اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

اصرار شورای رقابت بر قیمت‌گذاری دستوری با وجود حذف ارز نیمایی

 

طی هفته اخیر شاهد دستور جدید وزارت صمت به شرکت‌های تولیدکننده خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه بودیم. براساس این دستور، بانک مرکزی دیگر مسئولیتی برای تأمین ارز تولیدات خودرو، موتورسیکلت و دوچرخه ندارد و این شرکت‌ها بایستی خودشان ارز موردنیاز را تهیه کنند. پس از ارسال این دستور، زمزمه‌های حذف شورای رقابت و قیمت‌گذاری دستوری قوت گرفت. براساس بندهای مرتبط با تعهدات شورای رقابت، قیمت‌گذاری دستوری در شرایطی قابل‌اجراست که شرکت‌های تولیدکننده خودرو ارز سهمیه‌ای یا همان ارز نیمایی را از بانک مرکزی تهیه کنند. با حذف این ارز، قیمت‌گذاری دستوری مبنایی نخواهد داشت.

بااین‌حال، شورای رقابت همچنان به تلاش خود برای حضور در بازار خودرو و اعلام قیمت‌ با فرمول‌های عجیب‌وغریب ادامه می‌دهد. این شورا در قالب یک مصوبه چهاربندی اعلام کرد که بازار خودروهای سواری شامل تولیدی، مونتاژی و وارداتی انحصاری است. این شورا همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و تصمیمات خود را لازم‌الاجرا می‌داند.

اعلام عدم تأمین ارز موردنیاز خودروسازان از سوی بانک مرکزی باعث شده است تا شورای رقابت محدوده کاری خود را گسترش دهد. این شورا اعلام کرده که براساس دستورات آن، وظیفه نهادهای مختلف در حوزه قیمت‌گذاری خودرو مشخص شده است. بنابراین بانک مرکزی وظیفه دارد که به تأمین ارز خودروسازان بپردازد. بنابراین اکنون شورای رقابت علاوه بر خودروسازان و وزارت صمت، با بانک مرکزی نیز وارد یک مناقشه شده است!

تاریخچه تصمیمات مخرب شورای رقابت

کافی است تا نگاهی به تصمیمات شورای رقابت و تأثیر مخرب آن بر بازار خودرو داشته باشیم. تا پیش از ورود این شورا به بحث قیمت‌گذاری خودرو، عرضه و تقاضا درحال متعادل‌شدن بودند. سطح تولیدات برخی خودروها همچون محصولات خانواده کوییک و ساینا با سطح تقاضا معادل شده بود، درنتیجه این خودروها بدون نیاز به قرعه‌کشی فروخته می‌شدند. از سوی دیگر، مشتریانی که به‌دنبال خرید خودروهای پرطرفدار همچون دنا پلاس یا تارا بودند، می‌توانستند این خودروها را با نرخ رقابتی از بورس کالا خریداری کنند. خودروهای کم‌طرفداری همچون شاهین نیز به‌طور هم‌زمان در بورس و کارخانه با موعد تحویل 90 روز کاری عرضه می‌شدند. البته در مورد خودروهای پرطرفدار همچون پژو پارس، مشتریان ناچار به استفاده از روش قرعه‌کشی بودند.

از زمان آغاز قیمت‌گذاری دستوری توسط شورای رقابت و الزام به خرید خودرو در قالب سامانه یکپارچه، شرایط وخیم‌تر شده است. عرضه خودرو به‌صورت بسیار محدود صورت می‌گیرد و موعد تحویل خودروها تا پایان سال 1403 تعیین شده است. مصرف‌کنندگان ایرانی که سال گذشته قادر به خرید کوییک و ساینا با موعد تحویل فوری بودند، اکنون در بهترین شرایط، باید چند ماه برای تحویل اتومبیل خود منتظر بمانند.

انتقاد مصرف‌کنندگان از شورای رقابت و تصمیمات آن

از سوی دیگر، قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی توسط شورای رقابت با انتقاد خریداران همراه بود. نخست قیمت‌های بسیار پایین برای این خودروها تعیین شد و مصرف‌کنندگان به ثبت‌نام برای خرید این خودروها علاقه‌مند شدند. بااین‌حال، پس از آنکه ثبت‌نام در مرحله دوم عرضه یکپارچه خودرو به پایان رسید، خودروسازان خصوصی از اعمال قیمت‌های شورای رقابت سرباز زدند. درنتیجه قیمت‌ها مورد بازنگری قرار گرفت. نرخ‌هایی که درنهایت به‌عنوان قیمت خودروهای مونتاژی اعلام شد، تفاوت چندانی با نرخ‌های پیشین نداشت. به همین سبب مشتریان احساس کردند که نیازی به خرید خودرو از کارخانه و صبر برای تحویل آن‌ها وجود ندارد. درنتیجه سیل انصراف از خرید خودرو به‌راه افتاد.

پایان قیمت‌گذاری دستوری چه تأثیراتی خواهد داشت؟

با تمامی تفاسیر انجام‌شده، مشخص است که دخالت شورای رقابت در بازار خودرو نتیجه مثبتی نداشته است. البته این شورا طی دوره‌های پیشین نیز با اعلام قیمت‌ها، باعث برهم‌خوردن شرایط بازار شده بود. همان‌طور که شورای رقابت نتوانست قیمت‌های اعلامی خود را به خودروسازان خصوصی تحمیل کند، به‌نظر نمی‌رسد این شورا بتواند به‌طور هم‌زمان با بانک مرکزی، وزارت صمت و خودروسازان رقابت کند. البته جای تعجب هم وجود ندارد که آزادسازی قیمت‌ خودرو و تعادل میان نرخ بازار و کارخانه، باعث ثبات بازار خودرو و خروج تقاضای سفته‌بازانه از این حوزه خواهد شد. در سوی منفی ماجرا نیز مصرف‌کنندگان کمتری قادر به خرید خودرو خواهند بود، چرا که خودرو دیگر با نرخ دستوری به فروش نمی‌رسد.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , شورای رقابت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رضایی
0

این طرز استدلال مصداق شانتاژ است و کمترین مصداق و معنی در این موضوع ندارد حذف هر نوع ارز و رانت و امتیازی که دولت از و یا به خودرونسازها پرداخت کند یا حذف کند ارتباطی به شورای رقابت ندارد چونکه این شورا وظیفه دارد در شرایطی که بازار مصرف برای تولیدکنندگانی بصورت انحصاری دربیاید این شورای محترم باید وارد عمل شده و نرخ بازار را تعیین نماید بازار خودروی کشور ما انحصاری است و این واقعیت تلخ که باعث ظلم به مصرف کنندگان هم شده و حق انتخاب انها را گرفته است ارتباطی به حذف امتیازات و کمک های دولت ندارد بازار انحصاری در اختیار دو خودرونساز است و باید قیمت توسط شورا تعیین شود و هرگاه تعرفه گمرک واردات خودرو صفر شود انگاه دیگر دخالت این شورا در قیمت خودرو غیرقانونی خواهد بود ولی تا بحال چنین نشده پس اعتراض شما باطل است
18:00  1402/05/27
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند دی ماه 1 : عامو هنوز سهند دی ماه ندادن دزد های کثیف بعد دعوت نامه بهمن اومده عجب...
منتظر : سلام،دوستان شنیدم احتمال داره این ال نود جدیدو(پارس نوآ) رو به جای شاهین پیشنهاد بدن،کس خبری در این رابطه داره؟
مالباخته : فقط تجمع مام ۵ نفریم میایم ۱۱ مردلد سلعت ۱۱
جمال : برای منم با همین شرایط احمد اومده
عسکری : سلام چ خبر خوبی انشالله واسه ماهم دعوت نامه بیاد 17مهر1402واریز اولیه
رضا شاهین پلاس : درود دوستان لطفا از گذاشتن شماره تماس و یا اسم و فامیل خودتون پرهیزکنید بخاطر دلایل امنیتی انشالا روز شنبه تعدادمون خیلی زیاد خواد بود به امید پایان دادن به ظلم بزرگترین دلال ایران سایپا
شاهین پلاس شیراز : ❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️❇️✳️ با سلام و عرض ادب خدمت دوستان شاهین سوار در این پست سعی کردیم ایرادات شایع و راه حل های اون رو در یک جا و به صورت تجمیعی براتون بزاریم؛ ضمن اینکه به صورت جز به جز داخل کانال وجود داره و با یک سرچ ساده میتونید دسترسی داشته باشید. 1- جلوگیری از سوختن واشر توربو گرم کردن (2دقیقه ) قبل از حرکت و سرد کردن یا صبر کردن برای خنک شدن خودرو پس از طی مسافت طولانی و رانندگی پرشتاب که مختص تمام خودروهای توربو می باشد.چک کردن بستها و پیچهای کاتالیزور از بابت شل نشدن 2- مشکل تنظیم نبودن آینه ها موقع باز و بسته کردن داخل خودرو بشینید و با دکمه داخل خودرو 10 بار آینه ها رو باز و بسته کنید تا کالیبره بشه 3- صدای جیر جیر تسمه: از زیر تسمه مایع ظرفشویی به مقدار خیلی کم بزنید 4-روشن شدن چراغ چک بعد از سوختگیری در شاهین دنده ای و پریدن آمپر در شاهین اتومات: بدلیل پر کردن بیش از حد باک پیش میاد و فقط با دستگاه دیاگ نمایندگی قابل حذفه 5-حذف علامت سرویس در پشت آمپر: با سوییچ بسته دکمه تریپ را 5 ثانیه نگه دارید و بعد از پنج ثانیه دکمه استارت رو فشار بدید تا برق بیاد پشت ...
جمشیدیان : واریزی اولتون کی بود
علیرضا x5 : حضوری برید جنت آباد فرم شکایت پر کنید تا ارسال کنن من هم همینکارو کردم تا بارگیری شد
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس جی : سلام دوستان به 162 شبکه خبر پیام بزارید تا رسانه ای بشه،به 136 دائم شکایت کنید،باید تجمع کنیم،اینا دائم دارن تغییر ماه میدن،سایپا همه رو داغون کرده،عصبی شدیم،چرا این همه صبر کنیم
اطلس بهمن : کیا سینی زیرموتورهم انتخاب کردن من انتخاب نکردم گفتم دوباره اینابزنم دیرمیدن به نظرتون اشتباه نکردم که انتخاب نکردم سینی زیرموتور
هاکان : من 3تیرم ولی هنوزم فاکتورنشدم
آذر11 : کسایی که یکم مرداد. فاکتور شدن ماشین گرفتن؟؟؟لطف میکنید جواب بدید
تحویلی 31تیر : سلام کسانی که دهه اول تیر هستند و هنوز فاکتور نشدید وقتی زنگ میزنید ایران خودرو چه جوابی بهتون میدند
جهت اطلاع : شورای رقابت در مصوبه ای، نحوه محاسبه مبلغ پیش فروش خودرو و سود مشارکت را مشخص کرده است. بر اساس این مصوبه، در صورتی که مراجع ذی صلاح با پیش فروش خودروهای انحصاری موافقت کنند، مشتریان به نسبت مبلغ پرداختی بابت پیش‌پرداخت، درصدی از قیمت رسمی خودرو را در زمان ثبت نام پرداخت می کنند. در این حالت، بخشی از خودرو که پیش‌پرداخت آن انجام شده، مشمول افزایش قیمت نخواهد شد و فقط مابقی قیمت مشمول تورم بخشی احتمالی خواهد بود. همچنین، سود مشارکت در قراردادهای منعقده بین خودروسازان و مشتریان، در این مصوبه لحاظ نشده و خودروسازان ملزم به پرداخت این سود نیس
سورن 4تیر : اونایی ک فاکتور شدن میشه شماره ردیف قراردادتون رو بگین؟من 4 تیر،ردیف قرار دادم هم 15413367 چرا فاکتور نمیشم؟خیلی از 3 تیرا یا 5 تیر فاکتور شدن.ینی احتمال داره بخاطر اینکه رزرو بودم دیر فاکتور کنن؟
علی : عزیزان در پاسخ به سوال های متعدد راجب سود مشارکت باید بگم که طبق مصوبه شورای رقابت در صورت افزایش قیمت خودرو سود مشارکت لحاظ نمیشه ولی در عوض ،پیش پرداخت برای پیش فروش خودرو شامل افزایش قیمت نمیشه و باقیمانده شامل افزایش میشه و این قضیه قانون شورای رقابته و اصلا قابل شکایت به هیچ مرجعی نیست
جهت اطلاع : قیمت قبل فقط برای دعوتنامه هایی که قبل از افزایش قیمت در نیمه تیرماه صادر شده بودن حساب شده و بعد از اعلام قیمت جدید و تقریبا از 15 ..16 تیرماه و اعلام قیمت جدید همه دعوتنامه های صادر شامل قیمت جدید شدن
.207.s. : آریانا: چشم منم حتما اطلاع میدم. منم خیلی ثبت نام کردم تا برنده شم. واریز اولیه 12 اسفند بود،،واریز دومم 5 ام مرداد،، طرح عادی پانا رینگ. واقعا منم خیلی نیاز دارم،،یعنی همه کارام با ماشین بود ، امیدوارم همگی زودتر بگیرن،،چون بی وسیله بودن واقعا غیر قابل تحمله مخصوصا برا کسانی ک ماشین داشتن و فروختن برا ثبت نام.