رقابت بر سر تولید کارآمدترین و اقتصادیترین خودروهای الکتریکی، حوزه جدید رقابت در صنعت خودروسازی است. هرکدام از خودروسازان و شرکتهای تابعه آنها در تلاشند تا خودروهای برقی ارزانتر با برد بیشتر بسازند. جدیدترین دستاورد صنعت خودروسازی آلمان در این رقابت، باتری بی ام و است که 30 درصد برد بیشتری را برای خودروهای برقی مهیا میکند و قیمت آن نصف باتریهای مرسوم کنونی است. نسل ششم باتری بی ام و هماکنون در حال توسعه است. مرکز تحقیقاتی این شرکت واقع در مونیخ آلمان وظیفه توسعه باتریهای جدید را برعهده دارد. سلولهای این باتری به شکل استوانهای هستند، در حالی که باتریهای فعلی از سلولهای منشوریشکل بهره میبرند. استفاده از سلولهای استوانهای به شرکت سازنده اجازه میدهد تا عملیات تعمیر و نگهداری باتری را بهراحتی انجام دهند.
سبک طراحی نسل ششم باتری بی ام و به مهندسان خودروسازیها اجازه میدهد تا پکیج باتریها را بهطور مستقیم در شاسی خودروها نصب کنند. این قابلیت نیازمندی به طراحی مجدد شاسی خودرو را کاهش میدهد و بنابراین 50 درصد صرفه اقتصادی را در فرایند تولید خودرو برعهده دارد. درنهایت سومین مزیت این باتریها کاهش زمان مورد نیاز برای شارژ آنها است. نسل ششم باتری بی ام و به 30 درصد زمان کمتر برای شارژ شدن در مقایسه با نسخههای فعلی نیاز دارد.
برای ساخت سلولهای نسل جدید باتری بی ام و از مقدار بیشتری سیلیکون و نیکل استفاده میکند، در حالی که مصرف کبالت و گرافیت برای ساخت آنها کاهش یافته است. این باتری در مقایسه با نوع فعلی مورد استفاده، 50 درصد کبالت و 20 درصد گرافیت کمتری را نیاز دارد. بی ام و برای تأمین کبالت، نیکل و لیتیوم مورد استفاده در این باتریها به بازیافت روی آورده است. همچنین فرایند تولید باتریها سازگار با محیطزیست طراحی شده است.
به گفته یکی از محققان بی ام و یعنی سیمون ارهارد، «چگالی نسل ششم باتری بی ام و نسبت به گذشته بسیار بیشتر است. اکنون خودروسازان قادر هستند تا سلولهای بیشتری را در یک پکیج باتری قرار دهند. پکیج جدید باتریهای بی ام و با پلتفرم Neue Klasse این شرکت سازگار خواهند بود؛ پلتفرمی که قرار است برای تولید خودروهای برقی بی ام و در کارخانه آمریکایی این شرکت مورد استفاده قرار گیرد.»
با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.