گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مریم : خیر. شماره پذیرش همراه با واریز دومی یا همون تکمیل وجه براتون صادر میشه.
ناشناس : تمرکز و گذاشتن روی شاهین پلاس فاکتور تحویل میدن مگه ما از شاهین پلاس کمتر هستم وگرنه به این زودیها نه فاکتور نه تحویل شاهین جی ال نباید دست روی دست گذاشت
محسن ۲۴ شهریور v1 تیتانیوم : سلام از بنده لاستیک وست لیک west leak هست، قیمتش تو بازار نسبت به بارز و کویر بیشتره، لاستیک فروشی سوال کردم میگه از ایرانی ها بهتره، اما تا الان که ۳ هزار تا کار کرده تفاوت خاصی ندیدم، تارا v1 خیلی مسخره است که شیشه دودی، اینه برقی، چراغ سقفی برای سرنشین عقب، نداده
عباس : جی ۴ مرداد ۶۰ روزه ثبت نام کردم دوهفته هستش تحویل گرفتم ۸۰۰ باهاش رفتم خوب نیست عالیست هیچ ایرادی نداشته یه ماه دیرتر دادن ولی ارزش ثبت نام داشته
محمد : دوستان شماره پذیرش همون شماره درخواست است؟ تو قرارداد من فقط شماره در خواست درج شده!
ناشناس : بی عرضگی از ماست که شرکت سایپا باما اینکار میکنه وقتی شرکت سایپا ببینه تکمیل وجه ها تکمیل وجه نکردن انصراف داره میدن اونوقت به خودشون میاد
شاهین پلاس فرهاد : سلام آقا احسان پلاک آنلاین شدی 7تا 12روز کاری هست اگه کرج تهران باشی که سه روزه هست .. بستگی داره کجا ساکن باشی باربری داستان نکنه برای من که چون پل فردیس بودم باربری هم نیاورده سوار شدن آوردن نمایندگی زنگ زدن بیا ببر
احسان : سلام دادش خوبی من نگاه کردم امروز پلاک آنلاین شدم کی اینو تحویل میدن دیگه خسته شدیم
احسان : سلام به همگی من 14 اردیبهشت هستم چهار روز پیش فاکتور شدم امروز هم پلاک آنلاین شدم الان کسی میدونه کی تحویل میدن چند روز طول میکشه
جی ال : ما که تکمیل وجه تیرماهیم فاکتور نکرده شما که مهرماهی جای خود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پیش فروش برج 11 کازرون : سلام آقای اشکی چرا یه عده رو فاکتور برگشت زدن
امید : 26 مرداد sbr
اشکی : سلام و درود خدمت عزیزان سایپایی .عرض کنم خدمت همه عزیزان دل اولا شب یلدا برهمه شما دوستان مبارک و شادباش .امیدوارم درکنار خانواده محترمتان و یاد عزیزان ازدست رفته تان شبی مالامال از خوشی وخاطرات زیبا داشته باشید. عزیزانی از احتمال افزایش خودرو نگران بودن خاستم خدمتشون عرض کنم که فعلا خبری از افزایش قیمت نیست یا حداقل تا آخر بهمن ماه .وخبر خوش دیگه اینکه شرکت در بهمن ماه طرحهای فروش فوق العاده ایی برای خودروی های شاهین پارس نوا و اطلس جی که خودرویی فوق العاده جذاب و چابکی هست خواهد گذاشت. درضمن عزیزانی هم هستن کم لطفی میکنن و با نام حقیر پیام میزارن و با دوستان گاها شوخی هایی میکنن بنده ازطرف خودم عذرخواهی میکنم .شبی آرام و شادی را از خداوند منان برایتان آرزو دارم من الله توفیق سایپا یار و همقدم شما در جاده ها
31شهریور : انشالله به سلامتی.به امید خدا فاکتور ادامه دار باشند.ممنون میشیم اگر بازم خبری بود مارو مطلع کنید.سپاسگزارم از شما.
سینا : ساینا دوگانه پیش فروش آذر پارسال و موعد تحویل تیر و تکمیل وجه مرداد هیچ خبری از فاکتور شدن نیست دوستم سورن دوگانه پیش فروش مرداد و موعد تحویل بهمن و تکمیل وجه آبان امروز دو ماه زودتر ماشین تحویل گرفت
احمده دریژی پوشاوه : من تکمیل وجه 22فروردین هستم چراساینا دوگانه خبری نیست بیچاره وبدبخت شدم سرمایه ام سوخت
مهرداد : 52 روز بعد از پذیرش فاکتور شد
علی : من از شهریور دارم از مهر دارم از ابان هم دارم 7تا دارم
حسین : با تشکر از عوامل و همکاران محترم بابت سر در گمی مردم خسته نباشید عرض میکنم خواستم بهتون بگم گول خوردین 😉 همه تون رو گول زدیم
حسام : شماره کارت رو بگو پولت رو واریز کنم