آشنایی با آدمک های تست تصادف

 

آشنایی با آدمک های تست تصادف

 

امروزه آدمک های تست تصادف نسبت به دوره های پیشین باهوش تر شده اند. این آدمک ها با هر شکل و اندازه ای در دسترس محققان قرار دارند و در بدترین حالت انجام دادن این تست، استخوان هایشان شکسته شده، به ستون فقرات آن ها فشار وارد آمده و مفاصل آن ها به شدت خرد و خمیر می شوند و از جا در می آیند اما به جای این که با عجله به سمت بیمارستان برده شوند، مورد بررسی و موشکافی مهندسین قرار می گیرند. گروهی از مهندسان اطلاعات ضبط شده تست تصادف را جمع آوری کرده  و دوباره هرکدام از قسمت های شکسته آدمک ها را  جایگزین می کنند و با نتایج به دست آمده به سمت ساخت خودروهای ایمن پیش می روند.

در دوره های گذشته آدمک ها، افرادی خوش تیپ در اندازه انسان بودند و از فوم لاستیک و فولاد ساخته می شدند اما امروزه آدمک های تست تصادف از ابزاری با تکنولوژی بالا استفاده می کنند که زندگی بی شماری از انسان ها را نجات می دهد. در آزمایشگاه تست انسان گونه جنرال موتورز در میلفورد میشیگان، آدمک های تست هزاران بار اطلاعات را در یک ثانیه ضبط کرده و منتقل می کنند. این آدمک ها که به بیش از ۸۰ سنسور متصل هستند، می توانند به مهندسان ایمنی اطلاعات لازم درباره این که چه مقدار و چه نیروهایی را طی تصادف تحمل کرده اند، بدهند.

family-of-crash-test-dummies--courtesy-ford-motor-co
جک جنسن، مهندس ایمنی جنرال موتورز و مدیر فنی “آزمایشگاه آدمک” در میلفورد می گوید: تست های تصادف به شما معیار می دهد. وی توضیح می دهد: نوع، شکل، اندازه و تعداد آدمک ها به کارشناسان این فرصت را می دهد تا تست های تصادف را در شرایط گوناگون و متفاوت انجام دهند. شرکت جنرال موتورز تقریبا ۲۵ میلیون دلار برای ۲۰۰ آدمک تست تصادف سرمایه گذاری کرده است. همان طور که گفته شد این آدمک ها مانند اعضای یک خانواده با هر سن و سایزی هستند. به صورتی که از شش فوت و ۲۳۳ پوند وزن آدمک مرد گرفته تا آدمکی با پنج فوت قد و ۱۰۵ پوند وزن از جنس آدمک زن. این ها آدمک هایی هستند که شبیه بچه ها، نوپاها و حتی نوزادان متولد شده هستند. هر کدام از آن ها بخشی از ابزارآلات ماشینی هستند که به سنسورها مجهز شده تا نیروی تاثیر تصادف را ضبط کنند. مدل های جدید و بسیار پیشرفته به بیش از ۴۰۰ هزار دلار می ارزد.
در بیشتر موارد، استخوان های پلاستیکی و قفسه دندههای لاستیکی و فولادی در طراحی آدمک ها گنجانده شده اند تا تاثیرات تصادف بر روی پوست و استخوان بدن انسان را بهتر بتوانند الگوبرداری کنند. ساختار اساسی هر آدمکی یک اسکلت فولادی قوی و محکم است که ترکیبی از لاستیک، وینیل و فوم آن را پوشانده است. جنرال موتورز الگویی را برای طراحی های آدمک تست تصادف  با مدل هیبرید سه ایجاد کرده است که شروع توسعه و گسترش آن به دهه ۱۹۷۰ بر می گردد.
برای انجام هر تست تصادف که شامل خودرو و آدمک است یک خودروساز صدها شبیه ساز کامپیوتری را انجام می دهد که اطلاعات را پشتیبانی کرده و سناریوهای تست بی شماری را انجام دهد. این شبیه سازهای واقعی هر چیزی از جمله اندازه سرنشین تا شرایط آب و هوا و حتی اصطکاک خودرو بر روی جاده را مورد توجه قرار می دهند. با این وجود امروزه در عصر دیجیتالی که قرار داریم آدمکهای تست تصادف برای ایمنی خودروها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و در اندازه های گوناگونی ساخته شده تا بتوانند وظایف ویژه ای مانند تصادف های از جلو، کنار و عقب را  انجام دهند.
پروفسور لتا جیکبسون، متخصص فنی خودروهای ولوو در مرکز ایمنی گوتنبرگ، سوئد، تکنولوژی را شروع کرده تا به هنگام تصادف از عقب، مهره های گردن جابه جا نشود. این کار با همکاری مشترک ولوو، ساب، دانشگاه فنی چاملر سوئد و اتولیو، بایورید (نام آدمک تست تصادف از عقب) به توسعه و گسترش وسایل ایمنی کمک می کند تا جابه جایی مهره های گردن در تصادف از عقب کمتر صورت بگیرد. هم اکنون خودروسازان در سراسر دنیا این آدمک را برای اهداف آزمایشی خود مطابقت داده اند.
جیکبسون توضیح می دهد: حتی یک دستگیره در نیز جنبه های ایمنی دارد بنابراین برای ساخت یک خودرو باید تمامی زوایای ایمنی آن را مد نظر قرار داد تا هر سرنشین بتواند بعد از تصادف در را باز کند. وی که با گروهی متشکل از تقریبا ۱۰۰ مهندس ایمنی با همکاری دپارتمان طراحی کار می کند، روزانه بیش از پنج تست تصادف را در آزمایشگاه ایمنی ولوو انجام می دهد.
در این تست خودرو به مانعی ثابت برخورد می کند و به خودرو فشار بسیار زیادی وارد می آید و تنها به قسمت کوچکی از ساختار جلویی آدمک ضربه زده می شود. در شانه های آدمک، طراحی اصلاح شده ای صورت گرفته تا در این تست دشوار بهتر بتواند نیروهای وارد آمده بر این قسمت را ثبت و ضبط کند.

v8-i31-Crash-Course
پس از این که دوره کاری به اتمام رسید، بعضی از آدمک های خوش شانس این فرصت را دارند تا به زمان بازنشستگی برسند. تابستان سال گذشته، پس از ۱۵ سال خدمات انسان دوستانه، آدمک مدل ۵۰ ایچ-یک به بازنشستگی رسمی نائل شد و هنگامی که به موزه ملی اسمیت سونیان برای تاریخ امریکا در واشنگتن دی سی اعطا شد با وجود این که بازوها و پاهای بی شماری را در راه انجام وظیفه از دست داد، باز هم دست نخورده، صحیح و سالم بوده و در معرض نمایش عموم قرار داده شد.

 
 
 

منبع (source)

خودروکار

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , آدمک های تست تصادف






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

1 نظر

هادی
0

جالب بود
13:37  1401/05/25
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اطلس g : سلام دوستان، من ماشینم خواب بود و سه ماه استارت نخورده و الان استارت زدم که روشن نشد، باطری ساز میگه باطریش خراب شده. برج 5 تحویل گرفتم اطلس g. آیا گارانتی باطری شاملش میشه?? ماشین طبقه منفی 2 پارکینگ هست. و امکان انتقال ماشین به نمایندگی رو ندارم.داغی رو ببرم نمایندگی باطری نو میدهند? ممنون میشوم از دوستان اگه تجربه ای دارند بفرمایند و ما رو راهنمایی کنند .
وحید : داداش سایت سایپا هرکار میکنم نمیشه برم داخل ورود که میزنم رمز میزنم میزنه این کد ملی درسایت یافت نشد ی همچیـــن چــــیزی میزنه بازیابی رمز هم ک میزنم اونم همینو میگ چیکار کنم
akbar : درود هم میهن عزیز لطفاً برید شکایت ثبت کنید بنده خدا لینک گذاشته چند دقیقه وقت میگیره یعنی کلا ۱۷تااز خریداران ناراضی بودن از افزایش قیمت ؟؟؟هرجایی که میتونیم صدامون برسونیم که پیگیر بشن دوستان خبر بدن یا لینک و شماره تماس بزارن بیاید برا خودمون ارزش و احترام قائل بشیم یعنی تفاوت موتور و گیربکس فرمان برقی و سانروف ورینگ آلومینیومی و... ۲۰میلیون هس ولی چند تا آپشن ۲۰۰میلیون تومان
اکبر v4 : سلام دوستان من تارا وی۴ پیش فروش بودم تحویل ۳۱ شهریور خوشبختانه امروز فاکتور شده پرداخت وجه دومم ۲۶ مرداد بوده رنگ مشکی
وحید : سلام میخام برم تو کاربری خودم رمز عبور میزنم نمیشه فراموشی رمز هم میزنم نمیشه چیکار باید بکنم کسی اطلاع داره
علی : این حرفا چیه میزنی اخه.. بچه دو ساله چی میفهمه. مثلا بگید النگو زنم تا باور پذیر باشه 100جور کردید و یک ماه گریه کرده مثلا...
احسان : یه شماره ایی نیست ک زنگ بزنیم اینارو هالی کنیم ک آدم شن
احسان : چطوری باید شکایت کنیم کی جوابگوهه آخه این چ بلایی بود سر ما بدبخت اومد آخه من ک میدونم هیچکی جوابگو نیست آخرش همین ب گردنمون میندازن زورمون الکیه
احسان جهانبانی : 2سال صبر کردیم آخرش دنا پلاس معمولی مگه تولیدش متوقف نشد نامردا لااقل سانروف رینگ بزارید آخه چقد دزدین شما ما 15 تومن دیگه بدیم 6سرعته میشه پولش آخه چرا اینقد. دزدین شما
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امید : 207 اتومات ارتقا تحویل 31 خرداد هنوز هیچ خبری نیست ، خراب بشن این ایرانخودرو سایپا
امیر : سلام سود تاخیر تافاکتور شدن حساب میشه یعنی روزی ک‌فاکتورشد دیگ محاسبه نمیکنن
ایکس22 : 1شهریور
رضا : سلام شما تحویل گرفتید ای اف هست یا ایکسیو. ماتیتور دارن اصلا؟؟
حمیدرضا : سلام آقا مهدی من پذیرش 3 مهر هستم اوایل امید داشتم زودتر تحویل بدن ولی با این روند میگم خدا کنه سر موقع تحویل بدن و تاخیر نداشته باشن راضی هستم
سورن 90روزه : سلام دوستان سود تاخیر بعد فاکتور از تاریخ پلاک شدن تا تاریخ تحویل حساب میشه یا از تاریخ حمل خودرو تا تحویل به نمایندگی محاسبه میشه؟
207 : متاسفم برایی شما ایشالااا ماشین تورو تنها ندن. تا دق کنیی
207 : جناب اصلا بلدنیستین حرف بزنید واقعا متاسفم براتون ماهم مث خردادیا 5 ماه. انتظار میکشیم همه رو 5 ماه. تحویل دادن. حالا نوبت ماه شد . شد یکساله واقعا متاسفم. واسه ادمایی مث شما ک دم از نا امیدیی فقط بلدین بزنید
نادر غالبی : سلام خواهشمند است فاکتور شده ها اعلام کنن ببینم روند فاکتور چطور پیش میره
دنا ابشنال24 : تو همین چند روز واستون پیام میاد