جتا به ایران می‌آید؛ زیرشاخه اقتصادی فولکس واگن در راه بازار

 

جتا به ایران می‌آید؛ زیرشاخه اقتصادی فولکس واگن در راه بازار

 

گروه ماموت یکی از نام‌های شناخته شده در حوزه خودروهای سنگین تجاری است. این شرکت در نیمه دوم دهه 1390 خورشیدی، با نام ماموت خودرو وارد حوزه عرضه خودروهای سبک شد. محصولات فولکس واگن شامل مدل‌های تیگوان، پاسات و گلف توسط این شرکت به صورت وارداتی در بازار ایران عرضه شدند. این شرکت در دور جدید واردات نیز همکاری خود را با فولکس واگن ادامه داده است، با این تفاوت که اکنون محصولات جوینت ونچر چینی آن یعنی جتا را به بازار ما عرضه می‌کند. تاکنون سه محصول از این برند در صف عرضه به بازار ایران قرار گرفته‌اند. این خودرو شامل جتا VA3، جتا VS5 و جتا VS7 هستند که در این مطلب به آن‌ها خواهیم پرداخت.

آشنایی با برند جتا

اگر اهل پیگیری اخبار دنیای خودرو باشید، حتما با فولکس واگن جتا آشنا هستید. این خودرو یک سدان کوچک و اقتصادی در سبد محصولات فولکس واگن است که برای عرضه به بازار کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته شده است. این خودرو برای سال‌ها در چین به تولید می‌رسید، از این رو فولکس واگن تصمیم گرفت تا نام این خودرو را برای جوینت ونچر جدید خود در چین انتخاب کند. این اتحاد تجاری میان شرکت خودروسازی چینی فاو (FAW) و فولکس واگن شکل گرفت و نام Jetta برای محصولات آن انتخاب شد.

برند Jetta فعالیت خود را از سال 2019 میلادی آغاز کرده است. محصولات این برند براساس پلتفرم‌ فولکس واگن عرضه می‌شوند و از نظر طراحی نیز شباهت قابل توجهی به محصولات برند آلمانی دارند. با این حال خودروهای جتا تنها در بازار چین و کشورهای در حال توسعه عرضه خواهد شد. به عبارت دیگر برند Jetta، زیرشاخه اقتصادی فولکس واگن برای بازار آسیا است.

تاکنون سه محصول از این برند به بازار عرضه شده‌اند که شامل یک سدان و دو کراس‌اوور هستند. جتا VA3 سدان این برند است در حالی که دو محصول دیگر یعنی جتا VS5 و جتا VS7 در بخش کراس‌اوور عرضه شده‌اند. همان‌گونه که از نام گذاری ساده این خودروها می‌توان متوجه شد، جتا VS7 بزرگترین محصول این برند است. هر سه محصول توسط ماموت خودرو به بازار ایران عرضه خواهند شد.

جتا VA3

کوچکترین و ارزان‌ترین عضو خانواده Jetta، سدان جتا VA3 است. این خودرو در حال حاضر تنها سدان این برند به شمار می‌رود و به وضوح یک خودرو اقتصادی است. این خودرو پس از واردات به بازار ایران، رقیب جدی ایکو تارا و سایپا شاهین خواهد بود.

جتا VA3 در واقع همان نسل دوم فولکس واگن جتا است که در سال 2013 معرفی شد و اکنون با تغییرات ظاهری محدود و برند جدید به بازار عرضه شده است. با این حال به وضوح می‌توان شباهت میان جتا VA3 و فولکس واگن جتا را از نمای جلو، جانبی یا عقب متوجه شد. این خودرو با ابعاد 4501، 1704، 1469 میلیمتر، یک سدان جمع‌وجور محسوب می‌شود. فاصله محوری Jetta VA3 نیز 2604 میلیمتر است که آن را برای خانواده‌های کوچک مناسب جلوه می‌دهد.

زیر کاپوت جتا VA3 پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی با 112 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور قرار دارد. جعبه دنده‌های پنج سرعته دستی یا شش سرعته اتوماتیک نیز برای این خودرو قابل انتخاب هستند که احتمالا نسخه اتوماتیک آن در ایران به فروش برسد.

جتا VA3

جتا VA3 به عنوان یک سدان اقتصادی، با حداقل تجهیزات ممکن در سطح استاندارد جهانی به دست مشتری می‌رسد. سیستم کنترل پایداری، ترمز کمکی، ترمزهای دیسکی چهار چرخ، رینگ آلیاژی، سیستم چند رسانه‌ای به همراه نمایشگر 8 اینچی، دوربین عقب، دو کیسه هوا (تیپ پایه) – چهار کیسه هوا (تیپ فول آپشن)، تریم چرمی صندلی‌ها، سنسور نور و سنسور باران از جمله تجهیزات جتا VA3 هستند. قیمت این خودرو در نسخه کامل به حدود 14000 دلار می‌رسد که با محاسبه تعرفه 55 درصدی، قیمت جتا VA3 بدون احتساب مالیات و عوارض از یک میلیارد تومان فراتر خواهد رفت. بنابراین تارا اتوماتیک، شاهین اتوماتیک و جک J4‌ را بایستی رقبای جدی این خودرو بدانیم.

جتا VS5

دومین محصول برند جتا در ایران، کراس‌اوور کوچک جتا VS5 است. این خودرو براساس پلتفرم مشترک با سئات آتکا توسعه یافته است که یکی دیگر از خودروهای وارداتی بازار ایران به شمار می‌آید. جتا VS5 با ابعاد 4419، 1841 و 1616 میلیمتر یک کراس‌اوور شهری و کوچک به حساب می‌آید. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2630 میلیمتر عنوان شده است.

سبک طراحی جتا VS5 به وضوح یادآور محصولات فولکس واگن، اشکودا، سئات و آئودی است که این مساله برای مصرف‌کنندگان بازارهای در حال توسعه جذاب خواهد بود. طراحی کابین این خودرو نیز از اصول اروپایی پیروی می‌کند و از دکمه‌های فیزیکی بیشتری برای ارتباط با سامانه‌های خودرو استفاده شده است. با این حال کیفیت مواد به کار رفته در ساخت خودرو پایین‌تر از محصولات مشابه برند فولکس واگن هستند تا یادمان نرود که با خودرویی اقتصادی روبرو هستیم!

جتا VS5

زیر کاپوت جتا VS5، پیشرانه چهار سیلندر 1.4 لیتری توربوشارژر فولکس واگن قرار گرفته است که حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک از برند آیسین نیز وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد. Jetta VS5 همانند بسیاری دیگر از کراس اوورهای چینی، تک دیفرانسیل است و قابلیت آفرود ندارد. با این حال استفاده از سیستم تعلیق مولتی لینک در محور عقب این کراس‌اوور کوچک، سواری نرمی را نصیب سرنشینان این خودرو خواهد کرد.

امکانات رفاهی، قیمت و رقبا

از جمله امکانات جتا VS5 می‌توان به این موارد اشاره کرد: سیستم کنترل پایداری، سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر، دوربین و سنسور پارک عقب، آینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرمکن، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، شش کیسه هوا، تریم چرمی کابین و فرمان، سانروف، سنسور نور و باران و سیستم تهویه مطبوع دو کاناله.

قیمت جتا VS5 با توجه به تیپ انتخابی، بین 13 الی 17 هزار دلار است که با تعرفه 55 درصدی و نرخ ارز 50 هزار تومانی، قیمت نهایی آن پیش از محاسبه مالیات و عوارض حدود یک میلیارد و 300 میلیون تومان خواهد بود. به نظر می‌رسد این خودرو در ایران رقیب جدی چانگان CS35 پلاس، ام وی ام X55‌ پرو و تیگارد X35‌ خواهد بود.

جتا VS7

گل سر سبد برند جتا در بازار چین و ایران، کراس‌اوور جتا VS7 است. پلتفرم مورد استفاده برای توسعه جتا VS7 و جتا VS5‌ یکسان است اما جتا VS7 از نظر ابعاد و اندازه خودرویی بزرگتر به حساب می‌آید. ابعاد این خودرو معادل 4624، 1841 و 1644 میلیمتر هستند و فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2.73 متر است. با این حال تغییری در چینش صندلی‌های این خودرو رخ نداده است و همچنان با یک کراس‌اوور پنج نفره روبرو هستیم. در نتیجه افزایش ابعاد، سبب شده است تا فضای پای سرنشیان و همچنین حجم قسمت بار افزایش یابند.

برخلاف دو محصول دیگر Jetta، طراحی جتا VS7 به محصولات چینی شباهت دارد و الگوهای اروپایی در آن کمتر مشاهده می‌شوند. چراغ‌های تیز با نا هماهنگی در جلو و عقب و همچنین رینگ‌هایی که نسبت به ابعاد خودرو کوچک به نظر می‌رسند، از جمله مشخصه‌های طراحی این خودرو هستند. با این حال در نمای داخلی می‌توان تشابهات ظاهری میان این خودرو و سایر کراس اوورهای اروپایی را مشاهده کرد.

جتا به ایران می‌آید؛ زیرشاخه اقتصادی فولکس واگن در راه بازار

زیر کاپوت Jetta VS7 پیشرانه 1.4 لیتری فولکس واگن مشترک با جتا VS5 قرار گرفته است که حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک نیز همانند برادر کوچکتر، وظیفه انتقال قدرت را برعهده دارد. این خودرو نیز تک دیفرانسیل است و بنابراین قابلیت بیراهه نوردی ندارد. سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع مولتی لینک است. با این حال پیشرانه 1.4 لیتری برای وزن 1.5 تنی خودرو تا حدی ناکافی به نظر می‌رسد.

امکانات رفاهی، قیمت و رقبا

سیستم چندرسانه‌ای به همراه نمایشگر 10 اینچی، دستیار صوتی، پارک خودکار، سیستم ورود و استارت بدون کلید، آینه‌های جانبی تاشو برقی با گرمکن، سنسور نور و باران، شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سقف پانوراما به همراه سانروف، دوربین عقب و دوربین 360 درجه، کروز کنترل تطبیقی، گرمکن صندلی‌های جلو و تهویه مطبوع دو کاناله از جمله تجهیزات جتا VS7 هستند.

قیمت جتا VS7 در چین بین 15000 الی 19500 هزار دلار تعیین شده است. بنابراین اگر تیپ فول آپشن این خودرو وارد ایران شود، قیمت نهایی آن بدون احتساب مالیات و عوارض از 1.5 میلیارد تومان فراتر خواهد رفت. Jetta VS7 با خودروهایی نظیر تیگو 7 پرو، کی ام سی K7 و فردا T5‌ به رقابت خواهد پرداخت.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , فولکس واگن , جتا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : آقا داریوش شاهین پلاس که خیلی وضعیتش خوبه ، من CVT ثبت نام کردم ، مهر ماه 1402 مبلغ 290 میلیون پیش پرداخت دادم با نوبت تحویل هفته چهارم اسفند 1403 ، هنوز دعوتنامه تکمیل وجه هم برام ارسال نشده چه رسد به فاکتور !!!!
Shahin G : حالا هم جنگ شد از همینم والا می‌ترسیم این کثافتا ماشینو تحویل نمیدن شرکت گوه گرفته
M. شاهین جی آبان : وای طنز تلخی بود🤣😭 منم امیدی ندارم شاهینمو بدن الهی خدا دربدرشون کنه الهی سرشون به خودشون برگرده الهی آب خوش از گلوشون پایین نره
مجید : سلام چقدر برای تکمیل وجه واریز کردید؟
وحید : خیلی ساده :تنظیم قیمت بازار آزاد،به زبان ساده احتکار و عرضه قطره چکانی میکنند،تا بازار همیشه تشنه باشد و عرضه و تقاضا به هم نخورد و هر چند وقت بتوانند قیمت کارخانه را بالا ببرند و به قیمت بازار نزدیک کنند و دوباره روز از نو...در کشورهای اطراف ما ( نه تنها امارات و ترکیه و عمان ،حتی عراق جنگ زده) اینطور نیست،شما به نمایندگی شرکت مراجعه میکنید،خودرو مورد نظر را انتخاب میکنید،همان لحظه مدارک بنام شما میشود و خودرو را میآورید منزل،انواع تسهیلات مثل خرید اقساطی هم برایتان قائل میشوند.... اینجا اینها اگر اراده کنند میتوانند کل اسفندی ها را در عرض دو روز فاکتور کنند، اما نمیکنند..اینطوری شما پس از فرآیند طولانی برنده شدن در قرعه کشی و 10 ماه معطلی،برای خودرو 860 م تومان پولتان را حبس کردید که قیمت آن در بازار 1350 م است ،وقتی تحویل میگیرید،احساس خوشبختی میکنید،دلال ها و نمایندگی ها هم که اغلب با اینها مرتبط هستند،حسابی بار خودشان را میبندند.همان بلایی که تولیدکننده روغن و شکر و ...و دلال ها بر سر مصرف کننده میآورند. دهها سال است که اقتصاد و صنعت مملکت رانتی است.درست هم نمیشود.
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز لطفا کسانی که ماشین تحویل گرفتن ازتجربه رانندگی ومشکلات شاهین پلاس داخل گروه به‌اشتراک‌ بزارن مثل دوست عزیزوگلمون جناب میرزاده مشفقی واکبرآقا کاردرست ومشتی.ممنون ازمحبتتون
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیزواریزی اول ۳۷۰میلیون تاریخ ۱۳شهریور تکمیل وجه وثبت سخا۱۴ اردیبهشت امیدارم همه دوستان عزیز به زودی فاکتور بشیم
کوروش : دوستان این چپاول در روز روشن با مشارکت خود دولت وخودروساز در حال انجامه این رو مد نظر داشته باشید.گرفتارمون کردن خدا گرفتارشون کنه
رز زرد : سیروان گیان مبلغی که پرداخت کردیم شامل افزایش نمیشه..‌.آذر ماه هم که دو شرکت افزایش قیمت داشتن طبق همین روال بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فروردین فرسوده 207 : برا منم همینجوری شده فاکتور نمیکنن.منم فعلا دنبال اینم که ببینم مشکل چیه و چجوری درست میشه.حتما بهتون اطلاع میدم اگر فهمیدم. شمام لطفا اگه تونستید حلش کنید به من بگید چکار کنم
ساینا : انقدر ماشینمون رو ندادن تا ج نگ شد، یه فاتحه باید برای پولامون بخونیم احتمالا
9 اسفند : 🥴🥴
اطلس اذر : بدبخت شدیم با این حمله اسرائیل ب تهران برای سایپا بهانه جورشدفکرنمیکنم حالاحالاها ب ما ماشین بدن اینا کاش اسرائیل سایپا دزد مال مردم خورمیزد ن مردم بی گناه
رسول : توم دلت خوشه ماشینت رفت سایپا موشک خورده
9 اسفند : پیش فروش 9 اسفند هنوز خبری نیست
سهیل : دوستان پارکینگ سایپا کاشان هم موشک خورده با خانه شیخ زاده مدیرش
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با این اتفاقات ماشین دیگه بعید میدونم اصلا تحویل بدن چه فوری چه پیش فروش چه فرسوده عجب داستانی شده صادق 3 4 5 6 7 8 9 از فردا شروع میشه ماشین رفت تو داستان
سمندسورن13اسفند : سلام من فروش فوق العاده تحویل 11خردادبودم هنوزفاکتورنشدم زنگ میزنم نمیایندگی میگن تااون هفته فاکتورمیشه اولای تیردستت میرسه ان شاءالله همینطوری بسه
207 پانا تحویل 12 و 18 خرداد : با سلام خدمت دوستان 207 پانا فروش فوری قالپاق مشکی تبدیل اومده 2 بار نزدم واریز وجه 14 اسفند شماره قرارداد **153776 تحویل 12 خرداد و واریز وجه 20 اسفند شماره قرارداد **153943 تحویل 18 خرداد هنوز هیچ کدوم فاکتور نشده فعلا خبری نیست برا ما که تکمیل وجه کردیم فروش فوریم بودیم نمیدن انقدر کشش میدن یه موشک بخوره تعطیل بشه کلا بدین بریم پی زندگیمون 650 روزی سود تاخییر میده نمیخوایم بدین دیگه خبری شد لطفا اطلاع بدید ممنون دوستان