مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

در جامعه فارسی‌زبانان آمریکا، فایل صوتی دست به دست می‌گردد که به نوعی فرهنگ مشتری‌مداری در ایرانی‌ها به صورت عملی به چالش کشیده شده است. در این مکالمه فردی از ملیت افغان که فارسی را نه چندان به سلیسی ایرانیان صحبت می‌کند از یک بانک آمریکایی درخواست اخذ وام مجدد برای ملک خود دارد و از آنجاییکه مدعی می‌باشد که زبان انگلیسی را به خوبی نمی‌داند از بانک درخواست مترجم فارسی‌زبان می‌کند که در ابتدا یک فرد ایرانی برای ترجمه و رابط قرارمی‌گیرد. سادگی و صراحت کلام فرد افغانی طوری است که مترجم ایرانی را به سر حد عصبانیت رسانده و در بخشی از مکالمه شنیده می‌گردد حتی به تندخویی و درشت‌گویی به مشتری اقدام می‌کند. در ادامه بانک نسبت به تعویض مترجم اول – مرد اقدام نموده و از یک مترجم خانم برای دیگر بار –شاید به منظور تلطیف در مذاکره استفاده می‌کند. در این حالت هم مشاهده می‌گردد همان سادگی و صراحت کلام مجددا مترجم ایرانی را ناراحت و دلگیر و وادار به درشت گویی به مشتری بخت برگشته می‌کند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این نوع برخوردها به کرات و در زندگی روزمره جامعه ایرانی قابل مشاهده است. بارها بیش آمده که یک پرسش بیشتر از سوی خریدار، فروشنده را به مرض جنون کشانده است. ترس از رانندگان تاکسی منجر به برخورد محتاطانه مسافران می‌گردد. صندوقداران بانک چه منتی بر سر مشتریان می‌گذارند تا کار ایشان راه انداخته شود. ارباب رجوعان در ادارات دولتی چقدر باید کلمات خود را مزه مزه کنند تا شاید یک کلمه بیشتر منجربه اختلال در کارشان نگردد.متاسفانه علی‌رغم پیشینه قوی جامعه ایرانی در مشتری‌مداری که برگرفته از سیستم بازار می‌باشد، اما مشاهده می‌گردد جای بین مشتری و خدمت‌دهنده عوض شده است. بجای اینکه خدمت دهنده از اینکه به مشتری خدمتی ارایه دهد خوشنود و راضی باشد، انگار مشتری مزاحمی بیش برای امرار معاش خدمت‌دهنده نیست. از یک سو خدمت‌دهنده از کمبود روزی خود در ناله و فغان است و از سوی دیگر نوع برخوردش با مشتری نگاه حاکمانه و از سر شکم سیری است. با مشتری برخوردهای قهرآمیز و جبارانه داشته و از سوی دیگر روزی را از خدای خود طلب می‌کنند. با مشاهده دقیق‌تر می‌توانیم دریابیم خود ما نیز در برخورد با دیگران بسیار اینگونه عمل کرده‌ایم.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مکالمه اشاره شده در ابتدای این مقاله کفایت می‌کند تا نوع برخورد خدمت دهنده آمریکایی (بانکدار) را با خدمت‌دهنده ایرانی (مترجم) مورد قضاوت قرار دهیم. آنچه که مترجمان ایرانی در این مکالمه اعمال می‌کردند علاوه بر ترجمه کلام طرفین، اظهار نظر در مورد خدمت‌گیرنده بوده است. بطوریکه حتی قضاوت‌های شخصی ایشان در مورد خدمت‌گیرنده به کار آمده و او را مورد نقد و قضاوت قرار می‌دهند. اما بانکدار آمریکایی بدون عصبانیت و همراه با صبر و حوصله به درخواست‌ مشتری گوش داده و حتی در مواقعی سوالات خود را مکرر پرسش می‌نماید تا پاسخ صحیح را از مشتری دریابد. آنچه که در این مکالمه مشخص است این است که بانکدار می‌داند حضور یک مشتری فرصتی است برای او که بتواند مسیر ارتقای شغلی و درآمدی خود را بپیماید و به همین جهت با صبر و حوصله با مشتری برخورد می‌کند. در مواقعی حتی لبخند به لب می‌آورد. بانکدار می‌داند کسی است که باید مشتری را به سمت مشتری بکشاند نه اینکه مشتری بدنبال بانک بدود. برای بانکدار مشکلی نیست که حتی میزان مکالمه‌اش به ۲۳ دقیقه بالغ گردد و هیچ نتیجه‌ای هم در آخر برایش حاصل نگردد. همین که مشتری راضی باشد برایش کفایت موضوع می‌کند. در انتهای مکالمه مشخص می‌گردد متقاضی بانک نه تنها زبان انگلیسی را به خوبی می‌داند بلکه این یک بازی‌ای برای محک کیفیت خدمات ارایه شده توسط بانک بوده است. آن کس که در این بازی برنده بوده است بانک و بانکدار آمریکایی بوده که با ترتیب درست و مناسب پرسنل خود مشتری را مشعوف کرده و آن کس که بازنده بوده است مترجمان ایرانی بوده‌اند که هر دو در ایفای وظایف خود کوتاهی ورزیده و از سر بی‌نیازی در این وادی وارد شده‌ و با مشتری به بحث و جدل می‌پردازند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

ولی براستی چرا مشتری‌نداری در برخی برخوردها جا افتاده است؟ چه چیزی است که خود را اولویت بر مشتری می‌دانیم؟ مگر مشتری با پرداخت حق‌الزحمه چیز بیشتری را طلب می‌کند؟ آیا جواب درست از روی صبر و حوصله، مشکلی برای ما ایجاد می‌کند؟ وقت گذاشتن بیش از اندازه به یک مشتری خاص بیشتر برای تامین منافع مشتری برای خدمت‌دهنده ارجح است یا پاسخ گویی به مشتریان بیشتر با نارضایتی بیشتر؟ آیا بانکدار نمی‌توانست زمان پاسخگویی را کوتاه‌تر کند تا تعداد مشتریان بیشتری را راضی کند؟

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

اما به نظر می‌اید پاسخ فقط یک چیز باشد و آن نیز جز رفتارها و باورهای کلیشه‌ای غلط نباشد. جامعه‌ای که پیشینه مشتری مداری آن به قرنها بالغ می‌گردد باید بتواند الگوی مناسبی برای برخورد صحیح و منطقی با دیگران باشد نه اینکه بخواهد الگوی مشتری‌مداری را از فرهنگ‌هایی بیاموزد که خود از این فرهنگ الگو گرفته‌اند. توجه داشته باشیم که مشتری فقط آن کس نیست که پول می‌دهد تا جنسی را ابتیاع کند. مشتری کسی است که خنده‌ای می‌دهد تا خنده‌ای بگیرد. سوالی می‌پرسد تا پاسخی بشنود. دستی می‌دهد تا دستی بگیرد. همه ما مشتریان همدیگر هستیم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی


مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

بابک
3

من از شرکتی اینترنت گرفته بودم که جایزه اپراتور برتر دیتا رو بهش داده بود ند، رفتم شرکت گفتم چرا وصل نشده فردی که پشت میز فنی نشسته بود طوری جوابمو داد انگار قاتل پدرشم.پول هم میدی بهت بدو بیراه هم میگن .خوب اگه این شرکت اوله وای به حاله بقیه.
03:11  1392/09/11
گزارش
پاسخ دادن
ناصر
0

ادمين جان پاي لخت خانوم رو حذف كن تا منشوري نشدي داداش ما دوست داريم كه گوش زد مي كنيم
08:20  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

کاملاً درسته ، واقعاً برای ارتقای فرهنگ مشتری مداری ما خیلی باید کار بکنیم ، خیلی از ادارات و شرکت ها و ارگانهایی که خدماتی رو ارایه می دهند واقعاً کمبود شدیدی تو این زمینه دارند و صد البته که این مسئله (مشتری مداری) یکی از اصلی ترین نکات در برخورد با ارباب رجوع است.
07:25  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
GL تکمیل وجه اردیبهشت : دیروز دوباره برام پیامک تکمیل وجه اومد. 300 هزار تومن دیگه واریز کردم. هنوز توی سیستم به حالت آماده تخصیص برنگشته. امروز زنگ زدم سایپا گفت که برای مابه تفاوت بیمه هست. و گفت که برای تحویل شاهین gl مشکلی نداریم و به زودی تحویل داده میشه. من از وقتی سخا رو تحویل دادم 37 روز گذشته.
علی ریرا : دوستان با این وضع که پیش میره فکر نمیکنم به این زودی ها ری راها رو تحویل بدند
داریوش : من 17اردیبهشت تکمیل وجه کرده بودم دوباره دیروز واسم پیام دعوتنامه اومد رفتم نمایندگی گفت مابتفاوت بیمه و عوارض و مالیات باید پرداخت کنی 58 هزار تومن مجدد پرداخت کردم ولی هنوز فاکتور نشده.
حسام : سلام دوستان. من واریزی ۲۲ اسفندماه هستم.‌هنوز فاکتور نشده. کسی ۲۲ اسفند فاکتور شده؟؟،،
X5 : سلام تا یک هفته تعطیله ماشین ما تمام مراحل کامل شده و آماده تحویل وتا تهران شروع بکار نکنه هیچ کاری انجام نمیشه
شاهین G : شما شاهین Gهستید ؟یا شاهین Gl?? یا cvt??
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : من ۳ اردیبهشت تکمیل وجه کردم فاکتور نشده هنوز زنگ زدم نمایندگی گفت تا ۳۱ فروردین فاکتور شده نمی‌دونم راست میگن یا دروغ
شاهین G : ما واریزی اردیبهشتیم هنوز فاکتور نشدیم 😭
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : سلام دوستان پیگیری وضیت خودرو وقتی که یه مرحله به عقب بر میگرده تا چند روز بعد فاکتور میشه و تا چند روز بعد تحویل خودرو انجام میشه تو رو خدا هر که این مراحل گذرونده خبر بده یا هر کسی از دوستان که در جریان هست خواهش میکنم جواب بدید
امین : سلام بچه ها ماشین کسی بوده که فاکتوربشه؟
پانا پیش فروش 31خرداد : پانا قالپاق دوبار تبدیل اومد نزدم دیروز 29/3فاکتور شد
ساینا اس 11 بهمن ماه : سلام مدیر و پرسنل شرکت سایپا واقعا خرابه(داغونه) فقط یاد دارن که دروغ بگن در تمام کارهایش ضعیف عمل می کند و ماشین هارو فاکتور نمیکنه(صرفه جویی میکند) الان هم بهانه تعطیلات،استراحت میکنن
فوق العاده بهمن 6بهمن : داداش می خوای از دست شرکت سایپا فارغ بشی هفته دیگه فاکتور میشی
ساینا : تو رو خدا جواب بدین منم همین طور شده دهم اسفند بودم یه مرحله برگشته عقب
پیش فروش ساینا s : سلام منم 10اسفند یک مرحله به عقب برگشت جریان چیه تو رابه خدا جواب بدید؟؟
کوییک آر اس : خوب چرا زنگ نمی‌زنی 96550 دقیق بهتون میگه
میلاد ..... ایلام : سلام دوستان کسی میدونه اگه شماره چک نوشته برای سود تاخیر ولی تاریخ ارسال به بانک 0 نوشته . پولو میتونم بگیرم یا باید تاریخ بنویسه. مال من شماره چک نوشته
کوییک RS فروش فوری پذیرش 13 خرداد : برو توسایت قسمت پرداخت دعوتنامه نگاه کن احتمالا باید مبلغی پرداخت کنی که افزایش قیمت دادن