زیان خودروسازان به 34 هزار میلیارد تومان رسید

 

 

با نزدیک‌شدن به سه ماه پایانی سال 1402، نوبت به بررسی عملکرد خودروسازان درزمینه تولید خودرو و عرضه آن به بازار رسیده است. روزنامه اعتماد در جریان بررسی عملکرد این شرکت‌ها و محاسبه زیان خودروسازان، به عدد اعجاب‌انگیز 34 هزار میلیارد تومان رسیده است!

زیان خودروسازان تنها در شش ماه حاصل شده!

این زیان گسترده حاصل عملکرد سه شرکت ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در شش‌ماهه نخست سال 1402 بوده است. برخلاف وعده‌های اولیه، تولید خودرو در کشور به اهداف وزارت صمت نرسیده. در آبان‌ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل، شاخص تولید و فروش رشته فعالیت خودرو و قطعات کاهش ۲۸.۳ و ۲۲.۴ درصدی را ثبت کرده است. در هشت‌ماهه ۱۴۰۲ نسبت به هشت‌ماهه پارسال هم تولید و فروش خودرو به‌ترتیب با کاهش یک و ۱۱.۲ درصدی مواجه بوده است. البته شاخص تولید و فروش در آبان‌ماه نسبت به ماه قبل (مهرماه) افزایش ۵.۳ و ۲۴.۲ درصدی داشته است.

زیان خودروسازان

به گفته کارشناس صنعت خودرو، «حسین رحیمی‌نژاد»، خودروسازان به‌طور روزانه ضرر 185 میلیارد تومانی را ثبت می‌کنند. علت اصلی این موضوع دخالت دولت در قیمت‌گذاری است که ما آن را به نام قیمت‌گذاری دستوری می‌شناسیم. البته این موضوع تنها عامل زیان خودروسازان نیست؛ بهره‌وری پایین تولید ازجمله عوامل ضرر‌ساز خودروسازان است. همچنین خرید قطعات خودرو برای خودروسازان گران‌تر از قبل تمام می‌شود.

نیروی انسانی مازاد، عامل مهم در ایجاد ضرر هنگفت

به گفته رحیمی‌نژاد، قطعات خودرو گران خریداری می‌شوند و در مراحل بعدی هم نیروی انسانی مازاد، سهام تودرتو و تعارض منافع وجود دارد. علاوه‌براین، شرکت‌های متعددی در مجموعه خودروسازان وجود دارند که سربار هستند و خروجی چندانی ندارند.

خط تولید هایما

به گفته رحیمی‌نژاد، تولید خودرو در سال 1402 حدود یک میلیون دستگاه خواهد بود که رقم مشابهی نسبت به آمار تولید خودروسازان در سال گذشته است. بااین‌حال، تمامی تولیدات سال 1402 به بازار عرضه نخواهد شد. بخشی از زیان خودروسازان نیز به همین مسئله مربوط می‌شود، چرا که آن‌ها ناچارند بخش قابل‌توجهی از تولیدات امسال را به تعهدات معوقه سال قبل اختصاص دهند. باید به این نکته توجه کرد که خودروسازان بزرگ در قالب مرحله اول و دوم سامانه یکپارچه هزاران خودرو فروخته‌اند که موعد تحویل آن‌ها تا زمستان سال آینده به طول انجامیده است؛ بنابراین روند فعلی صنعت خودرو تا سال دیگر نیز ادامه خواهد یافت.

واردات خودرو باعث نابودی این صنعت می‌شود!

به گفته «محمود نجفی سهی»، کارشناس حوزه خودرو و عضو انجمن قطعه‌سازان کشور، خودروسازان با مازاد نیرو مواجه هستند. این مسئله بارها از سوی کاربران و مشتریان مطرح شده است و اکنون شاهد تأیید آن هستیم. نجفی سهمی دراین‌باره می‌گوید: «خودروسازان تعداد زیادی نیروی مازاد دارند که به دلایل امنیتی و اجتماعی، اجازه تعدیل این نیروها به آن‌ها داده نمی‌شود، این درحالی است که اگر این تعداد مازاد تعدیل شود و اعلام کنند که 50 درصد نیرو برای این میزان تولید نیاز است، این هزینه از قیمت تمام‌شده خارج می‌شود.»

خط تولید پژو پارس

نجفی در ادامه افزود: «باید به‌طور شفاف اعلام شود که چرا خودروساز زیان می‌دهد؛ آیا هزینه اضافه‌ای دارد؟ آیا ریخت‌وپاشی در خودروسازی‌ها صورت می‌گیرد که این نرخ‌ها به مصرف‌کننده تحمیل می‌شود؟ و اینکه آیا قیمت تمام‌شده خودرو منطقی است؟». به گفته او، قیمت تمام‌شده خودرو باید قابل دفاع باشد. به گفته او، اگر واردات خودروهای دست‌دوم به کشور آزاد شود و تعرفه‌های واردات خودرو نیز کاهش یابد، دیگر صنعت خودرویی در کشور باقی نمی‌ماند. این مسئله بارها از سوی کارشناسان و مردم به‌عنوان یکی از راه‌حل‌های برون‌رفت از شرایط فعلی عنوان شده است.

 

منبع

دیجیاتو

 

 

برچسب : خودرو , زیان , خودرو ساز , ایران خودرو , سایپا , پارس خودرو , ضرر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
علی تهرانی : سلام داداش من از یکی رفقام پرسیدم تو مرکز گفت شما اصلا به تحویل ۱۴۰۴ فکر نکنید راحت با این اوضاع قطعات موتور که ندارند گرونم هم شده نمیخرند کسری بودجه هم دارند کسی ثبت نام نمیکنه پول دستشون بیاد اواسط سال بعد تحویل بدن
معصومی : من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم اما هیچ خبری نیست ماشین من شاهین پلاس هستش
X5sefid : با سلام خدمت دوستان طبق اخبار مطمئن هیچ افزایش قیمت در کار نیست نگران نباشید برای کنترل قیمت دلار هم قرار شده یک ارز پاشی شدید در هفته آینده داشته باشیم قاجاریه دلار بازار آزاد رو بیارن زیر ۱۲۰ همچنین کرمان موتور از دلار ۷۳ هزار تومانی دولتی داره استفاده میکنه پس اصلا قیمتها رو نباید افزایش بده اگر هم کسی دلار یا طلا داره بفروشی که به شدت میریزه قیمتها
معصومی : سلام من ۲۷اردیبهشت تکمیل وجه کردم و تا به امروز خبری نیست ماشین من هم شاهین پلاس هستش
مهدی پلاس 14اردیبهشت : سلام دوستان از اردیبهشت امروز کسی فاکتور شده
X5 اقساطی تیر لرستان : منم دقیقا ۲۵ آبان شاسی شد و ۱۲ آذر پلاک و ۱۶ آذر ارسال مدارک ولی هنوز تحویل ندادن فکر کنم شما چون کرمان هستین سریع بهتون تحویل دادن
علی ابراهیم : سلام من نمیتونم کارو در بیارم با این کرمان موتور . ما آبمون باهم تو یک جوب نمیره بهتره برم یه فکری بردارم
محمد : دوستان بنظرتون ما که تحویل مرداد هستیم و تبدیل نزدیم کی پیامک واریز دوم میاد واسمون
BAC x3 : هنوز تحویلی های مهر شاسی نشده
BAC x3 : سلام.از دوستان کسی ثبت نامی فروردین تونسته ماشینشو تحویل بگیره یا شاسی شده باشه؟ خودرو bac x3 pro ثبت نام دو مرحله ای فروردین با موعد تحویل مهر ماه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دوگانه دی : دروود گویا فقط برا تحویل دی اومده
207 پانا رینگ 30 دی : ماشین من تحویل نمایندگی بیک خراسانی چهارراه گاراژدارها هست شما کدوم نمایندگی هستی؟
207 پانا رینگ 30 دی : سلام داداش من شرایط شمارو دارم از 23 آذر خروج خورده هنوز خبری نیست حتی هیچ مدارکی نیامده برام پیگیری هم روز پنجشنبه کردم جواب درستی نداد شرکت گفت صبر کن
سورن دوگانه 20 بهمن : سلام من 20 بهمن هستم هنوز فاکتور نشدم 😑😑
محمد : 278بدون اپشن
علی : تحویل میدن ولی با تاخیر سود تاخیرم یکسال طول میکشه تا بدن
کوییک اس تحویل آذر بجنورد : انشالله که مال همه رو زود تر فاکتور کنند و تحویل بگیریم و راحت شیم از دست این سایپا.
کوییک اس آبان ماه : سلام دوستان وقت بخیر کوییک اس تکمیل وجه 2 مهر هستم چرا فاکتور نشدم آپشن هم هیچی نزدم ممنونم میشم اگه خبری دادین
اطلس قرمز : منم 30آبان فاکتورشدم هیچ خبری نیست.سایپانابودبشه
ماهان دنا 6 دنده رینگ : آره داداش منم فک کنم واریز دوم هس اونموقع باید 2،3 روز دیگه هم مارو فاکتور کنن