فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

 

اتومبیل‌های الکتریکی آینده صنعت خودروسازی را تشکیل می‌دهند و تاکنون اروپاییان به‌خوبی از آن‌ها استقبال کرده‌اند. با این حال فروش خودروهای الکتریکی در قاره سبز خوش‌بینانه نیست. فاصله بین شهرها در اروپای غربی کم است و هزاران جایگاه شارژ در نقاط مختلف کشورهای پیشرفته اروپایی قرار دارد، اما هنوز مشتریان تمایل زیادی به خرید خودروهای الکتریکی ندارند. به‌نظر می‌رسد علت اصلی این عدم تمایل، نگرانی از طول عمر باتری خودروهای برقی است.

نخستین خودروهای برقی تولید انبوه در میانه دهه دوم قرن بیست‌و‌یکم میلادی ظاهر شدند. این خودروها اکنون به میانه عمر خود رسیده‌اند، زمانی که به تعویض کامل پکیج باتری‌ها نیاز دارند. بنابر اظهارات شرکت‌های کارشناسی خودرو در بریتانیا، طول عمر باتری در اکثر خودروهای الکتریکی هشت سال است و بسیاری از آن‌ها حتی زودتر از هشت سال با مشکل پایان دوره عمر پکیج باتری‌ها روبه‌رو می‌شوند.

طول عمر باتری کمتر از 70 درصد = مرگ!

خرید پکیج باتری همواره قیمت گزافی برای مصرف‌کنندگان دارد و به همین دلیل اکثر خودروهای الکتریکی موجود در اروپا تحت قالب ناوگان‌های حمل‌ونقل عمومی فعالیت می‌کنند. بنابر تخمین‌های مؤسسه Silver Power Systems، ده درصد تغییر در سلامت باتری به‌معنای ایجاد تحولات عمده در وضعیت ناوگان است. بنابر اطلاعات دریافتی از برنامه‌های پایش سلامت باتری خودرو، کاهش میزان ذخیره انرژی به 80 درصد نشان‌دهنده پایان دوره طول عمر باتری است. بنابراین هنگامی که خودروهای فعال در یک ناوگان 10 درصد انرژی قابل ذخیره‌سازی خود را از دست بدهند، باتری آن‌ها به نیمه عمر خود رسیده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

با این حال بنابر گفته‌های «لیام میفسود»، کارشناس مؤسسه SPS طول عمر باتری به میزان و نحوه استفاده فرد از خودرو ارتباط دارد. خودروهای شخصی برای مدت طولانی‌تری مورد استفاده کاربران هستند و بنابراین فرد، ذخیره‌سازی 80 درصدی را به‌عنوان پایان عمر باتری در نظر نمی‌گیرد. اگر مشتریان شخصی از خودروی برقی خود برای رانندگی در مسافت‌های طولانی استفاده نکنند، ظرفیت ذخیره انرژی 80 درصدی برای آن‌ها کافی خواهد بود. با این حال هنگامی که ظرفیت ذخیره‌سازی باتری به 70 درصد کاهش می‌یابد، روند تحلیل آن به شکل چشم‌گیری سرعت می‌گیرد و طی مدت کوتاهی باتری قابلیت اصلی خود را از دست خواهد داد.

مؤسسه SPS در طول دوره تحقیق خود، طول عمر باتری را در 6300 خودرو برقی از 24 مدل مختلف بررسی کرده است. برخی از این خودروها در ناوگان‌های تجاری فعالیت داشتند، در حالی که سایر آن‌ها به‌صورت خودرو شخصی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

بررسی موردی خودروهای الکتریکی کارکرده

بنابر تحلیل‌های این مؤسسه، میزان تخریب باتری در دوره زمانی شش‌و‌نیم‌ساله 13.5 درصد است. با این حال برخی خودروها وضعیت بدتری دارند. برای مثال یک بی ام و i3 مدل 2017 در طول سه سال 16 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده است. در نمونه‌ای دیگر، یک نیسان لیف مدل 2014 طی شش سال 23 درصد از ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. تسلا مدل S نسخه 2015 نیز با 10 درصد کاهش طول عمر باتری در بازه زمانی شش‌ساله مواجه شده است.

فرسودگی سریع باتری‌های گران‌قیمت؛ دغدغه بزرگ خریداران خودروهای برقی در سراسر جهان

وب‌سایت بریتانیایی اتوکار نتایج این تحقیق را با داده‌های بازار در بخش خودروهای کارکرده الکتریکی مقایسه کرد. برای مثال یک نیسان لیف مدل 2012 با کارکرد 102000 مایل (163 هزار کیلومتر)، چهار درجه از 12 درجه ظرفیت باتری خود را از دست داده بود. این مسئله به این معنی است که پکیج باتری‌های این خودرو 30 درصد از قابلیت ذخیره‌سازی خود را از دست داده‌اند. برد واقعی رانندگی این خودرو در این شرایط به 50 مایل (80 کیلومتر) کاهش یافته بود که رقم ناچیزی برای استفاده روزمره از یک خودرو محسوب می‌شود و عملاً کارایی لازم را ندارد، مگر آنکه استفاده شما در حد خریدهای محلی باشد!

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , باتری خودروی برقی , باتری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
X33 Cross cvt 25 نظر
پارسا. 24 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام مشهد : خدایی راست میگی برادر من از مجبوری بدبختی از مشهد رفتم تهران چون طرح اسقاط بود برج 10ماشینم دادم الان برج 2 بدون ماشین بدبختی خدایی با دوتا بچه اذیت دارم میشم همه جا هم با اسنپ نمیشه. رفتم با اتوبوس تاکسی به قرآن خسته شدم خدایی چقدر مردم بدبختی هستیم بخاطر یک ماشین حلبی پول بده منت بیکش به قران از بازار آزاد می‌گرفت بهتر بود ماشین من 130م قیمتش بود 70م دادن
مهدی صدرا : سلام با عزت و دلخوشی استفاده کنید . خدا را شکر ، مبارک باشد .
Azim : من ۱۷ آذر هستم هنوز فاکتور نشده
X3sefid : مبارکت باشه چرخش بچرخه اون دوست کوییکی هم میدونه x3ماشین ضعیفیه ولی با کوییک خیلی فرق داره کوییک کوییک🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🦆🤪🤪😂😂
امید شمال : ظاهراً واریز اولیه مهمه شاید از شمال شروع کردن به فاکتور 😁
محسن اسفند ماه : عزیزان و همراهان گرامی ماهیت این کاربر وحید برای همه ما مشخص شده است متاسفانه فکر می‌کردیم فقط عناد و‌کینه داره ولی مشخص شد که او یک ادم‌ متاسفانه روان پریش هست بذارید توی عالم‌خودش سیر بکنه ببینیم تا کجامیخواد پیش بره
تارا دستی ۳۰ بهمن : درجواب تارا امین نه پولی ازمون نگرفتن گفتن دوماه دیه تاخیری پرداخت میکنن
J4 : خیلی قشنگ گفتی دمت گرم
Mahdi : سلام دوستان برای دریافت خسارت دیرکرد باید از نمایندگی شکایت کرد یا خود شرکت کرمان موتور؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تبریزی : سلام داداش پیش فروش یا فوق‌العاده
سید : فاکتور نشده
آریزو5 : سلام دوست عزیز ماشین بنده چند روز پیش فاکتور شد ولی چیزی به عنوان دیون ازم نخواستن
آریا مهر : آره فردا فاکتور میشی به امید خدا
یاسر دوگانه 30بهمن : دوگانه فقط تبریز میزنه ماشین پارکینگ تبریزه
دنا 6دنده : سلام دوستان ما 21 فاکتور شدیم آخرین وجه ما هم 6 دی بود تحویل اسفند تازه بعد 16 روز امروز پلاک شدم چقدر طول میکشه تا به دستمون برسه
حسین : تحویل سیستمی چندم هستی
شادباشی : چگونه عزیز،،قدرت دستشونه؟ هنرکنی نصف حقت راهم نمیدن
اطلس بهمن : در جواب اطلس Gتحویل آبانی دنبال حاشیه نباش تو برو جلو سایپا از حق خودت دفاع کن اگه هم گرفت کله اش یه جورایی برا خودش کار کرد بی عرضه بودن من و شماست که سایپا سو استفاده کرده
مهرسام : سلام دوستان واریزی 12اسفندماه طرح عادی فروش فوق العاده 3اردیبهشت فاکتورامروزپلاک شدم 207پانورما