تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - توربین یکی از قطعات اصلی و مهم در گیربکس های اتوماتیک است. گیربکس اتوماتیک از چند قسمت مختلف تشکیل شده است که می توان اصلی ترین قسمت آن را به توربین گیربکس اتوماتیک نسبت داد. توربین باعث می شود تا نیروی موتور به گیربکس منتقل شود و در نتیجه شما به راحتی بتوانید با عوض کردن دنده سرعت های مختلفی را داشته باشید.

تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک نیازمند دانش و تجربه بسیار زیادی است. به این صورت که اگر تعمیرکار کوچک ترین اشتباهی در قسمت تعمیر و یا حتی جا زدن توربین داشته باشد امکان خرد شدن گیربکس و آسیب جدی به خودرو وجود خواهد داشت.

ما در این مقاله در مورد تعمیر تخصصی توربین گیربکس اتوماتیک به صورت مفصل توضیح داده ایم. برای اینکه بدانید چگونه توربین خود را عیب یابی کنید، و آن را برای تعمیر به دست چه متخصصانی بسپارید با ما همراه باشید.

توربین چیست؟

قبل از اینکه به مبحث تعمیر توربین بپردازیم بهتر است که ساختار آن را به صورت مختصر توضیح بدهیم. این قطعه را با نام مبدل گشتاور نیز می‌ شناسند. توربین فقط در گیربکس های اتومات وجود دارد و گیربکس های دنده ای توربین ندارند.

در واقع سیستم اتومبیل های دنده ای بدین صورت است که شما برای ترمز کردن کلاچ و ترمز را میگیرید. کلاچ موتور را متوقف می کند و ترمز چرخ ها را از حرکت نگه. میدارد. این در صورتی است که اگر ترمز خالی بگیرید اتومبیل خاموش می شود و احتمال خرد شدن دنده ها نیز وجود خواهد داشت.

اما در گیربکس های اتومات توربین جایگزین کلاچ می‌ شود و شما فقط با ترمز گرفتن اتومبیل را متوقف می کنید.  توربین در قسمتی مابین گیربکس و موتور اتومبیل قرار دارد. وسط آن نیز با روغن پر شده است. همانطور که گفتیم توربین از یک طرف به گیربکس و از طرف دیگر به موتور متصل شده است.

نیروی موتور به وسیله روغن به گیربکس انتقال پیدا می کند و این مسئله باعث می‌ شود تا شما با عوض کردن دنده سرعت های متفاوت را تجربه کنید.

نحوه عیب یابی توربین گیربکس اتوماتیک

شما خودتان به راحتی می توانید با دنبال کردن دستورالعمل زیر توربین گیربکس اتوماتیک خود را عیب یابی کنید. تعمیرکاران با تجربه و متخصص همگی اتفاق نظر دارند که قبل از باز کردن توربین، باید با خودرو روشن، توربین تست شود. در غیر این صورت باید کل سیستم گیربکس و توربین شکافته شود و قطعات تک به تک چک شوند تا عیب آن پیدا شود،  که قطعا این فرآیند یک فرآیند بسیار پیچیده و زمان بر و پر هزینه است.

بنابراین شما خودتان نیز می توانید این عیب یابی را انجام بدهید. قبل از اینکه نحوه عیب یابی توربین را برای شما شرح دهیم بهتر است این نکته را خاطرنشان کنیم که این تست نباید بیشتراز ۳ ثانیه به طول بیانجامد. زیرا در صورتی که شما این تست را بیشتر از ۳ ثانیه انجام دهید احتمال آسیب گیربکس شما وجود خواهد داشت. بنابراین حتما دقت کنید که تست شما بیشتر از ۳ ثانیه طول نکشد.

  1. خودرو را روی دنده بگذارید
  2. پای خود را روی ترمز فشار دهید
  3. پدال گاز را تا انتها فشار دهید
  4. دور موتور باید تا حدود ۲۰۰۰ برود تا نشان دهنده سلامت توربین شما باشد.

برای پیشگیری از خرابی توربین چه کار باید کرد؟

اگر شما هم صاحب یک اتومبیل اتوماتیک باشید قطعا می دانید که تعویض قطعات گیربکس تا حدودی هزینه ‌بر هستند. بنابراین بهتر است که قبل از خرابی کامل قطعات حتما به فکر آنها باشید و اقدامات لازم را جهت جلوگیری از خرابی قطعات انجام بدهید. از جمله جدیدترین اقداماتی که شما می توانید برای جلوگیری از خرابی قطعه دوربین اتومبیل خود انجام دهید می توان موارد زیر را نام برد‌‌؛

● چک کردن روغن گیربکس

روغن گیربکس را چک کنید. برای اینکه مطمئن شوید روغن گیربکس شما سالم است یا خیر می توانید نازل روغن را بردارید و آن را با یک دستمال کاغذی پاک کنید. در صورتی که رنگ روغن آلبالویی باشد نشان دهنده سلامت کامل روغن است. اما در صورتی که رنگ روغن به قهوه ای شباهت داشته باشد شما باید حتما در اسرع وقت برای تعویض روغن خود اقدام کنید.

● انجام سرویس های دوره ای

از سرویس های دوره ای خودرو خود غافل نشوید. خودروهای اتوماتیک نیاز به انجام سرویس های دوره ای در مدت زمان مشخصی دارند. بنابراین بعد از طی شدن بازه زمانی مشخص حتما اتومبیل خود را به یک سرویس کار مجرب نشان دهید، تا در صورت وجود عیب و ایراد های کوچک آن ها را برطرف نماید. همه ایراد های کوچک در صورت عدم سرویس های دوره ای تبدیل به ایرادهای بزرگ می شوند و در نهایت شما ممکن است مجبور به تعویض قطعات داخلی گیربکس خود باشید.

● دقت به دمای اتومبیل

به دمای اتومبیل خود دقت کنید. گرم شدن بیش از حد اتومبیل ممکن است نشان دهنده آسیب در مهر و موم توربین باشد و نیاز به بررسی های جدی تر داشته باشد.

● دقت به لرزش و لغزش خودرو

به لرزش و یا لغزش اتومبیل حتی در سرعت های پایین و حتی هنگامی که اتومبیل متوقف است نیز توجه کنید. در صورتی که اتومبیل شما دچار لرزش یا لغزش شده باشد احتمال زیاد مشکل از توربین اتومبیل است و شما باید حتما اتومبیل خود را پیش یک سرویس کار مجرب ببرید.

● تعویض به موقع روغن گیربکس

تعویض به موقع روغن گیربکس اتوماتیک را جدی بگیرید. در صورتی که روغن گیربکس کمتر از حد نرمال شود و یا اینکه طول عمر آن به پایان برسد یک تهدید جدی برای قطعات داخلی گیربکس به شمار می آید. بنابراین حتما در مورد اورجینال بودن و کیفیت بالای روغن گیربکس خود اطمینان حاصل نمایید و در سرویس های دوره ای مشخص نیز آن را تعویض کنید.

البته ما به شما توصیه می کنیم که خودتان برای تعویض روغن اقدام نکنید. زیرا تعویض روغن گیربکس های اتوماتیک برخی ترفند های خاص خود را دارد که در صورت عدم رعایت آن ها ممکن است روغن شما دوام و عمر بسیار کمی داشته باشد و یا اینکه گیربکس خودرو شما عملکردی مناسبی را از خود نشان ندهد.

اغلب موارد افرادی که خود اقدام به تعویض روغن گیربکس می کنند نمی توانند روغن قبلی را به صورت کامل تخلیه کنند و روغن جدید با پسماندها و ته مانده های روغن قبلی ترکیب می شود. همین مسئله باعث خرابی زود هنگام روغن جدید می شود. روغن خراب یک تهدید جدی برای گیربکس به شمار می آید. بنابراین ما به شما توصیه می‌ کنیم که برای تعویض روغن حتما به سرویسکاران مجاز آن مراجعه کنید

علائم خرابی توربین گیربکس اتوماتیک

قبل از اینکه علائم خرابی توربین را بیان کنیم به شما توصیه می کنیم به هیچ عنوان این علائم را جزئی و ناچیز نشمارید. در صورتی که هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید در اسرع زمان ممکن و بدون فوت وقت خودرو خود را به نزدیکترین تعمیرگاه ببرید.

  1. اولین علامت این است که صدای تقه زدن گیربکس به گوش شما برسد این صدای تقه زدن حالت شبیه تقه زدن ۲ به ۳ است.
  2. شتاب اولیه خودرو در هنگام خرابی توربین بسیار کند خواهد بود و خودرو در هنگام حرکت نیز به کندی راه می رود.
  3. یکی دیگر از علائم خرابی این قطعه روغن ریزی پشت پمپ است، که شما می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید.
  4. علامت دیگر آن خورده شدن دهانه پمپ آن است. اگر شما سرویس های دوره ای را به صورت مرتب انجام دهید قطعا سرویسکار در اسرع زمان متوجه خوردگی های اولیه دهانه پمپ خواهد شد و اجازه پیشرفت آن را نخواهد داد.
  5. علامت دیگری که شما می توانید به راحتی آن را مشاهده کنید این است که در هنگام تقه زدن چراغ اسنو برف نیز روشن می شود.

بهترین تعمیرکار توربین گیربکس اتوماتیک

تعمیر گیربکس اتوماتیک  و لوازم و قطعات داخلی آن هم نیاز به تخصص و دانش بالا و هم نیاز به تجربه کافی دارد. در صورتیکه تعمیرکار مورد نظر شما تجربه کافی در این زمینه نداشته باشد ممکن است توان تعمیر بدون نقص خودرو را نیز نداشته باشد. بنابراین حتما نسبت به تخصص و تبحر و تجربه تعمیرکار خود اطمینان خاطر حاصل کنید.

یکی از نمونه‌ های بارز که تعمیرکاران غیر حرفه ای در مورد تعمیر دوربین اشتباه می‌ کنند جا زدن مبدل گشتاور در داخل موتور و سپس گیربکس است. همانطور که قبلا هم گفته‌ ایم مبدل گشتاور یا توربین بین موتور و گیربکس قرار دارد. برخی از تعمیرکاران بعد از انجام تعمیرات لازم توربین را روی موتور سوار می کنند و سپس قصد جا زدن آن به گیربکس را دارند.

این روش کاملا اشتباه است و ممکن است باعث آسیب ‌های جدی به خودرو شود. تعمیرکاران باید در ابتدا توربین را در داخل گیربکس جا بزنند و آن را کامل بچرخانند تا مطمئن شوند قطعه به خوبی در جای خود قرار گرفته است. سپس گیربکس را به موتور متصل کنند. کوتاهی در هنگام سوار کردن قطعات، از هم باز کردن آن ها و در هنگام تعمیر آنذها ممکن است باعث آسیب های جدی به خودرو شود.

بنابراین همین مسئله اهمیت تخصص بالای تعمیرکاران خودروهای اتوماتیک را نشان می دهد. در این زمینه تعمیرگاه گیربکس رضا بهترین خدمات را برای مشتری ارائه می دهد از مجرب ترین متخصص و با تجربه ترین تعمیرکاران حرفه ای خاطره به یاد ماندنی و عالی از سرویس و تعمیر گیربکس های اتوماتیک را در ذهن شما ثبت خواهند نمود.

گارانتی تعمیرات انجام شده و قطعات به کار برده در خودرو نیز از جمله خدمات ارزنده تعمیرگاه گیربکس رضا هستند که باعث می‌ شوند شما با خیال آسوده و بدون نگرانی و دغدغه خاطر به این تعمیرگاه مراجعه کنید و از خدمات بسیار عالی آن بهره مند شوید.

برای اطلاعات بیشتر شما می توانید با مجموعه تعمیرگاهی گیربکس اتوماتیک رضا به ادرس وبسایت https://gearboxreza.com  و هم چنین تهیه لیست قیمت گیربکس اتوماتیک و قطعات آن به گیربکس شاپ به ادرس https://gearboxreza.shop مراجعه کنید و جهت مشاوره تخصصی و همکاری در خصوص خدمات و لوازم با شماره 09116344009 در ارتباط باشید.

برچسب : خودرو , تعمیر , گیبرکس , توربین , اتوماتیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

رازیار حسینی
0

باحال بود . مرسی بابت محتوای مفیدتون و اتفاقا تو یه زمان عالی خوندم که خیلی به درد بخور بودم برام دتتتتون گرم
12:08  1402/04/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 66 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Jac j4 سفید : آقا کسی میدونه این داستان رنگ سفید واسه جی۴ چی هست؟ الان ثبت نامی های رنگ های دیگه که بعد از ۳۰ دی بودن فاکتور شدن ولی سفید مونده . اگر گسی اطلاعات موثق داره بیان کنه استفاده کنیم
مهدی. دعوتنامه تیر : سلام امکان اصلاح و عوض کردن نمایندگی وجود داره؟؟؟
مهدی. دعوتنامه تیر : سلام امکان اصلاح و عوض کردن نمایندگی وجود داره؟؟؟
قلی نیا : سلام به دوستان و همراهان عزیز دم همتون گرم خیلی لطف کردید👏🏻👏🏻ایشالله که مثمر ثمر باشه بنده که از مازندران بودم امدن برام واقعا سخت بازم دم همتون گرم🙏🏻
تارا : نرگس خانم فایده ای نداره هر موقع بخواند فاکتور میکنند من از دی تا حالا چندین بار ثبت شکایت کردم هیچ فایده ای نداشته امیدوارم هیچ موقع گذرمون به ایرانخودرو نیوفته
Heidar : با عرض سلام ثبت نامی پیش فروش شهریور ۱۴۰۳ تکمیل وجه ۲۱آذر ۱۴۰۳تارا دستی v1p رنگ نقره ای تیتانیوم با روکش نانوسرامیک امروز فاکتور شد
علی : عجب گول زد سایپا گفت تبدیل بزنین جی ال فاکتور میشین تبدیل زدیم فاکتور نشد زنگ میزنم میگن تاخیر داره عجله نکنین پس چرا تبدیل زدم قرار بود عجله نکنیم
J4 سفید تهران : وقت بخیر.. به من گفتن جمعه ماشینم به سمت تهران بارگیری شده از کارخانه خارج شده حالا منتظر تماس مرکز تحویل هستیم..
میثم : سلام . منم طرح مادرانم فوق العاده تحویل 18خرداد . هنوز خبری نیست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهرداد : 30 خرداد
31خرداد : سلام میز خدمات ایردن خودرو واسه شما نمیاد بالا؟ لطفا اگ. کسی میدونه چطوری درست میشه ومیاد بالا بهم بگه
فرشته : سقف فلز خرداد کسی فاکتور شده؟ 3 روز دیگه باید تحویل بدن هنوز فاکتور نکردن
اطلس آذر : دوستان کسی رنگ مشکی تحویل گرفته ؟
اکستریم vx : سلام مجدد فقط،یه مطلب هم دوستان الان خیلیا انصراف دادن از بعضی خودرو های مدیران و اینکه شرکت از اخر اسفند ماه تا همین الانش برج 3 هست ثبت نام نذاشته و ثبت نام های که گذاشته 120روز کاری هست عملا بعداز 2ماه ایناماشین های مدبرات خودرو تو بازار نایاب میشه قیمتشون میکشه بالا
18مهر : مشکی
اکستریم vx : سلام دوستان الان تو محوز خروج ها اکستریم ها 2ماه عقب هستن و فونیکس اف ایکس و اریزو 6 جی تی این 3 تا حدودا 2 ماه از زمان سیستمی عقب هستن الباقی ماشین ها تیگو7 پرو بروز شد و اکس 22 و 33 اتومات ووو الباقی تقریبا بروز یا 1الی2 هفته از تاریخ سیستمی عقب هستن یک مورد هم ایکس33 دنده هست که 1ماه عقب هست اگه این هفته طبق روال دیروز هزار دستگاه مجوز خروج بخوره تقریبا 7 هزار تا مجوز میخوره فقط مشکل اعتصاب کامیونداران هست که اونم یک هفته ای حل میشه
حمید : مشکل از نمایندگی من 27 1 چک دادم همون موقعه تاییدشو زدن اگه تایید نشده یک زنگ به نمایندگی بزنید شاید در ثبت چک مشکلی وجود داشته که تایید نکردن
حسن : سلام دل خوشی داری شما کی تا حالا سود گرفته خود من اول برج اا ماشین تحویل گرفتم هیچ سودی به من ندادن سود پول هم مثل ماشین تحویل دادنشو هست
کوییک GXR-L تحویل هفته چهارم اسفند : سلام من دیروز ماشینم فاکتور شد و امروز پلاک شد. شماره پذیرش119287**