سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا (NHTSA) مقررات جدیدی را پیشنهاد کرده است که در صورت تصویب، نصب ترمز اضطراری خودکار یا همان AEB در خودروها اجباری خواهد شد. این سازمان فدرال معتقد است چنین مقرراتی میتواند سالانه از مرگ 360 نفر در سوانح جادهای جلوگیری کند.
آنطور که «پیت بودجج»، وزیر ترابری ایالاتمتحده آمریکا، اعلام کرده است، ترمز اضطراری خودکار درحقیقت ادامهدهنده راه کمربند ایمنی و ایربگ خواهد بود. از دید وی، همانگونه که سیستمهایی از این قبیل ایمنی سفرهای خودرویی را ارتقا دادهاند، سیستم ترمز اضطراری خودکار نیز میتواند جادهها و سفرها را امنتر کند.
در مقررات پیشنهادی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا، تمامی خودروهایی که زیر 10 هزار پوند (معادل 4536 کیلوگرم) وزن دارند، در عرض سه سال آینده باید به سیستم AEB تجهیز شوند. این قانون قبل از تصویب و نهاییشدن، در یک دوره 60 روزه به رأیگیری عمومی گذاشته خواهد شد.
وظیفه ترمز اضطراری خودکار چیست؟
وظیفه سیستم ترمز AEB بهراحتی از نام آن قابل حدس است. این سیستم در مواقعی که کامپیوتر مرکزی برخورد را حتمی تشخیص دهد، بهطور خودکار و در کسری از ثانیه وارد مدار میشود. این سیستم با کاهش سرعت، یا از برخورد جلوگیری میکند و یا شدت برخورد را کاهش میدهد.
نکته جالب اینکه بهدلیل بازار رقابتی ایالاتمتحده، حدود 90 درصد از خودروهای جدید به فروش رسیده در خاک این کشور به سامانه ترمز اضطراری خودکار مجهز هستند. بااینحال قانونگذاران آمریکا قصد دارند با تصویب قانون، آن 10 درصد را نیز مجبور به نصب سیستم AEB کنند.
«آن کارلسون»، مشاور ارشد NHTSA، میگوید آزمایشهای مختلف مزایا و نقش سیستم ترمز اضطراری خودکار در نجات جان سرنشینان خودروهای سواری را حتی در سرعتهای پایین اثبات کرده است. ازاینرو گسترش استفاده از آن میتواند جان افراد بیشتری را نجات دهد.
روشن است که درصورت تصویب چنین قانونی، نصب سیستم ترمز اضطراری خودکار، علاوهبر مدلهای موجود، در خودروهای جدید نیز اجباری خواهد شد. بهموجب این قانون، خودروهای مجهز به سیستم AEB باید بتوانند عابرین پیاده را حتی در شب هم تشخیص دهند و از وقوع تصادف جلوگیری کنند. طبق گزارش Associated Press، خودروهای دارای این سیستم باید توانایی پیشگیری از برخورد تا سرعت 37 مایل یا 60 کیلومتر در ساعت را دارا باشند.
قانون پیشنهادی سازمان ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا بهعنوان بخشی از استراتژی ملی ایمنی جادهای دپارتمان حملونقل معرفی میشود. این استراتژی با هدف مقابله با بحران افزایش تلفات و مصدومیتهای شدید پیاده خواهد شد. شایان ذکر است NHTSA پیشبینی میکند سیستم AEB سالانه از مصدومیت 24 هزار نفر جلوگیری خواهد کرد.