مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

در جامعه فارسی‌زبانان آمریکا، فایل صوتی دست به دست می‌گردد که به نوعی فرهنگ مشتری‌مداری در ایرانی‌ها به صورت عملی به چالش کشیده شده است. در این مکالمه فردی از ملیت افغان که فارسی را نه چندان به سلیسی ایرانیان صحبت می‌کند از یک بانک آمریکایی درخواست اخذ وام مجدد برای ملک خود دارد و از آنجاییکه مدعی می‌باشد که زبان انگلیسی را به خوبی نمی‌داند از بانک درخواست مترجم فارسی‌زبان می‌کند که در ابتدا یک فرد ایرانی برای ترجمه و رابط قرارمی‌گیرد. سادگی و صراحت کلام فرد افغانی طوری است که مترجم ایرانی را به سر حد عصبانیت رسانده و در بخشی از مکالمه شنیده می‌گردد حتی به تندخویی و درشت‌گویی به مشتری اقدام می‌کند. در ادامه بانک نسبت به تعویض مترجم اول – مرد اقدام نموده و از یک مترجم خانم برای دیگر بار –شاید به منظور تلطیف در مذاکره استفاده می‌کند. در این حالت هم مشاهده می‌گردد همان سادگی و صراحت کلام مجددا مترجم ایرانی را ناراحت و دلگیر و وادار به درشت گویی به مشتری بخت برگشته می‌کند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این نوع برخوردها به کرات و در زندگی روزمره جامعه ایرانی قابل مشاهده است. بارها بیش آمده که یک پرسش بیشتر از سوی خریدار، فروشنده را به مرض جنون کشانده است. ترس از رانندگان تاکسی منجر به برخورد محتاطانه مسافران می‌گردد. صندوقداران بانک چه منتی بر سر مشتریان می‌گذارند تا کار ایشان راه انداخته شود. ارباب رجوعان در ادارات دولتی چقدر باید کلمات خود را مزه مزه کنند تا شاید یک کلمه بیشتر منجربه اختلال در کارشان نگردد.متاسفانه علی‌رغم پیشینه قوی جامعه ایرانی در مشتری‌مداری که برگرفته از سیستم بازار می‌باشد، اما مشاهده می‌گردد جای بین مشتری و خدمت‌دهنده عوض شده است. بجای اینکه خدمت دهنده از اینکه به مشتری خدمتی ارایه دهد خوشنود و راضی باشد، انگار مشتری مزاحمی بیش برای امرار معاش خدمت‌دهنده نیست. از یک سو خدمت‌دهنده از کمبود روزی خود در ناله و فغان است و از سوی دیگر نوع برخوردش با مشتری نگاه حاکمانه و از سر شکم سیری است. با مشتری برخوردهای قهرآمیز و جبارانه داشته و از سوی دیگر روزی را از خدای خود طلب می‌کنند. با مشاهده دقیق‌تر می‌توانیم دریابیم خود ما نیز در برخورد با دیگران بسیار اینگونه عمل کرده‌ایم.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

مکالمه اشاره شده در ابتدای این مقاله کفایت می‌کند تا نوع برخورد خدمت دهنده آمریکایی (بانکدار) را با خدمت‌دهنده ایرانی (مترجم) مورد قضاوت قرار دهیم. آنچه که مترجمان ایرانی در این مکالمه اعمال می‌کردند علاوه بر ترجمه کلام طرفین، اظهار نظر در مورد خدمت‌گیرنده بوده است. بطوریکه حتی قضاوت‌های شخصی ایشان در مورد خدمت‌گیرنده به کار آمده و او را مورد نقد و قضاوت قرار می‌دهند. اما بانکدار آمریکایی بدون عصبانیت و همراه با صبر و حوصله به درخواست‌ مشتری گوش داده و حتی در مواقعی سوالات خود را مکرر پرسش می‌نماید تا پاسخ صحیح را از مشتری دریابد. آنچه که در این مکالمه مشخص است این است که بانکدار می‌داند حضور یک مشتری فرصتی است برای او که بتواند مسیر ارتقای شغلی و درآمدی خود را بپیماید و به همین جهت با صبر و حوصله با مشتری برخورد می‌کند. در مواقعی حتی لبخند به لب می‌آورد. بانکدار می‌داند کسی است که باید مشتری را به سمت مشتری بکشاند نه اینکه مشتری بدنبال بانک بدود. برای بانکدار مشکلی نیست که حتی میزان مکالمه‌اش به ۲۳ دقیقه بالغ گردد و هیچ نتیجه‌ای هم در آخر برایش حاصل نگردد. همین که مشتری راضی باشد برایش کفایت موضوع می‌کند. در انتهای مکالمه مشخص می‌گردد متقاضی بانک نه تنها زبان انگلیسی را به خوبی می‌داند بلکه این یک بازی‌ای برای محک کیفیت خدمات ارایه شده توسط بانک بوده است. آن کس که در این بازی برنده بوده است بانک و بانکدار آمریکایی بوده که با ترتیب درست و مناسب پرسنل خود مشتری را مشعوف کرده و آن کس که بازنده بوده است مترجمان ایرانی بوده‌اند که هر دو در ایفای وظایف خود کوتاهی ورزیده و از سر بی‌نیازی در این وادی وارد شده‌ و با مشتری به بحث و جدل می‌پردازند.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

ولی براستی چرا مشتری‌نداری در برخی برخوردها جا افتاده است؟ چه چیزی است که خود را اولویت بر مشتری می‌دانیم؟ مگر مشتری با پرداخت حق‌الزحمه چیز بیشتری را طلب می‌کند؟ آیا جواب درست از روی صبر و حوصله، مشکلی برای ما ایجاد می‌کند؟ وقت گذاشتن بیش از اندازه به یک مشتری خاص بیشتر برای تامین منافع مشتری برای خدمت‌دهنده ارجح است یا پاسخ گویی به مشتریان بیشتر با نارضایتی بیشتر؟ آیا بانکدار نمی‌توانست زمان پاسخگویی را کوتاه‌تر کند تا تعداد مشتریان بیشتری را راضی کند؟

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

اما به نظر می‌اید پاسخ فقط یک چیز باشد و آن نیز جز رفتارها و باورهای کلیشه‌ای غلط نباشد. جامعه‌ای که پیشینه مشتری مداری آن به قرنها بالغ می‌گردد باید بتواند الگوی مناسبی برای برخورد صحیح و منطقی با دیگران باشد نه اینکه بخواهد الگوی مشتری‌مداری را از فرهنگ‌هایی بیاموزد که خود از این فرهنگ الگو گرفته‌اند. توجه داشته باشیم که مشتری فقط آن کس نیست که پول می‌دهد تا جنسی را ابتیاع کند. مشتری کسی است که خنده‌ای می‌دهد تا خنده‌ای بگیرد. سوالی می‌پرسد تا پاسخی بشنود. دستی می‌دهد تا دستی بگیرد. همه ما مشتریان همدیگر هستیم.

با کلیک بر روی تصویر زیر و عضویت در فید 1Car می توانید مطالب متنوع سایت را دنبال کنید.

مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی


مشتری مداری به سبک ایرانی یا آمریکایی

این مقاله توسط نویسنده افتخاری سایت آقای دکتر نادر وهاب آقایی نوشته شده است.

شما هم می توانید به جمع نویسندگان افتخاری سایت 1Car.ir بپیوندید.

جناب آقای دکتر نادر وهاب آقایی، مدیر یا مشاور خدمات پس از فروش شرکت های متعددی اعم از آسان موتور، اطلس خودرو، ایران خودرو، ایساکو، مدیا موتورز، افرا موتور، سیف خودرو، و بم خودرو بوده اند.


برچسب : خدمات پس از فروش






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

3 نظر

بابک
3

من از شرکتی اینترنت گرفته بودم که جایزه اپراتور برتر دیتا رو بهش داده بود ند، رفتم شرکت گفتم چرا وصل نشده فردی که پشت میز فنی نشسته بود طوری جوابمو داد انگار قاتل پدرشم.پول هم میدی بهت بدو بیراه هم میگن .خوب اگه این شرکت اوله وای به حاله بقیه.
03:11  1392/09/11
گزارش
پاسخ دادن
ناصر
0

ادمين جان پاي لخت خانوم رو حذف كن تا منشوري نشدي داداش ما دوست داريم كه گوش زد مي كنيم
08:20  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
نیما
4

کاملاً درسته ، واقعاً برای ارتقای فرهنگ مشتری مداری ما خیلی باید کار بکنیم ، خیلی از ادارات و شرکت ها و ارگانهایی که خدماتی رو ارایه می دهند واقعاً کمبود شدیدی تو این زمینه دارند و صد البته که این مسئله (مشتری مداری) یکی از اصلی ترین نکات در برخورد با ارباب رجوع است.
07:25  1392/09/10
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 9 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شیما تبدیل به gl : سلام من امروز میوام تبدیل بزنم لطفا بگین سخا چیه داستانش باید بعد تکمیل وجه چه کرد
مهدی پلاس 16 اردیبهشت : کلا اردیبهشت چند مرحله دعوت نامه آمده .؟؟؟؟
شیما تبدیل به gl : سلام عزیزم بیزحمت میشه بگین بعد تکمیل وجه چکار باید کرد .اون مسله سخا چه جوریه ؟
۰۰۰۰ : خدا بزرگه نگران نباش ما هم مثل شما منتطریم تا خودرومونو تحویل بدن ولی متاسفانه گیر ادمای ل ج ن افتادیم
۳ اردیبهشت : دوستان ۳ اردیبهشت کسی فاکتور شده ؟ چرا از منو نمیدن
دستی تیتانیوم آذر : درود بر منتظران من پیش خودم فکر کردم اکثرا سفید و مشکی انتخاب میکنن و از من که رنگش تیتانیوم هست را زودتر میدن . اما زهی خیال باطل که نه تنها زودتر نمیدن یکماه هم نسبت به بقیه تاخیر داره .گیری کردیم به خدا از دست ایران خودرو .دفعه قبلم سورن پلاس را موتورش را عوض کردن و به جای ef7, موتور xu7pگذاشتن و تحویلم دادن .
رز زرد : برادر اگه شاهین جی تولید نمیکردن چرا در اصلاح قیمت ها شاهین جی هم جز محصولات سایپاست😏 دروغ مبگن این دزدها
رز زرد : حرف حق👍👍👍 چون اگه شاهین جی نداره و تولید نمیکنه چرا قیمت کارخانه رو مشخص کرده... ماشینی که تولید نمیشه قیمت نداره...باید از لیست محصولات خارج میشد... ولی همش بهانه س که ندارن شاهین جی های بازار تولید خوشونه،وارداتی که نیستن... خدا لعنتشون کنه
J4 مرداد : نظر خودت چیه؟
شاهینG : دوستان عزیزشرکت سایپا داره از در پشتی شاهین جی وشاهین پلاس و cvt تو بازار آزاد میفروشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کویبک اس تکمیل 29تیر : چهار ماه صبر کردیم فاکتور بشیم.باز 4 ماه صبر کنیم تا پلاک بشیم
G : دوست عزیز دیگه کار از فریاد حق خواهی گذشته اگر به ضرب و زور نندازیم اونایی که قراره تیر تا شهریور 1405 تحویل بگیرن همین ماهایی هستیم که قرار بود آذر 1403 تحویل بگیریم. دیگه واقعا راه اومدن با سایپا فایده ای نداره.
در به در نیسان : نه خبری نیست از این بی شرفا
hamed : حاجی من تحویل شهریور کوییک اس هستم ،پونزده مهر فاکتور شده ولی پلاکی نه،حدود دو هفته پیش رفتم شرکت سایپا امور مشتریان تو تهران گفتن تعرفه پلاک نداریم فعلا تا یک هفته دیگه الان دو هفته گذشته و هیچ
اطلس : دوستان فقط دیگه از سایپا ماشین نخرید نه خودتون و نه بگذارید هیچ کدوم از اعضای خانواده ، حتی دوست و دشمنتون هم از سایپا خرید کنه اینا از یزید هم بدتر بودن تو این 2 سال ما رو صد بار کشتن یک سری آدم بی مسئولیت و مال مردم خور دور هم جمع شدن و فقط به فکر انباشت ثروت خودشون هستند الان با این طرح پیش فروش باز هم میخوان مردم بیچاره ای مثل ما رو سر کیسه کنن و با پول ها برن به ریش مردم بخنن و نهایت میگن سانروف نداریم حالا بیفتید دنبال ما، واقعا خجالت هم نمی کشن الان وزارت صمت چه غلطی داره میکنه که اینا دوباره پیش فروش گذاشتن. دوستان با همون پول پیش فروش، صد یا دویست هم بگذارید روش تو این اوضاع داغون برید قشنگ یک ماشین بخرید تو چاهی که ما افتادیم توش شما ها نیفتید، که سایپا قشنگ بیچاره تون میکنه.
نیلوفر : فکر کنم تا ماشینا رو بدن مدرسه ها تعطیل شده ما کلی هزینه رفت و آمد باهامون شده واقعا پشیمونم
کویبک اس تکمیل 29تیر : از من زودتر فاکتور شده ولی هنوز پلاک نشده که.چطور میشه
تبدیل به تک : کاش میشد بیان ببینن چه وضعیه بعد برن ثبت نام کنن
الناز : سلام دوستان چرا بعد از گذشت 5 روز از فاکتور پلاک نمی کنن؟؟
تبدیل به تک : تکمیل 4مهر؟؟؟؟