آشنایی با آدمک های تست تصادف

 

آشنایی با آدمک های تست تصادف

 

امروزه آدمک های تست تصادف نسبت به دوره های پیشین باهوش تر شده اند. این آدمک ها با هر شکل و اندازه ای در دسترس محققان قرار دارند و در بدترین حالت انجام دادن این تست، استخوان هایشان شکسته شده، به ستون فقرات آن ها فشار وارد آمده و مفاصل آن ها به شدت خرد و خمیر می شوند و از جا در می آیند اما به جای این که با عجله به سمت بیمارستان برده شوند، مورد بررسی و موشکافی مهندسین قرار می گیرند. گروهی از مهندسان اطلاعات ضبط شده تست تصادف را جمع آوری کرده  و دوباره هرکدام از قسمت های شکسته آدمک ها را  جایگزین می کنند و با نتایج به دست آمده به سمت ساخت خودروهای ایمن پیش می روند.

در دوره های گذشته آدمک ها، افرادی خوش تیپ در اندازه انسان بودند و از فوم لاستیک و فولاد ساخته می شدند اما امروزه آدمک های تست تصادف از ابزاری با تکنولوژی بالا استفاده می کنند که زندگی بی شماری از انسان ها را نجات می دهد. در آزمایشگاه تست انسان گونه جنرال موتورز در میلفورد میشیگان، آدمک های تست هزاران بار اطلاعات را در یک ثانیه ضبط کرده و منتقل می کنند. این آدمک ها که به بیش از ۸۰ سنسور متصل هستند، می توانند به مهندسان ایمنی اطلاعات لازم درباره این که چه مقدار و چه نیروهایی را طی تصادف تحمل کرده اند، بدهند.

family-of-crash-test-dummies--courtesy-ford-motor-co
جک جنسن، مهندس ایمنی جنرال موتورز و مدیر فنی “آزمایشگاه آدمک” در میلفورد می گوید: تست های تصادف به شما معیار می دهد. وی توضیح می دهد: نوع، شکل، اندازه و تعداد آدمک ها به کارشناسان این فرصت را می دهد تا تست های تصادف را در شرایط گوناگون و متفاوت انجام دهند. شرکت جنرال موتورز تقریبا ۲۵ میلیون دلار برای ۲۰۰ آدمک تست تصادف سرمایه گذاری کرده است. همان طور که گفته شد این آدمک ها مانند اعضای یک خانواده با هر سن و سایزی هستند. به صورتی که از شش فوت و ۲۳۳ پوند وزن آدمک مرد گرفته تا آدمکی با پنج فوت قد و ۱۰۵ پوند وزن از جنس آدمک زن. این ها آدمک هایی هستند که شبیه بچه ها، نوپاها و حتی نوزادان متولد شده هستند. هر کدام از آن ها بخشی از ابزارآلات ماشینی هستند که به سنسورها مجهز شده تا نیروی تاثیر تصادف را ضبط کنند. مدل های جدید و بسیار پیشرفته به بیش از ۴۰۰ هزار دلار می ارزد.
در بیشتر موارد، استخوان های پلاستیکی و قفسه دندههای لاستیکی و فولادی در طراحی آدمک ها گنجانده شده اند تا تاثیرات تصادف بر روی پوست و استخوان بدن انسان را بهتر بتوانند الگوبرداری کنند. ساختار اساسی هر آدمکی یک اسکلت فولادی قوی و محکم است که ترکیبی از لاستیک، وینیل و فوم آن را پوشانده است. جنرال موتورز الگویی را برای طراحی های آدمک تست تصادف  با مدل هیبرید سه ایجاد کرده است که شروع توسعه و گسترش آن به دهه ۱۹۷۰ بر می گردد.
برای انجام هر تست تصادف که شامل خودرو و آدمک است یک خودروساز صدها شبیه ساز کامپیوتری را انجام می دهد که اطلاعات را پشتیبانی کرده و سناریوهای تست بی شماری را انجام دهد. این شبیه سازهای واقعی هر چیزی از جمله اندازه سرنشین تا شرایط آب و هوا و حتی اصطکاک خودرو بر روی جاده را مورد توجه قرار می دهند. با این وجود امروزه در عصر دیجیتالی که قرار داریم آدمکهای تست تصادف برای ایمنی خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در اندازه های گوناگونی ساخته شده تا بتوانند وظایف ویژه ای مانند تصادف های از جلو، کنار و عقب را  انجام دهند.
پروفسور لتا جیکبسون، متخصص فنی خودروهای ولوو در مرکز ایمنی گوتنبرگ، سوئد، تکنولوژی را شروع کرده تا به هنگام تصادف از عقب، مهره های گردن جابه جا نشود. این کار با همکاری مشترک ولوو، ساب، دانشگاه فنی چاملر سوئد و اتولیو، بایورید (نام آدمک تست تصادف از عقب) به توسعه و گسترش وسایل ایمنی کمک می کند تا جابه جایی مهره های گردن در تصادف از عقب کمتر صورت بگیرد. هم اکنون خودروسازان در سراسر دنیا این آدمک را برای اهداف آزمایشی خود مطابقت داده اند.
جیکبسون توضیح می دهد: حتی یک دستگیره در نیز جنبه های ایمنی دارد بنابراین برای ساخت یک خودرو باید تمامی زوایای ایمنی آن را مد نظر قرار داد تا هر سرنشین بتواند بعد از تصادف در را باز کند. وی که با گروهی متشکل از تقریبا ۱۰۰ مهندس ایمنی با همکاری دپارتمان طراحی کار می کند، روزانه بیش از پنج تست تصادف را در آزمایشگاه ایمنی ولوو انجام می دهد.
در این تست خودرو به مانعی ثابت برخورد می کند و به خودرو فشار بسیار زیادی وارد می آید و تنها به قسمت کوچکی از ساختار جلویی آدمک ضربه زده می شود. در شانه های آدمک، طراحی اصلاح شده ای صورت گرفته تا در این تست دشوار بهتر بتواند نیروهای وارد آمده بر این قسمت را ثبت و ضبط کند.

v8-i31-Crash-Course
پس از این که دوره کاری به اتمام رسید، بعضی از آدمک های خوش شانس این فرصت را دارند تا به زمان بازنشستگی برسند. تابستان سال گذشته، پس از ۱۵ سال خدمات انسان دوستانه، آدمک مدل ۵۰ ایچ-یک به بازنشستگی رسمی نائل شد و هنگامی که به موزه ملی اسمیت سونیان برای تاریخ امریکا در واشنگتن دی سی اعطا شد با وجود این که بازوها و پاهای بی شماری را در راه انجام وظیفه از دست داد، باز هم دست نخورده، صحیح و سالم بوده و در معرض نمایش عموم قرار داده شد.

 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آدمک های تست تصادف






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

هادی
0

جالب بود
13:37  1401/05/25
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 62 نظر
X33 Cross cvt 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارانتینو : آقا رضا تهران هستم
وکیل دادگستری : در جواب آقای امیرمحمد بله دعاوی مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان در دادگاه صلح قطعی هست ولی شما چند موضوع رو توجه نفرمودید و شاید اطلاعات حقوقیتون کامل نباشه عزیز . اولا : من تاکید به دادخواست در دادگاه صلح نداشتم و ندارم بر اساس میزان خسارتی که متصور می توان بود باید دعوی را در دادگاه صلح و یا دادگاه مطرح نمود . مثلا اگه یکماه یا کمتر شرکت تاخیر در تحویل داره خب این کمتر از ۵۰ میلیون میشه . اگه بیشتر از دوماه باشه احتمالا بیشتر از صد میلیون و در دادگاه عمومی حقوقی ، دقت کنید همونطور که گفتم این خسارت عدم تحویل خودرو از زمان پلاک شدن تا تحویل هست . ثانیا : اگه دقت کرده باشید این خواسته را من نوشتم علی الحساب و با جلب نظر کارشناس : پس میزان تقوم خسارت من ملاک نیست صرفا بابت این هست که در دعاوی مالی که میزان ان مشخص نیست خواسته باید تقوم بشود و چون علی الحساب و با جلب کارشناس هست ملاک نهایی نظریه ی قطعی کارشناسی هست و وقتی میزان خسارت با کارشناسی قطعی شد شما باید ما به تفاوت هزینه دادرسی رو بر اساس مبلغ باطل کنید و دادگاه حقوقی یا دادگاه صلح هم بر اساس همون مبلغ کارشناسی رای میده
وکیل دادگستری : در جواب آقای امیرمحمد بله دعاوی مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان در دادگاه صلح قطعی هست ولی شما چند موضوع رو توجه نفرمودید و شاید اطلاعات حقوقیتون کامل نباشه عزیز . اولا : من تاکید به دادخواست در دادگاه صلح نداشتم و ندارم بر اساس میزان خسارتی که متصور می توان بود باید دعوی را در دادگاه صلح و یا دادگاه مطرح نمود . مثلا اگه یکماه یا کمتر شرکت تاخیر در تحویل داره خب این کمتر از ۵۰ میلیون میشه . اگه بیشتر از دوماه باشه احتمالا بیشتر از صد میلیون و در دادگاه عمومی حقوقی ، دقت کنید همونطور که گفتم این خسارت عدم تحویل خودرو از زمان پلاک شدن تا تحویل هست . ثانیا : اگه دقت کرده باشید این خواسته را من نوشتم علی الحساب و با جلب نظر کارشناس : پس میزان تقوم خسارت من ملاک نیست صرفا بابت این هست که در دعاوی مالی که میزان ان مشخص نیست خواسته باید تقوم بشود و چون علی الحساب و با جلب کارشناس هست ملاک نهایی نظریه ی قطعی کارشناسی هست و وقتی میزان خسارت با کارشناسی قطعی شد شما باید ما به تفاوت هزینه دادرسی رو بر اساس مبلغ باطل کنید و دادگاه حقوقی یا دادگاه صلح هم بر اساس همون مبلغ کارشناسی رای میده
مجید : مجموع تولیدات شاهین سایپا از سال ۱۴۰۰ لغایت خرداد ۱۴۰۴ کلا ۱۵۷۰۰۰ دستگاه بوده.....واقعا این حجم از بی عرضگی شرم اوره
شرمنده : الان واقعا کسی هست بخواد برای ادم این کارو کنه همه اتفاقا خوشحال میشن از تاخیر میگن چرا ثبت نام کردی اصلااا کاش قبلش مشورت میکردی حالا هم بشین تا شاید ماشینتو تحویل دادن
J7 : سلام آره .متاسفانه منم شهرستانم اگر بخواهم بیایم تهران یک روز زمینی راه هست . شما تهرانی ها با دوستانتون برید .دستتون درد نکنه
تاخیر در تحویل : دوستان میشه اصلا ماشین آماده نباشه و شرکت فقط جهت در رفتن از سود تاخیر تا مرحله پلاک پیش بره یا نه تو مرحله پلاک شدن ماشین حتما باید رویت شه؟ شماها متاسفانه پایه نیستید و بیشترتون شهرستان هستید میرفتیم نمایندگی تهران فیلمشونو پخش میکردیم
رضا : سلام بزرگوار کدوم شهر هستین
شاهین : واقعا تا ۹/۲۴فاکتورشده بابا اینجا هرکس ی چیزی میگه
X5 تبدیلی اجباری : سلام دوست عزیز تحویل سیستمی شما با ۹۰ روز کاری میشه آخر تیر که با تاخیر کمه شرکت روی j4 احتمال زیاد آخر شهریور تا اون موقع هم بیخیال باش
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
میرزایی : سلام منم 13اردیبهشت تکمیل وجه کردم فعلا در حال تخصیص بعد اسفند نوبت اردیبهشت یا فروردینه
جعفر : پاسخ به ریپلای بود. درسته با این روند تاخیر داریم
جعفر : حرف مفت و بی پشتوانه کنتور نمیندازه اخوی. اطلاعات غلط نده
25 مهر : داره نزدیک میشی به فاکتور شدن فردا باز میری رو تخصیص یک هفته بعد فاکتوری
جعفر : چون به اعتصاب کامیون دارها خوردی برادر، باربری فعلا خوابیده، ولی احتمالا کم کم شکسته بشه.
سپهر دنا آپشنال : داداش موقعی که تکمیل وجه کنی یه هفته بعدش نمایندگی پرونده رو دریافت می کنه . ولی مال شما به تعطیلات عید خورده و طبیعی و درست هستش که 16 شانزدهم پرونده دریافت شده . پس هیچ ایرادی نداره مال شما
حسین : سلام و درود . رنگ ماشینتون چی بود . من 15 فروردین تکمیل وجه کردم . فروش فوق العاده طرح مادران . 13 تیر تاریخ تحویل زدن . هنوز فاکتور نشده
سلام 23بهمن : سلام کسی فاکتور شد شماره پذیرش هم بزاره لطفا
حمید تحویل مرداد : سلام با نمایندگی که ثبت نام کردین تماس بگیرین یا شماره 02182272727
حامد : پس چرا من403.12.19 تکمیل وجه کردم ولی دریافت پرونده زده404.01.16