مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

در جامعه فارسی‌زبانان آمریکا، فایل صوتی دست به دست می‌گردد که به نوعی فرهنگ مشتری‌مداری در ایرانی‌ها به صورت عملی به چالش کشیده شده است. در این مکالمه فردی از ملیت افغان که فارسی را نه چندان به سلیسی ایرانیان صحبت می‌کند از یک بانک آمریکایی درخواست اخذ وام مجدد برای ملک خود دارد و از آنجاییکه مدعی می‌باشد که زبان انگلیسی را به خوبی نمی‌داند از بانک درخواست مترجم فارسی‌زبان می‌کند که در ابتدا یک فرد ایرانی برای ترجمه و رابط قرارمی‌گیرد. سادگی و صراحت کلام فرد افغانی طوری است که مترجم ایرانی را به سر حد عصبانیت رسانده و در بخشی از مکالمه شنیده می‌گردد حتی به تندخویی و درشت‌گویی به مشتری اقدام می‌کند. در ادامه بانک نسبت به تعویض مترجم اول – مرد اقدام نموده و از یک مترجم خانم برای دیگر بار –شاید به منظور تلطیف در مذاکره استفاده می‌کند. در این حالت هم مشاهده می‌گردد همان سادگی و صراحت کلام مجددا مترجم ایرانی را ناراحت و دلگیر و وادار به درشت گویی به مشتری بخت برگشته می‌کند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این نوع برخوردها به کرات و در زندگی روزمره جامعه ایرانی قابل مشاهده است. بارها بیش آمده که یک پرسش بیشتر از سوی خریدار، فروشنده را به مرض جنون کشانده است. ترس از رانندگان تاکسی منجر به برخورد محتاطانه مسافران می‌گردد. صندوقداران بانک چه منتی بر سر مشتریان می‌گذارند تا کار ایشان راه انداخته شود. ارباب رجوعان در ادارات دولتی چقدر باید کلمات خود را مزه مزه کنند تا شاید یک کلمه بیشتر منجربه اختلال در کارشان نگردد.متاسفانه علی‌رغم پیشینه قوی جامعه ایرانی در مشتری‌مداری که برگرفته از سیستم بازار می‌باشد، اما مشاهده می‌گردد جای بین مشتری و خدمت‌دهنده عوض شده است. بجای اینکه خدمت دهنده از اینکه به مشتری خدمتی ارایه دهد خوشنود و راضی باشد، انگار مشتری مزاحمی بیش برای امرار معاش خدمت‌دهنده نیست. از یک سو خدمت‌دهنده از کمبود روزی خود در ناله و فغان است و از سوی دیگر نوع برخوردش با مشتری نگاه حاکمانه و از سر شکم سیری است. با مشتری برخوردهای قهرآمیز و جبارانه داشته و از سوی دیگر روزی را از خدای خود طلب می‌کنند. با مشاهده دقیق‌تر می‌توانیم دریابیم خود ما نیز در برخورد با دیگران بسیار اینگونه عمل کرده‌ایم.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مکالمه اشاره شده در ابتدای این مقاله کفایت می‌کند تا نوع برخورد خدمت دهنده آمریکایی (بانکدار) را با خدمت‌دهنده ایرانی (مترجم) مورد قضاوت قرار دهیم. آنچه که مترجمان ایرانی در این مکالمه اعمال می‌کردند علاوه بر ترجمه کلام طرفین، اظهار نظر در مورد خدمت‌گیرنده بوده است. بطوریکه حتی قضاوت‌های شخصی ایشان در مورد خدمت‌گیرنده به کار آمده و او را مورد نقد و قضاوت قرار می‌دهند. اما بانکدار آمریکایی بدون عصبانیت و همراه با صبر و حوصله به درخواست‌ مشتری گوش داده و حتی در مواقعی سوالات خود را مکرر پرسش می‌نماید تا پاسخ صحیح را از مشتری دریابد. آنچه که در این مکالمه مشخص است این است که بانکدار می‌داند حضور یک مشتری فرصتی است برای او که بتواند مسیر ارتقای شغلی و درآمدی خود را بپیماید و به همین جهت با صبر و حوصله با مشتری برخورد می‌کند. در مواقعی حتی لبخند به لب می‌آورد. بانکدار می‌داند کسی است که باید مشتری را به سمت مشتری بکشاند نه اینکه مشتری بدنبال بانک بدود. برای بانکدار مشکلی نیست که حتی میزان مکالمه‌اش به ۲۳ دقیقه بالغ گردد و هیچ نتیجه‌ای هم در آخر برایش حاصل نگردد. همین که مشتری راضی باشد برایش کفایت موضوع می‌کند. در انتهای مکالمه مشخص می‌گردد متقاضی بانک نه تنها زبان انگلیسی را به خوبی می‌داند بلکه این یک بازی‌ای برای محک کیفیت خدمات ارایه شده توسط بانک بوده است. آن کس که در این بازی برنده بوده است بانک و بانکدار آمریکایی بوده که با ترتیب درست و مناسب پرسنل خود مشتری را مشعوف کرده و آن کس که بازنده بوده است مترجمان ایرانی بوده‌اند که هر دو در ایفای وظایف خود کوتاهی ورزیده و از سر بی‌نیازی در این وادی وارد شده‌ و با مشتری به بحث و جدل می‌پردازند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

ولی براستی چرا مشتری‌نداری در برخی برخوردها جا افتاده است؟ چه چیزی است که خود را اولویت بر مشتری می‌دانیم؟ مگر مشتری با پرداخت حق‌الزحمه چیز بیشتری را طلب می‌کند؟ آیا جواب درست از روی صبر و حوصله، مشکلی برای ما ایجاد می‌کند؟ وقت گذاشتن بیش از اندازه به یک مشتری خاص بیشتر برای تامین منافع مشتری برای خدمت‌دهنده ارجح است یا پاسخ گویی به مشتریان بیشتر با نارضایتی بیشتر؟ آیا بانکدار نمی‌توانست زمان پاسخگویی را کوتاه‌تر کند تا تعداد مشتریان بیشتری را راضی کند؟

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

اما به نظر می‌اید پاسخ فقط یک چیز باشد و آن نیز جز رفتارها و باورهای کلیشه‌ای غلط نباشد. جامعه‌ای که پیشینه مشتری مداری آن به قرنها بالغ می‌گردد باید بتواند الگوی مناسبی برای برخورد صحیح و منطقی با دیگران باشد نه اینکه بخواهد الگوی مشتری‌مداری را از فرهنگ‌هایی بیاموزد که خود از این فرهنگ الگو گرفته‌اند. توجه داشته باشیم که مشتری فقط آن کس نیست که پول می‌دهد تا جنسی را ابتیاع کند. مشتری کسی است که خنده‌ای می‌دهد تا خنده‌ای بگیرد. سوالی می‌پرسد تا پاسخی بشنود. دستی می‌دهد تا دستی بگیرد. همه ما مشتریان همدیگر هستیم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی


مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

بابک
3

من از شرکتی اینترنت گرفته بودم که جایزه اپراتور برتر دیتا رو بهش داده بود ند، رفتم شرکت گفتم چرا وصل نشده فردی که پشت میز فنی نشسته بود طوری جوابمو داد انگار قاتل پدرشم.پول هم میدی بهت بدو بیراه هم میگن .خوب اگه این شرکت اوله وای به حاله بقیه.
03:11  1392/09/11
گزارش
پاسخ دادن
ناصر
0

ادمين جان پاي لخت خانوم رو حذف كن تا منشوري نشدي داداش ما دوست داريم كه گوش زد مي كنيم
08:20  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

کاملاً درسته ، واقعاً برای ارتقای فرهنگ مشتری مداری ما خیلی باید کار بکنیم ، خیلی از ادارات و شرکت ها و ارگانهایی که خدماتی رو ارایه می دهند واقعاً کمبود شدیدی تو این زمینه دارند و صد البته که این مسئله (مشتری مداری) یکی از اصلی ترین نکات در برخورد با ارباب رجوع است.
07:25  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند ۶ اردیبهشت : سلام من ۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم هنوز خبری نیست! میشه شماره ای که تماس گرفتین رو بگین؟
پیمان : درسته کاملا. همین پیج و بالا پایین کنی میبینی چقدر دلال هستند که ماشین ها روی دستشون باد کرده. من خودم 2سال پیش میخواستم تیگو بگیرم هرکاری کردم اسمم درنیومد از همکارا و همسایها 4 نفر اسمشون دراومد و یک ساعتم استفاده نکردن و فروختند . منه مصرف کننده نتونستم بگیرم. هنوزم هستند. الان قیمت اینجوری شده پارسال اینجوری نبود که . الان دوست من یک a5 و 2تا تارا و یکx5 داره توی پارکینگ که کسی نمیخره. خداروشکر داره این شغل بی زحمت حذف میشه.
شاهین اردیبهشت : سلام من دوروز پیش تبدیل زدم با شرایط شما روز بعدش فاکتور شد در پناه خدا
تارا دستی فوری : تکمیل وجه ۳۱ تیر فاکتور ۳ شهریور، زنگ زدم نمایندگی گفت جریمه تاخیر فقط تا تاریخ فاکتور داده میشه، نه تاریخ تحویل
تارا دستی فوری : سلام من ۳۱ تیر تکمیل وجه کردم ۳ شهریور فاکتور شده رقم فاکتور ۸۷۵ هست، قیمت کارت طلایی تک ستاره ۶۲۰۰ توی بخشنامه زده، پرداختی بنده ۸۹۳ بوده با همین کارت طلایی، قاعدتا باید اختلاف این دورقم بدن، حدود ۱۲ تومن
حسین X5 : سلام برای x5 های به صورت پرداخت دو مرحله ای ، دعوت نامه تا چه تاریخی امده؟
شاهین جی : منم ۶ اردیبهشت تکمیل وجه کردم خبری نیست
سهند دی ماه 1 : باید مشهدی ها بریزن داخل غرفه سایپا سرویشون کنن
محمد شهریور : سلام دعوت نامه های مرداد تموم شده یا هنوز هست؟؟ اگه تموم شدن پولامونو جمع کنیم منتظر پیامک باشیم ؟؟؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سورن تحویل 31 تیر : سلام دوستان کسی بوده که 27 مرداد فاکتور شده باشه وماشین تحویل گرفته باشه یا اینکه مدارک ماشین تحویل گرفته لطفا جواب بدید
دنا اتومات تحویل 31 شهریور : انشالله قسمت همه..
تبدیل جی ال : چی شد چیزی نگفتن؟همون سفید مشکی هم نمیدن
اطلس آذر : تجمع شد ولی تعداد کمی امدن درب شماره یک ودو چیه بنا بود کیلومتر 11جمع بشن نه کیلومتر 15چرا الکی میگید بیشتر کسای هم که امده بودن نقره ای ومشکی بودن که رفتن تبدیل زدن به سفیدساعت نه همه بودن الانم برگشتیم سمت سرکارمون ولی خبرنگار نبود
دنا 31مرداد رینگ الومینیوم : سلام تکمیل وجه شما چه تاریخیه
اخبار سایپا(خبر موثق) : بهاره جان بستگی به شهر شما و نمایندگیتون داره،اگه شهرتون کوچک یا نمایندگیتون کم فروش باشه بله طول میکشه برسه دستتون،ولی شهر های بزرگ سریعتر ارسال میشن،اگر هم کلا ارسال همه جا تاخیر داشته باشه بهترین راه تحویل حضوری هست،کلا یکروز نهایت از کارتون میزنید ولی سریعتر ماشین تحویلتون میشه
ایوب : پانا فولادی 31تیر فاکتور نشده هر کس فاکتور شد این تاریخ خبری بده
مهدی : چی میگی داداش؟مثل اینکه ماشین تو ندادن زدی به سیم اخر
سعید gxrl نقره ای : سلام کوییک gxrl نقره ای رینگ آلومینیومی تحویل هفته چهارم تیر ماه که بنده 11 خرداد تکمیل وجه کردم ثبتنام دی 1403 پیش فروش بودم امروز فاکتور شدم انشالله برای همه تکمیل وجه 448 م شد در کل
امیر : سلام دوستان من با شماره پذیرش 12090260،پیش فروش کوییک Gxl تحویل هفته چهارم خرداد، پذیرش 3\10\1403، تکمیل وجه 26\2\1404 امروز فاکتور شدم. انشالله همه شما هم بزودی فاکتور بشید