هنوز دلیل برکناری مهدی خطیبی رسما اعلام نشده است. اواسط دیماه امسال، ماجرای هایما ۸S برای گروه صنعتی ایران خودرو، خبرساز بود. در آن زمان، تصاویر و اطلاعاتی منتشر شد که تخصیص و تحویل هایما ۸S با قیمت کارخانه (یک میلیارد و ۵۰ میلیون تومان) برای تعدادی از مدیران گروه صنعتی ایرانخودرو را نشان میداد. ظاهرا شرکت مذکور، نهتنها از عملکرد و شاهکارهای مدیران ارشد خود رضایت داشت؛ بلکه قوانین مرتبط با عرضهی خودرو در بورس را فراموش کرده بود.
یک مقام آگاه در وزارت صنعت، امروز یک شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ به خبرنگار فارس گفته است:
در پی واگذاری خودرو خارج از ضابطه به برخی مدیران و سازمانهای دولتی، مدیر عامل ایران خودرو برکنار شد.
استفاده از گرانترین محصول ایران خودرو به عنوان هدیه برای مدیران شرکت، پرداخت پاداش میلیارد تومانی از جیب خریداران هایما ۸S را نشان داد. با این ترفند، مستقیما از حساب ایران خودرو، مبلغی به مدیران پرداخت نمیشود. مورد دوم، افراد ذینفع در این ماجرا هستند. به عنوان مثال، اگر مدیران یا اعضای هیئت مدیره برای خودشان چنین پاداشی در نظر گرفته باشند، نیاز به دخالت قوهی قضائیه و برخورد با سواستفادهکنندگان از مقام در یک شرکت وابسته به دولت، ضروری به نظر میرسد. افکار عمومی سوال میکنند چرا مدلهای ارزانتر مثل ۲۰۶ و رانا برای پاداش به مدیران شرکت انتخاب نشد؟
در تاریخ ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱، امید قالیباف سخنگوی وزارت صنعت معدن و تجارت گفته بود:
برابر اخبار واصله و بررسیهای اولیه، مشخص شد شرکت ایرانخودرو تعدادی خودروی هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاستهای مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد. از اینرو از شرکت ایرانخودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیمها داشته باشند. به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد، پس از بررسیهای اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد. وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینهای برنمیتابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد. مهدی خطیبی به واسطهی اظهاراتش در رابطه با تولیدات ایران خودرو، کیفیت محصولات و مسیر رو به پیشرفت شرکت، تصویری ناخوشایند در اذهان عمومی داشت. خطیبی هفته پیش به درخواست صدا و سیما برای خرید خودرو خارج از نوبت واکنش نشان داده و گفته بود: اگراختصاص خودرو به سازمان ها تخلف است چرا سازمان صدا وسیما نامه زده و درخواست خودرو کرده است.
برابر اخبار واصله و بررسیهای اولیه، مشخص شد شرکت ایرانخودرو تعدادی خودروی هایما S۸ را با قیمت کارخانه به مدیران خود اختصاص داده است؛ این اقدام نه تنها در شرایط کنونی بازار خودرو ناپسند است، بلکه با سیاستهای مبارزه با رانت دولت و وزارت صمت نیز در تعارض قرار دارد. از اینرو از شرکت ایرانخودرو خواسته شده تا ضمن ابطال تخصیص این خودروها توجه بیشتری نسبت به تبعات اینگونه تصمیمها داشته باشند.
به محض دریافت این خبر وزارت صمت وارد صحت سنجی موضوع شد، پس از بررسیهای اولیه و اثبات قضیه، اقدامات لازم در جهت استیفای منافع مردم و حذف رانت شکل گرفته انجام شد. وزارت صمت هیچگونه رانتی را در هیچ زمینهای برنمیتابد و به محض اطلاع، قاطعانه برخوردهای لازم را انجام خواهد داد.
مهدی خطیبی به واسطهی اظهاراتش در رابطه با تولیدات ایران خودرو، کیفیت محصولات و مسیر رو به پیشرفت شرکت، تصویری ناخوشایند در اذهان عمومی داشت. خطیبی هفته پیش به درخواست صدا و سیما برای خرید خودرو خارج از نوبت واکنش نشان داده و گفته بود:
اگراختصاص خودرو به سازمان ها تخلف است چرا سازمان صدا وسیما نامه زده و درخواست خودرو کرده است.
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.