گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

گسترش سرویس‌ های اشتراکی، آینده تلخ خودروها

 

تحلیلگران معتقدند در آینده صاحبان خودروهای بیشتری باید برای دسترسی به برخی سرویس‌ها هزینه اشتراک ماهانه/ سالانه پرداخت کنند.

از آن‌جایی که ساخت خودروها بیشتر از گذشته هزینه دارد و حاشیه سود کاهش یافته است، خودروسازان راه‌های جدیدی برای دریافت پول بیشتر از مشتریان خود کشف کرده‌اند. برای مثال، صاحبان خودرو باید برای دسترسی به بعضی ویژگی‌های وسیله‌ی نقلیه‌ی خود مانند صندلی‌های گرم‌شونده یا استارت از راه دور اشتراک تهیه کنند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها متوجه شدند که بی‌ام‌و در تعدادی از کشورها از جمله کره‌ی جنوبی برای دسترسی به صندلی‌های گرم‌شونده اشتراک ماهیانه ۱۸ دلاری در نظر گرفته است. این خودروساز آلمانی پیش‌تر نتوانسته بود مشتریان را به پرداخت ۸۰ دلار در ماه برای دسترسی به Apple CarPlay و Android Auto مجبور کند؛ ویژگی‌هایی که در وسایل نقلیه شرکت‌های دیگر رایگان هستند. اما حتی پس از اینکه بی‌ا‌م‌و ابتدا از تصمیم خود پا پس کشید، مشخص بود که همین‌جا متوقف نخواهد شد.

در عصری زندگی می‌کنیم که خودروها بیشتر از هر زمان دیگری مملو از رایانه و نرم‌افزار هستند، همین مسئله موجب شده به فناوری‌های بیشتری دسترسی داشته باشیم و وسایل نقلیه به‌روزتر شوند. این موضوع همچنین راه‌های جدیدی را برای کسب درآمد به خودروسازان ارائه کرده است. در این مسیر نیز بی‌ام‌و تنها نیست زیرا فولکس واگن، تویوتا، آئودی، کادیلاک، پورشه و تسلا همگی در مدل‌های اشتراکی گزینه‌های خاصی مانند ویژگی‌های کمک‌راننده یا تشخیص صدا را استفاده کرده‌اند. با توجه به اینکه کاربران چقدر از خرید اشتراک‌های ماهیانه تنفر دارند، روندی که خودروسازان در پیش گرفته‌اند نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

در اوایل سال جاری، Cox Automotive نظرسنجی‌ای از ۲۱۷ نفر که قصد خرید خودروی جدید در دو سال آینده را داشتند، انجام داد. فقط ۲۵ درصد گفتند که مایلند برای آنلاک کردن ویژگی‌های جدید در وسیله‌ی نقلیه‌ی خود هزینه ماهانه یا سالانه بپردازند. ۷۵ درصد باقیمانده واکنش خوبی نشان ندادند.

سه دسته ویژگی مختلف وجود داشت که گروه ۲۵ درصدی‌ها نسبت به پرداخت هزینه برای داشتن آن‌ها نظر مثبت داشتند:

  • ویژگی‌های مربوط به ایمنی مانند کمک به حفظ خودرو بین خطوط یا ترمز اضطراری خودکار
  • گزینه‌های مربوط به عملکرد خودرو مانند گشتاور و اسب بخار اضافی
  • امکانات رفاهی مانند صندلی‌های گر‌م‌شونده

به نظر می‌رسد اکثر طرح‌های اشتراکی توسط خودروسازان لوکس ارائه می‌شوند و با توجه به اینکه مشتریان آن‌ها عمدتاً ثروتمند هستند و راحت‌تر می‌توانند هزینه سالانه یا ماهانه را بپردازند، منطقی به نظر می‌رسد. اما تحلیلگران صنعت گفته‌اند که این سیاست به وسایل نقلیه‌ی بیشتری خواهد رسید زیرا شرکت‌های تولیدکننده به‌دنبال بودجه‌های بسیاری بیشتری برای ساخت خودروهای الکتریکی و خودکار هستند.

سال گذشته، جنرال موتورز اعلام کرد که بیش از دو میلیارد دلار از خدمات اشتراک داخل خودرو درآمد کسب کرده است، رقمی که این شرکت انتظار دارد تا پایان دهه به ۲۵ میلیارد دلار برسد.

جنرال موتورز تقریباً ۱۶ میلیون ‌وسیله‌ی نقلیه در جاده‌های ایالات متحده‌ی آمریکا دارد که حدود یک چهارم آن شامل ویژگی‌هایی هستند که مشتریان برای داشتن آن‌ها هزینه اشتراک پرداخت می‌کنند. آلن وکسلر، معاون نوآوری و رشد جنرال موتورز، طی یکی از مراسم‌های شرکت مذکور در دسامبر ۲۰۲۱ گفت:

تحقیقات ما نشان می‌دهد که با ترکیب مناسبی از پیشنهاد‌ها قانع‌کننده، مشتریان مایلند به‌طور متوسط ​​۱۳۵ دلار در ماه برای محصولات و خدمات خرج کنند. این امر نشان‌دهنده‌ی تغییری بزرگ در نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه است.

در سال‌های اخیر به لطف محبوبیت تسلا و ظهور به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، نحوه‌ی بازاریابی و فروش وسایل نقلیه تغییر کرده است. شرکت ایلان ماسک برخی ویژگی‌ها را پس از آنکه توسط مالکان خریداری می‌شود دراختیار آن‌ها قرار می‌دهد. برخی کارشناسان می‌گویند این امر می‌تواند خودروسازان را تشویق کند تا به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری بیشتری را برای کمک به تکامل خودروها پس از خرید، ارائه کنند.

حتی زمانی بحث اشتراکی شدن خود خودروها نیز پیش آمده بود. یعنی به جای خرید وسایل نقلیه، افراد باید برای داشتن آن‌ها هزینه‌ی اشتراک ماهیانه/ سالیانه پرداخت کنند. بعضی از خودروسازان بر این باور بودند که می‌توان این روش را جایگزین اجاره خودرو کرد. اما در نهایت مشخص شد که مردم علاقه‌ای به آن نداشتند.

سام ابولصمید، یکی از تحلیلگران شرکت مشاوره صنعتی Guidehouse Insights، می‌گوید:

مطمئناً خودروسازان می‌خواهند مشتریان به پرداخت اشتراک ماهانه عادت کنند، اما صادقانه بگویم، شک دارم که این اتفاق بیفتد.


ابولصمید همچنین به گران‌ بودن خودروها در سال جاری اشاره کرد و گفت با تغییر صنعت به سمت تولید وسایل نقلیه الکتریکی بیشتر، انتظار می‌رود که این هزینه حتی بیشتر نیز افزایش یابد. مردم در حال حاضر برای داشتن خودرو باید مبلغ زیادی بپردازند و به نظر نمی‌رسد که از ایده‌ی پرداخت پول بیشتر آن هم به صورت مکرر برای دسترسی به برخی ویژگی‌ها استقبال کنند. وی در نهایت گفت شاید اگر خودروسازان قیمت خرید خودروهای جدید را کاهش دهند شاید شرایط بهتر شود.

منبع

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

 

برچسب : خودرو , سرویس‌ های اشتراکی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
نازنین۱ 12 نظر
سوم بهمن 7 نظر
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تارا دستی : تارا دستی ۳ آبان فوق العاده نقره ای تیتانیوم فاکتور شد
J̌7 : سلام بر عزیزان دو مرحله اردبشهت کسی شاسی شده
x5 سفید : جهت اطلاع دوستان ثبت نام ۲۵ فروردین دو مرحله ایی تکمیل وجه ۱۱ شهریور شاسی ۲۸ مهر و امروز فکر میکنم بیمه شده رفته برای صدور پلاک
x5 سفید : من‌هم‌دقیقا شرایط شمارو دارم و ماشین ظاهرا بیمه شده رفته برای صدور پلاک
جواد : چجور وارد اینجا شدی ک این مشخصاتو اورد؟
شاهین : چه جالب نازنین سفید رنگ خیلی عالی بود حال نازی رو گرفتی جان برار
f x5 : سلام دوست عزیز وقتتون بخیر کامنت شما رو خوندم در خصوص خسارت خوب چرا از زمان شاسی تازه خسارت رو حساب کردند اگر مطابق قرارداد هم بخواهیم در نظر بگیریم تو قرارداد نوشته از زمان تکمیل وجه ظرف ۳۰ روز کاری باید خودرو رو تحویل بدن خب بعد از ۳۰ روز کاری وقتی خودرو تحویل ندادند بعد از پایان ۳۰ روز باید خسارت حساب بشه الان برای بنده ۲۰ روز از آن ۳۰ روز کاری هم گذشته هنوز شماره شاسی نشده یعنی ۲۰ روز اینجا باید خسارت به من بدن اگه قرار باشه الان شاسی کنند و من زمان شاسی تحویل بگیرم خب اینا زیر یک ماه ممکنه تحویل بدن و خسارت قابل توجهی دست من رو نمی‌گیره اگر شما اطلاعات بیشتری دارین ممنون میشم ارائه بدید که دوستانم استفاده کنن
شاهین پلاس۱ : داداش برو بپرس ببین چند نفر جلوتن چرا فاکتور نشدی
شاهین : اگه کسی فاکتور شده این دو روزه لطفا بگه ببینیم ادامه داره یا نه
شاهین پلاس۱ : من رفتم امور مشتریان شرکت سایپا شماره ملی دادم گفتم چند نفر جلومن گفتن انقدر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
نگین : یک اقای نوشته بودن از نمایندگی رشت تحویل گرفته بود ماشین تصادف داشت منم روز دوشنبه از همون نمایندگی کوئیک اس تحویل گرفتم صندوق عقب ماشینم خوب بسته نمی شود انگار درز صندوقش بازه یعنی یک طرف خیلی بزرگه یک طرف خیلی کوچیک ؟؟؟ باید چی کار کنم ؟؟ از داخل نگاه کردن بعدش پیش صندوق طاقچه عقبش به اندازه دو بند انگشت ریختگی رنگ داره ؟؟ به نظرتون مشکل داره
یاسر : 14 مهر ثبت نام کردم و 21 مهر پذیرش شدم 3 آبان پلاک و 11 آبان بیمه و بارگیری. فعلا خبری از تحویل نیست. حنی سوخت در سامانه سوخت ثبت نام کردم. ان شالله فردا میرم نمایندگی ببینم آوردنش یا هنوز توی مسیر هست.
مظلومی : خدا رو شکر کن پلاک شدی من از 7 مرداد هنوز پلاک نشدم
30 آبان : منم دور روز نو تحویل هست
کازی : خیلی مببارکتون باشه فقط یه سوال،فکر کنم شما هیچ آپشنی نزدی چرا؟ منی که همه آپشنارو زدم مثل(دزدگیر،کارت طلایی و سینی) بنظرتون کار درستی کردم؟
نیسان ex مهر : منم شرایط شمارو دارم اکستند فعلا پلاک نمیکنن داستان داریم انگار
اطلس اسفند : خدالعنتتون کنه خبرمرگتون وقتی نمیتونین تحویل بدین بیخود ثبت نام میکنین باهمین ماشینا آشغالتون یکسال ازموعد گذشت کی میخواهین تحویل بدین مملکت بی درو پیکر بی صاحاب همینه دیگه حماقت کردم دارو ندارمو دادم براثبت نام این آهن قراضه ازسایپادزد🤬😡🤬😡😡😡🤬
کوییک آر اس : دوست عزیز اصلا اینطور نیست که بخواید حساب کنید همه خودروها تاخیر داره و دقیقم نیست تاخیرش یکی دو ماه تاخیر داره یکی 85 روز یکی 140 روز بستگی به روند تولید داره من خودم الان 82 روزه که تو تاخیرم یعنی 112 روز از تکمیل وجهم گذشته
نیسان : سلام داداش فاکتور پذیرشت کی بوده
صادق : سلام مبارکه پرداخت اول چه ماهی بود آذر یا دیماه 1403؟!