انواع مدیریت لجستیک

 

صادرات  خودروی  ترکیه  ۵۲۰۰  برابر بیشتر  از  ایران است

 

رپورتاژ - فرآیند مدیریت لجستیک با انباشت مواد اولیه آغاز می شود و تا مرحله نهایی که کالا به مقصد یا به دست مشتری تحویل داده می شود، ادامه می یابد. انواع مختلفی از لجستیک در ارتباط با فرآیندهای زنجیره تامین وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است.

 

انواع مدیریت لجستیک

 

1. مدیریت تامین

مدیریت تامین شامل برنامه ریزی، تهیه و هماهنگی موادی است که در یک مکان خاص، در یک زمان خاص برای پشتیبانی از تولید مورد نیاز است. این تدارکات همچنین شامل هماهنگی برای ذخیره سازی و حمل و نقل مواد خواهد بود.

 این مورد، همچنین به معنای ارزیابی سطح عرضه برای مطابقت با میزان تقاضا می باشد به گونه ای که اطمینان حاصل شود فرآیند مربوطه دارای جریان عادی است. مدیریت تامین باید به موقع انجام شود زیرا تاخیرها می تواند منجر به اختلال در کل زنجیره تامین شود.

 

2. توزیع و جابجایی مواد

این مورد عموماً شامل جابجایی مواد یا محصولات ذخیره شده برای تولید یا توزیع بیشتر است.

این نوع تدارکات شامل بارگیری، تخلیه، ردیابی و نگهداری مواد است. این نوع مدیریت، جابجایی لوازم را از یک انبار مرکزی به مکان‌های مختلف دیگر کنترل می‌کند که در آن تحویل به موقع یک عامل مهم به شمار می رود.

 

3. مدیریت محصول

مدیریت محصول در لجستیک شامل برنامه ریزی، مدیریت و کنترل مراحل مختلف تولید در یک شرکت است و در واقع، هماهنگی مورد نیاز در فرآیند تولید یا مونتاژ، جابجایی بین کارخانه ها و انبارها، مدیریت فضاهای تولید و پایبندی به یک برنامه دقیق را انجام می دهد. لجستیک تولید، ابزاری را برای دستیابی به بهره وری سرمایه فراهم می کند.

 

4. مدیریت خدمات مشتری

مدیریت خدمات مشتری به شیوه‌ها، استراتژی‌ها و فناوری‌هایی اطلاق می‌شود که شرکت‌ها از آنها برای مدیریت و تجزیه و تحلیل تعاملات و داده‌های مشتری در طول چرخه عمر مشتری استفاده می‌کنند. مدیریت مناسب خدمات مشتری در لجستیک به عواملی همچون ارتباطات عالی و تحویل به موقع و بدون آسیب بستگی دارد. این مر به بهبود روابط تجاری با مشتریان و در نهایت به حفظ مشتری کمک می کند.

 

5. مدیریت بازگشت یا بازده

مدیریت بازگشت، که اغلب به عنوان لجستیک معکوس از آن یاد می شود، مدیریت اقلام بازگشتی به کارخانه است. مدیریت بازگشت شامل احیای مواد و لوازم حاصل از فرآیند تولید یا مونتاژ یا بازگرداندن محصولات آسیب دیده، ناخواسته و استفاده نشده از مشتری نهایی است. از طریق بازرسی و دسته بندی مناسب محصولات برگشتی، می توان با استفاده از اقلام برگشتی سالم/استفاده نشده برای ذخیره مجدد موجودی، ضرر را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

 

نکاتی برای مدیریت موثر لجستیک

 

مدیریت لجستیک بهینه، جریان درستی از ارتباطات و تحویل به موقع محصولات را تضمین می کند، روابط بهتری با مشتری ایجاد می کند و نیاز به حفظ موجودی اضافی را به حداقل می رساند.

همچنین به کاهش خطاها، کاهش زمان تحویل و افزایش درآمد کمک بسزایی می کند.

 

1. تضمین کنترل بهتر فعالیت

مدیریت لجستیک به اتصال همه منابع و ادغام با بخش‌های مختلف کمک می‌کند تا دید واضح‌تر و شفاف‌تری از عملیات ارائه دهد. دسترسی هم‌زمان به اطلاعات در کل فرآیند تحویل، می‌تواند فرآیند حمل و نقل را ساده‌سازی کند و بر روی کاهش اختلالات هنگام تحویل کنترل بهتری داشته باشد.

 

2. کاهش فاصله محصولات و مشتریان

مکان موجودی کالا نقش مهمی در انجام جدول زمانی تحویل دارد. با توجه به اینکه مشتریان روز به روز انتظار خدمات تحویل سریعتر را دارند، فاصله بین مشتری و محصول باید کاهش یابد. مدیریت لجستیک نیاز به یافتن مکان‌هایی دارد که می‌تواند زمان‌بندی تحویل را تسریع کند و هزینه‌های عملیاتی را به حداقل برساند.

 

3. خودکارسازی عملیات لجستیک

اتوماسیون باعث صرفه جویی قابل توجهی در زمان و هزینه می شود زیرا تداخل دستی به خصوص در مورد کارهای تکراری حذف می شود. خودکارسازی عملیات اصلی لجستیک مانند زمان‌بندی، تخصیص وظایف، مدیریت فهرست و برنامه‌ریزی مسیر می‌تواند خطاهای پرهزینه را کاهش دهد. همچنین خدمات مشتری را بهبود بخشد و سطوح بالایی از تعالی عملیاتی را ایجاد کند. اتوماسیون باعث تضمین سرعت، دقت، کیفیت و افزایش کارایی هنگام اجرای عملیات می شود.

 

4. پذیرش شیوه های مسیریابی پیشرفته

روش های مسیریابی پیشرفته به برنامه ریزی مناسب و سازنده مسیرهای تحویل کمک می کند. با در نظر گرفتن انبوهی از عوامل خارجی مانند آب و هوا، وزن محصولات، عوامل خطر و سایر عوامل، برنامه‌ریزی درست مسیر می‌تواند هزینه‌ها و تأخیرهای حمل و نقل را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

 

5. انجام تحویل به موقع و حفظ مشتری مداری

مشتریان امروزی با توجه به نیاز به رضایت فوری، باید بدانند سفارش‌هایشان کجاست، چه زمانی ارسال شده است، دقیقاً چه زمانی تحویل داده می‌شود و چه کسی آن را تحویل می‌دهد. برندها باید مدل های نحوه تحویل سفارش را به مشتریان ارائه دهند که به آنها امکان می دهد تاریخ، زمان و مکان تحویل را انتخاب و در صورت لزوم تغییر دهند.

از این رو، انجام عملیات لجستیکی، به ویژه در آخرین مرحله تحویل سفارش، به حفظ شعار مشتری محوری کمک می کند.

 

6. کاهش آلودگی هوا

حمل و نقل یکی از بزرگترین دلایل افزایش انتشار کربن در سراسر جهان است. چرا که منابع را در مقیاس بزرگ مصرف می کند و تا حد زیادی مسئول انتشار کربن در جهان به شمار می رود. با معرفی فن‌آوری‌های مدرن، مانند بهینه‌سازی مسیر، اتوماسیون، یادگیری ماشین، اسناد دیجیتال و سایر موارد، کسب‌وکارها می‌توانند آلودگی ها را به شدت کاهش دهند.

 

7. ارزیابی دقیق عملکرد PL3

شرکت‌های لجستیک شخص ثالث زمانی استفاده می‌شوند که یک کسب‌وکار بخواهد تمام یا برخی از وظایف توزیع و اجرای خود را برون سپاری کند. زمانی که نوبت به مدیریت یکپارچه ارائه‌دهندگان لجستیک شخص ثالث می‌رسد، پذیرش یک پلتفرم دیجیتال که به صاحبان کسب و کار لجستیک امکان تصمیم‌گیری مبتنی بر داده‌ها را می دهد، ، باعث تسریع امور می شود. کسب‌وکارها می‌توانند به سرعت به KPIهای ارائه‌دهنده PL3 دسترسی داشته باشند و آن را با نیازهای تحویل خاص ترسیم کنند. مدیریت لجستیک موثر که قابلیت همکاری بین معماری فناوری اطلاعات داخلی با سیستم‌های PL3 را تضمین می‌کند، مدیریت PL3 را با بهبود دید ناوگان، ردیابی بلادرنگ، تجارب تحویل بهتر و افزایش انطباق، کارایی را افزایش می‌دهد.

 

8. ایجاد استراتژی های مدیریت ریسک قوی

شرکت‌ها می‌توانند از طریق برنامه‌ریزی استراتژیک که توسط ابزارهای لجستیک دیجیتال هدایت می‌شود، استحکام زنجیره‌های تامین خود را افزایش داده و از آنها در برابر بحران‌ها محافظت کنند. فرآیندهای سفت و سخت و عدم شفافیت منجر به عدم چابکی و انعطاف لجستیک می شود. استفاده از ابزارهای دیجیتالی که می توانند سرقت و آسیب را کاهش دهند، برای اطمینان از وفاداری مشتری و حاشیه سود بهتر، امری حیاتی است.

 

طراحی سیستم های لجستیک برای هر کسب وکاری اعم از کوچک و بزرگ ضروری و کاربردی می باشد. اهمیت مدیریت لجستیک غیر قابل چشم پوشی است بنابراین اگر شما هم صاحب کسب و کاری هستید، می توانید با بهره گیری از این سیستم علاوه بر سرعت بخشیدن و نظم دادن به تمام امور مربوط به کسب وکار خود، رضایت همیشگی مشتریان را به همراه داشته باشید.


منبع: اُلستیک

 

 

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , مدیریت لجستیک






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 28 نظر
X33 Cross cvt 25 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام : سلام نمایندگی افتخار فونیکس اف ایکس ثبت نام کردم الان دوماهه مدارک بدستم رسیده .تاریخ تحویلم گذشته ،هیچ جواب درستی نمیدن فقط میگن بایدصبرکنی تامجوزصادربشه .این چه وضعشه پول ومیگیرن بعدیچسال مابایدپیاده بریم تاببینیم کی عشقشون میکشه تحویل بدن؟؟چرادادستانی ورودنمیکنه داخل دزدی مدیران خودرو؟
ابیx5 شهریور : 28 اسفند فاکتور شدم هنوز خبری از تحویل نیست برادر ......همه چیز دروغ و نامردیه ....اینا دزد و‌مافیا هستن ........
ارسلان x5 آبان مشکی : برای من سوم اردیبهشت فاکتور شئه رو قسمت بیمه مونده هنو بیمه نشده این قد تاخیر بیمه طبیعیه؟!
مالک : سلام واقعا جای تاسف داره ایران خودرو اعلام کرده از خرداد دگه قرعه کشی هم نمیشه محصولاتش و جوابگوی عرضه و تقاضا هست اونوقت سایپا چندین ماهه اصلا معلوم نیست چیکار میکنه بخدا اگه نمیتونه حواله کنه سر ایرانخودرو حداقل اونا خیلی جلوتر هستند
مشکیj7 ابو محمد : سلام خدمتJ7 ثبت نام 3آبان تاریخ تحویل سیستمی 23بهمن تاریخ شاسی وفاکتور 25اسفند تاریخ پلاک6 اردیبهشت متاسفانه هنوز تحویل ندادن نمایندگی میگه ماشین آماده بارگیری هست منتهی ازدست ما کاری بر نمیاد اگر خودت آشنا داری رایزنی کن که از بم بارگیری بشه برای کرمان آره حتما پس از تحویل کارشناسی میبرم.
مهدی پلاس : درودبرشما دوستان عزیز .بنده 13شهریور واریزاولیه ۳۷۰ پرداخت کردم قرار بود هفته چهارم اسفندماه پیامک تکمیل وجه دوم بیا ولی تاامروز هيچ خبری نیست دوستان کسی پیامک تکمیل وجه اومده این روزا یا پیگیری کردن من امروز با اوپراتور شرکت سایپا تماس داشتم فقط میگن رونوشت واستون پیامک میا الان دوسال واندی دنبال ی شاهین هستیم لطف کنید اگرپیامک یا اطلاعاتی داشتین ممنون میشم اعلام کنید
X5 : سلام ثبت نامی ۱۳ آبان امروز شاسی شد
J7 آبان : سلام خدا را شکر امروز پلاک شد شاسی و بیمه ۲۶ اسفند بود
علیرضا x5 شهریور : سلام بسلامتی مبارک باشه، انشاالله بخوشی سوار بشی و ازش لذت ببرین
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پارسا. : تالی گفتم که 11 اسفند در حال فاکتور هست نگفتم که همشون تموم شدن. تو هم امروز حتما فاکتور میشی
حمید : منم تحویل 31خردادم هنوز فاکتور نشده
21ابان : سلام دوستان سفید قرمز کسی فاکتور شده لطفا اعلام کنید ممنون
هادی اریزو : خوب الان حرف شما درست قیمت ماشین تو بازار آزاد که کمتر این هست خنده داره زیاد به این حرف ها دل نبند فقط اعصاب خودت خورد میشه
محمد : دروغ میگه تحویل3 خردادام هنوز فاکتور نشده
توحید ارومیه : مینا کاری خاصی لازم نیست انجام بدید.کارت ماشین و برگ سبز میاد به ادرستون.هر وقت هم خودرو رسید به نمایندگی باهاتون تماس میگیرن که تشریف ببری برای تحویل خودرو
حسین : سلام 207 سقف فلز تاچه تاریخی فاکتور شده تحویل16 اردیبهشت هیچ خبری نیست
سینا : طرح عادی فروش فوق العاده
پذیرش 23 مرداد : من پذیرش 23 مرداد دعوت نامه هفته آهر بهمن امروز فاکتور شدم . شماره پذیرش 119315.... چقدر حدودا طول میکشه تا تحویل بدن ؟
سیاووش : سلام، دوستان من یه x22pro برج ده ثبتنام کردم بصورت نقدی و قطعی، چند روز پیش همینجوری یسری زدم نمایندگیی که تو اهواز خرید انجام دادم، بم گفت زمان تحویل بین 20 تا 30 میلیون ازت میخایم ،اول گفت بابت مالیات ولی چون دید در مورد مالیات اطلاعات دارم و شامل مالیات نمیشه یسری داستان سر هم کرد برام، از شمام همچی پولی رو خاستن یا بگن بابت چی هستش