زیان خودروسازان به 34 هزار میلیارد تومان رسید

 

 

با نزدیک‌شدن به سه ماه پایانی سال 1402، نوبت به بررسی عملکرد خودروسازان درزمینه تولید خودرو و عرضه آن به بازار رسیده است. روزنامه اعتماد در جریان بررسی عملکرد این شرکت‌ها و محاسبه زیان خودروسازان، به عدد اعجاب‌انگیز 34 هزار میلیارد تومان رسیده است!

زیان خودروسازان تنها در شش ماه حاصل شده!

این زیان گسترده حاصل عملکرد سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در شش‌ماهه نخست سال 1402 بوده است. برخلاف وعده‌های اولیه، تولید خودرو در کشور به اهداف وزارت صمت نرسیده. در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش ۲۸.۳ و ۲۲.۴ درصدی را ثبت کرده است. در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ نسبت به هشت‌ماهه پارسال هم تولید و فروش خودرو به‌ترتیب با کاهش یک و ۱۱.۲ درصدی مواجه بوده است. البته شاخص تولید و فروش در آبان‌ماه نسبت به ماه قبل (مهرماه) افزایش ۵.۳ و ۲۴.۲ درصدی داشته است.

زیان خودروسازان

به گفته کارشناس صنعت خودرو، «حسین رحیمی‌نژاد»، خودروسازان به‌طور روزانه ضرر 185 میلیارد تومانی را ثبت می‌کنند. علت اصلی این موضوع دخالت دولت در قیمت‌گذاری است که ما آن را به نام قیمت‌گذاری دستوری می‌شناسیم. البته این موضوع تنها عامل زیان خودروسازان نیست؛ بهره‌وری پایین تولید ازجمله عوامل ضرر‌ساز خودروسازان است. همچنین خرید قطعات خودرو برای خودروسازان گران‌تر از قبل تمام می‌شود.

نیروی انسانی مازاد، عامل مهم در ایجاد ضرر هنگفت

به گفته رحیمی‌نژاد، قطعات خودرو گران خریداری می‌شوند و در مراحل بعدی هم نیروی انسانی مازاد، سهام تودرتو و تعارض منافع وجود دارد. علاوه‌براین، شرکت‌های متعددی در مجموعه خودروسازان وجود دارند که سربار هستند و خروجی چندانی ندارند.

خط تولید هایما

به گفته رحیمی‌نژاد، تولید خودرو در سال 1402 حدود یک میلیون دستگاه خواهد بود که رقم مشابهی نسبت به آمار تولید خودروسازان در سال گذشته است. بااین‌حال، تمامی تولیدات سال 1402 به بازار عرضه نخواهد شد. بخشی از زیان خودروسازان نیز به همین مسئله مربوط می‌شود، چرا که آن‌ها ناچارند بخش قابل‌توجهی از تولیدات امسال را به تعهدات معوقه سال قبل اختصاص دهند. باید به این نکته توجه کرد که خودروسازان بزرگ در قالب مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه هزاران خودرو فروخته‌اند که موعد تحویل آن‌ها تا زمستان سال آینده به طول انجامیده است؛ بنابراین روند فعلی صنعت خودرو تا سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

واردات خودرو باعث نابودی این صنعت می‌شود!

به گفته «محمود نجفی سهی»، کارشناس حوزه خودرو و عضو انجمن قطعه‌سازان کشور، خودروسازان با مازاد نیرو مواجه هستند. این مسئله بارها از سوی کاربران و مشتریان مطرح شده است و اکنون شاهد تأیید آن هستیم. نجفی سهمی دراین‌باره می‌گوید: «خودروسازان تعداد زیادی نیروی مازاد دارند که به دلایل امنیتی و اجتماعی، اجازه تعدیل این نیروها به آن‌ها داده نمی‌شود، این درحالی است که اگر این تعداد مازاد تعدیل شود و اعلام کنند که 50 درصد نیرو برای این میزان تولید نیاز است، این هزینه از قیمت تمام‌شده خارج می‌شود.»

خط تولید پژو پارس

نجفی در ادامه افزود: «باید به‌طور شفاف اعلام شود که چرا خودروساز زیان می‌دهد؛ آیا هزینه اضافه‌ای دارد؟ آیا ریخت‌وپاشی در خودروسازی‌ها صورت می‌گیرد که این نرخ‌ها به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود؟ و اینکه آیا قیمت تمام‌شده خودرو منطقی است؟». به گفته او، قیمت تمام‌شده خودرو باید قابل دفاع باشد. به گفته او، اگر واردات خودروهای دست‌دوم به کشور آزاد شود و تعرفه‌های واردات خودرو نیز کاهش یابد، دیگر صنعت خودرویی در کشور باقی نمی‌ماند. این مسئله بارها از سوی کارشناسان و مردم به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های برون‌رفت از شرایط فعلی عنوان شده است.

 

منبع

دیجیاتو

 

 

برچسب : خودرو , زیان , خودرو ساز , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , ضرر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5 : سلام آقا تمام مدارک به دستم رسید واز پلاک شدن ۴۰ روز گذشته و توی صف بارگیری مونده با این مشکل ماشینی به ما میدن
شهریور A5 : جناب ((ایکس 5 آبان)) از راهنمایی شما خیلی تشکر می کنم.
صادق 207خرداد : سلام نرگس خانوم خوبی،ماشین من رسید نمایندگی خداذوشکر،شما ماشینتون رسید؟یه سر بزن نمایندگی من غروب رفتم پرسیدم نگهبانش همونجا بود پلاک دادم گفت اومده،تو کاستومر هم نزده بود ک رسیده شماهم اول صب حتما پیگیری کن
Mehdi : سلام جواب درستی نمیدن فقط گفت ارسال نشده و بازبینی خورده بد بختی این هست که به اشتباه تیک ارسال خورده فقط تنها راه فهمیدن این که ارسال شده برام زنگ زدن نمایندگی هستش .هر وقت واسه شما تیک حمل به نمایندگی خورد اون موقع برای منم هم احتمال زیاد ارسال میشه
علی طیاری ایکس پنج : برگ سبزمونم دیگه نمیدن نمیدونم باید چکار کنیم کل زندگیم ب برگ سبزه وصله
تیتان ۲ دی فوق‌العاده : سلام هفته قبل من تخصیص خوردم بعد پیامک اومد که ماشینم بیمه شده ولی شماره پلاک توی بیمه نبود. به نظرتون ماشین کی به دستم می‌رسه؟
30 دی : 30 دی سفید چیزی برام نیومده. حالا به فرض دعوت نامه بیاد هم نمیدونیم تکمیل وجه کنیم یا ... ؟
شاهین 1403 : تکمیل وجه کنیم نکنیم ؟
X5 آبان سفید اصفهان : سلام جدا جدا پست شدند
T9 ثبت نام ۱۳ آذر : من ۱شنبه میرم دفتر مرکزی دعوا راه بندازم تا ماشینمو بگیرم با رسانه کردن کسی امد یا علی مخصوصا الان که وقتشه جنگ شده باز ماشینمونو ندادن ۹ماه شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : یه ماشین ثبت نام کردی خون انداختی همرو ول کن دیگه شدی کارشناس هی قیمت میگی
ایران : خداروشکر ایشالا این اوضاع هم به خوبی و خوشی تمام بشه و کشور عزیزمون مثل همیشه شاد و امن باشه🙏🏻🙏🏻
ساینا تکمیل 23 بهمن : ماشینا و زندگی و آرزوها همش رفت به امون خدا مراقب خودتون باشید یا علی
33کراسmt : ای کاش میگفتن خودمون بریم بم تحویل بگیریم راحت بشیم
محدثه : تکلیف چیه شرکتو نزنن
اطلس آذر اصفهان : دوستان این فتوا ها چیه که میدین؟؟چرا بهونه دست سایپا میدید؟مگه اسرائیل سایپا را زده یا شرکتهای قطعه سازشا زده یا منافع سایپارا زده..خودتون بهونه براش درست میکنید این جنگ هیچ ربطی به سایپا واموراتش نداره..مگه ز انژی هسته ای برامون ماشین میسازه...الکی فتوا ندید
اطلس جی ال : حالا بیا جنگ شد .هی معطل کردید تا جنگ شد .انشالله یک موشک بخوره به سر مسئولین سایپا هیچی ازشون نمونه کامل بسوزن پودر بشن ...الهی آمین
سورن موتور جدید 19 خرداد : سلام، اره صبح تا تریلی سورن جلو نمایندگی ایران خودرو بود داشت تخلیه میکرد.
احسان x33 cross : دوستان کسی اطلاع داره با این جنگی که شده ماشین هارو ارسال میکنن یا نه؟
تبدیل سهند به کوییک GLX_l : سلام دوستان من پارسال خرداد سهند ثبت نام کردم و چند بار پیامک تبدیل اومد انجام ندادم ولی بالاخره هفته پیش انجام دادم، به نظرتون تا چند روز دیگه به دستم می رسه؟