زیان خودروسازان به 34 هزار میلیارد تومان رسید

 

 

با نزدیک‌شدن به سه ماه پایانی سال 1402، نوبت به بررسی عملکرد خودروسازان درزمینه تولید خودرو و عرضه آن به بازار رسیده است. روزنامه اعتماد در جریان بررسی عملکرد این شرکت‌ها و محاسبه زیان خودروسازان، به عدد اعجاب‌انگیز 34 هزار میلیارد تومان رسیده است!

زیان خودروسازان تنها در شش ماه حاصل شده!

این زیان گسترده حاصل عملکرد سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در شش‌ماهه نخست سال 1402 بوده است. برخلاف وعده‌های اولیه، تولید خودرو در کشور به اهداف وزارت صمت نرسیده. در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش ۲۸.۳ و ۲۲.۴ درصدی را ثبت کرده است. در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ نسبت به هشت‌ماهه پارسال هم تولید و فروش خودرو به‌ترتیب با کاهش یک و ۱۱.۲ درصدی مواجه بوده است. البته شاخص تولید و فروش در آبان‌ماه نسبت به ماه قبل (مهرماه) افزایش ۵.۳ و ۲۴.۲ درصدی داشته است.

زیان خودروسازان

به گفته کارشناس صنعت خودرو، «حسین رحیمی‌نژاد»، خودروسازان به‌طور روزانه ضرر 185 میلیارد تومانی را ثبت می‌کنند. علت اصلی این موضوع دخالت دولت در قیمت‌گذاری است که ما آن را به نام قیمت‌گذاری دستوری می‌شناسیم. البته این موضوع تنها عامل زیان خودروسازان نیست؛ بهره‌وری پایین تولید ازجمله عوامل ضرر‌ساز خودروسازان است. همچنین خرید قطعات خودرو برای خودروسازان گران‌تر از قبل تمام می‌شود.

نیروی انسانی مازاد، عامل مهم در ایجاد ضرر هنگفت

به گفته رحیمی‌نژاد، قطعات خودرو گران خریداری می‌شوند و در مراحل بعدی هم نیروی انسانی مازاد، سهام تودرتو و تعارض منافع وجود دارد. علاوه‌براین، شرکت‌های متعددی در مجموعه خودروسازان وجود دارند که سربار هستند و خروجی چندانی ندارند.

خط تولید هایما

به گفته رحیمی‌نژاد، تولید خودرو در سال 1402 حدود یک میلیون دستگاه خواهد بود که رقم مشابهی نسبت به آمار تولید خودروسازان در سال گذشته است. بااین‌حال، تمامی تولیدات سال 1402 به بازار عرضه نخواهد شد. بخشی از زیان خودروسازان نیز به همین مسئله مربوط می‌شود، چرا که آن‌ها ناچارند بخش قابل‌توجهی از تولیدات امسال را به تعهدات معوقه سال قبل اختصاص دهند. باید به این نکته توجه کرد که خودروسازان بزرگ در قالب مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه هزاران خودرو فروخته‌اند که موعد تحویل آن‌ها تا زمستان سال آینده به طول انجامیده است؛ بنابراین روند فعلی صنعت خودرو تا سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

واردات خودرو باعث نابودی این صنعت می‌شود!

به گفته «محمود نجفی سهی»، کارشناس حوزه خودرو و عضو انجمن قطعه‌سازان کشور، خودروسازان با مازاد نیرو مواجه هستند. این مسئله بارها از سوی کاربران و مشتریان مطرح شده است و اکنون شاهد تأیید آن هستیم. نجفی سهمی دراین‌باره می‌گوید: «خودروسازان تعداد زیادی نیروی مازاد دارند که به دلایل امنیتی و اجتماعی، اجازه تعدیل این نیروها به آن‌ها داده نمی‌شود، این درحالی است که اگر این تعداد مازاد تعدیل شود و اعلام کنند که 50 درصد نیرو برای این میزان تولید نیاز است، این هزینه از قیمت تمام‌شده خارج می‌شود.»

خط تولید پژو پارس

نجفی در ادامه افزود: «باید به‌طور شفاف اعلام شود که چرا خودروساز زیان می‌دهد؛ آیا هزینه اضافه‌ای دارد؟ آیا ریخت‌وپاشی در خودروسازی‌ها صورت می‌گیرد که این نرخ‌ها به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود؟ و اینکه آیا قیمت تمام‌شده خودرو منطقی است؟». به گفته او، قیمت تمام‌شده خودرو باید قابل دفاع باشد. به گفته او، اگر واردات خودروهای دست‌دوم به کشور آزاد شود و تعرفه‌های واردات خودرو نیز کاهش یابد، دیگر صنعت خودرویی در کشور باقی نمی‌ماند. این مسئله بارها از سوی کارشناسان و مردم به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های برون‌رفت از شرایط فعلی عنوان شده است.

 

منبع

دیجیاتو

 

 

برچسب : خودرو , زیان , خودرو ساز , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , ضرر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

علی
0

کمتر برن اونور آب خرج کنن
09:10  1402/09/29
پاسخ دادن
صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 29 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات طرح نیمه شعبان ۱۴۰۲ : دوستان کسی اطلاع داره دعوتنامه اذر تا چه تاریخی فرصت تکمیل وجه داشته ؟ با توجه به اینکه بعد از اون تاریخ دیگه دعوت نامه‌ای تا ۳۰ بهمن صادر نشد
تیتان 2 دی : رمز موفقیت یک دلال
امیر : بله به من هم گفتن تا ۱۵ اسفند تقریبا فاکتور شده البته من شاهین پلاس رو میگم.
فیلد : خطاب به شاهین پلاس اتوماتیک که تا ۱۶ اسفند فاکتور شده و اطلاع موثق داری اگر غیر حقیقت باشد اگزوز شاهین پلاس با اون منبع که از زیرش زده بیرون در مادر بزرگوارت
محبوبه : سلام خدمت همه دوستان..عزیزان سوالی داشتم....تارا اتومات مرغوبتره یا تارا دستی؟میخوام خرید کنم..کدوم بهتره..ممنون میشم جواب بدین.
akbar : ن داداش ماشین منم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست میخوان چیکار کنن الان دیگه دوماه تاخیره
امیر : اسفند . من خودم ۲۵ اسفند تکمیل وجه کردم
سهند اذر : سلام وقت همگی دوستان بخیر سهند اس من یک ماه تحویل گرفتم خدای ماشین خوبی انتظار بیشتری از شرکت‌های ایرانی نمیشه داشت بیشتر به فکر سود خودشون هستن مشکلی که من با سهند دارم سرعت از 120کیلومتر که رد میشه کم کم دور موتور میر بالا روی 140که میرسه دور متر میاد روی 4500 صدای موتور خیلی روی اعصاب به موتور هم فشار میاد از دوستانی که تحویل گرفتین واسه شما هم همین مدلی
محمد : واریز اولیه 5 شهریور ، تکمیل وجه 16 اسفند هنوز فاکتور نشدم
یوسف : سلام نمیدونم خبر درست یا نه. میگن بابت اینکه نمیتونن سانروف رو تامین کنن خط تولید g متوقف شده. اگه مصرف کننده هستین براتون زیاد اهمیت نداره بنظر من تبدیل ب gl قبول کنین. باز خود دانین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : کستکار تو دلالی بیش نیستی
کستکار : سلام دوستان من تبدیل به کوئیک زدم 10 روز پیش فردا گفتن بیا تحویل بگیر تهران هستیم میخوام درب کارخونه بفروشم اگر کسی خواست تماس بگیره 480 هم میدم ممنون از شما
م : وقتی سخا ثبت میکنی با دقت بخوانید گفته راهور انتخاب کنید
207 پانا فروش فوق العاده : سلام اصلا مشخص نیست تو این چند روز کسی فاکتور نشده
شادمهر : بزار ماشین اومد واست میگیم
محمد : فاکتور شدی اطلاع بده دادش ممنون
دنا : دوستان کسی اطلاع داره چرا تاریخ های داخل کاستومر قاطی شده؟؟
سورن دوگانه : سلام بعد از تبدیل دوگانه 75 لیتری به 100 لیتری چند روز بعد فاکتور میکنن هرکه اطلاع داره بگه
29بهمن : هرچی بیشتر میگذره دارک تر میشه قضیه فاکتور
ساینا اس : امروز فاک‌تور شدم 🥳🥳🥳🥳تکمیل وجه اسفند