گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 : دوستان من ۱۷ اذر تکمیل وجه داخل سایت ثبت شد امروزم شاسی شد حالا با این تفاسیر چقدر میمونه تا تحویل خودرو؟و یک سوال دیگ تحویل ما ۳۰ آذر بود اگر مثلا نیمه دی تحویل بدن برای ۱۵ روز تاخیر ب ما پولی میدن یا باید حتما ۳۰ روز ب بالا باشه ممنون میشم جواب بدی؟
J7 : سلام ما ۸۰۰ نوبت اول و واریز کردیم
آرش جی 4 : قرار بود ثبت نام دو مرحله ای جی 4 آبان تحویل بشه . الان آذر را هم گذروندیم هنوز خبری نیست
محمد-:::::::: : مبارکه ایشالا چرخش برات بچرخه
آرش جی 4 : کسی از دوستان ثبت دو مرحله ای اردیبهشت تحویل ابان ماه جی 4 بوده که پیامک شاسی براش اومده باشه. تو سیستم مرحله پرداخت همینطوری زرد مانده و پیامک شاسی هم نیامده
ماهان B : به سلامتی لطفا تاریخ شاسی شدن را اعلام فرمائید.
شاهین تحویل مرداد : سلام من مرداد هستم با پذیرش12069107 باشما حدود 1000 تا اختلاف دارم
اسپایدر بتمن : نه ماشینای برقی شما با طراحی پیوسته خوبه؟ یکم فکر کن چه سودی داره ماشین برقی ؟ مثلا هوا رو آلوده نمیکنه؟ لذت رانندگی به به طراحی و صداش نه به سالم بودنش واسه همینه که از آینده متنفرم و عاشق گذشته هستم
محمد : سلام اذر ماه جی۷واریزی چند بود
شاهین پلاس فرهاد : سلام سلام ..دوستان تحویل گرفتم بعد. از روند یک ساله و خورده ای که جون به سر کردن ......طی 8روز فاکتور پلاک تحویل دادن امروز ....توضیحات شماره پذیرش و کامل پیام های پایین تر هست الهی همتون به این حال من بیوفتید منظورم خوشحالیه ..باز سوالی بود در خدمتم ..یا علی
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کوییک اس 5 مهر : دروغه منم 5 مهرم خبری نیست
207اتو سقف فلز30دی : به207 فرسوده بهمن. حتما خودرو فرسوده ت مدلش 81به قبله بخاطرهمین دوتاگواهی 35تومنی بهش تعلق گرفته
آقای فاکتور : سلام 5 مهر هستم فاکتور شدم شیرینی شما به من روی سبز بزنین من معروف بشم چون نفر اول از مهر فاکتور شدم
نیسان تکسوز آبی : من نیسان تکسوز آبی تحویل گرفتم نمایندگی میگه 4حلقه لاستیک عوض کن لاستیک ها درجه 4لاستیک رادیال ثبت نام کردیم الان باید چیکار کنیم
سورن دوگانه 30 بهمن 061 : با سلام تحویل 30 دی رو امروز یکی از دوستان از نمایندگی گرفت 17 آذر فاکتور شده بود جهت اطلاع اون دسته از عزیزانی که دوگانه سوز تحویل دی هستن فکر کنم علاوه بر فاکتور شدن ، رفته برای تحویل
ساینا اس چندگانه : مخلص اشکی و حاج اکبر مقدسی منم تحویل اذرم فعلا زده اماده تخصیص یعنی قبل عید میدن ایا؟
اطلسسسس : تکمیل وجه کی بودی شما ک یک هفته پیش تبدیل زدی فاکتور شده؟ اخه من الان 2ماهه تبدیل زدم هنوز فاکتور نشده
علی : گفتم برو ببین فاکتور شدی خداراشکر
29 اسفند 404 دنا آپشنال میثم : سلام وقت بخیر پیش فروش امروز مدارک تحویل داده شد و تیک بعدی فاکتور هست. آیا ماه بعد فاکتور میشه؟ بهمن ماهی های عزیز فاکتور شدند؟؟؟
سورن دوگانه تحویل26ابان : کارشناسان محترم صبح ها برا گرم کردن موتور ماشین چه روشی رو پیشنهادمیدین ماشین ثابت باشه وچنددقیقه بدون حرکت روشن باشه تاگرم بشه یااینکه ماشین رو روشن کنیم واروم آروم حرکت کنیم بادنده یک یادو تاموتورماشین گرم بشه ممنونم