلف اقتصادی، مدیریتی و بازار می‌پردازد.

 

منبع

آرمان امروز

 

 

برچسب : خودرو , بررسی , ناترازی , بازار , ایران






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 9 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نازنین۱ : اقای بی ادبی که جای من پیام میدی اسم منم گذاشتی فرق من و شما اینکه ک اسم من نشوته کابری نازنین ۱ و آبی هست کاملا معلومه ک من یکی دیگه هستم بی شخصیت به اسم من بد دهنی میکنی
ایگل شیراز : من نام‌نویسی 28 تیر بودم. هنوز هیچ خبری نیست
ایگل تیرماه ۹۰ روزه : ثبت نام ایگل تیرماه ۹۰ روزه خبری از شاسی شدن خودرو ها هست دوستان؟؟
تارا اتوماتیک : سلام تارا اتومات سفید رنگ فوری یکماهه تاریخ فاکتور 24مهر تاریخ پلاک 26مهر تحویل فوری قرار بود30مهر باشد ولی همچنان در حال حمل از 26مهر هستیم همه چیز هم اوکیه اسناد و...فقط نمی دونم چرا حمل نمیشه،خیلی طولش میدهندخسته مون کردند.
آشغال مونور به جای کرمان موتور : دوستان عزیز با سلام لطفا کسانی که موفق شدند خسارت تاخیر بگیرند روش کار رو مطرح کنند.
رضا 27 اردیبهشت : سلام به همگی . 4 اردیبهشت فاکتور نشده ؟
سهند بهمن : سلام 5/11 تکمیل وجه کردم 12 آبان پلاک شده چراغ تحویل هم روشن شده
شاهین جی هفته چهارم شهریور : ببخشید اشتباه شد
نازنین 1 سفید رنگ : بچه ها من میگم خدا کنه ماشین ما بشه 1405 حداقل افزایش قیمت خورده کون مون نسوزه واسه سایپا بسوزه
شاهین جی هفته چهارم شهریور : نازنین 1 شماره پذیرشت 12354660 فک نکنم باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : 18آبان عکس مسئولین بیارین آتش بزنین
30 ابان : ممنونم کدوم طرح بودید؟ تو اردیبهشت بود ؟
ابوالفضل : سلام کسی هست که 3 آبان شده تیک حضوری زده باشه پیامک اومده برا تحویل بره تحویل بگیره
پانا فولادی : سلام دوستان پانا فولادی مشکی تا واریز دوم چه تاریخی فاکتور شده
سیامک : برای روز یکشنبه 18 آبان روز تجمع دست ما برای اعتراض با طرح پیش فروشی که برای اطلس جی گذاشتن بازتر شد حتما تشریف بیارید تا ببینیم وقتی هنوز ماشین ماها رو ندادن چطوری دوباره طرح پیش فروش کذاشتن
کوئیک شهریور : مشتکرم قیمتی نمیدازه بعدا ماشین رو ؟؟
عرفانخان تبدیل به تک گانه : فاکتور **تبدیلی** یک 2روزه کند شده بازهم.قطره چکانی پیش میره متاسفانه
دوگانه 100 لیتری : دوستان کروز هم تو دوگانه ها برقی میزنه با منیفولد چدنی و رگلاتور بوش صرفا جهت اطلاع
کوییک اس : مبارکه همون بهتر که نداره . بوقش هم رو مخه حتی چند کیلو میوه بذاری رو صندلی باید برایش کمربند ببندی
رضا : سلام من ساینا یگانه تحویل مهر هستم و اینطور که مشخص هست خودرو در دی به دست من میرسه اسفند 403 مبلغ 203 تومن دادم که تا دی حدود 11 ماه میشه و سود پولم بازاری حداقل 5 درصد میشه حدود 110 تومن و تکمیل وجه اول شهریور 230 تومن دادم و سودش تا دی حدود 60 تومن میشه در جمع بنده 170 تومن سود پولم میشه شما بگو 150 تومن با نرخ تورم خودشون که اعلام کردند الان فرق کارخانه و بازار 135 تومن هست اینجا من ضرر کردم اگه پارسال بازار آزاد خرید کرده بودم تو بازار قیمتش 520 بود و الان 650 شده من ماشینم را سوار شده بودم پولم هم ارزش حفظ شده. در کل ماشین ثبت نامی فریبی بیش نیست