1Carاین روزها در خیابان های ایران شاهد یکی از زیباترین خودروهای دنیا به نام مازراتی هستیم که توسط شرکت آرتاتک به ایران وارد شده است، این خودرو برای مازراتی یک نمونه بسیار با اهمیت خواهد بود. یک کواتروپورته کاملاً جدید که نسل ششم از یک برند ایتالیایی است که به زبان ساده خودروی چهار درب نامیده می شود. این نسل 50 سال پس از نسل اول این خودرو ارائه شده است و از هر نظر جدید است و دارای یک موتور متفاوت با توربو شارژر دوگانه و یک گیربکس 8 سرعته جدید و ساختاری آلومینیومی و پیشرفته است. در سواری این خودرو موارد مثبت بسیار زیادی به چشم می خورد که دلیل آن طراحی استادانه مازراتی است. این مدلی است که نمونه های بعدی بر اساس آن ساخته خواهند شد.
مازراتی انتظار فروش 50,000 دستگاه از این نمونه را تا سال 2015 دارد. در سال 2011 از نسل گذشته کواتروپورته 6,200 دستگاه فروخته شده که بالاترین رقم فروش مازراتی بود. اکنون می توانید تصور کنید که روی این سدان تا چه اندازه حساب شده است. همانطور که وزن انتظارات از این مدل سنگین و سنگین تر می شود، وزن فیزیکی آن کاهش یافته است.
این مدل نسبت به نسل گذشته بزرگ تر بوده و 105 میلی متر فضای پاها در ردیف عقب بیش تر گردیده است ولی در عین حال سبک تر شده. بخشی از این کاهش وزن مدیون استفاده از ساختارهای آلومینیومی است که حدود 100 کیلوگرم را کم کرده. در آینده موتور 6 سیلندر خورچینی با توربوی دوگانه و توان 407 اسب بخار نیز قابل سفارش بوده و همچنین مدل های تمام چرخ متحرک AWD در بازارهای خارج از انگلستان ارائه می شوند.
عملکرد
این مازراتی با موتور 8 سیلندر خورجینی، وزنی معادل 1,900 کیلوگرم داشته و با حجم 3.8 لیتر، 523 اسب بخار نیرو تولید می کند. با وجود این که این خودرو یک مدل لوکس است ولی با اندکی دقت در این ارقام متوجه می شوید که بسیار سریع است.
شتاب صفر تا صد این خودرو 4.7 ثانیه و حداکثر سرعت آن 306 کیلومتر در ساعت است. کواتروپورته در اوایل دهه 60 رکوردهای زیادی را ثبت نمود و این مدل نیز قرار است که سریع ترین مدل سدان لوکس در دنیا باشد!
آیرودینامیک پیشرفته که در سرعت های 300 کیلومتر نیز به راحتی در باد رخنه می کند، پایداری قابل توجه ای در سرعت های بالا به خودرو می بخشد. در سرعت پایین خودرو بسیار آرام است ولی پتانسیل بالایی را در زیر پای خود حس می کنید و وقتی به محدوده حداکثر دور موتور می رسید، حس می کنید که واقعاً در حال پرواز هستید.
گیربکس 8 سرعته حس خوبی دارد. تعویض دنده ها نرم است و پدال های تعویض دنده در زیر انگشتان دست حس خوبی ایجاد می کنند که البته در حالت اتوماتیک این لذت وجود نخواهد داشت. در تعویض های معکوس دنده، یک غرش بلند از اگزوز شنیده می شود که حس هیجان انگیزی را در راننده ایجاد می کند.
سواری و کنترل
نکته مهم در یک خودروی بزرگ با توانایی های اسپرت این است که آن را طوری طراحی کنند که کوچک به نظر رسد و مازراتی این کار را استادانه انجام داده است. تقسیم 50/50 وزن در مدل های دیفرانسیل عقب به این نکته کمک شایانی می کند. و همچنین فرمان دقیق که کاملاً در اختیار راننده می باشد.
این مشخصات به همراه ترمزهای برمبو به کواتروپورته حسی دوست داشتنی و چالاکی خاصی در جاده های باریک می بخشند. سیستم تعلیق نیز نقش بسزایی در حالت اسپرت این خودرو بازی می کند. تغییر مسیر به خوبی انجام می شود و جلوی خودرو در پیچ ها به خوبی تعادل را حفظ می کند. فقط در طول تغییر مسیرهای سریع و ناگهانی در بدنه 5,2 متری کواتروپورته کمی ناپایداری احساس می کنید.
از نقطه نظر راحتی، دلچسبی چندانی وجود ندارد. نرمی در سواری، در حد انتظاری که از برندهای لوکس برجسته دارید نیست. انتخاب حالت نرم کمک فنرها نیز تاثیر چندانی ندارد و خودرو در سطوح ناهموار، لرزش و تکان های زیادی دارد.
فضای داخلی
خطوط بلند روی داشبورد کواتروپورته نمایی عالی دارند. سطح آن با چوب مرغوب پوشیده شده است که با توجه به شکل و اندازه آن گویی توسط تولید کننده چوب های اسکی تولید شده است!
صفحه کیلومتر زیبا و ساده از پشت فرمان خودنمایی می کند و با قرار گرفتن بسیاری از دکمه های کنترل کننده فرعی در سیستم لمسی نمایشگر، کنسول بسیار خلوت شده است. استفاده زیاد از چوب ممکن است به ذائقه هر کسی خوش نیاید ولی به محیط داخلی گرما و زیبایی خاصی می بخشد و صد البته گزینه های زیادی برای سفارش و انتخاب به صورت دلخواه ارائه می شوند که خریدار در صورت تمایل می تواند محیط داخلی را به شکل دلخواه خود تغییر دهد.
با وجود طراحی تاثیر گذار داخلی، ضعف هایی وجود دارند که مازراتی می توانست در مورد آن ها بهتر عمل کند. فضای نگهداری وسایل محدود است و صندلیهای برقی به خوبی حرکت نمی کنند و ساعت صدای تیک تاک بلندی دارد که آزاردهنده است. البته این ها نکات ریزی هستند ولی همین نکات در رقابت ها بسیار تاثیر گذار می باشند.
از لحاظ کارایی خودرو واقعا تاثیر گذار است. صندلی ها به همان راحتی هستند که به نظر می رسند. فضای پاها در عقب عالی است و فضای بالای سر در تمامی صندلی ها بسیار زیاد است.
امنیت و مصرف سوخت
در این کواتروپورته عامل اصلی تمایل به استفاده از آلومینیوم سبک وزن و موتور کوچکتر با توربوی دوگانه، کاهش مصرف سوخت و آلایندگی کم تر بوده است که در مقایسه با رقیبان و با در نظر گرفتن اندازه خودرو نتیجه نسبتاً خوبی در بر داشته است. همه مدل ها دارای 6 کیسه هوا و برنامه کنترل پایداری مازراتی هستند. خریداران می توانند مجموعه ای از تجهیزات کمکی راننده را روی این مدل سفارش دهند که در بسیاری از سدان های لوکس دیده می شوند. ولی ترمزهای این خودرو استثنایی هستند. این روزها بازار خودروهای سدان لوکس مکانی سخت برای رقابت است که با تمایل بسیاری از خریداران به سوی شاسی بلندهای بزرگ و جادار و یا کوپه های چهار درب، این رقابت سخت تر نیز شده است. مازراتی کواتروپورته می تواند یکی از خودروهایی باشد که می تواند برخی از این مشتری های از دست رفته را بازگرداند.
شما خواننده 1Car اگر این فرصت را داشتید که با یک مازراتی رانندگی کنید اولین جائی که با آن می رفتید کجا بود؟