چرا تاثیر عرضه خودروهای ناقص در بازار مشهود نیست؟

 

چرا تاثیر عرضه خودروهای ناقص در بازار مشهود نیست؟

 

بررسی آخرین وضعیت تولید خودروی ناقص نشان می دهد که اگرچه تولید نسبت به پارسال 71 درصد کاهش یافته اما هنوز وضعیت عرضه خودرو به بازار بهبود نیافته و بین ادعا تا واقعیت فاصله محسوسی وجود دارد.

 یکی از پدیده‌های منحصر به فرد در صنعت خودروسازی ایران، تولید خودروهای ناقص و انباشت این خودروها در پارکینگ‌ها است؛ موضوعی که از سنوات قبل مورد انتقاد مسئولان مختلف از سازمان بازرسی تا قوه مجریه و مقننه قرار گرفته است.

در همین رابطه با توجه به ابعاد ماجرای انباشت خودروهای ناقص، رئیس جمهوری اسفند سال گذشته ۸ فرمان برای صنعت خودروسازی کشور ابلاغ کرد که بند سوم این ابلاغیه اشاره به کاهش تولید خودروهای ناقص و تأمین قطعات مورد نیاز و ترخیص و عرضه فوری خودروهای دپو شده در انبارهای شرکتهای خودروساز به بازار داشت.

پس از این ابلاغیه، وزارت صمت اعلام کرد که تولید خودروی ناقص در خودروسازی‌های کشور به حداقل می‌رسد و انباشت خودرو به دلیل نقص در قطعات، دیگر در دستور کار نخواهد بود.

حال بررسی آخرین آمار مربوط به وضعیت تولید خودرو در کشور از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا ۱۸ خرداد ماه، نشان می‌دهد که در این مدت ۱۶۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه تولید که از این میزان ۳۹ هزار و ۱۹۸ دستگاه خودرو به صورت ناقص تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که از ۱۷۲ هزار و ۸۹۶ دستگاه، ۱۳۶ هزار و ۷۹۲ دستگاه به صورت ناقص تولید شده بود، کاهش ۷۱ درصدی یافته است.

چرا تاثیر عرضه خودروهای ناقص در بازار مشهود نیست؟

در این بین سهم ایران خودرو از تولید خودروی ناقص ۲۸ هزار و ۲۶۸ دستگاه و سهم سایپا ۱۰ هزار و ۹۳۰ دستگاه بود که به ترتیب کاهش ۶۵ درصدی و ۸۱ درصدی را نشان می‌دهد.

البته به نظر می‌رسد به دلیل تمرکز خودروسازان به تولید خودروهای کامل، تولید خودرو در مجموع نسبت به مدت مشابه پارسال کاهش یافته است، به گونه‌ای که امسال ۱۶۰ هزار و ۶۸۰ دستگاه خودرو تولید شده در حالیکه سال گذشته ۱۷۲ هزار و ۸۹۶ دستگاه خودرو تولید شده بود که بیانگر کاهش ۷ درصدی است.
 

تولید خودروی ناقص تبدیل به رویه شده بود

در این رابطه، عبدالله توکلی مدیرکل دفتر صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت در گفت‌وگو با مهر، گفت: در سالهای گذشته تولید خودروی ناقص و انباشت آنها در پارکینگ‌ها تبدیل به یک رویه و عادت برای خودروسازان کشور شده بود، در حالیکه این وضعیت به جای اینکه کمکی به خودروساز باشد هزینه‌های بیشتری را به آنها تحمیل می‌کرد.

وی افزود: نکته قابل توجه آنکه تولید خودروی ناقص نقدینگی خودروساز را محبوس می‌کند و نفعی هم به خودروساز و مصرف کننده نمی‌رسد زیرا این محصولات قابلیت عرضه به بازار را ندارند، بنابراین نه تنها خودروساز سودی نمی‌برد بلکه بازار هم تشنه می‌ماند.

توکلی گفت: عرضه کم خودرو، منجر به سوداگری و برهم خوردن آرامش بازار می‌شود بنابراین دولت تصمیم گرفت از سال جاری تولید خودروی ناقص را به حداقل برساند که آمارها نیز همین موضوع را نشان می‌دهد.
 

ادعای وزیر: موجودی پارکینگ‌ها از ۵۰ هزار دستگاه بیشتر نمی‌شود

همچنین علی جدی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: طبق آماری که وزیر صمت به ما ارائه داد تا ۱۸ خردادماه تقریباً ۱۶۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان ۴۰ هزار دستگاه سهم خودروی ناقص بوده است.

وی افزود: وزیر مدعی بود که موجودی پارکینگ‌ها کمتر از ۴۸ هزار دستگاه است و مدعی بود که با مدیریت وضعیت تولید، موجودی پارکینگ‌ها از ۵۰ هزار دستگاه تجاوز نخواهد کرد که این عدد یک عدد معمول و روتین به حساب می‌آید.
 

باید ماهانه ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به بازار تزریق شود

جدی گفت: منتهی باید توجه شود که طبق برنامه‌ای که وزیر ارائه کرده بود باید حداقل ماهی ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو به بازار عرضه می‌شد اما کل تولید ۱۶۰ هزار دستگاه بوده است که نشان دهنده فاصله معنادار با وعده هاست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید کرد: مجلس وظیفه دارد که وزیر را ملزم به کنترل بازار خودرو و افزایش عرضه کند حال این افزایش عرضه چه از طرف تولید داخل باشد چه از طرف واردات.

وی گفت: طبق آخرین اخبار، آئین نامه واردات خودرو در حال نهایی شدن بوده و به زودی به هیأت دولت ارسال می‌شود. امیدواریم با واردات خودرو به اندازه کافی نیاز بازار تأمین شود.

به گزارش مهر، اگرچه وضعیت تولید خودروهای ناقص به صورت چشم گیری کاهش یافته است اما هنوز تأثیر این فرایند در بازار خودرو برخلاف ادعاها به چشم نمی‌آید زیرا صمتی ها تاکید کرده بودند که با تولید خودروی کامل به دنبال بهبود وضعیت بازار خواهند بود. اما گزارشها از بازار خودرو برخلاف این صحبت‌ها است و آنطور که فعالان بازار می‌گویند میزان عرضه خودرو به بازار بهبود نیافته و بازار تشنه‌تر از قبل مانده است.

بنابراین حال که صمت به نوعی در تولید خودروهای ناقص در حال دستیابی به اهداف مدنظر است باید در مورد عرضه خودرو به بازار نیز برنامه مدونی طراحی کند تا همانطور که وعده داده بتواند ماهانه ۱۲۰ هزار دستگاه به بازار تزریق کند تا هم تقاضا را پاسخ دهد و هم سوداگران را از بازار خارج کند. به این ترتیب است که اهداف صمت از کاهش تولید خودروهای ناقص به ثمر خواهد نشست.

 
 
 

منبع (source)

iranjib

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , عرضه خودروهای ناقص






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مریم : سلام برای منم نیومده
میثم : سلام وقت بخیر تحویلی cvt مرداد ۴۰۴ هستم سود تاخیر پرداخت نشده و تاجایی ک میدونم از برج ده پارسال به این طرف واریزی نداشته سایپا. در حال حاضر cvt کسانی ک پول واریز کردن ولی متاسفانه با کمال پررویی طرح تبدیل gl فرستادن بگم ک الان مشکل تامین گیربکس cvt دارن برای شاهین پلاس مشکل تامین بلوک سرسیلندر دارن نمایشگاه مشهد ۴تا ۷ شهریور مسئولین سایپا اومدن و این اطلاعات ازونجا دارم
رضا : هنوز برای تیر و مرداد پیام نرفته
وحید : سفید مشکی های قبل عید همه فاکتور شدن، برای شما چون تیتانیومه هنوز مونده ، عجله داری برو سفید یا مشکی کن، فوری فاکتور میشه
شاهین G : سلام دوستان واسه هفته چهارم شهریور پیام تبدیل اومد؟؟؟
سهند۰۰ : وا کلا تا ۷ اردیبهشت وقت بود برای تکمیل وجه شماچجوری ۳۰اردیبهشت تکمیل وجه کردی پس
تارا v4 : دوستان کسی تارا v4 داشته که فراخوان زده باشن تعویض بشه میخام بدونم چقدر زمان برده از موقعی که خودرو رو پس دادن تا موقعی که مجدد تحویل گرفتن؟
تارا وی4 فروش فوق العاده : َسلام تاخیر داره شما حداکثر بین 3.5 ال 4 ماه باتاخیر در نظر بگیرد زودتر ار موعودکه اصلن نمیدن همه با تاخیر دیگه خیلی جهاد کنن سر موقع بدن وگر نه 1هفته تاخیر دیگه طبیعیه
علی تاراv1p : سلام من طرح عادی ثبت نام کردم شاید طرح های دیگه یه مقدار عقب تر از طرح عادی هستن
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
چین : من یک آبله هستم من سود پرستم و فقط سود برام مهمه ماشین اصلا ثبت نام کردم برای گرفتن سود خدا سود برسون برام زنگ زدم گفتم ماشین هیشکسو ندین همه سود می خوان اونا هم گفتن باشه سود تن تنانی میدیم بهشون
اطلس دی : سلام وقت بخیر دکتر مصطفی مهر آئین یه صحبت جالبی می کرد و می گفت که مردم کشور ما مردمان خوبی نیستند یه این معنا که خانواده گرایی پدر این جامعه در آورده هنوزم که هنوزه ماها گرفتار قبلیه گرایی هستیم یعنی آهسته بیا آهسته برو و فقط مسائل خانواده خودت را پیگیری کن و ماها باید یاد بگیریم که خوشبختی امری جمعی هست اگر چه به دست آوردن قدرت و امثالهم آنری فردیست اما خوشبختی امری جمعیست. دوستان عزیز همگی به فکر منفعت شخصی هستند یکی گرفتاره ماشین نداره یکی خانواده داره به دلیل نبود ماشین زجر میکشه یکی هم چند حواله خریده بفکر سود و منفعت شخصی هست همه بفکر خودشون هستند و اینکه هیچوقت درست نخواهیم شد چون همگی به دنبال منفعت شخصی هستیم لطفا همگی یک روز جمع بشید بریم دم در شرکت سایپا چه اونیکه در حا حاضر نیاز داره و چه اونیکه الان نیاز نداره
صالح : چاب نشده مهم نیست همون سریال سند ملاکه اولش10100
علی : روی شیشه ماشین منکه چیزی نوشته نیست ولی نمایندگی به من گف رانا تولید تهرانه هردو ریموت من هم قفل مرکزی داره
غلامعلی : 45روز به موعد تحویل
کلهر : لطفا کسی خبر گرفت اعلام کنه ،همه در جریان باشن
چین : چی بهت میرسه با اسم دیگران تایپ میکنی؟؟
حمید : کسانی که به برقی و سیمی بودن حساس هستن فکر کنم بیشترشون دلال هستن بخاطر اختلاف قیمتی که تو بازار است. ولی اصلا برقی و سیمی هیچ فرقی نداره تازه برقی یه سیستم بروز ی هم هست که میتونی روز کرکز کنترل نصب کنی، تورو خدا زیاد خودتون حساسیت خرج ندین....
فوق العاده 11بهمن : دوستان من پذیرش سیزدهم دو تا فوق العاده دارم 12156648 12156655 هیچ کدوم فاکتور نشدن چجوری بعضیا میگن 13دهم فاکتور شدیم
ساینا اس : ببخشید سخا چی هست؟من واقعا نمیدونم،میشه راهنمایی کنید،ممنون میشم