چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

چگونه لنت و روتور ترمز را عوض کنیم؟

 

شما هرچند وقت یک‌بار لنت و روتور ترمز خودروی خود را عوض می‌کنید؟ نوع خودرو، نحوهٔ رانندگی و جنس و مواد استفاده شده در لنت و روتور به زمان تعویض لنت بستگی دارد. جالب است بدانید که راننده‌های خودروهای مسابقه‌ای در هر مسابقه یک لنت و روتور کامل را مصرف می‌کنند و برای مسابقه بعدی مجبور به تعویض آن هستند.

در برخی خودروها وقتی که زمان تعویض لنت‌ها می‌رسد یک نشانگر هشدار دهنده در صفحه کیلو متر روشن می‌شود اما در بیشتر خودروهای ایرانی این موضوع را باید از توان و صدای جیغ ترمزها متوجه شوید.

به جای اینکه برای تعویض لنت و روتور ترمز خودرویتان به تعمیرگاه بروید می‌توانید آن را در منزل تعویض کنید و در یک سفر به تعمیرگاه و چند صد هزار تومان صرفه جویی کنید.

دست به کار شوید؛ برای انجام این کار نیاز به لنت ترمز، روتور (دیسک ترمز)، گیره نگه‌دارنده لنت، مجموعه سوکت، تمیز کننده ترمز وگریس دارید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

در مرحله اول باید فرمان را کامل بچرخانید تا راحت‌تر به جلو و عقب ترمزها دسترسی داشته باشید. چرخ‌ها را باز کنید، سپس پین‌های لغزنده که باعث می‌شود کولیس (قطعه نگه‌دارنده پیستون روی لنت ترمز) روی پیستون بماند را جدا کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ممکن است در خودروی شما برای جدا کردن این پین‌ها نیاز به آچار آلن یا سوکت های خاص نیاز باشد اما در اکثر خودروها، کولیس دارای گیره نگه‌دارنده فنری است که با پیچ گوشتی به‌راحتی باز می‌شود. پس از آزاد کردن کولیس، امکان جدا کردن لنت از کالیپر وجود دارد.

بعد از جدا کردن لنت سراغ روتور بروید. برای جدا کردن روتور ابتدا باید نگه‌دارنده کولیس را با استفاده از دو پیچ پشت آن کاملاً جدا کنید؛ حالا که کولیس از روتور فاصله گرفته، پیچ‌های توپی را باز کنید و روتور را از هاب (پایه نگه‌دارنده روتور) جدا کنید. در برخی خودروها علاوه بر پیچ، یک پین پشت روتور وجود دارد که مانع جدا شدن آن از هاب می‌شود. اگر مدت زمان زیادی از آخرین زمان تعویض لنت ترمز خودروتان گذشته، ممکن است روتور، هاب و پین‌ها پین دچار رسوب گرفتگی شده باشد و به‌سختی از روتور جدا شود، برای حل این مشکل می‌توانید به‌آرامی با یک چکش به آن ضربه بزنید تا روتور جدا شود. بعد از جدا شدن روتور، پین و هاب را حتماً با اسکاچ بشویید تا دوباره هنگام جدا کردن آن‌ها با مشکل مواجه نشوید.

در مرحله بعدی باید روتور جدید را جا بزنید. برای این کار مقداری گریس با دمای بالا روی هاب که از قبل شسته شده بزنید تا هم به‌عنوان یک لایه محافظ عمل کند و هم از چسبیدن روتور به هاب جلوگیری کند.

برای نگه داشتن روتور در جای خود، پیچ‌ها را با دست خود ببندید، سپس نگه‌دارنده کولیس را تمیز کنید و کمی گریس به قسمت‌هایی که لنگه‌های بیرونی فلزی با کالیپر و پیستون برخورد می‌کنند بزنید. این کار برای کمک به حداقل رساندن صدای جیرجیر و رسوب‌گذاری احتمالی در آینده انجام می‌شود.

روی پین‌های لغزنده گریس یا سیلیکون با دمای بالا بمالید تا به آن‌ها کمک کنید، با فشرده شدن و رها شدن ترمزها به‌آرامی به سمت داخل و خارج بروند. پین‌های آغشته به گریس داغ را نزدیک خود قرار دهید تا پس از جا زدن لنت، آن‌ها را وارد کولیس کنید. حالا باید لنت ترمزهای جدید را در کالیپر قرار دهید. از آنجا که لنت‌های جدید ضخیم‌تر از قدیمی‌ها هستند باید پیستون هیدرولیک را باز و به داخل کولیس فشرده کنیم تا به‌راحتی جا بیفتد. برای انجام این کار باید آچار را قرار دهید و دسته‌اش را بفشارید تا پیستون فشرده شود و در محفظه قرار گیرد. قبل از نصب لنت ترمزهای جدید و در کالیپر، مقداری روغن را در پشت هر لنت اضافه کنید تا حرکت نرم‌تر و بدون جیرجیر انجام شود.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

لنت با گیرهٔ فلزی در پشت، به پیستون متصل به کولیس می‌چسبد و ممکن است گاهی اوقات گیر دادن آن (گیره‌های لنت) کمی سخت باشد. سعی کنید از دست زدن به لنت‌ها با دست‌های چرب پرهیز کنید. در حالی که لنت‌ها در جای خود قرار دارند، زیپ کالیپر را جدا کنید و وزنه را از کشیدن روی خط ترمز نگه دارید. کولیس را با دقت روی روتور و پد دیگر قرار دهید. هنگامی‌که کولیس در جای خود قرار گرفت پین‌های لغزنده‌ای را که قبلاً روغن‌کاری کرده‌اید را نصب کنید و آن‌ها را مطابق با مشخصات درج شده در کاتالوگ خودرویتان سفت کنید. این مرحله بسیار مهم است؛ چون شما نمی‌خواهید پیچ‌ها خیلی شل و یا خیلی سفت باشند. برخی از کولیس‌ها دارای یک گیرهٔ فلزی اضافی برای محکم کردن لنت و کولیس‌ها در جای خود هستند. فراموش نکنید که پیچ‌های روتور را با دست سفت کرده بودید پس نیاز است یک‌بار هم با آچار سفت شود. در پایان اگر خودروی شما دارای سنسور الکتریکی لنت ترمز است، حسگرها را نصب کنید و کارتان را تمام کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

برای این‌که از صحیح انجام دادن کار خودتان مطمئن شوید، پس از اینکه یک‌بار مراحل کار خود را بررسی کردید، خودرو را روشن کنید و شروع به حرکت کنید، وقتی سرعتتان را به ۶۰ کیلومتر در ساعت رسید، به‌آرامی پدال ترمز را بفشارید و سرعت را به ۲۰ کیلومتر در ساعت برسانید و این کار را چندین بار تکرار کنید تا خیالتان از درست کار کردن سیستم ترمز راحت شود.

توصیه می‌کنیم برای اینکه لنت‌ها و روتور لعاب‌دار نشوند، در چند ساعت ابتدایی رانندگی با لنت‌ها جدید، از ترمز گرفتن شدید خودداری کنید.

آمورش تعویض لنت ترمز خودرو

ترمز مهم‌ترین ویژگی هر خودرو است و باید برای اطمینان از ایمنی مسافران در جاده حتماً مراقب آن باشید.

 
 
 

منبع (source)

pedal

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , لنت و روتور ترمز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین g اردیبهشت : تکمیل وجه 1 اردیبهشت هیچ خبری از فاکتور شدن نیست لعنت به گروه حروم خوری سایپا
مسعود : آقا مبارکه به سلامتی،قبلا نوشته بودی ۲ ماه پیش برات فاکتور شده بود؟ یا کی بود تاریخ فاکتورت ؟
شاهین g : تکمیل وجه 1 اردیبهشت هیچ خبری از فاکتور و تحویل نیست
شاهین : درجواب مینا منم دی ۲۹۱ پرداخت کردم برا جی افتادم هفته آخر مرداد و۱۸خرداد پ تبدیل آمد و تبدیل وتکمیل وجهه کردم ۹شهریور فاکتور شدو۱۸ شهریور تحویل گرفتم و در آخر اینکه پیام رندوم (شانسی)میادمنم شنیدم و بعضی‌ها شانسی اسمشون در اومده بعضی ها نه اینشالاه که برا شما هم همین روزا بیاد و فاکتور بشید🤲🤲
cvt مهر 1402 : سلام به همه عزیزان کسانی که تکمیل وجه 18 اسفند و 19 اسفند و 20 اسفند هستن اگر فاکتور شدید تاریخ سخا و استان رو اعلام کنید. خیلی ممنون
مهدی : سلام قسمت تغییر رنگ و مدل خودرو باید برید
احسان : سلام به همگی من الان زنگ زدم به تویله سایپا راست دروغ شو نمیدونم گفت یک اردیبهشت داریم فاکتور میکنیم
هادی : باسلام کامیون باید در ایران اول فراوانی یدکی دوم داشتن تعمیرکار وسوم کم مصرف بودن سوخت باشه.من وپدرم درمجموع 70 سال باکامیون زندگی کردیم.از ماک پرهزینه تا ولو کم هزینه..وزن بالای ولو باعث میشه بار کمتری حمل کنه ودرطول سال از درآمد کمتری نسبت به اسکانیا وبنز داشته باشه اسکانیا وزن کمتر ومصرف سوخت پایین تری داره.از نظر من ولو عشقه .اسکانیا نان میده وبنز استخون فیله تنها عیب بنز گرم کردن وجام کردن پیستون هستش..در ترمز بندی بنز درقدرت نمایی ولو .درمجموع قیمت این سه کامیون در ایران هرگز بصرفه نیست وخواب سرمایه را هم جواب نمیده.رانندگان عزیز ایران فقط بخور ونمیر میدوند وخانواده هایشان ناراضی .اگر این کامیون ها خوبن چرا ناوگان ایران را مطابق دهه 60 دولت اقدام به واردات نمیکن.وبا ارز نیمایی وارد نمیکند..عوارض ورود کامیون برای جوان شدن ناوگان بردارند.وکامیون های اروپایی دست دوم با برند های ولو...بنز...داف...اسکانیا....مان....ورنو..همراه بانمایندگی وارد کنند.
شیما : من هم مثل شما دقیقا همین روز واریز کردم 291 اما خبری نیست
000 : سلام دوستان میخوام تبدیل بزنم لطفاراهنمایی کنید چجوری وارد سایت سایپا میشم از کجا قسمت جی ال رو فعال کنم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
. : شما چقد شوتید که گرون شدن ماشین خوشحال میشید.فردا نمیتونی لنت ترمز هم عوض کنی
فرسوده : گواهی اسقاط و تکمیل وجهت کی بوده
دی : خوش بحالت
. : منم 200 دادم ولی به نظرم برا خود مسئول فروش بود برا خودش
ایمان 31 مرداد پانا : به تو چی میدن؟
سجاد بختیاری : سلام الان ما باید چیکار کنیم چک هامون میاد میرسه چطوری پاسشون کنیم شرکت زامیاد و وزارت صمت یه کم به فکر جوونای کشورتون باشید ما میخوایم باهاشون کار کنیم آه و نفرینمون میگیرتون جوونارو اذیت نکنید امیدوارم تا آخر شهریور درست بشه همه رو تحویل بدید
اس شهریور : ای بابا ... من 22 ام تکمیل کردم
امیر : من 19 شهریور فاکتور شدم ولی هنوز روی صدور اسناد میچرخه
دنا پلاس 6 دنده تحویل 31 تیر : من 15 شهریور فاکتور شدم. از یزد
207طرح مادران تحویل 31 مرداد : من 17ام تبدیل زدم الان زنگ زدم ایران خودرو گفت تا آخرماه فاکتور میشه