تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

تبعات سانسور قیمت‌‌ در بازار خودرو

 

نامه سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به کسب‌وکارهای آنلاین برای برداشتن قیمت خودرو شبیه حکایت آن کودکی است که چشم‌هایش را می‌بندد و گمان می‌کند جهان تاریک شده‌ و حتی از این هم بدتر است؛ چون کودک از تجربه‌ها یاد می‌گیرد و رشد می‌کند؛ اما بوروکرات‌های دولتی ما حتی از تجربه‌های قبلی هم درس نمی‌گیرند.

نهادهای دولتی در سال۹۸ کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها را مجبور کردند قیمت ملک و خودرو را از روی سامانه‌های خود حذف کنند و این محدودیت نزدیک به یک سال هم ادامه داشت. آن تجربه نشان داد که این اقدام نه تنها باعث کاهش قیمت نشد، حتی آهنگ رشد قیمت خانه و خودرو را هم کند نکرد. اما مدیران دولتی باز هم این تجربه شکست‌خورده را تکرار می‌کنند. این فقدان حلقه بازخورد و یادگیرنده نبودن الگوریتم تصمیم‌گیری در دولت را وقتی کنار کیفیت پایین تصمیم‌گیری‌ها قرار می‌دهیم اوضاع نگران‌کننده‌تر می‌شود.

دردناک اینجاست که این تصمیم بیشتر از هر کس به خریداران خودرو لطمه می‌زند که ظاهرا این تصمیم با هدف حمایت از آنها گرفته‌ شده ‌است. بازار خودرو (به‌ویژه دست دوم) یک نمونه خوب از بازارهایی است که در آنها مشکل عدم تقارن اطلاعات وجود دارد. بخشی از این عدم تقارن بین خریدار و فروشنده است. فروشنده به خوبی می‌داند که خودروی او چه شرایطی دارد و عیب و ایرادهای آن چیست؛ اما خریدار در ابهام مطلق است. به همین دلیل ممکن است دو خودرو از نظر برند و مدل مشابه باشند؛ اما قیمت آنها به‌دلیل شرایط فنی و بدنه متفاوت باشد. تمایزهای قیمتی به خریدار کمک می‌کند تفاوت بین این گزینه‌ها را بفهمد. البته بعضی از استارت‌آپ‌ها هم خودشان موتور قیمت‌گذاری دارند که بر اساس شرایط خودرو و گزارش کارشناسی، بازه قیمتی منصفانه را برای ماشین‌ها مشخص می‌کنند. حذف قیمت‌ها باعث می‌شود مهم‌ترین تمایز میان ماشین سالم و ماشین مشکل‌دار حذف شود که طبعا به نفع فروشنده و به زیان خریدار است.

ضمن اینکه نزدیک جغرافیایی (Proximity) هم مهم است؛ مثلا ممکن است خریداری که ساکن شمال تهران است خودرویی را در شمال تهران پیدا کند که گران باشد؛ درحالی‌که مشابهش در جنوب تهران را کمی ارزان‌تر پیدا کند. طبیعی است که او خودروی دورتر را ترجیح می‌دهد؛ چون ارزان‌تر است. زمانی که قیمت حذف می‌شود خریدار مجبور است جست‌وجوی خود را محدود به آگهی‌هایی کند که نزدیک اوست و طبعا وقت او برای تماس گرفتن و قرار گذاشتن و بازدید رفتن هم محدود است و عملا خریدار ناچار است از بین گزینه‌های محدودتری انتخاب کند. این سایت‌ها به خریدار کمک می‌کنند که تمایزهای قیمتی را در دامنه گسترده‌تری از گزینه‌ها بررسی کند و بتواند تحلیل بهتری از قیمت واقعی خودروی مورد نظر متناسب با شرایط آنها داشته باشد.

به سادگی می‌شود دید که این تصمیم سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان باعث می‌شود هم عدم تقارن بازار به ضرر خریدار بیشتر شود و هم هزینه مبادله برای او افزایش پیدا کند. ضمن اینکه در شرایط تورمی هرچه خریدار زمان بیشتری صرف جست‌وجو و بررسی کند ضرر می‌کند؛ چون ارزش پولش کاهش می‌یابد؛ اما فروشنده دیرتر هم بفروشد ضرر نمی‌کند؛ چون قیمت خودرو بالا می‌رود.

اینها نکات پیچیده‌ای نیست و بعید است به ذهن تصمیم‌گیرندگان در سازمان حمایت نرسیده باشد. پس چرا چنین تصمیماتی گرفته می‌شود؟ به گمان من خیلی وقت‌ها مدیران ما در مواجهه با شرایط دشوار هیچ کاری از دستشان ساخته نیست در عین حال فشار رسانه‌ها و مردم و گاهی نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی هم روی آنها زیاد است. در چنین شرایطی آنها کارهایی می‌کنند صرفا برای اینکه نشان بدهند کاری کرده‌اند و بیکار ننشسته‌اند.

واضح است که رشد قیمت خودرو ناشی از کمبود عرضه و محدودیت واردات است. وقتی تقاضا برای خودرو وجود دارد ولی عرضه آن محدود است و با قرعه‌کشی و صف و حواله می‌شود ماشین خرید آن هم ماشین ایرانی با‌کیفیت پایین، عجیب نیست که قیمت بالا برود. اما عوامل موثر بر کمبود عرضه ریشه در سیاست‌هایی دارند که خارج از کنترل و حیطه اختیار اغلب مدیران حتی ارشد دولتی است؛ ولی چون جالب نیست که هیچ کاری نکنند و دست روی دست بگذارند، پس سراغ نمایش‌های خیابانی و رسانه‌ای می‌روند. این کار هم یکی از همین کارهاست.

عادت کردن سیستم اداره کشور به اشتباهات تکراری حتی از گرفتن تصمیم اشتباه بدتر است. وقتی یک تصمیم اشتباه گرفته می‌شود، می‌توان تصمیم‌گیرنده را مقصر دانست؛ ولی وقتی یک اشتباه مدام تکرار می‌شود دیگر فقط یک فرد مقصر نیست کلیت سیستم اداری کشور و ‌سازوکارهای سنجش نتایج آن است که زیر سوال می‌رود. اشتباه اول ناراحت‌کننده است؛ اما وقتی تکرار می‌شود ناامیدکننده و مایوس‌کننده است.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 69 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ایکس5 : سلام برای کدوم شهر بارگیری کردید
راننده ولوو : سلام با احترام امروز ۸ دستگاه x5 بارگیری کردم ولی هنوز که هنوزه پول منو نمیده کرمان موتور
نرگس : اقا سجاد شما سود تاخیرتون ثابت مونده بود یا هرروز تغییر میکرد
مقدم : به به چقدر خبر خوبی دادی ، خوشحالم هم برای شما هم خودمون که بالاخره اسفند شروع شد انشالله که به سلامتی و دل خوشی
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام عزیزانی که تکمیل وجه و سخا ؛ اول اسفند بودند اگر فاکتور شدن ؛ اطلاع رسانی کنن. طرح عادی همه تعهدات و تحویلی های آذر تموم شده و باید اسفند شروع به فاکتور شدن بشه. طرح مادران تا تکمیل وجه شده های ۱۳ اسفند فاکتور شده. نمیدونم اینهمه تاخیر برای چیه. معاون روابط عمومی بین الملل سایپا چند هفته پیش گفت همه تعهدات معوق تا چند هفته آینده تحویل مشتریان میشه اما خبری نیست.
مجتبی j7 : ۲۳ اردیبهشت فاکتور شد ۲۸ اردیبهشت پلاک
سینا : مبارکه. ان شاءالله به سلامتی استفاده کنید. شما هم وضعیتتون به تکمیل وجه برگشت چند روز پیش؟ مابه التفاوت ازتون گرفتن؟
حامد : سلام اسفند ماه تکمیل ۱۵م بود امروز فاکتور شدم
پذیرش 17 آذر فروش فوق العاده : سایپا دریایی از خودرو را وارد ایران کرد https://www.shahrekhabar.com/news/174788100035381 پول مردمو با روش‌های مختلف فروش فوق العاده وفوری وپیش فروش گرفتن باهاش ماشین وارد کردن وکلی هم سود میکنن ولی یه سانروف نمیتونن وارد کنن ماشین ملتو بدن، بعدشم اگر کرم کنن میخوان چندر غاز جریمه تاخیر بدن اگه اسم این کار دزدی نیست پس چیه بی وجدانها
وحید : سلام دوست عزیزم مال من نمیاره داخل کاستومر نگاه میکنی ببینی تارا دستی تیتانیوم آخرین تاریخ کی فاکتور شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : دوستان چند سوال 1چرا سقف شیشه ای تولید نمیشه و اینکه احتمال تولید هست ؟ 2احتمال هست منی که تحویل 31 خرداد باشم طرح تبدیل بخوره با الویت دومم؟ پس این الویت دوم برای چیه 3تاخیر جریمش چقدر است ؟پیش فروش 4احتمال داره پیشنهاد بدن خودم از تهران برم خراسان تحویل بگیرم چقدر میدن ؟
X33دستی کراس : سلام اقایان مدیران خودرو چراx33دستی مجوز خروج نمیخورد؟
دنا : مبارک کدام استان تشریف دارید
محسن : خدا کنه 29بهمن هم فاکتور بشه
سجاد : سلام من هم تحویل 31فروردین هست ولی هنوز رو فاکتور میچرخه شما کدام استان هستید
وحید 1 اسفند : ایشالله .من فاکتور بشم شماهم میافتین تو دور به امید خدا
FX : سلام اقای مدیران خودرو چرا افیکس و اکستریم که 2 ماه عقب هستن مجوز خروج نمیخورن؟!!!!
سید - ساینا 7 اسفند : دیگه کم کم فاکتور پیش فروشای اسفند هم باید شروع بشه :)
محمد 19مهر : منم بیست و نهم فاکتور شدم امروز رفتم نمایندگی بابت اپشن و اینا هزینه شو بدم بهم گفت پلاک شده گفت هفتهی بعد یکشنبه یا دوشنبه میاد
احسان 28بهمن : سلام توحید جان امکانش هست فردا که جمعه اس فاکتور بشیم یا موند برای شنبه؟؟؟؟