فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

اتومبیل‌های الکتریکی آینده صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهند و تاکنون اروپاییان به‌خوبی از آن‌ها استقبال کرده‌اند. با این حال فروش خودروهای الکتریکی در قاره سبز خوش‌بینانه نیست. فاصله بین شهرها در اروپای غربی کم است و هزاران جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشورهای پیشرفته اروپایی قرار دارد، اما هنوز مشتریان تمایل زیادی به خرید خودروهای الکتریکی ندارند. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این عدم تمایل، نگرانی از طول عمر باتری خودروهای برقی است.

نخستین خودروهای برقی تولید انبوه در میانه دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم میلادی ظاهر شدند. این خودروها اکنون به میانه عمر خود رسیده‌اند، زمانی که به تعویض کامل پکیج باتری‌ها نیاز دارند. بنابر اظهارات شرکت‌های کارشناسی خودرو در بریتانیا، طول عمر باتری در اکثر خودروهای الکتریکی هشت سال است و بسیاری از آن‌ها حتی زودتر از هشت سال با مشکل پایان دوره عمر پکیج باتری‌ها روبه‌رو می‌شوند.

طول عمر باتری کمتر از 70 درصد = مرگ!

خرید پکیج باتری همواره قیمت گزافی برای مصرف‌کنندگان دارد و به همین دلیل اکثر خودروهای الکتریکی موجود در اروپا تحت قالب ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند. بنابر تخمین‌های مؤسسه Silver Power Systems، ده درصد تغییر در سلامت باتری به‌معنای ایجاد تحولات عمده در وضعیت ناوگان است. بنابر اطلاعات دریافتی از برنامه‌های پایش سلامت باتری خودرو، کاهش میزان ذخیره انرژی به 80 درصد نشان‌دهنده پایان دوره طول عمر باتری است. بنابراین هنگامی که خودروهای فعال در یک ناوگان 10 درصد انرژی قابل ذخیره‌سازی خود را از دست بدهند، باتری آن‌ها به نیمه عمر خود رسیده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

با این حال بنابر گفته‌های «لیام میفسود»، کارشناس مؤسسه SPS طول عمر باتری به میزان و نحوه استفاده فرد از خودرو ارتباط دارد. خودروهای شخصی برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده کاربران هستند و بنابراین فرد، ذخیره‌سازی 80 درصدی را به‌عنوان پایان عمر باتری در نظر نمی‌گیرد. اگر مشتریان شخصی از خودروی برقی خود برای رانندگی در مسافت‌های طولانی استفاده نکنند، ظرفیت ذخیره انرژی 80 درصدی برای آن‌ها کافی خواهد بود. با این حال هنگامی که ظرفیت ذخیره‌سازی باتری به 70 درصد کاهش می‌یابد، روند تحلیل آن به شکل چشم‌گیری سرعت می‌گیرد و طی مدت کوتاهی باتری قابلیت اصلی خود را از دست خواهد داد.

مؤسسه SPS در طول دوره تحقیق خود، طول عمر باتری را در 6300 خودرو برقی از 24 مدل مختلف بررسی کرده است. برخی از این خودروها در ناوگان‌های تجاری فعالیت داشتند، در حالی که سایر آن‌ها به‌صورت خودرو شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بررسی موردی خودروهای الکتریکی کارکرده

بنابر تحلیل‌های این مؤسسه، میزان تخریب باتری در دوره زمانی شش‌و‌نیم‌ساله 13.5 درصد است. با این حال برخی خودروها وضعیت بدتری دارند. برای مثال یک بی ام و i3 مدل 2017 در طول سه سال 16 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده است. در نمونه‌ای دیگر، یک نیسان لیف مدل 2014 طی شش سال 23 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. تسلا مدل S نسخه 2015 نیز با 10 درصد کاهش طول عمر باتری در بازه زمانی شش‌ساله مواجه شده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

وب‌سایت بریتانیایی اتوکار نتایج این تحقیق را با داده‌های بازار در بخش خودروهای کارکرده الکتریکی مقایسه کرد. برای مثال یک نیسان لیف مدل 2012 با کارکرد 102000 مایل (163 هزار کیلومتر)، چهار درجه از 12 درجه ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. این مسئله به این معنی است که پکیج باتری‌های این خودرو 30 درصد از قابلیت ذخیره‌سازی خود را از دست داده‌اند. برد واقعی رانندگی این خودرو در این شرایط به 50 مایل (80 کیلومتر) کاهش یافته بود که رقم ناچیزی برای استفاده روزمره از یک خودرو محسوب می‌شود و عملاً کارایی لازم را ندارد، مگر آنکه استفاده شما در حد خریدهای محلی باشد!

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا v1 : سلام بله من تارا دستی ۶ دنده تکمیل وجه ۱۵ مرداد و تحویل ۱۴ شهریورم فروش فوری
طاها : سلام خسته نباشد یکی میاد جواب منو بده اینجا مگر امروز دعوت نامه آمده چون منم ۲۷ دی ۴۰۲ هستم برای من ک نیامده شاهین جی اتوماتیک
شاهین اتومات زمستان۱۴۰۳ : GL ,900 اتومات ۱ الی ۱٫۲۰
شاهین cvt : برا یه سری تکیل وجه های اسفند هم شاهین gl پیشنهاد شده
بهروز : درجواب شاهین جی ال مهرماه :منم مثل شما جی ال هفته چهارم مهرماه هستم و اوایل شهریور پیامک تکمیل وجه برام اومد ومبلی ۳۳۰ملیون دیگه واریز کردم اینکه برای شما تکمیل وجه نیومده عجیبه
شاهین cvt : جواب ج ج از همون صفحه ای که رفتی دیدی فاکتور شده هموجا مینویس،حتی شماره پلاکتم مینویسه
ج ج : پلاک شدن رو از کجا میبینین منم فاکتور شدم نمیدونم پلاک شاه یانه
شاهین جی ال مهر : سلام به همه همراهان من هم واریز دی وتحویل مهرم هیچ خبری از دعوتنامه نیست تاحالا هرچی دروان داشتند جی تبدیل زدند ازحالا شروع کردن به اتومات کی میخوان برا ما که از اول جی ال بودیم بفرست خدا عالمه آقای رضا حسینی مدیر ارتباطات گروه سایپا تو رو به ارواح اموات و رفتگانت این شبه جمعه کار مردم را راه بنداز ثواب داره خدا را درنظر بگیر
مهدی : سلام دوستان . ساعت 1030شنبه جلو اداره فروش سایپا . منتظرتون هستم. بنر اینا هم نوشتم. باید تو شبکه خبر پخش بشه. رییس دستگاه قضا بفهمه که ما از حقمون نمیگذریم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا اس بهمن : سلام 12156822 واریز 11 پذیرش 13 بهمن آپشن امروز ساعت 4:50فاکتور شد
حامد : چرا داداش باهم که فاکتور شده بودیم
207 پانا : سلام نه کم نمیشه بعدا جریمه دیرکرد رو بهت میدن مبلغشم حدود 21 تومنه
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : 13 بهمن چک کنن من فاکتور شدم
سحر : لطفا هم رو نکنید کار خیلی بدیه
سورن : سلام. مطمئنی به اونایی که تبدیل نزدن دریچه سیمی میدن
سورن : سلام . شما تبدیل زده بودین
ساینا فروش فوق العاده 13 بهمن : با شماره پذیرش 12156605 الان چک کردم فاکتور شدم
میثم : سلام وقتتون بخیر من مهر403 هستم هنوز سود تاخیر برام نیومده شماره چک تو کدوم قسمت نوشته