تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به کسب‌وکارهای آنلاین برای برداشتن قیمت خودرو شبیه حکایت آن کودکی است که چشم‌هایش را می‌بندد و گمان می‌کند جهان تاریک شده‌ و حتی از این هم بدتر است؛ چون کودک از تجربه‌ها یاد می‌گیرد و رشد می‌کند؛ اما بوروکرات‌های دولتی ما حتی از تجربه‌های قبلی هم درس نمی‌گیرند.

نهادهای دولتی در سال۹۸ کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها را مجبور کردند قیمت ملک و خودرو را از روی سامانه‌های خود حذف کنند و این محدودیت نزدیک به یک سال هم ادامه داشت. آن تجربه نشان داد که این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، حتی آهنگ رشد قیمت خانه و خودرو را هم کند نکرد. اما مدیران دولتی باز هم این تجربه شکست‌خورده را تکرار می‌کنند. این فقدان حلقه بازخورد و یادگیرنده نبودن الگوریتم تصمیم‌گیری در دولت را وقتی کنار کیفیت پایین تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم اوضاع نگران‌کننده‌تر می‌شود.

دردناک اینجاست که این تصمیم بیشتر از هر کس به خریداران خودرو لطمه می‌زند که ظاهرا این تصمیم با هدف حمایت از آنها گرفته‌ شده ‌است. بازار خودرو (به‌ویژه دست دوم) یک نمونه خوب از بازارهایی است که در آنها مشکل عدم تقارن اطلاعات وجود دارد. بخشی از این عدم تقارن بین خریدار و فروشنده است. فروشنده به خوبی می‌داند که خودروی او چه شرایطی دارد و عیب و ایرادهای آن چیست؛ اما خریدار در ابهام مطلق است. به همین دلیل ممکن است دو خودرو از نظر برند و مدل مشابه باشند؛ اما قیمت آنها به‌دلیل شرایط فنی و بدنه متفاوت باشد. تمایزهای قیمتی به خریدار کمک می‌کند تفاوت بین این گزینه‌ها را بفهمد. البته بعضی از استارت‌آپ‌ها هم خودشان موتور قیمت‌گذاری دارند که بر اساس شرایط خودرو و گزارش کارشناسی، بازه قیمتی منصفانه را برای ماشین‌ها مشخص می‌کنند. حذف قیمت‌ها باعث می‌شود مهم‌ترین تمایز میان ماشین سالم و ماشین مشکل‌دار حذف شود که طبعا به نفع فروشنده و به زیان خریدار است.

ضمن اینکه نزدیک جغرافیایی (Proximity) هم مهم است؛ مثلا ممکن است خریداری که ساکن شمال تهران است خودرویی را در شمال تهران پیدا کند که گران باشد؛ درحالی‌که مشابهش در جنوب تهران را کمی ارزان‌تر پیدا کند. طبیعی است که او خودروی دورتر را ترجیح می‌دهد؛ چون ارزان‌تر است. زمانی که قیمت حذف می‌شود خریدار مجبور است جست‌وجوی خود را محدود به آگهی‌هایی کند که نزدیک اوست و طبعا وقت او برای تماس گرفتن و قرار گذاشتن و بازدید رفتن هم محدود است و عملا خریدار ناچار است از بین گزینه‌های محدودتری انتخاب کند. این سایت‌ها به خریدار کمک می‌کنند که تمایزهای قیمتی را در دامنه گسترده‌تری از گزینه‌ها بررسی کند و بتواند تحلیل بهتری از قیمت واقعی خودروی مورد نظر متناسب با شرایط آنها داشته باشد.

به سادگی می‌شود دید که این تصمیم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باعث می‌شود هم عدم تقارن بازار به ضرر خریدار بیشتر شود و هم هزینه مبادله برای او افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در شرایط تورمی هرچه خریدار زمان بیشتری صرف جست‌وجو و بررسی کند ضرر می‌کند؛ چون ارزش پولش کاهش می‌یابد؛ اما فروشنده دیرتر هم بفروشد ضرر نمی‌کند؛ چون قیمت خودرو بالا می‌رود.

اینها نکات پیچیده‌ای نیست و بعید است به ذهن تصمیم‌گیرندگان در سازمان حمایت نرسیده باشد. پس چرا چنین تصمیماتی گرفته می‌شود؟ به گمان من خیلی وقت‌ها مدیران ما در مواجهه با شرایط دشوار هیچ کاری از دستشان ساخته نیست در عین حال فشار رسانه‌ها و مردم و گاهی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی هم روی آنها زیاد است. در چنین شرایطی آنها کارهایی می‌کنند صرفا برای اینکه نشان بدهند کاری کرده‌اند و بیکار ننشسته‌اند.

واضح است که رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه و محدودیت واردات است. وقتی تقاضا برای خودرو وجود دارد ولی عرضه آن محدود است و با قرعه‌کشی و صف و حواله می‌شود ماشین خرید آن هم ماشین ایرانی با‌کیفیت پایین، عجیب نیست که قیمت بالا برود. اما عوامل موثر بر کمبود عرضه ریشه در سیاست‌هایی دارند که خارج از کنترل و حیطه اختیار اغلب مدیران حتی ارشد دولتی است؛ ولی چون جالب نیست که هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند، پس سراغ نمایش‌های خیابانی و رسانه‌ای می‌روند. این کار هم یکی از همین کارهاست.

عادت کردن سیستم اداره کشور به اشتباهات تکراری حتی از گرفتن تصمیم اشتباه بدتر است. وقتی یک تصمیم اشتباه گرفته می‌شود، می‌توان تصمیم‌گیرنده را مقصر دانست؛ ولی وقتی یک اشتباه مدام تکرار می‌شود دیگر فقط یک فرد مقصر نیست کلیت سیستم اداری کشور و ‌سازوکارهای سنجش نتایج آن است که زیر سوال می‌رود. اشتباه اول ناراحت‌کننده است؛ اما وقتی تکرار می‌شود ناامیدکننده و مایوس‌کننده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
X5تهران : تاریخ شاسی ۲۵ آبان تاریخ پلاک ۱۲ آذر ارسال مدارک هم ۱۶ آذر
شاهین جی : سلام ارادت محضر دوستان کسی هست که تکمیل وجه دومش هفته چهارم شهریور یا مهر باش که براش پیام اومده تکمیل وجه کنند یا مثل ما که فعلا منتظرش هستیم شاهین جی با سپاس
مریم : خیر. شماره پذیرش همراه با واریز دومی یا همون تکمیل وجه براتون صادر میشه.
ناشناس : تمرکز و گذاشتن روی شاهین پلاس فاکتور تحویل میدن مگه ما از شاهین پلاس کمتر هستم وگرنه به این زودیها نه فاکتور نه تحویل شاهین جی ال نباید دست روی دست گذاشت
محسن ۲۴ شهریور v1 تیتانیوم : سلام از بنده لاستیک وست لیک west leak هست، قیمتش تو بازار نسبت به بارز و کویر بیشتره، لاستیک فروشی سوال کردم میگه از ایرانی ها بهتره، اما تا الان که ۳ هزار تا کار کرده تفاوت خاصی ندیدم، تارا v1 خیلی مسخره است که شیشه دودی، اینه برقی، چراغ سقفی برای سرنشین عقب، نداده
عباس : جی ۴ مرداد ۶۰ روزه ثبت نام کردم دوهفته هستش تحویل گرفتم ۸۰۰ باهاش رفتم خوب نیست عالیست هیچ ایرادی نداشته یه ماه دیرتر دادن ولی ارزش ثبت نام داشته
محمد : دوستان شماره پذیرش همون شماره درخواست است؟ تو قرارداد من فقط شماره در خواست درج شده!
ناشناس : بی عرضگی از ماست که شرکت سایپا باما اینکار میکنه وقتی شرکت سایپا ببینه تکمیل وجه ها تکمیل وجه نکردن انصراف داره میدن اونوقت به خودشون میاد
شاهین پلاس فرهاد : سلام آقا احسان پلاک آنلاین شدی 7تا 12روز کاری هست اگه کرج تهران باشی که سه روزه هست .. بستگی داره کجا ساکن باشی باربری داستان نکنه برای من که چون پل فردیس بودم باربری هم نیاورده سوار شدن آوردن نمایندگی زنگ زدن بیا ببر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نیما : چرا دیگه کسی صداش در نمیاد دیگه دلتون نمیخاد فاکتور بشید یکم زنگ بزنید والا خسته شدم از بس پشت خط موندم جواب نگرفتم
علی : چقدر پایه ای ، بیخودی گفتم 😂
21 مهر : اقا یه عده بیکار بیخودی زدن من 1238100 فاکتورنشده
موتور جدید : داداش من تحویل 27دی هستم هروقت فاکتور شدی خبر بزار ممنون
پیش فروش برج 11 کازرون : سلام آقای اشکی چرا یه عده رو فاکتور برگشت زدن
امید : 26 مرداد sbr
اشکی : سلام و درود خدمت عزیزان سایپایی .عرض کنم خدمت همه عزیزان دل اولا شب یلدا برهمه شما دوستان مبارک و شادباش .امیدوارم درکنار خانواده محترمتان و یاد عزیزان ازدست رفته تان شبی مالامال از خوشی وخاطرات زیبا داشته باشید. عزیزانی از احتمال افزایش خودرو نگران بودن خاستم خدمتشون عرض کنم که فعلا خبری از افزایش قیمت نیست یا حداقل تا آخر بهمن ماه .وخبر خوش دیگه اینکه شرکت در بهمن ماه طرحهای فروش فوق العاده ایی برای خودروی های شاهین پارس نوا و اطلس جی که خودرویی فوق العاده جذاب و چابکی هست خواهد گذاشت. درضمن عزیزانی هم هستن کم لطفی میکنن و با نام حقیر پیام میزارن و با دوستان گاها شوخی هایی میکنن بنده ازطرف خودم عذرخواهی میکنم .شبی آرام و شادی را از خداوند منان برایتان آرزو دارم من الله توفیق سایپا یار و همقدم شما در جاده ها
31شهریور : انشالله به سلامتی.به امید خدا فاکتور ادامه دار باشند.ممنون میشیم اگر بازم خبری بود مارو مطلع کنید.سپاسگزارم از شما.
سینا : ساینا دوگانه پیش فروش آذر پارسال و موعد تحویل تیر و تکمیل وجه مرداد هیچ خبری از فاکتور شدن نیست دوستم سورن دوگانه پیش فروش مرداد و موعد تحویل بهمن و تکمیل وجه آبان امروز دو ماه زودتر ماشین تحویل گرفت
احمده دریژی پوشاوه : من تکمیل وجه 22فروردین هستم چراساینا دوگانه خبری نیست بیچاره وبدبخت شدم سرمایه ام سوخت