مؤسسه جی دی پاور نتایج مربوط به تحقیق کیفیت اولیه خودروهای موجود در ایالات متحده را منتشر کرد. در تحقیق امسال برند داج صدرنشین است و دو برند رم و آلفارومئو بهترتیب در رتبههای دوم و سوم حضور دارند. همانند سال 2021، در تحقیق امسال نیز نیسان ماکسیما بهعنوان باکیفیتترین خودرو دست پیدا کرده است. نکته عجیب اینکه در تحقیق امسال، افت کیفی محصولات بسیار محسوس بوده و رتبههای خودروسازان دستخوش تغییرات زیادی شده است.
جی دی پاور در تحقیق کیفیت اولیه یا همان IQS، با مراجعه به خریداران مدلهای صفر کیلومتر، مشکلات و ایرادات موجود در 90 روز نخست مالکیت را بررسی میکند. در تحقیق امسال که سی و هفتمین دوره به حساب میآید، 93,380 نفر از مالکان خودروهای صفر کیلومتر مدل 2023 شرکت کردهاند. در این تحقیق ایرادات موجود در قالب شاخص تعداد مشکلات در هر صد خودرو (PP100) ارائه میشود. طبیعی است که هر چه عدد این شاخص کمتر باشد، بهمعنای مشکلات کمتر و در نتیجه کیفیت بالاتر خواهد بود.
بررسی ایرادات در 9 دسته مختلف
در تحقیق IQS، جی دی پاور مشکلات موجود را در 9 دسته مختلف بررسی میکند. این دستهها عبارتند از سیستم اینفوتینمنت، امکانات، دکمههای کنترلی و نمایشگرها، بدنه، پیشرانه، تجربه رانندگی، سیستمهای کمک راننده، کابین و در نهایت سیستم تهویه مطبوع.
نگاهی به میانگین امتیازات IQS 2023 نشان میدهد شاخص PP100 در دو سال گذشته 30 واحد افزایش پیدا کرده است. همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این امر گویای افت کیفی خودروها در دو دوره اخیر است. «فرانک هانلی» مدیر بخش خودرویی مؤسسه جی دی پاور درباره این وضعیت اظهار کرده:
صنعت خودرو با مشکلات کیفی گستردهای دست به گریبان است، چیزی که مشابه آن را در تاریخ 37 ساله IQS مشاهده نکردهایم. برخی از مشکلات حاد هستند و کماکان ادامه دارند. بعضی از مشکلات هم کاملاً جدید هستند، زیرا خودروهای امروزی بسیار پیچیدهتر از قبل شده و از تکنولوژیهای مدرن و هیجانانگیزی بهره میبرند. البته این امر برای مشتریان رضایتبخش نیست.
میانگین شاخص PP100 در تحقیق IQS 2023 برابر با 192 است. این رقم در مقایسه با تحقیق سال قبل 12 واحد و در مقایسه با تحقیق دو سال قبل 30 واحد افزایش دارد. برند رم که اکنون در صدر است، در تحقیق سال قبل دوم بود. اما دارندگان رتبههای دوم و سوم در تحقیق سال قبل وضعیت بسیار بدتری داشتند. برند رم دارای امتیازی پایینتر از حد میانگین بود، آلفارومئو هم در بین بدترینها رتبه هفتم را داشت!
در آن سوی جدول و در انتها نام سه برند مطرح فولکس واگن، کرایسلر و ولوو بهچشم میخورد. حضور ولوو در قعر جدول که برندی لوکس محسوب میشود، بسیار جای سوال دارد.
نیسان ماکسیما و کسب عنوان باکیفیتترین خودروی آمریکا در سال 2023
در بین مدلهای مختلف، این نیسان ماکسیما است که عنوان باکیفیتترین خودروی مدل 2023 آمریکا را از آن خود کرده؛ این سدان سایز متوسط ژاپنی در حالی این عنوان را در اختیار دارد که قرار است بهزودی از خطوط تولید نیسان خداحافظی کند. بد نیست بدانید این خودرو در تحقیق سال 2021 نیز به عنوان باکیفیتترین مدل دست پیدا کرده بود. بهغیر از ماکسیما، کراساوور مورانو نیز در کلاس شاسیبلندهای سایز متوسط، با کیفیتترین مدل بهشمار میرود. بنابراین نیسان در IQS 2023 دو نماینده در بین باکیفیتترین خودروها دارد.
از میان خودروسازان، جنرال موتورز با هفت نماینده در بین برترینها، بیشترین نماینده را دارد. پس از این کمپانی، گروه خودروسازی هیوندای با پنج نماینده دوم است و تویوتا با چهار نماینده در جایگاه سوم حضور دارد.
در بین کارخانهها، مجموعه تولیدی تویوتا در تاهارای ژاپن با کیفیتترین خودروها را مونتاژ میکند. مدلهایی مثل لکسوس IS، LS و NX توسط این کارخانه مونتاژ میشوند.
اوضاع وخیم خودروهای برقی
نکته حائز اهمیت دیگر اینکه خودروهای برقی وضعیت بسیار بدتری نسبت بهمدلهای بنزینی دارند. البته از آنجایی که تعداد این نوع خودروها هنوز خیلی کمتر از رقبای بنزینی است، جی دی پاور آنها را در رتبهبندی اصلی لحاظ نمیکند. در هر حال تسلا بهعنوان معروفترین خودروساز برقی، شاخص 257 را کسب کرده، این شاخص برای ریوین 282 و برای پولستار برابر با 313 است. لوسید هم شاخص 340 را در اختیار دارد که در بین تمامی برندها بدترین است!
نتایج تحقیق IQS در ادوار اخیر گویای آنست که خودروسازان نوآوریهای تکنولوژیک را به کیفیت ترجیح میدهند. امر هم بهنوبه خود، افزایش شکایات مشتریان را در پی دارد و حالا خودروهای تولیدی از جهات مختلف، از کیفیت بد صدای سیستم صوتی گرفته تا عملکرد سیستم اندروید اتو و شارژر بیسیم، دارای ایراد هستند.
شاید فکر کنید که بیشترین ایرادات به سیستم اینفوتینمنت و سایر سیستمهای الکترونیکی مربوط میشود. اما در تحقیق کیفیت اولیه جی دی پاور، از هر 10 مالک خودروی برقی، 7 نفر نسبت به طراحی دستگیره درها ابراز نارضایتی کرده است!
هر چند مشتریان بازار خودرو، مجذوب قابلیتهای پیشرفته و مدرن شدهاند، اما خودروسازان نباید کیفیت را بهدست فراموشی بسپارند. آقای هانلی تعبیر جالبی از این شرایط دارد. وی معتقد است صنعت خودرو به یک تقاطع رسیده و هر مسیری که خودروسازان در پیش بگیرند، آینده آنها را شکل خواهد داد.