سیستم خنک کاری خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

سیستم خنک کاری خودرو چیست و چگونه کار می‌کند؟

 

شاید بارها کنار خیابان یا جاده‌های بین شهری دیده باشید که کاپوت یک خودرو بالا باشد و نشانه‌هایی از جوش آوردن آن را مشاهده کرده باشید. دلیل این کار به خاطر احتراق‌های داخل سیلندر است که باعث می‌شود گرمای زیادی تولید شود که دمای این احتراق‌ها در صورت کارکرد عادی موتور چیزی در حدود 120 درجه سانتی‌گراد است، اما موتور خودروهای مدرن در مدار گردش آب تا 200 درجه سانتی‌گراد هم تحمل گرما را دارد، به همین خاطر تکنسین طراحی خودرو برای اینکه از داغ شدن بیش از حد موتور جلوگیری کنند، سیستم خنک کاری موتور را برای آن در نظر گرفته‌اند. تا از شدت گرمای موتور در اثر کارکرد زیاد جلوگیری نمایند. با ما همراه شوید تا در این مقاله به بررسی سیستم خنک کاری خودرو می‌پردازیم و اطلاعات کاملی در این باره در اختیار شما قرار خواهیم داد.

 

چرا باید از سیستم خنک کاری خودرو استفاده کرد؟

با توجه به پیشرفت صنعت خودروسازی باز هم یکی از مسائلی که خودروسازان با آن روبرو هستند تولید گرمای زیاد موتور است که چیزی در حدود 30 درصد از سوخت تبدیل به نیروی حرکتی در موتور خودروها می‌شود و باقی مانده سوخت در حدود 70 درصد تبدیل به گرمای اضافی و غیر قابل استفاده می‌شود که از این درصد، سهم زیادی از طریق اگزوز خارج می‌گردد و قسمتی هم به داخل موتور وارد می‌شود و باعث گرم‌تر شدن بخش پیشرانه خودرو می‌شود که در این وضعیت سیستم خنک کاری خودرو نقش بسیار کلیدی برای خنک کردن دمای موتور بر عهده دارد.

سیستم خنک کاری خودرو

از جمله چرایی استفاده از سیستم خنک کاری خودرو می‌توان به کنترل احتراق و آلودگی ناشی از آن به همرا نگه داشتن دمای محفظه موتور در حد ایده‌آل است تا از خرابی دیگر اجزا و قطعات موتور جلوگیری شود و در نهایت وظیفه اصلی این سیستم خنک سازی خودرو و ایجاد ثبات در دمای موتور است.

 
 

انواع سیستم خنک کاری خودرو عبارتند از:

به طور کلی انواع سیستم خنک کاری خودرو به دو دسته کلی تقسیم بندی می‌شوند که عبارتند از:

  • سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک
  • سیستم خنک کاری با مایع یا آب خنک

برای اینکه متوجه عملکرد هر کدام از این سیستم ها شوید به صورت مجزا آنها را بررسی خواهیم کرد.

 
 
سیستم خنک کاری خودرو

سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک

سیستم خنک کاری با هوا یا هوا خنک که در بخش کوچکی از خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد، خنک سازی با استفاده از یک فن بسیار قوی،جریان  هوا را از داخل پره‌های آلومینیومی عبور داده تا با این کار موتور خودرو خنک شود. از جمله وسایلی که از این نوع سیستم برای خنک کردن موتور مورد استفاده قرار می‌گیرند می‌توان به موتورسیکلت‌های با حجم موتور پایین، فولکس قورباغه‌ای، پورشه و... اشاره کرد.

این نوع سیستم به دلیل اینکه هزینه تعمیر و نگهداری آن بسیار ارزان‌تر از سیستم خنک کاری با مایع است اما به دلیل اینکه آلودگی هوا و آلودگی صوتی که به همراه دارد از آن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم خنک کاری با مایع یا آب خنک

از سیستم آب خنک یا سیستم خنک کاری با مایع برای کاهش دمای موتور استفاده می‌شود و عملکرد آن هم بدین صورت است که پمپاژ آب رادیاتور به داخل موتور فرستاده می‌شود و آب پمپاژ شده گرمای موتور را به خود گرفته و دوباره به داخل رادیاتور برگشته و با خنک شدن آب دوباره این سیکل تکرار می‌شود تا دمای موتور در حالت استاندارد باقی بماند.

سیستم خنک کاری خودرو با مایع

اجزای سیستم خنک کاری خودرو عبارتند از:

سیستم خنک کاری خودرو (آب خنک) همانند مابقی سیستم‌های خودرو از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه لیست آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • ترموستات
  • پولی فریز یا پولکی‌های سر سیلندر
  • تسمه پروانه یا تسمه دینام
  • فشنگی آب یا سنسور دمای مایع خنک کاری
  • بخاری خودرو
  • شیلنگ سرریز و منبع انبساط

در ادامه درباره اجزای مهم سیستم خنک کاری خودرو توضیحات مختصری ارائه خواهیم داد تا با معنا و مفهوم این قطعات بیشتر آشنا شوید.

رادیاتور چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

همان‌طور که در بالا توضیح دادیم وقتی آب گرمای موتور را به خود جذب کرد به سمت رادیاتور حرکت می‌کند و به دلیل قرارگیری پره‌های آلومینیومی رادیاتور در جلوپنجره جلوی خودرو جریان هوا با استفاده از فن برقی از داخل پره‌ها عبور می‌کند و همین امر باعث خنک شدن آب داخل رادیاتور می‌شود.

رادیاتور سیستم خنک کاری خودرو

درب رادیاتور چه کاری انجام می‌دهد؟

درب رادیاتور از مهم‌ترین بخش‌های سیستم خنک کاری خودرو به شمار می‌آید و مانند یک سوپاپ اطمینان زودپز عمل می‌کند. در مواقعی که فشار مایع داخلی بالا رود و سوپاپ‌های فنری کنار رفته و وارد منبع انبساط می‌شود تا از فشار آن کاسته شود.

پروانه یا فن چیست و چه وظیفه‌ای بر عهده دارد؟

پروانه یا فن برقی نیروی خود را از برق باتری دریافت می‌کنند و در صورتی که دمای آب داخل سیستم بالا رود به وسیله سنسور دمایی تعبیه شده که متصل به ECU یا کامپیوتر خودرو است فرمان روشن شدن را دریافت می‌کند و با روشن شدن آن هوا به داخل پره‌های آلومینیومی به جریان می‌اندازد تا آب داخل رادیاتور سریع‌تر خنک شود و بعد از پایین آمدن دمای آب دوباره فرمان خاموش شدن خود را از کامپیوتر خودرو دریافت می‌کند و خاموش می‌شود.

فن سیستم خنک کاری خودرو

پمپ آب یا واتر پمپ چیست و چه کاری بر عهده دارد؟

واتر پمپ یا پمپ آپ همانند قلب انسان وظیفه به جریان در آوردن آب در سیستم خنک‌کاری خودرو را بر عهده دارد و عملکرد آن هم بدین صورت است که آب خنک را از سطح زیرین رادیاتور به سمت موتور به جریان می‌اندازد و نیروی لازم برای پمپاژ آب را به وسیله تسمه از میلنگ دریافت می‌کند.

جمع‌بندی مقاله و کلام پایانی

در این نوشتار ابتدا به نحوه عملکرد سیستم خنک‌کاری خودرو توضیحاتی ارائه دادیم سپس به چرایی استفاده از این سیستم پرداختیم و با بررسی انواع دسته‌بندی سیستم خنک‌کاری خودرو به صورت مجزا نحوه عملکرد هرکدام را توضیح دادیم و در انتها به اجزا و قطعات تشکیل دهنده این سیستم و توضیحات مختصری درباره هر کدام از این قطعات بیان شد تا بیشتر با نحوه کار و اجزای تشکیل دهنده سیستم خنک کاری خودرو آشنا شوید.

 
 
 

منبع (source)

digiato

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , سیستم خنک کاری خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
990
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 71 نظر
X33 Cross cvt 19 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمیدرضا : سلام دوستان کاش طرح تعویض بهمون میخوردبا هایما،تارا،دنا. از برج 12تا حالا منتظرم هیچ خبری نشد
امیر : سلام،این قانون آیا شامل ایرانخودرو و سایپا هم میشه.
سعید : ای لعنت ب مرده و زندتون .. خداوند لعنت کنه شمارو ک نمیزارید ی روز خوب داشته باشن مردم...من با وام و فروختن ماشین خودم این پولو پرداخت کردم ک قسط وام اینقد زیاده توانایی پرداخت رو ندارم .. بعدم مگه نمیگید کسانی ک فاکتور کردن خو ماکه پراخت کامل انجام دادیم خو قرارداد دادن فاکتور کردن الان زنگ میرنیم شرکت میگن ن پلاک مد نظر لعنت ب همتون خدا نابود کنه ایرانو ک واقعا جز تحت فشار دادن مردم چیزی ندارن لعنت ب باعثش خدا ی روز خوش نصیبش نکنه.
امیرx5 : با قطعی برق و سود مشارکت که ثبت نام کننده جلب کنه مطمئن باشین کمتر از ۶ماه تاخیر نخواهد داشت
Fatmeh : ایشون خوب از نیشابوره فک کنم استان به استان فرق داره منم ۱۴ آذرم هنوز فاکتور نشدم
نغمه : سلام علی اقا میشه شماره پذیرش و ردیف قراردادتو میگی چند بود
شاهین اتومات هفته ۴ اسفند ۴۰۳ ، ۲۹۰ واریز : والا چه عرض کنم من هم مثل شما گرفتار شدم ، اگر دقت کنید تحویلی های هفته آخر آذر ۴۰۳ تازه تموم شدن ، اینا دعوتنامه تکمیل وجهشون آبان ۴۰۳ صادر شده بود ، تازه نوبت تحویلی های دی و بهمن هست ، یه سری از اسفندی ها هم دعوتنامشون اسفند صادر شده و بعدش نوبت اوناست اینها کسانی هستن که تا ۵ مهر ۴۰۲ وجه اولیه رو پرداخت کردن، بنا بر این تکلیف ما که هفته چارم اسفند هستیم و هنوز دعوتنامه تکمیل وجه هم صادر نشده مشخصه ، من خودم واریزی اولیه ۱۱ مهر هستم چون پیامک دوم برام تا مهلت ۱۲ مهر تمدید شده بود ، یسریا هم بعد از ۱۲ مهر واریز کردن که دیگه ته صف هستن
یوسف : مبارکه داداش بسلامتی
امید : سلام دوستان همین الان نگاه کردم فاکتورشده تحویل اخرین هفته اردیبهشت بودم .۲۰ فروردین تبدیل به شاهین glواریزوجه کردم .الان دیدم فاکتورشده .برای همتون آرزو میکنم هرچه زودتر خوش خبرباشید
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امین ساینا واریزی 1اسفند : سلام آقا توحید و بقیه دوستان ببخشید موقع تحویل از کاشان باید چ مدارکی بهم تحویل بدن از ماشین؟و قبل تحویل ماشین یا از پست چیزی برام‌میاد؟و مابقی مدارک ها‌ کی میان.ممنون‌میشم‌دقیق جوابم بدین
محمد دو بچه : در مورد برنامه 60023 چی ترمز عقب دیسکیه؟
رانا خرداد : سلام منظورتون از آپشن جدید همون سنسور کمربند هست؟
امید : سلام آقا توحید تو کاستومر ایران خودرو من یه حواله داشتم هر روز سود تاخیر اضافه میشد و تو می‌تونستی سود تاخیر ببینی سایت سایپا همچین قابلیت داره بخوای نگاه کنی ؟
محمد : ماشین فاکتور کردن سایپا شبیه مذاکرات میانه هر 10روز اونم اگه بهم نخوره
سورن : برای دوستانی که میخان بدونن چقدر طول میکشه تکمیل وجه 12 خرداد تحویل 10 خرداد فروش فوری مابتفاوت 30 فرودین واریز کردم فاکتور 24 اردیبهشت بقیه مراحل 7 روز طول میکشه فردا هم تحویل میگیرم
18بهمن تکمیل وجه : سلام 18بهمن تکمیل وجه کردم 24اردیبهشت فاکتور شدم 29اردیبهشت پلاک شدم،ولی هنوز تحویل نگرفتم امید خدا شما هم به زودی زود مشکلتون حل بشه
رانا فوری تحویل خرداد : از کجا اطلاع داری؟
نیما : کد کلاس قبل غیر فعال شده کلاس جدید درج میشه قراردادها بشرط پرداخت مابه‌التفاوت بروز میشن به کلاس جدید که با اپشن جدید هست و از اول خرداد فاکتور زدن شروع میشه
محمد جواهری : چه رنگیه ماشینت من نقره ایم 11928908 هنوز فاکتور نشده زنگ زدم گفت فعلا سفید میدن چند روز رنگهای دیگه عقبه