اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

طی هفته اخیر شاهد دستور جدید وزارت صمت به شرکت‌های تولیدکننده خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه بودیم. براساس این دستور، بانک مرکزی دیگر مسئولیتی برای تأمین ارز تولیدات خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ندارد و این شرکت‌ها بایستی خودشان ارز موردنیاز را تهیه کنند. پس از ارسال این دستور، زمزمه‌های حذف شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری قوت گرفت. براساس بندهای مرتبط با تعهدات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی قابل‌اجراست که شرکت‌های تولیدکننده خودرو ارز سهمیه‌ای یا همان ارز نیمایی را از بانک مرکزی تهیه کنند. با حذف این ارز، قیمت‌گذاری دستوری مبنایی نخواهد داشت.

بااین‌حال، شورای رقابت همچنان به تلاش خود برای حضور در بازار خودرو و اعلام قیمت‌ با فرمول‌های عجیب‌وغریب ادامه می‌دهد. این شورا در قالب یک مصوبه چهاربندی اعلام کرد که بازار خودروهای سواری شامل تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری است. این شورا همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و تصمیمات خود را لازم‌الاجرا می‌داند.

اعلام عدم تأمین ارز موردنیاز خودروسازان از سوی بانک مرکزی باعث شده است تا شورای رقابت محدوده کاری خود را گسترش دهد. این شورا اعلام کرده که براساس دستورات آن، وظیفه نهادهای مختلف در حوزه قیمت‌گذاری خودرو مشخص شده است. بنابراین بانک مرکزی وظیفه دارد که به تأمین ارز خودروسازان بپردازد. بنابراین اکنون شورای رقابت علاوه بر خودروسازان و وزارت صمت، با بانک مرکزی نیز وارد یک مناقشه شده است!

تاریخچه تصمیمات مخرب شورای رقابت

کافی است تا نگاهی به تصمیمات شورای رقابت و تأثیر مخرب آن بر بازار خودرو داشته باشیم. تا پیش از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو، عرضه و تقاضا درحال متعادل‌شدن بودند. سطح تولیدات برخی خودروها همچون محصولات خانواده کوییک و ساینا با سطح تقاضا معادل شده بود، درنتیجه این خودروها بدون نیاز به قرعه‌کشی فروخته می‌شدند. از سوی دیگر، مشتریانی که به‌دنبال خرید خودروهای پرطرفدار همچون دنا پلاس یا تارا بودند، می‌توانستند این خودروها را با نرخ رقابتی از بورس کالا خریداری کنند. خودروهای کم‌طرفداری همچون شاهین نیز به‌طور هم‌زمان در بورس و کارخانه با موعد تحویل 90 روز کاری عرضه می‌شدند. البته در مورد خودروهای پرطرفدار همچون پژو پارس، مشتریان ناچار به استفاده از روش قرعه‌کشی بودند.

از زمان آغاز قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت و الزام به خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، شرایط وخیم‌تر شده است. عرضه خودرو به‌صورت بسیار محدود صورت می‌گیرد و موعد تحویل خودروها تا پایان سال 1403 تعیین شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی که سال گذشته قادر به خرید کوییک و ساینا با موعد تحویل فوری بودند، اکنون در بهترین شرایط، باید چند ماه برای تحویل اتومبیل خود منتظر بمانند.

انتقاد مصرف‌کنندگان از شورای رقابت و تصمیمات آن

از سوی دیگر، قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت با انتقاد خریداران همراه بود. نخست قیمت‌های بسیار پایین برای این خودروها تعیین شد و مصرف‌کنندگان به ثبت‌نام برای خرید این خودروها علاقه‌مند شدند. بااین‌حال، پس از آنکه ثبت‌نام در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو به پایان رسید، خودروسازان خصوصی از اعمال قیمت‌های شورای رقابت سرباز زدند. درنتیجه قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. نرخ‌هایی که درنهایت به‌عنوان قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد، تفاوت چندانی با نرخ‌های پیشین نداشت. به همین سبب مشتریان احساس کردند که نیازی به خرید خودرو از کارخانه و صبر برای تحویل آن‌ها وجود ندارد. درنتیجه سیل انصراف از خرید خودرو به‌راه افتاد.

پایان قیمت‌گذاری دستوری چه تأثیراتی خواهد داشت؟

با تمامی تفاسیر انجام‌شده، مشخص است که دخالت شورای رقابت در بازار خودرو نتیجه مثبتی نداشته است. البته این شورا طی دوره‌های پیشین نیز با اعلام قیمت‌ها، باعث برهم‌خوردن شرایط بازار شده بود. همان‌طور که شورای رقابت نتوانست قیمت‌های اعلامی خود را به خودروسازان خصوصی تحمیل کند، به‌نظر نمی‌رسد این شورا بتواند به‌طور هم‌زمان با بانک مرکزی، وزارت صمت و خودروسازان رقابت کند. البته جای تعجب هم وجود ندارد که آزادسازی قیمت‌ خودرو و تعادل میان نرخ بازار و کارخانه، باعث ثبات بازار خودرو و خروج تقاضای سفته‌بازانه از این حوزه خواهد شد. در سوی منفی ماجرا نیز مصرف‌کنندگان کمتری قادر به خرید خودرو خواهند بود، چرا که خودرو دیگر با نرخ دستوری به فروش نمی‌رسد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رضایی
0

این طرز استدلال مصداق شانتاژ است و کمترین مصداق و معنی در این موضوع ندارد حذف هر نوع ارز و رانت و امتیازی که دولت از و یا به خودرونسازها پرداخت کند یا حذف کند ارتباطی به شورای رقابت ندارد چونکه این شورا وظیفه دارد در شرایطی که بازار مصرف برای تولیدکنندگانی بصورت انحصاری دربیاید این شورای محترم باید وارد عمل شده و نرخ بازار را تعیین نماید بازار خودروی کشور ما انحصاری است و این واقعیت تلخ که باعث ظلم به مصرف کنندگان هم شده و حق انتخاب انها را گرفته است ارتباطی به حذف امتیازات و کمک های دولت ندارد بازار انحصاری در اختیار دو خودرونساز است و باید قیمت توسط شورا تعیین شود و هرگاه تعرفه گمرک واردات خودرو صفر شود انگاه دیگر دخالت این شورا در قیمت خودرو غیرقانونی خواهد بود ولی تا بحال چنین نشده پس اعتراض شما باطل است
18:00  1402/05/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 50 نظر
محسن ا 11 نظر
محسنj7 11 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
احمد x5 تیر ۱۴۰۴ اقساطی : سلا خوبی آقا رضا اسم من رو نوشتن جزء بچه بدها ،میگن ماشین نیست
مصوبه ۵۶۳شورای رقابت : با توجه به ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه اجرای مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت مورخ ۱۱/۰۵/۱۴۰۰، و با توجه به اینکه در برخی قراردادهای منعقده بین خریداران و خودروسازان سود مشارکت پیش بینی گردیده است، مقرر شد تبصره ذیل به مصوبه فوق الذکر الحاق گردد: "در مواردی که در قراردادهای منعقده سود مشارکت پیش بینی گردیده است، اینگونه قراردادها نیز مشمول مفاد مصوبه ۴۷۳ بوده و سود مشارکت لحاظ نخواهد شد."
مصوبه ۴۷۳ شورای رقابت : شورای رقابت در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ طی مصوبه ۴۷۳ اظهار می‌دارد: چنانچه مراجع ذیصلاح در رابطه با خودروهای انحصاری مشمول دستورالعمل قیمت شورا، با پیش فروش خودرو موافقت کنند به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، هر مشتری درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام (نسبت به قیمت کارخانه) پرداخت کرده است در اینصورت سهمی از خودرو که پیش پرداخت آن قبلاً انجام شده مشمول هیچگونه تورم قیمتی احتمالی نخواهد شد و صرفاً بقیه سهم باقیمانده مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود.
مصوبه ۷۴۰ شورای رقابت : طبق مکاتبه شماره ۲۷۹۷۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۱/۲۹ سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر درخواست رفع ابهام مصوبه ۵۶۳ در فرض عدم افزایش قیمت در بازه زمانی پیش فروش با عنایت به بررسی مکاتبه شماره ۲۷۹۷۰ مورخ ۱۴۰۴/۰۱/۲۹ سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر درخواست رفع ابهام مصوبه ۵۶۳ در فرض عدم افزایش قیمت در بازه زمانی پیش فروش، شورای رقابت استفساریه خود را به شرح ذیل صادر نمود: "در فرض عدم افزایش قیمت، سود مشارکت به خریدار تعلق می گیرد"
احسان : سلام داداش من خودم ۱۴ اردیبهشت هستم تا یازدهم فاکتور شده سیزدهم هم تغیر رنگ داده که فاکتور شده در ضمن اینا فاکتور میکنن که سود ندن ماشین نمیدن به این زودی
رضا x5 : جناب x5اسفندماه چطو ده ماه تحویل دادن ما تیر ثبت نام کردیم ماشین مون فاکتور شده امروز زنگ زدم نمایندگی گفتن نهایتا تا آخر ماه تحویل میدن حالا نمیدونم چرا بعضی از بهمن ماه واسفند گذشته هنوز اینجا پیام میزارن
x5 سفید : 202620.. من اهواز هستم
شاهین پلاس۱ : حالا فاکتور کردن پلاک نمیکنن یه چند ماهی هم اینطوری اسیرمون میکنن بی وجدانا
شاهین پلاس شهریور : دوستان بعد. اردبیهشت کسی برای خرداد یا تیر ماه تکمیل وجه بوده ؟؟؟؟؟
علی مدبر : دوستان عزیز امیدوارم منو حلال کنید از اینکه این چند وقت اطلاعات ونظرهای مختلف دادم عذرخواهی میکنم خدامیدونه که نیتم خیربوده واگر دروغی هم گفتم به دلیل این بوده که شما امیدواربشید توروخدا نفرینم نکنید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس اسفند : کلاهتون را بندازین بالا که ماشین رو هم تحویل بگیریم کارت سوخت نمیدن و باید بنزین آزاد بزنی. این ظلم تا کجا ادامه داره؟ مسخره کردن دیگران به کنار این هم اضافه شد.
رانا پلاس : رانا دوگانه نداریم چون سورن دوگانه دارن 1500 اعلام می کنند
اطلس : هرچی سنگه مال پای لنگه😓
ساینا : ساینا دوگانه هم سایپا تحویل میده چون قیمت سورن دوگانه شده یک میلیارد و پانصد میلیون تومان
ظهوریان : سورن دوگانه سوز قیمتش رفت روی 1500
30 دی سقف فلز : ببخشید
اطلس : خیلی ناراحتم مردم تاماشین تحویل گرفتم دیروزماشین پارک کنارخیابون یه آدم ازخدابیخبرگیج ومنگ بوده عقب عقب باپژواومده زده تودرب راننده راندازه دوکف دست رفته تودوسه نقطه هم رنگش پریده خداشاهده ازغصه هیچی نخابیدم
علی سورن دوگانه طرح فرسوده فوق العاده تحویل 24 آذر : اعصاب من هم به هم ریخت ،الان مصوبه دولت رو خوندم،خبر درسته خودروهای نو شماره ماهانه لیتراژی برابر سهمیه 1500 و 3000 تومانی جمعا 160 لیتر در ماه به قیمت یک دهم فوب خلیج حدود 5000 تومان سهمیه دارند
کوییک آر اس : نخیر بشین و تماشا کن بازم گرون میشه
30 دی سقف فلز : تا حالا اینجوری به این شدت ضایع نشده بودم حلالت به خوشی داداش ببخشید.