تصمیم نهایی و رسمی مجلس درباره قیمت بنزین 

 تصمیم نهایی و رسمی مجلس درباره قیمت بنزین

 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی با حکم لایحه برنامه هفتم توسعه درباره بهره‌مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی مخالفت کردند.
 
ایسنا نوشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه نوبت صبح روز سه شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۲ صحن مجلس در جریان رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی، درباره موارد ارجاعی به کمیسیون به بررسی بند الف ماده ۳۱ این لایحه پرداختند بندی که در آن آمده «به‌منظور توسعه عدالت اقتصادی و بهبود توزیع درآمد، اقدامات زیر تا پایان سال اول برنامه، دولت مجاز است در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه سازی مصرف انرژی با فراهمسازی زیر ساخت‌های لازم، بر اساس آیین نامه اجرائی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، اقدامات لازم را برای بهره مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به عمل آورد.»
 
در آغاز رسیدگی به این بند، جبار کوچکی نژاد نماینده رشت و عضو کمیسیون کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در تذکری نسبت به متن قرائت شده در صحن مجلس انتقاد کرد و گفت: در مذاکرات کمیسیون تلفیق برنامه قرار شد که عبارت «به اسنثناء بنزین و نفت گاز» به این متن اضافه شود در حالی که این اتفاق نیفتاده است.
 
او همچنین مدعی شد که متنی که در دست بررسی در صحن است، اصلاً در جلسه کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه رای گیری نشده است که در پاسخ به او عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، با بیان اینکه «ما به تشریفات داخل کمیسیون ورود نمی‌کنیم»، تاکید کرد: ملاک ما متنی است که از سوی رئیس کمیسیون به صحن ارائه می‌دهد؛ در متنی که به ما دادند مطلبی که شما گفتید وجود ندارد.
 
در ادامه محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم به جایگاه سخنران صحن مجلس رفت و به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: این ماده دقیقاً لایحه دولت است و مباحث زیادی در این زمینه در جلسه کمیسیون مطرح شد اما در نهایت آنچه که کمیسیون رای داد، متن لایحه دولت بود که به دولت اجازه می‌دهد در راستای عدالت در توزیع درآمد، مبارزه با قاچاق، بهینه سازی مصرف انرژی با فراهمسازی زیر ساخت‌های لازم، اقدامات لازم را برای بهره مندی مساوی ایرانیان ساکن در کشور از یارانه حامل‌های انرژی به عمل آورد.
 
وی عنوان کرد: چون مباحث زیادی در جلسه کمیسیون تلفیق مطرح شد، در نهایت دوستان کمیسیون به عین لایحه دولت رای دادند.
 
پس از اظهارات سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم، مهدی عسگری نماینده کرج در اخطاری با استناد به اصل ۱۱۰ قانون اساسی اظهار کرد: آنچه که در متن مورد بحث آمده، بر خلاف سیاست‌های ابلاغی است که بر ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمت‌ها تاکید کرده است.
 
وی با بیان اینکه «اگر قرار است بنزین بین افراد توزیع شود، حتماً باید تاکید شود که نباید قیمت تغییر کند»، ادامه داد: اگر بنزین بین افراد جامعه توزیع شود، ۵۰ درصد افراد جامعه که وسیله نقلیه دارند باید بنزین خود را از کسانی که وسیله نقلیه ندارند خریداری کنند و این احتمال وجود دارد که یک بازار سیاه به وجود بیاید و بنزین با هر قیمتی به فروش برسد؛ افزایش قیمت بنزین به نوعی مردم را منتفع می‌کند اما تبعات تورمی سنگینی خواهد داشت؛ یعنی مردم ذی نفع گرانی بنزین می‌شوند اما ماحصل گران‌فروشی بنزین باعث افزایش شدید قیمت کالاهای دیگر می‌شود و این خلاف بند ۲ سیاست‌های کلی ابلاغی برنامه هفتم است.
 
به گزارش ایسنا، به دستور رئیس جلسه پس از اخطار نماینده کرج، صحن مجلس وارد رای گیری درباره اصل بند الف ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه کشور شد که نمایندگان با ۹۰ رای مخالف در مقابل ۸۵ رای موافق و ۸ رای ممنتع از مجموع ۱۶۵ رای ماخوذه، با تصویب آن مخالفت کردند.
 
در ادامه، پیشنهاد حذف بند مذکور از سوی مالک شریعتی نماینده تهران و عضو کمیسیون کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در دستور کار مجلس قرار گرفت؛ این نماینده مجلس طی اظهاراتی گفت: دغدغه‌ درستی که نمایندگان محترم در بررسی اصل ماده داشتند نگرانی از آزادسازی قیمت ها بود.
 
وی افزود: در اینجا اگر دولت صریحاً و شفاف به مردم توضیح دهد که این حکم فقط بازتوزیع یارانه‌ها است و قصد آزادسازی ندارد، مجلس همراه است، اما چون لایحه دولت مبهم است، با آن مخالفت داریم و خواستار حذف آن هستیم. اگر رئیس سازمان برنامه توضیح واضح بدهد، مخالفتی با آن نداریم در غیر این صورت با آن مخالفیم؛ ما می‌دانیم نظر آقای رئیسی چیست و ایشان بارها گفتند که به دنبال آزادسازی نیستند. رئیس سازمان توضیح دهد تا بفهمیم پشت این حکم که دولت آورده، چیست؟
 
در جریان رسیدگی به پیشنهاد مالک شریعتی، محمدرضا صباغیان نماینده ابرکوه، بافق، خاتم و مهریز در مخالفت با این پیشنهاد با تاکید بر اینکه عدالت در توزیع درآمد شعار همه ماست، گفت: الان در کشور قاچاق سوخت داریم، آیا ادامه این روند به نفع کشور است؟
 
وی ادامه داد: مصرف ما در دنیا نسبت به استانداردهای جهانی خیلی بالاتر است و باید زیرساختهای لازم فراهم شود تا این وضعیت اصلاح شود. دغدغه مجلس این است که دولت از این موضوع برای افزایش قیمت سوخت استفاده کند که دغدغه درستی است؛ با حذف این بند دست دولت را برای اصلاح مواردی که به آن اقرار داریم خواهیم بست.
 
در ادامه سلمان اسحاقی نماینده قائنات در موافقت با پیشنهاد حذف بند مذکور، با بیان اینکه «اگر می خواهیم با قاچاق سوخت مبارزه کنیم، راه های مختلفی وجود دارد»، عنوان کرد:  اینکه بخواهیم مواردی را در برنامه هفتم در نظر بگیریم که در راستای مبارزه با قاچاق سوخت و عدالت باشد، باید به گونه‌ای عمل کنیم که مبارزه با تورم نیز صورت بگیرد؛ مبادا تصمیمی بگیریم که باعث شود در افزایش قیمت سوخت تاثیر بگذاریم.
 
وی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت سوخت می‌تواند به بسیاری از کالاها تسری پیدا کند، گفت: باید در همین متن بیاوریم که قیمت بنزین و سوخت افزایش پیدا نکند؛ چراکه افزایش قیمت بنزین و سوخت روی اقلام معیشتی مردم، خوراک و مسکن تاثیر می‌گذارد. عدالت در پرداخت یارانه بنزین خواسته مجلس است اما عدالت در پرداخت یارانه‌ها باید به این منظور باشد که به هیچ وجه در سال‌های اجرای برنامه هفتم افزایش قیمت بنزین را متصور نباشیم.
 
پس از اظهارات نمایندگان مخالف و موافق حذف بند الف ماده ۳۱ لایحه برنامه هفتم توسعه کشور و رای گیری صحن مجلس در این زمینه، این پیشنهاد با ۱۰۱ رای موافق در مقابل ۶۲ رای مخالف و ۱۱ رای ممتنع از مجموع ۱۹۷ رای ماخوذه به تصویب رسید و به این ترتیب مجلس با پرداخت مساوی یارانه حامل‌های انرژی به مردم مخالفت کرد.

منبع

 

 

برچسب : خودرو , مجلس , بنزین , قیمت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی اتومات تکمیل ۲۵ اسفند : دوستان هرکی 24 و 25 اسفند فاکتور شده خواهشن اعلام کنه از نگرانی دربیاییم
مصوبه 473 شورای رقابت : احتمال داره مصوبه ی شورا رو اعمال نکنند ولی اگه نکنند به صورت کلی تخلف هست و آوردن سود مشارکت توی بند قرارداد قانونی نبوده و میشه طرح شکایت قضایی کرد در اصلاحیه مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت آمده است: با توجه به ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه اجرای مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۴۰۰.۵.۱۱ و با توجه به اینکه در برخی قراردادهای منعقده بین خریداران و خودروسازان سود مشارکت پیش‌بینی شده است، مقرر شد تبصره ذیل به مصوبه فوق‌الذکر الحاق شود: «در مواردی که در قراردادهای منعقده سود مشارکت پیش بینی شده است، اینگونه قراردادها نیز مشمول مفاد مصوبه ۴۷۳ بوده و سود مشارکت لحاظ نخواهد شد.»
شاهین تحویل مرداد : سلام درپاسخ به مستر شماره پذیرش من 7 شماره باشما اختلاف داره تحویل مرداد بودم توی آبان تبدیل زدم فعلا خبری نیست
محسن : محمد طوری جواب سنگین و کوبنده به رها داد که تا عمر داره از کلمه حالم بهم میخوره هیچ وقت استفاده نکنه.الانم رها رها شده تو بر و بیابون
X5 ۰۳/۰۳ . مشهد : سلام و درود ، مصوبه شامل حال ما و شما نمیشود . از مبلغ کل پولی که موقع ثبت نام دادید رو کم کنید بهمراه سود مشارکت و تخفیف اگر در قرارداد بهتون دادن و قید شده در قرارداد . تمام مؤید باشید
جی۷تیرماه تحویل دی : دوستان کسی میدونه الان که دعوتنامه جی 7 میاد چند دیگه باید پرداخت کنیم؟ایا مصوبه ۴۷۳ قانون شورای رقابت اعمال میشه؟ما که اول کار ۸۰۰تومن پرداخت کردیم پول نصف ماشین رو دادیم.الان هم باید نصف قیمت روز رو دوباره پرداخت کنیم یا اینکه ۸۰۰تومن از مبلغ کل کم میشه مابقی رو باید پرداخت کنیم؟
X5 اقساطی تیر لرستان : بچه ها اینا همش میگن در حال حمله مگه حمل چقدر طول می‌کشه
سهند s : همه سرمایشونو پولشونو دادن به اینا که صاحب ماشین شن اینام دارن ظلم میکنن به مردم به خدا انصاف نیست همه چشم انتظارن همه گرفتارن
X5تیر : کی شاسی شد براتون ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش8دی دوگانه : اشکی خان هروقت فاکتورشدیم بعدحرفاتوباورمیکنیم.از این مدل حرفهازیادشنیدیم.دوگانه جی تکمیل19مرداد
رانا 25 بهمن : سلام. تحویلی بهمن کسی فاکتور نشده؟؟؟
ساینا دوگانه : ساینا دوگانا تو هم همدستی با عوامل سایپا هندونه ها نریزه شب یلدایی
کوییک اس .رضا : خیر .آپشنی ندارم
کوییک اس دی ماه : والا ماهم عجله ای برای ارسال دعوتنامه نامه نداریم ولی از یه سمت هم قیمت کارخانه دم به دقیقه میکشه بالا ترس اون رو داریم خودتون میگین که من طلاهای رو ارزون فروختم ما هم همین مشکلو داریم الان مبلغش رو جمع کردیم ولی اگه دوباره افزایش بخوره دیگه نداریم بدیم .
سهیلا ساینا تک : کامنت اولم هنوز منتشر نشده و این کامنت دوم هست
سهیلا ساینا تک : یکسال هنوز به پولشون نرسیدن اینا مصداق مشتری مداری و احترام به ملته بعدشم ماشین میدن بیرون با هزار تا عیب و ایراد خدا شاهده ساینا اس 403 داشتم اینقدر تو نقطه حرکت لرزش داشت که حتی با تعویض دیسک و صفحه و تراش فلاویل هم مشکلش فقط برای یکی دو ماه حل شد خلاصه اینو بگم هیچ عهدی از اینکه ماشینتون رو کی میدن و دعوت نامه کی میاد خبر نداره صرفا فقط از روی تجربه و عملکرد شرکت در دوره های گذشته جوابتون رو میدن نه زیاد خوشبین باشید نه هم خیلی بدبین من خودم از امروز رفتم تو تاخیر خدا میدونه کی ماشین رو بدن ثبت نام 15 مرداد پذیرش 20 مرداد تکمیل وجه 29 آبان تحویل هفته چهارم آذر خدا میدونه کی میخوان بدن ایشالا تا یکی دو ماه دیگه همه رو بدن که هممون از بیشتر از هم به ماشینمون نیاز داریم ببخشید طولانی شد
اطلس چی شد : اقای مهندس سایپا شما که میگید ما کسری قطعه داریم صبر کنید قطعه فراهم بشه ما صبر کردیم الانم ماشین فاکتور شده پس چرا بعد از فاکتور ماشین تحویل نمیدین الان یکماه ماشین فاکتور شده ولی خبری نیست برا من سوال شده چرا کروز شرکت قطعه ساز به ایرانخودرو قطعه میده ولی به سایپا دسته خر هم نمیده
سورن : شماره شاسی ماشین رو در کجا میز خدمت مشتری پیدا کنیم