قیمت خودرو 3 نرخی می‌شود

 

قیمت خودرو 3 نرخی می‌شود

 

دو‌نرخی بودن قیمت خودرو به واسطه قیمت‌گذاری دستوری در سال‌های اخیر یکی از عوامل آشفتگی بازار معرفی می‌‌شود؛ این در شرایطی است که در آینده نزدیک باید در انتظار نرخ سومی هم در بازار باشیم.

 به عنوان نمونه برای یک خودروی خاص یک قیمت در حاشیه بازار تعیین می‌شود، یک قیمت در کارخانه به صورت دستوری (که دریافت‌کنندگان آن متقاضیان طرح جوانی و دارندگان فرسوده ‌ها هستند) مصوب می‌شود و یک قیمت دیگر در بورس کالا کشف می‌شود. اختصاص ۵۰‌درصد از عرضه محصول در هر طرح فروش خودروسازان به مادران دارای دو فرزند و ۱۰درصد برای خودروهای فرسوده، رانت قرعه‌کشی خودرو را به سمت اقشار خاصی سنگین کرده است. به نظر می‌رسد این دست از دخالت‌های دولتی در بازار خودرو بیش از آنکه دردی از این بازار دوا کند، مشکلی به مشکلات آن اضافه کرده است و در این میان ثانیه به ثانیه به میزان زیان خودروسازان اضافه می‌شود.

برای حل این دست از مشکلات، چاره‌ای جز بازگشت به سازوکار بازار وجود ندارد. با توجه به موانعی که در این راه وجود دارد می‌توان دو راهکار عمده را مطرح کرد. راهکار ابتدایی می‌تواند این باشد که با حذف قیمت‌گذاری دستوری و تعیین قیمت بر مبنای حاشیه بازار، قیمت خودرو تک‌نرخی شود. در صورتی که این کار عملی شود خودروسازان علاوه بر آنکه از زیان‌دهی خارج می‌شوند، می‌توانند سود نیز کسب کنند که منجر به افزایش تولید و کیفیت خودرو نیز خواهد شد.

افزایش تولید و عرضه خودرو نیز در نهایت به نفع بازار و مصرف‌کننده تمام و موجب می‌شود قیمت خودرو در بازار آزاد روند کاهشی نیز به خود بگیرد. از طرف دیگر از آنجا که تخصیص ۵۰درصد از فروش خودروسازان به مادران دارای دو فرزند و ۱۰ درصد از آن به صاحبان خودروهای فرسوده مصوب مجلس شورای اسلامی بوده و اجرای آن الزام‌آور است، دولت می‌تواند این سهمیه را حفظ کند، اما برای این دو دسته برای خرید خودرو تسهیلاتی با سود کم یا حتی بدون سود در نظر بگیرد. در این صورت با حذف قرعه‌کشی خودرو نیز می‌تواند به حالت تک‌نرخی درآمده و مسیر دلالی و واسطه‌گری در آن به عنوان یکی از علل اصلی التهاب بازار نیز بسته شود.

مسلم است که ادامه وضعیت فروش و عرضه خودرو به حالت فعلی به نفع هیچ‌یک از گروه‌های ذی‌نفع نبوده و تنها سوداگران از آن سود می‌برند. در بسیاری از موارد حتی مادران دارای دو فرزند نیز خریداران واقعی این خودروها نیستند و سوداگران با استفاده از کد ملی و نام این مادران از خرید ارزان‌قیمت خودرو با شانس بالا استفاده می‌کنند.

سناریوی دیگری که با اولویت دوم می‌تواند مطرح باشد، این است که اگر دولت نمی‌تواند قیمت خودرو در کارخانه را به قیمت حاشیه بازار برساند، می‌تواند ۵۰درصد از خودروهای خود را که به مادران دارای دو فرزند عرضه می‌کند به قیمت کشف‌شده در بورس کالا بفروشد. در این صورت گرچه هنوز عرضه خودرو تسلیم سازوکار بازار نشده است اما خودروی سه‌‌نرخی به حالت دونرخی بازمی‌گردد و از سوی دیگر خودروسازان نیز با زیان مواجه نمی‌شوند و دست کم یک طرف از این معادله باخت-باخت می‌تواند سروسامانی به خود بگیرد. همان‌طور که اشاره شد، در این مورد نیز حذف زیان خودروسازان یا دست‌کم کاهش آن می‌تواند منجر به افزایش تولید و عرضه شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , قیمت خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 65 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سهند : شماره پذیرشت چند بود تا بفهمیم چند نفر جلومون هستن
شاهین جی : بله اعلام کنید کجا وتاریخ
Jac j4 سفید : کسی از رنگ سفید جی۴ خبر داره چرا فاکتور نمیشه؟ بابا پدرمون دراومد از بش صبر کردیم
شهریور A5 : مشکی میکا متالیک
حسام : پیش فروش اردیبهشت، 31 فروردین دعوتنامه شاهین G اومد، تکمیل وجه کردیم قرار به تحویل 30 روزه بوده که الان 10 روز تو تاخیر هست.
شاهین gl : منم ۲۰ اردیبهشت تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده معلوم نیست کی فاکتور بشه اگه نمیتونن پاسخگو باشن شرکت رو ببندن بشینن خونه دیگه این همه کردم الاف یه ماشین شدن دو ساله
علی : سلام مجدد، خیر، عنوانی که برای چک مشخص شده صرفاً بحث "دیون دولتی" هست که ظاهراً در سال 1404 نسبتاً به سال قبل افزایش داشته و البته به شکل دقیق مشخص نشه که این دیون دولتی شامل چه مواردی میشه و چرا دیونی که سال قبل مثلاً 1 درصد قیمت خودرو محاسبه میشده امسال به حدود 10 درصد رسیده! خلاصه اینکه به نظر بنده این مبلغ ارتباط مستقیم با تغییر نرخ "ارز مبنا" داره و همین موضوع علت اصرار شرکت و نمایندگیهاش مبنی بر امضای قرارداد جدید هست که در اون نسبت به قرار داد قبلی لغت "ارز مبنا" اضافه شده و به این ترتیب راه شکایت و پیگیری مشتری رو در خصوص دریافت اضافه مبلغ (چک) غیرقانونی در آینده میبنده.
نبوی : من 20 اسفند تکمیل وجه کردم اما خبری نیس و طی صحبت با سایپا گفتن معیار زمان تکمیل وجه هستش سخا برای پلاک کردن مد نظره
علی : به عبارت دیگه شرکت داره به اسم "دیون دولتی" داره که مبنای قانونی داره، مبلغ ناشی از افزایش نرخ "ارز مبنا" رو هم از مشتری طلب میکنه و برای اینکه بعداً مشتری نتونه ادعایی داشته باشه (چون در قرارداد صراحتاً به این موضوع اشاره نشده)، از حربه امضای قرار داد جدید استفاده میکنه وگرنه چه لزومی به امضای مجددا قراردادی که قبلاً منعقد شده هست؟؟
x5 : دوستان منتظر ایکس پنج نمونین حالا حالاها قرار نیست تحویل بدن، مثل اینکه تا دوماه دیگه نمیدن حالا یا مجوز ندارن یا سیاست خودشونه نمیدونم، ولی طبق صحبتی ک از دوستان در نمایندگی شنیدم میگفت تا دو ماه دیگه خبری نیست از ایکس 5،و کاملن درسته صحبتش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید : دوستان میدونن امروز واسه چه خودروهایی مجوز خروج صادر شده؟؟
تیگو 7 پرو پریموم سفید : سلام ثبت نام تیگو7 پرو پریموم 23 بهمن ماه پرداخت دیون 28 اردیبهشت ماه نقدی فعلا خبری از فاکتور وپلاک نیست موعد تحویل سیستمی 17تیر ماه هست
ساینا : چند اسفند تکمیل وجه کردی؟
محمدرضا : سلام دوستان تحویل یک ماه 15 اردیبهشت امروز زنگ زدن فردا بیا ماشین تحویل بگیر
29 بهمن ماه : سلام،برای منم فاکتور نشده تا الان
تیگو 8پرومکس : سلام فرزاد جان زنگ نزدی نمایندگی چی میگن حرف حسابشون چیه من تحویل 4/1هستش هنوز فاکتور نشده شما نقدی بودی یا اقساطی
علیرضا25مهر : سلام من به 96550زنگ زدم امروز گفت تا1هشت تحویل دادیم شما 2هشت هستید.اخرین تکمیل وجه من 25/7/1403بوده.کسی می دونه چه جوریه؟؟
دنا اپشنال شهریور : سلام کسی میدونه دعوت نامه تحویل شهریور کی صادر میشه...و این 30 ملیونی که میگن اضافه شده به قیمت خودرو واسع چی هست،؟؟؟
سورنا : سلام خدمت همه دوستان 19 خرداد فاکتور شد فروش فوق العاده مادران بود تکمیل وجه 21 اسفندماه بود به سلامتی مال همه فاکتور بشه
حمید تحویل مرداد : توضیح دریافتی از سوی خریداران آمده است که این مبلغ ارتباطی با شرکت ایران خودرو ندارد و به عنوان بدهی دولتی از خریداران دریافت می شود. به عبارتی دیگر، این هزینه بخشی از فرایندهای قانونی تحویل خودرو در کشور است و الزام آن از سوی نهادهای دولتی اعمال شده است. حتما بخوانید: