گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
پربحث ترین خودروی
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 74 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهنام جی فور : داداش زرده دگ یعنی درحال آنجامه ولی برسه هم بازم زرده برا همون یعنی آماده تحویل، حالا خودت بفهم🤣
تارادستی فروردین : همون‌رنگ‌سفید‌براخودم‌تارادستی موعدفروردین،تغییررنگ‌به مشکی آبنوس‌یاخاکستری,ینی تبدیل بزنم‌زودتحویل میدن‌اخه‌قبلا میگفتن‌سفید ازهمه‌زودتر تحویل میدن
برهان : سلام کسی خبر داره شاهین اتومات تحویل بهمن کی میاد کسی تحویل نگرفته
محمودرضا : درود بر همگی من تاریخ 22 اردیبهشت درخواست کارت سوخت خودرو تارا را در سایت https://fcs.niopdc.ir/ ثبت کردم و امروز 30 اردیبهشت کارت به دست رسید. خواستم اطلاع بدهم دوستان نیز به محض دریافت برگ سبز، از همین طریق اقدام نمایند. موفق باشید
سوم بهمن : سلام ری را مشکی برای من فقط آماده برای صدور فاکتور تغییر کرده شده ۲۸ اردیبهشت برای شما چطور؟ اون مابا التفاوت رو پرداخت کردید یا مثل من گذاشتید خودش از جریمه برداشت کنه؟
داریوش : سلام تارا اسفند نقرهای تتانیوم امروز بلاخر فاکتور شد انشاا.. قسمت همه
شاهین جی : در جواب سامان سخا برای پلاک شدن ماشینه که پلاک همون شهری که زندگی مکنیم بزنن الزامشم بخاطر همینه
شاهین اتومات cvt : سلام به همه عزیزان تشکر ویژه از دوستانی که برای احقاق حق و پیگیری تحویل خودروها برنامه ریزی لازم برای تجمع روز شنبه ۳ خرداد رو ترتیب دادن. همه عزیزان لطفا در تجمع روز شنبه 3 خرداد ماه ؛ تجمع شاهین هاااا که تو تأخیر هستش شرکت فرمایید. همه باهم متحد این اجتماع مارو همراهی کنند🙏🙏🙏 تا همه به حق خودشون برسن آدرس اجتماع: کرج جاده مخصوص کیلومتر11 امور مشتریان و بازار یابی ساعت اجتماع 9 صبح به بعد تشکر فراوان از همه دوستان خواهشمندم همه عزیزان شرکت فرمایید
رضا : سلام معمولا رنگ سفید تارا اتومات زودتر تحویل میدن اگر پیش فروش هم باشه دیگه بهتر
J4 : یعنی نباید بریزیم ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
صادق 207خرداد : من مشکی بودم منتها تبدیل که زدم فقط سفید بود و رینگ آلمینیوم که تبدیل زدم
منتظر پلاک : دوستان من با پذیرش 12085623تکمیل وجه 19 اسفند 7اردیبهشت فاکتور ولی الان 23روز که روی پلاک شدن مونده به نظر شما راه حلی وجود دارد یا شماره که باهاش تماس بگیریم
دنا 6 دنده 31 اردیبهشت : سلام دوستانی که دنا 6 دنده تحویل اردیبهشت هستند از 1 خرداد با شماره ایران خودرو تماس بگیرید و بگید که موعد تحویل تون گذشته . بگید که برای شما درخواست رد کنند . با اینکار طی 48 تا 72 ساعت ایران خودرو جواب شماره رو می‌فرسته و زود تر فاکتور میشین امروز یکی از کارشناسای ایران خودرو گفت !!!
وحید، فوق العاده : جناب علوی خوش خبر باشی، ان شاء الله بسلامتی به دستت برسه و به خوشی استفاده کنی
تیر مادران رانا : برای ما هم دقیقا در همین حالت قرار گرفته خیر باشه
دنا پلاس 6 دنده : هنوز دهه سوم فروردین فاکتور نشدن
مهدی : دیدی 800 تومن شد 😄😄😄
6جی تی : سلام ببخشید از مجوز اریزو 6جی تی کسی خبر نداره
بهروز : سلام شماره تو بفرس تمال بگیرم بابت حواله
سروش : دوستان طرح فروش فوق‌العاده واسه این ماه جدید خرداد بعد مراسم رحلت امام 17به بعد شروع به فاکتور کردن بهمن ماه فروش فوق‌العاده کنن دیگه جایی پیگیر نباشید دوستان عزیز چرت هم نگید